RC/E conversie van primaire VV klassen

RC/E conversie van primaire VV klassen, deel 1, op zoek naar E- motoren.​

We hebben bij PH-SAM al heel wat leuke onderwerpen de revue laten passeren zoals bv aandacht voor onze godfather van de RC Evert Kreulen met zijn Impuls ( zijn er enkele tientallen van gebouwd), de bekende Graupner Amigo's , Kadett en Kapitan, etc hebben in de schijnwerpers gestaan en natuurlijk is er heel wat van Keil Kraft langs gekomen wat geresulteerd heeft in kits van o.m. de Southerner, Invader en de Bantam.

Al meermaals is de vraag langs gekomen om aandacht te gaan besteden aan RC-E conversie van de primaire VV klassen kisten. In de vintage periode van voor 1951 hadden die de welluidende namen van Nordic/A2, Wakefield en Power en in het aansluitende FAI tijdperk de wat kalere namen F1A, F1B en F1C.

In de afgelopen jaren zijn er op beperkte schaal wat van die kisten gebouwd en er is al behoorlijk ervaring opgedaan wat er zoal kan en moet om ze ook bij een beetje wind te kunnen vliegen.

Dit heb ik na vallen en opstaan aan het vliegen:

De 1975 zuigerkist Plurabelle..gaat als een speer..

100_7356.JPG

De Dream Weaver..knalt naar boven...

20240320_163711.jpg

De Nederlandse Aquita van 1962..een org kist uit die tijd. 28x30 mm motor en op 2S 300 mAh, stijgt heel rustig:

IMG_20220621_174232.jpg

Voor de nieuwste telg..de XXL-58-C heb ik vragen.

Span 1500 mm
Gewicht 500 gram.

Hij is dus 1,22 x zo groot als org en de bedoeling was het dubbele gewicht te realiseren..dat is gelukt..van 250 gram naar 500 gram.

De E aandrijving heb ik uit een indoor heli gesloopt..een tandiewlbak gemaakt met 1:10 en een 600 mm dia prop er op.

Met de org motor op 2S steeg het net niet..dus leuke 1000 mAh 3S pakketjes gekocht.

Nu trekt de prop de kist waarschijnlijk prima naar boven maar..bijproefdraaien brande de motor door na 10 seconden.

Ik had er nog 1 liggen..dus borstel motoren ..en ook die ging naar 10 seconden uit..rook lekker..

Het zijn motoren van 24 mm dia en 32 mm lengte. met een as van 2 mm. Daar zit het probleem..het gat in het tandwielrondsel kan ik niet uitboren...dan vallen de tanden er af.

Dus ik heb bij Ali 3 motoren welke wel 12 volt kunnen hebben en van ongeveer gelijke afmeting gekocht...fff afwachten dus.

Ik heb geen 26 mm Borstelloze motoren kunnen vinden (in die bestaande tandwielbak kan eigenlijk net niet een 28 mm motor in)..dan zitten er wat moertjes in de weg..misschien kan ik ze afplatten)en ik weet niet hoe nu verder indien ik er toch een borstelloze in wil..moet...zetten.

En..een borsteloze heeft minimaal een as van 3 mm..die zou ik dan plaatselijk moeten slijpen op 2 mm..is te doen via de draaibank.

20250429_101256.jpg

Gevoelsmatig zeg ik dat een borstelloze van 28 dia x 30 lengte of zo meer dan sterk genoeg is...maar ja..welke KV waarde?? Kom ik niet uit!!

Deze heb ik er 3 van gekocht bij Ali..kost geen drol..kan 12 V hebben en heeft een 2 mm as. Geen idee of die sterk genoeg is.
24 mm dia en 30 mm lengte , 12.500 toeren onbelast ( afmetingen zijn dus gelijk aan die indoor heli motoren die doorbranden bij 12V):

En natuurlijk wat plaatjes van de XXL-58C

20250429_111250.jpg

Een joekel van een prop...

20250429_111309.jpg

Sturen en DT verstopt onder een Timer...

20250429_111316.jpg

Wanneer dat met die borstelmotor niets wordt moet er dus een borstelloze in..liever geen 28 mm maar iets kleiner (vanwege de in de weg zittende moertjes in de bak.).

