RC-ERES Magic Pro

Discussie in 'F3-RES' gestart door trebor siuhyn, 30 jul 2020.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Inleiding.

    RC-ERES ???? zullen sommigen zeggen, RC-ERES of ERES is een sub RES klasse die in veel RES landen al gevlogen word. Het reglement is bijna het zelfde als de RES alleen de start gebeurt met electro motorenen de vliegtijd is anders. De start regels momenteel zijn je hebt 9 minuten werktijd daarin mag je een vlucht van maximaal 6.30 minuten maken. Je mag de motor maximaal 30 seconden gebruiken en je start hoogte mag niet boven de 90 meter zijn ( dit gebeurt door loggers). Je vliegtijd gaat lopen vanaf dat het model gestart is.

    In de landen om ons heen wint deze klasse steeds meer aan populariteit ik woon zelf gedeeltelijk in zuid Duitsland en daar hebben we steeds meer ERES wedstrijden het is zelfs al zo dat je op RES wedstrijden kunt kiezen in welke klasse je start.
    Ik dacht daarom ik start een bouwverslag van een nieuw RES model de Magic Pro de evolutie van de Magic RES die is ontworpen door Mike Yust en vorig jaar heeft Salahi Tezel hem onder handen genomen en hem verbeterd.

    De Kit;

    De kit is van een zeer hoge kwaliteit het gebruikte hout is uitgezocht en strak gefreesd.
    36CE870B-E87D-4579-8E06-6F6CA5163F8B.jpeg

    Er zit een duidelijke tekening bij met veel hulp materialen o.a. schuurplankje, folie ter bescherming van de tekening. Naast de tekening is er een speciale FB pagina ( https://www.facebook.com/groups/1646426389021440 ) een beschrijving staat en duidelijke foto's .

    Setup;

    Over de setup heb ik nog lopen dubben Ik heb nog 3 geschikte setjes liggen
    Leopard LC250-25 / 7T 6pol 4750KV
    powerline 1010 Micro Edition 5:1NL/T
    Hacker A10-7L +4,4:1
    Drie leuke setjes de eerste is meer F5J gericht dus die mag op de plank blijven de tweede is 20 gram zwaarder dan de Hacker combi en is iets groter van formaat dus die valt ook af dan komen we op de
    Hacker A10-7L=4,4:1 met een Dshot 1200 BLheli 35A esc.
    Ik gebruik de laatste jaren met volle tevredenheid BLheli regelaars omdat ik nu 2x BEC uitval gehad heb waarbij 1x mijn Satori te gronde ging sindsdien gebruik of een aparte 2s lipo of een splitter op mijn accu.

    Als bespanning ga ik voor Oracover Air outdoor en indoor dit is de helft lichter dan Oracover light.
    Oravover Air is ontworpen voor luchtschepen het is lichter door dat er geen lijm laag op zit. Je moet daarom
    de te bespannen onderdelen met een penseel insmeren met Oracover Air lijm is wat meer werk maar resultaat mag er echt wezen.

    Tot zover de inleiding morgen beginnen met stickeren van de onderdelen.

    wordt vervolgt.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
    Lyckele, jve en jowa vinden dit leuk.
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Nou weer een stukje verder de midden sectie van de vleugel gesorteerd en droog in elkaar gezet.
    Als eerste heb ik even de vleugel verbinders pas gemaakt
    _MG_3160-1.jpg
    _MG_3162-1.jpg

    Verschil met de vorige was dat bij deze een 8mm getrokken koolstof buisje pas geschuurd moest worden ik heb dit nu gedaan omdat ik koolstof zoveel mogelijk onder water schuur i.v.m. de stof.

    Nu was het tijd alles op de bouw plak te sorteren en droog in elkaar te zetten.

    _MG_3163-1.jpg

    Nu dit passend is kan ik met de lijm rond en alles fixen.

