RC bestuuring

• Topicstarter Topicstarter M.Vuijk
  • Startdatum Startdatum
M

M.Vuijk

Guest
hallo allemaal
ik heb laatst een rc boot gekocht (2dehands) maar de printplaat is kapot, kan ik dan beter gewoon een nieuwe printplaat kopen (zo ja waar dan) of beter een nieuwe afstandsbedienings set? mijn budget is niet erg hoog<60,00 euro dus ja. kan iemand mij hiermee helpen??:confused:
dankje wel:D

wat voor rc boot? dan kunnen we je misschien verder helpen. is dit al een professionele modelbouw boot? met losse modules of een klasse nikko?

het is een redelijk basis model ep racing rc boot alles zit op 1 printplaat, wat zou ik dan beter kunnen doen??

hallo

meestal is het met dat spul zo onvanger,regelaar,roer aan sturing in 1.

dus maar ik weet niet hoe het bij jou zit.

het je een losse servo??
losse regelaar??

zo niet,moet je dus een servo hebben en een regelaar en ontvanger.
je hebt al een goedkoop 2kn zender setje bij conrad voor een paar 10tjes.

maar dan moet alles nog omgebouwd worden(meestal veel werk en dan maar hopen dat het werkt).

dus mss is het wijsheid als je het leuk vind de hobby om eens wat anders te kopen waar je wat meer aan het mss wat meer pro.spul.

anders moet je even een foto maken van de boot en je inhoud.

suc6

m.v.g niels

alles is op 1 plaat gesoldeerd en anders moet ik dus idd een setje kopen of marktplaats voor een paar tientjes!

maar weet iemand eigenlijk wel waar je een nieuwe printplaat kan kopen (27mhz)

hallo

bij de leverancier van je boot als je het merk weet.
maar meestal is dat niet haalbaar.
anders moet je even op zolder kijken naar een oude autotje van vroeger
daar zit het zelfde in.

m.v.g niels

Hallo M.Vujk.

Als ik het goed begrijp, heeft je boot een print, waar alle functies op zitten, goed.

Heeft de boot één motor en een roer, of twee motoren en geen roer?

Heeft de boot het wel gedaan en is de storing later ontstaan, of deed 'ie vanaf het begin dat jij 'm had al niks?
Werkt er helemaal niks meer?

Ik hoop, dat je snapt, dat we méér informatie nodig hebben om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, een foto of een link help ook altijd enorm.

Groeten, Jan.

er zitten 2 motoren in en de besturing gaat door de snelheid per motor. hier zijn ok wat foto's.

Zo te zien worden de motoren rechtstreeks geschakeld door de transistoren, zonder tussenkomst van relais, zoals je in de grotere boten vaak ziet.

Zo'n transistor kost een paar dubbeltjes, als je zeker weet dat het daar aan ligt, is 'ie gemakkelijk te vervangen.

Je hebt geen antwoord gegeven om de andere vragen, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar dan schiet het niet op...

Groeten, Jan.

hey,

ik ben (misschien wel bekent) ook in bezit van dit model en heb vrijdag ook dit printje voor me neus gehad omdat het kapot was (dachten we) (zie mijn toppic "een aantal vragen over mijn rc speedboot'') bleek uiteindelijk de motoren te zijn.

het is denk ik het beste om eerst is duidelijk op te schrijven:
wat doet hij niet meer?
wanneer gebeurde dit?(tijdens het varen, op land bij testen......???)
waarmee was je op dat moment bezig?(dus wat voor accu's enzv)
wat denk je zelf dat er kapot is?
waarom denk je dat dit kapot is?

als deze informatie duidelijk is kun je verder geholpen worden. niet alleen met het maken van die print maar ook met de toekomst om dit probleem te voorkomen.

ik hoop dat ik jou en ook mede forumleden hiermee heb geholpen

wat het eigenlijk niet doet is dat 1 motor het altijd doet dus een poortje staat altijd open(denk ik)
het gebeurde eigenlijk direct tijdens het testen hij heeft het niet een keer goed gedaan,
de accu die er in zit is een hitachi 9.6v accu
het torretje is kapot (hep ik nog naar gekeken met een electrischein)
ik hoop hier antwoord op te krijgen maar alvast bedankt allemaal.

EP racing boat heb ik ook liggen [op zolder]
Deze heeft idd alles op 1 print en stuurt door de ene motor een andere toerental te geven als de ander
Klinkt idd als dat er een FET kapot is, zijn geen transistoren..
FET's zijn ook niet echt duur maar zelfde type is mischien wat moeilijk aan te komen.
Vervangend type zal mits je de specs van de huidige kan vinden, niet echt een probleem zijn.
Ik ben bang dat de print de 9,6V niet echt leuk heeft gevonden, het is maar een 7,2V besturing.
ga er niet teveel geld insteken, deze boten worden voor 37,50 euro op marktplaatst nieuw aangeboden.

Marcel

hey

dit is goede informatie waar we wat mee kunnen.

die 9,6 volt vind de regelaar niet echt lekker. houd het bij 8,4 volt maximaal. hij word hier lekker snel van maar gaat niet kapot.

als de boot het al zo deed uit de doos moet je gelijk teruggaan met dit model, je zit bij de 75% uitvalgroep van dit model voor meer info zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/speedboten/65622-island-cruiser-van-nikko-vraag.html#post1007971

ik hoop je hiermee verder te hebben geholpen

@maxcorvette: waar staan deze boten voor 37,50 euro dan? het goedkoopste wat ik was tegengekomen was 45 euro en daar kwamen dan nog is 15 euro(egt waar) verzendkosten bovenop

Back