Zou een 22 mm net zo sterk zijn dan die borstelmotoren die ik doorgebrand heb cq die ik nu besteld heb?

Ik zit aan deze 22 mm dia te denken (omdat 26 mm dia niet te vinden is). Maar welke KV waarde moet ik dan doen? Daar kom ik niet uit..zegt me niets. Gaat van 1350 KV tot 2000 KV:
1745919160024.png

Die 2225 zal veel meer vermogen en levensduur hebben dan jouw borstel exemplaar.
Zit nu in Denemarken op de helling, maar zal vanavond even kijken/rekenen welke kv variant voor de 3S, 1:10, 600mm het beste is.
Bij het afslijpen van de as wel de motor inpakken zodat geen slijpsel in de magneten komt.

Om met die laatste motor te beginnen: als je op die pagina bij Ali naar beneden scrollt, zie je een tabelletje met de nodige info, waaronder de propmaat.

Kv wil zeggen het aantal toeren per volt. Een 1000 kv motor draait op 12V 12000 toeren per minuut.

Dank jongens.

Bij het eventueel afslijpen van de motoras gaat de motor in de drieklauw..de draaibank blijft stil staan..de motor gaat aan en de dremel met slijpsteentje beweeg ik met het support langs de as ( tegenlopend aan elkaar laten draaien). Zo moet ik beter dan 0,01 de asmaat maken om het rondsel er op te persen. Met de schroefmaat de oude as meten..en dan de te slijpen as kan ik op ongeveer 0,002- 0,003 nauwkeurigheid komen ( de meetfout valt weg omdat je 2x de zelfde afwijking hebt bij het meten). En natuurlijk het rondsel passen tijdens de bewerking.

Waar de KV voor staat dat weet ik wel maar ik kan voor de diverse toepassingen slecht inschatten welke KV waarde past bij een bepaalde prop..gewenst toerental..mogelijkheden van de accu etc.

Weet ondertussen wel dat dus een 300 zeer laag is en mooi voor een scheepsschroef..en dat 5000 of hoger iets voor een fan van een e turbine is.

Later gaaan we ook nog praten over E power en wat daar aan motor in mag bij een maximaal te belasten 4S 450 lipo.

Op rij af:
- eerst deze E wakefield

- en dan E power..zowel fifties t/m 70 zuigerkisten als moderne Folder powerkisten..want een Carbon E-folder staat hoog op de verlanglijst (dus een powerkist met opvouwbare vleugels en een verticale start).

Zo slijp ik ook in principe. Het lastige van een buitenloper is dat je de motor niet zo makkelijk in de drieklauw kan opspannen zodanig dat je de motor kan laten lopen.
Dit een keer opgelost door de motor met een hulpstukken aan het bed vast te zetten met de Proxxon op het support.

Er zijn overigens wel kleine binnenlopers te koop met 2mm as, ik gebruik bv. een 2030 voor een ornithopter.
Deze binnenlopertjes hebben over het algemeen een hoog KV, dus je hebt wel een behoorlijke vertraging nodig, bij mij 80x.

Henk, je gebruikt een "enorme"prop zie ik, 600mm is niet mis. Enig idee hoeveel toeren dat moet gaan maken, weinig denk ik?
Stel een paar honderd toeren, 400?
Met de vertraging van 10x zal de motor dan 4000 toeren maken, je wilt 3s gebruiken dus ca. 11V.
De motor moet dan een KV hebben van 4000/11 = ca. 360.
Bij 2s is het 4000/7,4 = ca. 540. Erg lage KV waardes dus nodig. Dat gaat moeilijk worden bij een klein motortje, je zal dan een grotere vertraging nodig hebben.

Maar hangt een beetje af van het proptoerental dus, dat kan Rick beter uitzoeken.
Ben benieuwd waar hij met zijn berekening op uitkomt, misschien valt het mee.

Toeren is lastg maar... hoe was het org..

Een 80 grams motor met de org lengte ging richting de 800 toeren opdraaien.
Dat liep af in rond de 50 seconden. Dus gemiddeld 960 omw/min.

De burts duurt ongeveer 10 seconden. (zeer steile klim) en dan langzaam stijgen gedurende 30 seconden..het deel wat ik wil) en dan kruisen gedurende 10 seconden.

Er zullen heus nog wel grafieken zijn van het toeren verloop.