    Ondertussen de motor en ESC gepakt
    _MG_3167-1.jpg

    Blijft een schattig setje gaat nog wat gewicht af omdat ik de motorbedrading direct op de esc soldeer
    Als prop zal er een GM12x10 op komen spinner en midden stuk een speciale F5J 28mm spinner op van Florian Schambeck
    Als goed is kan ik die woensdag bij hem ophalen en tevens langs bij Oracover om de Oracover Air op te halen.
     
    jve en lecraM vinden dit leuk.
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd gave motor/gear, ook gehad, bizar hoe een (kleine lichte) kist ermee stijgt. ik had op de kist waar ik die in had, een cockpitkapje van karton dat ik om de (vierkant ronde) bovenkant van het rompgat plakte. in de winter helemaal dicht, accu bleef dan mooi warm. in de zomer een kier van 1 mm hoog aan de voor\bovenkant genoeg om niet te heet te laten worden. lucht daarna door de romp, achter weer uit. (best ruime romp, iemand de staart ingekort, daardoor ruim uiteinde, terzijde)
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2020
  4. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    RC-ERES zoals Robert dat hier beschrijft, is ontwikkeld in mijn woonland Oostenrijk. We hebben hier wel een grote groep RES-vliegers, maar o.a. door de dal-ligging van de meeste modelvliegvelden in Oostenrijk zijn RES-wedstrijden vaak moeilijk te organiseren. Als een vliegveld in een dal ligt, komt de wind bijna altijd van de ene of de andere dalrichting en de velden zijn uit dien hoofde (te) smal ingericht.
    In 2016 is daarom met RC-ERES gestart en het is een enorm succes geworden met inmiddels de meeste deelnemers van alle electro-klassen. In 2019 werden maar liefst 10 wedstrijden georganiseerd (+ 2 in een afgeleide versie aan de helling) waaraan in totaal 76 piloten (1 of meer keer) hebben deelgenomen. Een aantal waarvan men in Nederland alleen maar kan dromen.
    Voor een notering in het Nationaal Kampioenschap tellen de beste 3 resultaten die evenwel in verschillende provincies moeten zijn behaald. Er nemen ook piloten uit Duitsland deel, dus, Robert, je bent welkom.

    In Duitsland heeft de MBC Traunstein (Beieren) het voortouw genomen en dat heeft diverse piloten uit Midden en Zuid-Duitsland aangetrokken. Dit jaar is de wedstrijd daar op 22 augustus, dus wel een beetje doorbouwen, Robert.
    In 2019 heeft voor het eerst ook een wedstrijd in Midden-Duitsland plaatsgevonden.

    Voor mij zelf blijft F5J de hoofdactiviteit; in RC-ERES vlieg ik mee als dat zo uitkomt, maar het bevalt zeer goed. Een extra dimensie t.o.v. F5J is dat je (en/of de helper) moet opletten hoe het met de andere piloten gaat. Zijn ze al opnieuw gestart en wanneer?

    De regels zijn iets anders als door Robert beschreven. De werktijd is 9 minuten en de totaal te vliegen tijd is 6,5 minuten, dus inclusief de motorlooptijd van 30 seconden. In de praktijk betekent dit een start als in F5J met eerst rondsnuffelen maar daarna (anders dan in F5J) kort voor het einde van de motorlooptijd met volgas (evt. zelfs na iets te duiken) naar 90 meter stijgen en door het zoomeffect nog wat extra meters pakken.

    De door Robert genoemde Hacker-aandrijving wordt veel ingezet, maar inmiddels is wel gebleken dat bepaalde direct-aandrijvingen net of minstens zo goed zijn (en goedkoper). Met name de met 33 gram zeer lichte (inmiddels helaas moeilijk verkrijgbare) Turnigy (of equivalent) 2205/34 voldoet zeer goed. Ook de ArtHobby 500 motor wordt vaak ingezet (= DYS 2225/1350).

