Énke Blériot
PH-SAM
RC/E conversie van primaire VV klassen, deel 1, op zoek naar E- motoren.
We hebben bij PH-SAM al heel wat leuke onderwerpen de revue laten passeren zoals bv aandacht voor onze godfather van de RC Evert Kreulen met zijn Impuls ( zijn er enkele tientallen van gebouwd), de bekende Graupner Amigo's , Kadett en Kapitan, etc hebben in de schijnwerpers gestaan en natuurlijk is er heel wat van Keil Kraft langs gekomen wat geresulteerd heeft in kits van o.m. de Southerner, Invader en de Bantam.
Al meermaals is de vraag langs gekomen om aandacht te gaan besteden aan RC-E conversie van de primaire VV klassen kisten. In de vintage periode van voor 1951 hadden die de welluidende namen van Nordic/A2, Wakefield en Power en in het aansluitende FAI tijdperk de wat kalere namen F1A, F1B en F1C.
In de afgelopen jaren zijn er op beperkte schaal wat van die kisten gebouwd en er is al behoorlijk ervaring opgedaan wat er zoal kan en moet om ze ook bij een beetje wind te kunnen vliegen.
Dit heb ik na vallen en opstaan aan het vliegen:
De 1975 zuigerkist Plurabelle..gaat als een speer..
De Dream Weaver..knalt naar boven...
De Nederlandse Aquita van 1962..een org kist uit die tijd. 28x30 mm motor en op 2S 300 mAh, stijgt heel rustig:
Voor de nieuwste telg..de XXL-58-C heb ik vragen.
Span 1500 mm
Gewicht 500 gram.
Hij is dus 1,22 x zo groot als org en de bedoeling was het dubbele gewicht te realiseren..dat is gelukt..van 250 gram naar 500 gram.
De E aandrijving heb ik uit een indoor heli gesloopt..een tandiewlbak gemaakt met 1:10 en een 600 mm dia prop er op.
Met de org motor op 2S steeg het net niet..dus leuke 1000 mAh 3S pakketjes gekocht.
Nu trekt de prop de kist waarschijnlijk prima naar boven maar..bijproefdraaien brande de motor door na 10 seconden.
Ik had er nog 1 liggen..dus borstel motoren ..en ook die ging naar 10 seconden uit..rook lekker..
Het zijn motoren van 24 mm dia en 32 mm lengte. met een as van 2 mm. Daar zit het probleem..het gat in het tandwielrondsel kan ik niet uitboren...dan vallen de tanden er af.
Dus ik heb bij Ali 3 motoren welke wel 12 volt kunnen hebben en van ongeveer gelijke afmeting gekocht...fff afwachten dus.
Ik heb geen 26 mm Borstelloze motoren kunnen vinden (in die bestaande tandwielbak kan eigenlijk net niet een 28 mm motor in)..dan zitten er wat moertjes in de weg..misschien kan ik ze afplatten)en ik weet niet hoe nu verder indien ik er toch een borstelloze in wil..moet...zetten.
En..een borsteloze heeft minimaal een as van 3 mm..die zou ik dan plaatselijk moeten slijpen op 2 mm..is te doen via de draaibank.
Gevoelsmatig zeg ik dat een borstelloze van 28 dia x 30 lengte of zo meer dan sterk genoeg is...maar ja..welke KV waarde?? Kom ik niet uit!!