Ik denk dat een leuk rustig stijgend toerental derhalve in de buurt van dat gemiddelde zal liggen..dus rond de 900 tot 1000 omw /min ( en dat gemiddelde zal op zo rond een 1/4 tot 1/3 van de tijdsduur na de start van kracht zijn..dus ongeveer tussen de 12 en 18 seconden na de start).

Nu het geleerde in de praktijk brengen:

Toerental prop 950
Vertraging 1:16 (net ff bekeken..die 1:10 is niet juist))
3S= 11 volt belast

Kv= 960 x16 /11= 1381

En de Ali D 2225 is 1350 Kv..dus schot in de roos???

Nu ff wachten op de meester en maar hopen dat ik geslaagd ben..

Dat ik een eigenbourw tandwielbak heb met relatief grote wielen..en ben gestart met een borstelmotor is puur vanwege vintage overwegingen...
Zo zou ik het in de mid fifties gemaakt hebben..maar dan natuurlijk met messing tandwielen uit een klok of zo..

Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit, de prop maakt dus meer toeren en je hebt meer vertraging.
De 1350KV zou mooi uitkomen dan.
Is het alleen nog de vraag hoeveel vermogen het kost om die prop 960 toeren te laten draaien, maar dat zou Rick kunnen uitrekenen.
Men neemt vaak aan dat er een vermogen van ca. 100Watt nodig is per kilo vlieggewicht om een model net te laten vliegen.
Dus voor jouw 500gram model zou dan 50Watt genoeg moeten zijn. Ze geven die D2225 motor op voor max. 80Watt, dus dat moet kunnen.

Ik reageerde hier op je vorige post, dat andere motortje hierboven is inderdaad veel te klein, ze hebben het over 0,05A en 0,09A, dat is echt heeeeel weinig, dat motortje zal dus gelijk in rook opgaan.......

Bij 50Watt en 11V loopt er 50/11= ca. 4,5A.

Laatst bewerkt:
Ok..dank dank.

Tja vermogen..daar wil ik het later ook nog met jullie over hebben..en dan niet de algemene stelregel maar meer toegespitst op bepaalde motor groepen

Zuigerkisten met bv een 2,5 cc Oliver ( fifties spul)
Zelfde maar dan bv een 2,5 cc Super Tigre G15 sixties spul)
En als laatste een 2,5 cc Rossi (seventies spul)

Ik zal tzt de vermogens van deze motoren opzoeken en dan eens zien wat dat in E moet zijn..en wat de kleinst mogelijke lipo mag zijn. Gaat dan iets van 4S bij 650 mAh worden.

Ik ben net aan het omschakelen van 2 stuks 2S 450 naar
1 blok van 4S 650...die passen ook nog in de bestaande kisten.

Reden..de 450 gaan me net iets te snel stuk..iets van na 30..40 starts .warmer met het laden..en na het vliegen duidelijk warmer dan in het begin van de levensduur....en zwaar opzwellen.

Wat er aan lipo moet komen bij een Rossi equivalent zien we later..Dat is andere koek dan bv en 2,5 cc Oliver diesel.

Wat betreft het benodigde vermogen voor deze wakefield (vergroot en 500 gram) een 1,5 cc alledaags dieseltje zou het leuk doen..daar moet het mee overeen komen....dus iets van .11 tot .13 BHP.

1746017525794.png

Rick,

Betaal je daar wel braaf vermakelijkheids belasting?

Van BHP naar Watt= x 746.

Bv een vergrote Wakefield van 500 gram goed voor een 1,5 dieseltje zou dan rustig moeten stijgen op rond de .11 x 746= 80 - 90 Watt.

Dus Frank..het zou moeten gaan met de D 2225.

Ja, met de D2225 zou het dus zelfs rechtstreeks met een kleine prop moeten kunnen. Met die grote wakefieldprop moet het ook kunnen, want grotere props hebben meestal een beter rendement. Alleen moet je de juiste vertraging zien te vinden om de motor niet te overbelasten.

Laatst bewerkt:
Zit er nog een verschil in de vermogens berekening van een verbrander en een E motor?

Bv Verbrander = afgegeven vermogen
E motor = opgenomen vermogen.

En indien dat zo is..wat is dan de verhouding bij een E motor tussen opgenomen en afgegeven vermogen?

Back