    En dan over regelaars: ik ben ook, zowel in F5J als RC-ERES, overgestapt op BL-Heli regelaars. Een tip voor RC-ERES is de Little Bee 20A of de Multistar 20A. Meer dan 20A is niet nodig.
    Bij gebruik van meer dan 2s kan zoals Robert aangeeft een split via de balancer-kabel uitkomst bieden maar dat heeft het nadeel dat de cellen ongelijk worden ontladen en het laden (balanceren) dan langer duurt. Alternatief is een externe BEC (2A is al genoeg) die dan direct aan de regelaar wordt gesoldeerd.
    Programmeren doe je met (gratis downloadbare) software en een Arduino Nano van een paar Euro. Wel opletten dat je de corresponderende software voor 16 bit of 32 bit gebruikt.
     
    jve vindt dit leuk.
  5. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ok interessant (van die motoren ook), ik vermoed dat een andere propeller ietsje beter werkt dan de 12x10 (14x7 mss? als vermogen niet teveel is).
    ik vloog die motor in een classic hlg met ingekorte romp van cumulus 2000 met eigen staartdelen (project van iemand welke ik later een tijd leende), 13x8 lijkt optimaal te gaan met die kist. deze E-RES is niet veel zwaarder en iets groter, vandaar mijn vemoeden van die prop. (tenzij ik iets mis nu, zoals met die zoom klim)

    [​IMG]
    ik wil een keer een replica maken, mss 2 delige vleugel. vond echt heel goed vliegen (natuurlijk is steken tussen thermiekbellen niet het allerbeste punt, duurt even als het niet teveel hoogte mag kosten)
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2020
  6. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    LecraM; Ik ga met de 12x10 uit van de opgave van Hacker zelf kijk daarna verder ken de motor niet heb hem gewonnen.

    J.Albers: 22 aug gaat niet worden zit ik in Nederland. Overigens de regels die op somde komen uit Oostenrijk zoals wij die de laatste keer in oktober vorig jaar vlogen, Ik woon zelf in zuid Duitsland mooi in de driehoek Oostenrijk, Zwitserland.
    Tip voor de accu neem een FVP accu daar zitten al twee XT30 connectors aan en laden gaat net zo snel wel even HV servo's gebruiken.
     
  7. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Robert,
    Er stond echt eerst 10 minuten vliegtijd in jouw eerste posting; je hebt dit aangepast. En er staat nog steeds dat de vliegtijd ingaat als de motor stopt. Dat is niet zo, zie mijn posting. Geloof me, het is echt zo dat enkel de totale vliegtijd telt. Ik vloog afgelopen weekend twee RC-ERES wedstrijden.
     
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Heb het aangepast
     
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Nou Updatetje

    Ik heb niet stil gezeten maar ik heb ook een bouwservice dus heb even voor klanten gebouwd.

    De midden sectie van de vleugel is tussen door bespant had echter even geen zin in vleugelbouw dus de romp erbij gepakt.
    6F1BEB6E-E633-4A12-9D87-18D1BC6D0E9A.jpeg

    Bij de bouw van de romp kun je kiezen voor 2 type staartbomen een conische of een 9mm 3K de laatste is van de oude Magic, de spanten voor beide type's zitten in de doos van de bomen maar 1 type dat moet je bij de bestelling aangeven
    Ik heb voor de conische gekozen lichter en stijver. Het eerste wat me opvalt dat de romp voor het grootste gedeelte uit 3mm ply bestaat waar ik gelijk zoiets van heb HMMMMMM dat kan lichter maar ik weet uit mijn ander Magic waar ik de ply vervangen heb dat ik met lood moest gaan werken dus bij deze laat ik het zo. Als eerste de motorspant pas gemaakt en balsa latjes gelijmd en daarna droog gaan passen.
    Ik heb een 3 opties om alles in het model te krijgen optie 1 servo's naar achteren onder de vleugel optie 2 de bestaande servo tray in korten en de servo's voorin en de 3de optie ontvanger naar achteren

    58F8AB98-301E-4407-AEBE-D8017C4AF8A5.jpeg

    Voor het droog passen heb ik de grootste 12 kanaal ontvanger uit de collectie gehaald voor het passen dan zou het krap worden dus met een 7 kanaal past het.

