RC/E conversie van primaire VV klassen

RC/E conversie van primaire VV klassen​

Deel 1: op zoek naar E- motoren.​



We hebben bij PH-SAM al heel wat leuke onderwerpen de revue laten passeren zoals bv aandacht voor onze godfather van de RC Evert Kreulen met zijn Impuls ( zijn er enkele tientallen van gebouwd), de bekende Graupner Amigo's , Kadett en Kapitan, etc hebben in de schijnwerpers gestaan en natuurlijk is er heel wat van Keil Kraft langs gekomen wat geresulteerd heeft in kits van o.m. de Southerner, Invader en de Bantam.

Al meermaals is de vraag langs gekomen om aandacht te gaan besteden aan RC-E conversie van de primaire VV klassen kisten. In de vintage periode van voor 1951 hadden die de welluidende namen van Nordic/A2, Wakefield en Power en in het aansluitende FAI tijdperk de wat kalere namen F1A, F1B en F1C.


In de afgelopen jaren zijn er op beperkte schaal wat van die kisten gebouwd en er is al behoorlijk ervaring opgedaan wat er zoal kan en moet om ze ook bij een beetje wind te kunnen vliegen.


Dit heb ik na vallen en opstaan aan het vliegen:

De 1975 zuigerkist Plurabelle..gaat als een speer..

100_7356.JPG




De Dream Weaver..knalt naar boven...

20240320_163711.jpg





De Nederlandse Aquita van 1962..een org kist uit die tijd. 28x30 mm motor en op 2S 300 mAh, stijgt heel rustig:

IMG_20220621_174232.jpg
 
Geschikte motor voor de NORDIC/A2

Ik heb eens gekeken naar wat specifieke kisten. Een wel heel mooi voorbeeld van de Nordic trend zetters dus net voor 1951 is deze Nordic Tern.

Nordic Tern https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8394



1746279951375.png


En bij de elliptische tippen kisten bv:

De Sans Egal uit de regio waar de Nordic vandaan komt: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9202:

1746280024486.png




De Lucifer van Bob Amor , was ik in de sixties niet aan toe gekomen maar stond toen wel op de club to do lijst: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6197


1746280539696.png





De Talon van de bekende powervlieger Reid Simpsons: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=13311

1746280732854.png





Een wel heel iconische kist is de Spinne van Rudolf Lindner..(heb er een replica van zien vliegen op de Eifelpokal en een ieder stopte met wat die aan het doen was en we zagen de kist bij windstil weer langzaam in een bel stijgen..10 minuten lang..en de landing op hooguit 200 meter van de startplaats..in een 10 meter hoge boom, en ik kreeg hem er met mijn hengel zonder schrammetje voor de blije eigenaar uit)

1746338744954.png





En de wat latere waar wel iets in de neus kan:


1746338840084.png




Maar we mogen de Nederlandse natuurlijk niet overslaan...

1746338933872.png


En wat te denken van bv een iets vergrote Oberon...dan heb je een klassieker van de lage Landen:

1746339255030.png



Wel de profielen aanpassen en een vlakke onderzijde en dan een iets lagere hoogte toepassen voor een tikkie meer vliegsnelheid. De motorisering van een Nordic of A2 is simpel..de Hacker A10-7L met 1:4,4 vertraging. Zo klein past in elke neus en met een 12 x 6 prop op slechts 2 S 450 mAh of zelfs 300mAh gaat dat prima naar boven. Ik heb deze motoren veel gebruikt in de periode dat de F1Q wat uitontwikkeld was en nog net voor dat met met nog grotere vertragingen en F1B props er op ging werken.



1746339491586.png
 
Motoren voor WAKEFIELDS.

Er is geen klasse zo spec verandeRlijker geweest dan de Wakefield klasse. Het begon met een startgewicht van maximaal 240 gram inclusief rubber en de modellen waren geen zwevers maar motorkisten. Vervolgens werden het totaal gewicht en motorgewicht gescheiden en ontstond de 80 gram rubber maximaal spec waarbij de kist een minimum gewicht moest hebben van 230 gram. Die hoeveelheid rubber zakte steeds verder af..naar 50 gram..toen 40 gram en heden ten dage nog maar 30 gram waarbij het totaal gewicht op 230 gram stond.



Uit die periode waar er een totaal gewicht was voor alles en je dus net zoveel rubber aan boord mocht doen als je wilde een paar voorbeelden en vaak, meestal, waren het cabin kisten:

Natuurlijk..de onovertroffen Aristocrat:

Aristocat.jpg





En de wat kleinere Keil Kraft Contestor, met een direct drive dus kleine prop wat veel....alles van de typische wakefield uitstraling weg neemt:

4448.jpg




In de mid fifties was de rompdoorsnede eis behoorlijk afgezwakt en ontstonden bij 80 gram rubber enorm lange rompen.


De meest beroemde kisten waren deze 2 en er ontstonden allerhande varianten op deze vormgeving:


Natuurlijk waren het de Tsjechen die de toon aangaven..
1746353078401.png



Wereldberoemd..Radoslav Cizek:

1746353125056.png



Een wakefield is relatief klein en licht..1300 mm span was al heel wat en met 230 gram vliegt het zeer langzaam.

Het advies is dan ook wegen te bewandelen om de vliegsnelheid een paar m/sec hoger te krijgen. Dan kom je in een RC uitvoering weer terug naar de startplek (bij rustig weer want bij meer dan 3 meter wind kun je dat vergeten).

Vlakke profielen is een must..haal de welving er uit..echt doen. En een factor 1,25 vergroten is ook te adviseren..het gewicht komt dan op 500 gram en je hebt dan wat meer in te brengen.


Oh ja..en die grote propbladen maken..is heel simpel!!


20250429_111250.jpg
 
1. Wakefield org afmeting:
Gewicht 230 gram en zonder rubber cq een hybride aandrijving maar met RC en lipo zal dat rond de 250 gram zijn.

Propdia rond de 480 tot 500 mm en met een beetje smokkelen 450 mm als minimum.

Toerental 1000.

E- motor vermogen bij de 85 Watt/kilo regel= ~25 Watt voor net kunnen vliegen en voor leuk stijgen 35 Watt/tandwielbak rendement 0,9 = 40 Watt.

Op 2S = 1000: 7,4= 135 Kv x de reductie..dus bv bij 1:10 = 1350 Kv gedeeld door de factor voor belast draaien van 0,7= 1900 Kv

Samen gevat een reductie motor van 1:10 met 40 Watt en 1900 Kv.


2. Vergrote Wakefield factor 1,25


Start gewicht 600 gram
Propdia 600 mm
Toerental 1000

E motor vermogen bij de 85 Watt/kilo regel= ~51 Watt voor horizontale vlucht en voor leuk klimmen 85 watt / vertragingbak rendement 0,9= 95 Watt.

Op 3S komt dat op rond de 1000 : 11,1= 90 Kv x de reductie bv 1:16= 1440 Kv/ 0,7 rendement= 2000 Kv..

Bv een reductie motor van 1:16 met 95 Watt en 2000 Kv.
 
Motoren voor ZUIGERKISTEN.

We gaan naar het slotstuk van de voorbeschouwingen, de E-conversie van Zuigerkisten.

Net als bij de Wakefields waren de specs door de jaren heen volop in beweging. Niet zozeer qua model maar wel wat betreft de motorloop.
Hier nog ff een keer het bekende lijstje:

1746698480968.png





Gezien de steeds verdere toename van het motorvermogen door de jaren heen deel ik de zaak in 3 delen:
- de fifties
- de sixties
- de seventies.





Opgenomen vermogen:

Fifties:
Hier neem ik als uitgangspunt de toen veel gebruikte Oliver Tiger.. met een afgegeven vermogen van .30 BHP bij een toerental van 14.000.
1746698427098.png



Het afgegeven vermogen in Watt's is dan .30 x 746= 224 Watt, en het opgenomen vermogen= 224: 0,7= 320 Watt bij 14.000 toeren



Sixties:

De Super Tigre G15, 0.45 BHP en dan komen we op een opgenomen vermogen van 512 Watt bij 21.000 toeren:

1746699138665.png




Seventies:

De Rossi, 0,65 BHP= opgenomen vermogen 693 Watt bij 25.000 toeren.

1746699386406.png





Dat nog een keer op rij:
- fifties, 320 Watt, 14.000 toeren
- sixties, 512 Watt, 21.000 toeren
- seventies, 693 Watt, 25.000 toeren.


Nou..ga er maar aan staan..zijn daar E- motoren bij te vinden die een beetje in de buurt komen en dan ook nog eens qua afmetingen acceptabel zijn en vooral op een relatief kleine lipo kunnen draaien.



Met kisten van de fifties gaat het nog wel lukken. Ik heb een Dream Weaver met een 30x30 motor ( type en KV onbekend) welke loopt op een 8x4 prop en 4S (2 in serie van 2S) , 450 mAh (en ik ga omschakelen op 1 pakket van 4S, 650 mAh welke ook nog gaat passen in de romp). Het stijgbeeld van die kist komt behoorlijk in de buurt van de uitvoering met een Oliver Tiger.



De Oliver Tiger uitvoering:

IMG_20220621_152754.jpg



De E- uitvering:

20240320_163711.jpg




Eerst maar eens ff laten bezinken en dan op "jacht" naar passende E- motoren.
 
Voor fifties zuigerkisten.

Eerst eens ff naar de fifties en als voor beeld nemen we de Dream Weaver.

Volgens de tabel was in 1956 het minimale gewicht (waar je graag zo dicht mogelijk bij blijft) 200 gram/cc wat bij een 2,5 cc motor neer komt op 500 gram startgewicht. Dat is verdraaid laag en ik ben er bewust met de Verbrander kist boven gebleven.


1746876079700.png



Mijn Dream Weaver met 2,5 cc Oliver Tiger (gelijk het org) maar natuurlijk met wat Rc aan boord weegt 612 gram.

Nu had ik het liefst gezien dat ik in de E- motor uitvoering daar duidelijk onder kon blijven om dan toch met 15 seconden motorlooptijd het stijgbeeld te evenaren.

Helaas....niet gelukt en de E Dream Weaver weegt startklaar met 4S 450mAh aan boord 680 gram.

Het is dus zaak om nog lichter te bouwen..dat kan..maar dan moet je smokkelen met deels koolstof constructie want mij E- Plurabelle van 1975 zou minimaal 750 gram moeten wegen edoch weegt startklaar 623 gram.

Ok..een paar geschikte motoren voor kisten van de fifties...uitgangspunt 320 watt en 14.000 toeren. En als het ff kan geschikt voor 4 S want ik heb de huidige 2 ook op 4S.


Op 4S lukt (nog) niet en deze Hacker komt dicht bij wat ik wil aan afmetingen/gewicht/Watts/Kv:

1746877616847.png

1746877533241.png



1746877479725.png
 
Vervolg E- motor voor fifties zuigerkisten.

Aliexpress D2836-6
, 2-4 S, 1500 Kv, kan op 4S en neemt dan 368 Watt op, 9x6 tot 7x3 dus een 8x4 wat vrij standaard is voor de fifties moet dan ook passen.
En de D 2836-7 met 336 Watt en 1120 KV moet het ook prima doen.

1746881679440.png



1746881720012.png



1746881759071.png
 
Motoren voor sixties zuigerkisten.

Nu gaat het al wat lastiger worden, is het mogelijk met de traditionele bouwwijze het vliegbeeld van een dergelijke kist te krijgen en dat bij 10 seconden motorloop.

Uitgangspunt:
Motor 512 Watt afgegeven vermogen, 21.000 toeren.

Als voorbeeld nemen we de Night Train met een ST G15

Startgewicht moet minimaal 750 gram zijn en mijn kist weegt 811 gram ( vanwege de RC toevoeging).

De motor weegt 168 gram en kunnen we een voldoende krachtige motor vinden welke incl de lipo's niet over de 168 gram gaat?


Bv De Aliexpress D 3536-05

1746899107377.png


35 mm dia kan nog net en deze is 1450 Kv en zal dan met een 4S en een 8x4 prop op rond de 17.000 toeren komen en een afgegeven vermogen van rond de 655x0,7= 460 Watt. Gewicht 102 gram.

Een bijbehorende lipo kan deze 4S zijn met 81 gram en 30x30x 58 mm:

1746899392159.png


Samen 183 gram ( ipv 168 gram) en qua vermogen 460 Watt (ipv 512 Watt) en 17.000 toeren (ipv 21.000).

Dus..om in de buurt te komen van een ST G-15 moet of de motor sterker worden..wat zeker een zwaardere motor oplevert en mogelijk ook weer een zwaardere lipo vraagt en de kist nog verder boven de 800 gram komt of..

Een andere bouwwijze van de kist kiezen nl deels koolstof zodat het startgewicht in de buurt van de 650-700 gram zal komen.

Conclusie: Een E- motor en traditionele bouw en behoud van de klimsnelheid is m.i. niet haalbaar.
 
MOTOREN VOOR SEVENTIES ZUIGERKISTEN.
Nu gaat het nog lastiger worden, is het mogelijk met de traditionele bouwwijze het vliegbeeld van een dergelijke kist te krijgen en dat bij 10 seconden motorloop (mid seventies was hey laatste jaar met 10 seconden, toen ging het naar 7 seconden motorloop).

Uitgangspunt: 693 Watt, 25.000 toeren.

Als voorbeeld nemen we de Korla Plankton met een Rossi van 1975

Startgewicht moet minimaal 750 gram zijn en mijn kist weegt 805 gram (vanwege de RC toevoeging).

De motor weegt 175 gram en ook nu is de vraag...kunnen we een voldoende krachtige motor vinden welke incl de lipo's niet over de 175 gram gaat?


Met de D 3536-05 die ik geselecteerd heb voor een sixties kist komen we er bij lange na niet:

460 Watt (ipv 693 Watt) en 17.000 toeren (ipv 25.000).

We zullen dus naar een ander type moeten met meer vermogen en een hoger KV.

Mogelijk is dit geschikt echter geen gegevens over het wattage.

1746986245126.png



1746986266598.png

of deze: maar ook nu weer geen wattage opgave:
1746986464374.png

1746986488112.png

Hier van deze motor iets meer gegevens:


1746986698563.png
 
Met deze wetenschap (of onwetendheid) gaan we naar het laatste item in de Zuiger/F1C voorbeschouwing.

Elders hadden we het over wat classic kan zijn...wel...

Een zuigerkist van 2000 is naar de huidige maatstaven zeker een classic kist. Er is vanaf het moment dat de volgende kist ten tonele verscheen zo veel gewijzigd dat je indien je er toen al niet bang van zou worden dat zeker wordt indien je een hedendaagse F1C met 4 seconden motorloop en verticale start gevolgd door een BUNT omhoog ziet schieten.


We gaan eens kijken naar in mijn optiek het eest spectaculaire wat er op VV gebied te zien is.. De Folder!!

Gelijk maar een filmpje van een hedendaagse Folder?

Hou je vast:



En in slow mo:


In 2000 zagen we voor het eerst deze Folder:
F1C_Plan Fuzeyev.jpg





Nu loop ik al jaren rond met het idee om ook een Folder te bouwen maar met een E motor.

Wat is nu het voordeel van een Folder? Wel..bij een vaste vleugel moet er een compromis gemaakt worden tussen goed stijgen en goed zweven en in bovenstaande maatschets zie je een sterk hol en dragend profiel. Dat zweeft gelijk een F1A..wat zeg ik..met de gemiddelde span van 2600 mm zweeft een Folder beter dan een F1A en in opgevouwen toestand klimt het met een hoge snelheid vanwege het symmetrisch geworden profiel.


Waar ik naar toe wil is toch een vlak profiel want ander kom ik niet terug van downwind ( dus Rc gestuurd) en dan is er geen ruimte om dat tipdeel binnen in de andere vleugeldelen te vouwen. Dus ik moet naar een andere vleugelpanelen verdeling zoals bv in de slow mo..

De romp en met name het voorstuk zijn wel weer ideaal voor E/RC conversie, plenty ruimte.

Het zal dus een mix moeten gaan worden van de 2000 kist en een huidige verdeling.

Zoiets dus:
1747055342130.png



De Mega 16/25/2 zou dus mooi kunnen en er mag zelfs een vertraging op zitten...hebben ze tegenwoordig ook vaak.

Nu is het niet zo dat ik een minder snelle stijgvlucht met 4 seconden qua hoogte kan evenaren met een lagere snelheid en dan een langere motorloop. Die Folders raken in vrij korte tijd uit de baan en na 10 seconden ( hebben we wel eens gezien bij een weigering van de timer) ligt de kist mogelijk al plat. Maar goed..er is ook nog wat tussenin en het uitvouwen van de vleugels is wat het interessant maakt om eens zoiets te gaan maken.


1747055767195.png




1747055792941.png




Goed..we zijn aan het einde gekomen van deze verkenning naar motoren voor de E/RC conversie van Primaire klassen VV modellen.

Nu nog de tijd vrij maken om er wat invulling aan te geven maar..komt tijd..komt raad..
 
Wanneer ik E-calc mag geloven, en dat doe ik meestal zou de MEGA ACn 16/25/2 met een 7x3.5 prop afhankelijk van hoe de spanning van de accu het uithoudt wel aan je eisen voldoen.
Met de 4S tattu accu die je in post 46 laat zien, of met een andere heel goede 4S racedrone accu zou het voor de paar seconden die je nodig hebt moeten kunnen lukken, mits je de accu op 40 à 45°C voorverwarmd. Zo niet komt er minder vermogen uit én gaat de accu heel snel kapot.
 
XXL- 58-C

Deze kist van de fifties heb ik een factor 1,25 vergroot want wakefields zijn relatief klein. Hierdoor is het startgewicht van 250 gram naar rond de 500 gegaan en ik heb de profielen vlak gemaakt aan de onderzijde. Door deze 2 wijzigingen komt er meer vliegsnelheid in en is die geschikt geworden voor enige RC aan boord en een beetje meer wind kan die dan aan.


We lopen snel door de bouw, latjes plakken kunnen we allemaal wel..

20250127_115156.jpg



20250127_115201.jpg



Span 1500 mm...

20250429_111250.jpg





Een 600 mm prop..

20250429_111309.jpg




Sturing met een servo die in de timer verwerkt is en bij extreem uitslag ( fale safe) komt de DT in...

20250429_111316.jpg





De aandrijving gaat via de motor met 1:16 vertraging naar een korte rubberstreng en dan naar de prop.

Door het opdraaien van het rubber komt er een trekspanning op de propkop en komt die vrij en gaat draaien. Zodra de motor stopt ontspant de rubberstreng en gaat de arretering in de propkop naar voren en stop die zodanig dat de bladen weer keurig langs de romp vouwen...

In deel 1 zagen we de zoektocht naar een passende motor en deze D2225 komt net als de tandwielen van Aliexpress.

Rondsels en tandwielen zijn mooi van kwaliteit en gemaakt van Alu 7075. Rondsels 20T en tandwielen 80T ( 43 mm buitendia, module 0,5)...

20250512_172106.jpg






Nu een tandwiel bak maken. Chassis is van 2 kruislings op elkaar geplakte 1,2 mm triplex plaatjes.. Nu eerst wat naven etc draaien en dan de hartafstanden van de 2 trappen in de platen maken...

20250513_182130.jpg
 
Aan de rondsels en tandwielen is niet gesoldeerd, alles is in elkaar geperst. Hier bv het rondsel op de motor. Aangezien het rondsel los op de motoras zat (ondanks dat de opgave was dat het zou klemmen op een 3,17 as) eerst een bus gedraaid. Persen doe ik met de bankschroef...


20250516_151724.jpg




En dan het geheel op de motoras geperst...

20250516_152150.jpg



De hartafstanden zoek ik tijdens het werk..zo goed mogelijk gaatjes boren en klein beginnen. Zit ik er wat naast dan gat uitvijlen busje er in en weer proberen. Na een paar keer zit die dan op zijn plek en kan het opgeboord worden en de gedraaide messing lagerbusjes in het hout persen en lijmen met cyano.

De 2 traps bak met 1:16 is klaar en kan ingebouwd worden. Zie je hoe ik de motor er aan gezet heb? Motor aan een schijf gezet en dan de positie zoeken en de boutgaten in samenstelling boren:

20250516_161340.jpg




Een wakefield weegt rond de 250 gram en door de vergroting factor 1,25 kom je dan theoretisch op 500 gram echter mede door de Rc en de lipo zit ik nu op 630 gram. Een meer dan mooi gewicht.
 
Het is dus een "hybride" aandrijving geworden..nou ja..soort van dus.. de E- motor drijft de rubberstreng aan en die de prop. Als rubber heb ik postelastieken gebruikt. Die kwaliteit komt wel zo ongeveer overeen met de vroegere Pirelli kwaliteit die in wakefields gebruikt werd en anders dan nu met 3x1 mm was dat toen 6x1 mm doorsnede. En wat wil het toeval..de postelastieken zijn ook van die maat.

3 stuks achter elkaar geknoopt is precies de lengte die ik nodig ben ( iets ontspannen er in hangen en totaal heb ik er 2x 3 stuks van die aan elkaar geknoopt in zitten dus totaal 18 elastieken. Aan motorzijde en bij de prop zitten ze keurig om delrin bobbins zodat ze niet zichzelf opkronkelen..pff wat een woord..

Het totaal gewicht klopt ook..in deze kist zat vroeger 50 gram ( net na het 80 gram tijdperk) en de lengte is korter dan een volle lengte en met 30 gram klopt het dan precies...

20250522_130836.jpg





Het zwp is natuurlijk belangrijk en de 3S 1000 mAh lipo zit ver naar achter..

20250522_130953.jpg





Om dat zwp goed vast te stellen maak ik altijd gebruik van de zwp bok..met arm en mm verdeling zodat ik exact kan aflezen waar het zwp ligt en het % weet.

20250522_131309.jpg



Het vermogen van de rubberstreng moet natuurlijk ook kloppen..een paar dunne elastiekjes gaat niet werken..en te veel is ook niet goed want dan lijkt het wel een starre verbinding. Na het stoppen van de motor moet de streng langzaam afdraaien en vooral ontspannen zodat de propkop naar voren gaat en de stop inkomt. Wel met een giga terugsag..dat was toen zo bij die fifties propkoppen. Tekeningen er van vindt je plenty in het topic B&V magazine.


Het vermogen van die rubberstreng is goed in te schatten..we draaien op een kruistoerental en wel boven in dat gebied..dus niet op maximaal rubberstreng vermogen..de zgn burst. Het is de bedoeling dat de kist met ongeveer 1,5 tot 2 m/sec stijgt en na rond de 50 seconden ( de motorlooptijd die zo ongeveer gehaald werd) moet je dan op 75 tot 100 meter hoogte komen..net als toen. Indien de rubberstreng na het plots uitzetten ongeveer 30 seconden door loopt en de originele volle lengte zou hebben dan zit je op kruis vermogen. Maar de rubberstreng heeft niet de volle lengte maar 3/5e er van dus iets van 15 tot 18 seconden doordraaien is representatief.

Ik heb div testruns gedaan en filmpjes geschoten en na wat terug nemen van het gas werkt eea het best door vanaf 3/4 gas de motor plots uit te zetten. Dan volgt die 15-18 seconden nadraaien en de stop. Die is dan altijd perfect..de bladen vouwen keurig op.

Bij dit filmpje heb ik het gas langzaam terug genomen en dan is er bijna geen uitloop en zie daar..de prop klapt static niet helemaal goed in maar hoogstwaarschijnlijk zal die dat wel doen bij het vliegen door het aanblazen er van.

Hou je vast..daar gaat de giga prop van 600 mm..

 
Ziet er goed uit Henk, ben benieuwd of de trekkracht met de nieuwe motor en vertraging nu wel voldoende is. Kun je het toerental van de prop meten?
 
Laatst bewerkt:
Nee Frank, helaas niet maar het ziet er wel erg wakefield achtig uit qua toerental. Ik wil nog wel de statische trekkracht gaan meten om meer gegevens te hebben bij de ontwikkeling van een volgende kist. Het startgewicht is nu 630 gram (met die dikke 1000 mAh 3S aan boord) en dat had theoretisch 500 moeten zijn indien het de zelfde eigenschappen als de org afmeting met 250 gram moest hebben.

Echter ook bij de factor 1,25 vergroot (dus 2x zo zwaar) en een vlak profiel blijf het een trage kist en mogelijk is 630 gram helemaal niet verkeerd en komt er wat meer vliegsnelheid in zodat de kist ook bij 3 meter wind nog terug te vliegen is.

Wanneer ik het zo hoor draaien dan lijkt het er op dat de motor er geen enkel probleem mee heeft om de prop op dit toerental rond te slingeren. Dat betekend dat de spoed van de prop desnoods nog wat vergroot kan worden. Ben op een wat lagere hoek begonnen als wat er voor staat.

Bladen maken is simpel en nu is het 3 lagen 1,5 mm balsa. Ik zou nog terug kunnen naar 3 lagen 1 mm en dan tevens de 1000 lipo vervangen door een 500-600. Dat scheelt zeker 50 tot 70 gram. Bij een volgende kist smokkel ik ook een beetje met de vleugelkoorde..komt 15% bij.

Ontwikkelen van iets nieuws (ik heb nog nooit een hybride wakefield gezien) kost altijd ff tijd en het is zoeken naar de juiste opzet en balans tussen RC vliegbaarheid (snelheid) en prestaties.

Voor diegenen die nog nooit een VV kist hebben zien vliegen, de snelheden zijn uiterst laag en bij lekker VV vliegweer met bv een zuchtje wind van 3 m/sec gaat de kist tov de grond tegen de wind in nauwelijks vooruit of zelfs helemaal niet. En dan is zoiets niet RC te vliegen bij enige wind. Bv mij Aquita A2 kist heeft het org gewicht (neuslood is er uit en daar zit de E motor) en het dobbert gelijk een echte VV kist. Geeft nix..ik kan hier om de hoek vliegen en zie ik geen zuchtje wind..dan ben ik 5 minuten later aan het vliegen..en man man..wat leuk..kist naar 80 meter hoogte..motor uit..nix nie sturen en met de zender in de hand mee wandelen tot het niet verder kan en dan DT.

Dat heet op zijn Engels RT...en dat staat voor Radio Trim. Je mag niet sturen maar wel RC de vlucht beëindigen cq aan de rand van het veld de kist naar beneden sturen. Maar ja..dat was op Old Warden het geijkte spelletje voor de semi VV vliegers en je weet het ze hebben de deur dicht gedaan. Hier kan het nog steeds..op OHA en dat is groter dan Old Warden.


 
Ik gebruik al jaren deze RC200 om rpm van props te meten, best handig, het lijkt er op dat deze nu niet meer te koop is.
Maar er zijn wel meer van die goedkope apparaatjes te koop.
Ben benieuwd hoe het straks gaat vliegen, nadeel is natuurlijk dat het snelheidsbereik van zo'n grote relatief langzaam draaiende prop beperkt is, dus je moet de spoed inderdaad goed kiezen.
Ik heb zelf wel zin om ooit nog eens zoiets te bouwen als jouw Dreamweaver met E-motor, wel met richting en hoogte assist, ik heb op mijn "prive" veld beperkt ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk een stille avond en met de XXL-58-C gevlogen. Klimt nog niet en vliegt op het grondeffect. 5 minuten gevlogen op max 3 meter hoogte. Mooie snelheid!!



Vliegen, sturen en filmen blijft lastig, de landing:


Eerst de prop spoed maar eens wat groter maken.
 
Back
Top