    14D2E0B7-129A-464A-BD76-E1CE43D326DF.jpeg

    Ontvanger naar achter past ook alleen zou dan de ballast tube moet komen te vervallen dus we gaan voor optie 2.

    wordt vervolgt.
     
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je kan ook nog de ontvanger achter de lipo plaatsen en de servo’s op de plek van de ontvanger doen. Als je ze dan ondersteboven monteert en een klepje onder maak kan je er prima bij en zit je in lijn met je staartbuis.

    Zo heb ik het bij de Slite romp gedaan. Gaat perfect.
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Interresant. Vooral de e-res competitie zoals eerder beschreven, met maximum hoogte van 90m vastgelegd door een logger. Persoonlijk vind ik de regel die bij f5j en f5k wordt toegepast ook perfect passen bij deze vorm van competitie; in de kern wordt een lage starthoogte beloond met meer punten. Vele malen eerlijker dan de wispelturige lijnstarts, ondanks het rouleren van de startplekken. Vanuit nostalgie vind ik de lijnstarts zeker hun charme hebben, maar erg praktisch is het tegenwoordig niet meer zo, hoop gesleep met spullen, onderhoud, kosten, beperkte keuze in vlieglocaties, windrichtings-gevoelig en om een aantal hetzelfde presterende lijnen te vinden is ook niet gemakkelijk;). Laten we de tijd voor het op en afbouwen nog buiten beschouwing. ik denk dat de e-res uiteindelijk de overhand krijgt op de velden, vooral vanuit praktische overwegingen. kosten voor zo'n motor setje zijn minder dan een goede lijn;) ben benieuwd hoe eea zich ontwikkelt, er komen nogal wat ''electro-klassen'' bij de laatste tijd, RB-ELECTRO krijgt het nog druk;)
     
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zo houden we de modelvliegSPORT in ere :banana:;)
     
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ach het elastiek vliegen heeft wel z'n charme's nadeel alleen dat je tijdens de wedstrijden een helper nodig hebt. Je hebt wel een punt dat bij de E-res de regels wel anders mogen.
    Ik zal vandaag het verslag eens updaten model is al bijna vliegklaar :weetnie:
     
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Nou de laatste Update

    Het model is inmiddels klaar en heeft zijn maiden achter de rug

    Na de romp klaar was de vleugels tippen aan de beurt
    WhatsApp Image 2020-09-07 at 16.58.57 (4).jpeg

    opzicht het zelfde als het midden stuk droog passen en in elkaar lijmen.
    Na het lijmen heb ik de tippen bespannen met oracover Air dit is verkrijgbaar in 2 soorten een indoor en outdoor variant veel gewicht verschil zit er niet tussen de twee maar Air is wel de helft lichter dan Oracover Light.
    Nadeel is wel dat het wat bewerkelijker is er zit geen lijm op die moet je dus zelf aanbrengen op de delen dan 24 uur laten drogen en dan kun je het aanbrengen net als normale oracover.
    20200826_173255.jpg
    20200826_185035.jpg


    nadat de tippen klaar waren de staart boom klaar maken en kiel vlak passen
    WhatsApp Image 2020-09-07 at 16.58.58 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-07 at 16.58.58 (7).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-07 at 16.58.58 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-07 at 16.58.57 (5).jpeg

    nadat dit alles pas is servo's monteren en afstellen en dan was dit het resultaat

    WhatsApp Image 2020-09-07 at 16.45.58 (1).jpeg


    Nou het uit eindelijke resultaat de foto is van na het maiden

    De motor setup is uit eindelijk de Hacker A10-7L +4,4:1 met een aeronaut 12x10 de prop en spinner worden nog vervangen door een GM 30 0graden carbon spinner met een GM 12x10 F5J prop echter die zijn nog onderweg.
    Als accu ga ik een 2S lipo 500MAH HV gebruiken ipv een 3S want tijdens de test vluchten bleek dat ik met de 2S een keer of 3 omhoog kon en met de 3s maar 2x en wat stijging betref was er weinig verschil.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Nogravity, Lyckele en jve vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina