RC grasmaaier

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 14 apr 2022.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Niet echt een bouwverslag van een auto, maar past elders nog minder goed denk ik.
    Heb meerdere experimentjes gedaan om een eerder bescheiden qua omvang, RC grasmaaier te maken. Ik ben minder mobiel, gewoon gras maaien lukt nog wel een beetje, maar verre van mijn favoriete bezigheid. Een robotmaaier is zeker top, maar niet goedkoop, staat altijd in weer en wind, draad ingraven enz. Hoe dan ook, een RC versie leek me tof.
    Zoals gezegd verschillende zaken zitten zoeken, filmpjes bekeken enz. Ideeën om te maken/aan te passen enz.
    Maar toen kwam ik een defecte robotmaaier tegen, gratis af te halen.

    [​IMG]

    Perfecte basis om RC te maken dacht ik.
    2 motoren in de 2 aandrijfwielen met een tankaansturing en 1 passief zwenkwiel. + 1 centrale motor waar de roterende messen rechtstreeks op staan. Het gaat om een Gardena maaier, ik veronderstel dat de meeste merken op dit principe werken.
    De oorspronkelijke 3 motoren waren brushless, maar met geïntegreerde sturing, 8tal draadjes dacht ik per motor... Kortom, zelfs met merk en exact type, raakte ik niet verder om met beperkte RC kennis hiervoor esc's te vinden. Ik heb de 3 motoren vervangen door RC motoren (hoge turns brushed voor de 2 wielen en een brushless voor de messen).
    Snelheidsreductie voor de wielen heb ik kunnen aanpassen en overnemen.
    Ik heb momenteel enkel foto's van het eindresultaat, maar wanneer deze terug eens open moet, probeer ik foto's van de binnenkant te nemen.

    [​IMG]

    De grote blauwe behuizing heb ik achterwege gelaten. Voor de robotmaaier is dit de botsingsdetectie, niet nodig voor en hierdoor veel minder volumineus.
    Blauwe ledje is een kleine toevoeging om te zien of hij aan staat.

    [​IMG]

    De grote STOP is een knop die het bovenste luik doet open klappen, waaronder normaal de display en bedieningspaneeltje zit van de robotmaaier. Met veiligheidscode en om te programmeren denk ik. Ik heb de klep gelaten omdat het erg handig is om af te sluiten. De accu's zitten er onder enz.

    [​IMG]

    Het gardena plaatje heb ik een andere plek gegeven (kwam van de blauwe behuizing) en wat aangepast ;)

    Aan de onderkant ziet deze er zo uit:

    [​IMG]

    Ik wist niet dat een robotmaaier maar zo'n mini mesjes heeft. Natuurlijk gewoon bedoeld om gras wat te kortwieken. Niet om een weide hoog gras te maaien. Hoe dan ook: de gebruikte brushless motor levert direct de as waar deze schijf met mesjes op gemonteerd staat. Ik vreesde voor de weinig koppel gezien geen vertraging, maar het is geen probleem. Ik denk dat de motor maar op halve snelheid of minder mag draaien, anders vervormt dat plastic schijfje. Ik overweeg om een "echt" grasmaaimes te maken uit een stalen strook of zo, die ook wat groter is in diameter gezien er nog ruimte over is tussen de wielen. Een experiment voor later.

    Ik had een zender nodig waar ik bij voorkeur het toerental van de messen kon regelen met een draaiknop. Gewoon aan/uit is ook ok, maar daarvoor wist ik niet hoe dat te doen.

    [​IMG]

    Ik kwam deze zalige vintage zender tegen 2dehands. Er was wat werk aan om terug werkend te krijgen, en hij is natuurlijk wat zwaar en groot, maar dat vervalt in het niets tov het Doc Brown effect en het gevoel te hebben een tijdmachine te besturen :) Referentie naar de zender uit Back To The Future natuurlijk..

    Wat bedrading, en sommige schakelaars waren defect, maar mits wat soldeerwerk kon ik de draaiknop linksboven werkend krijgen met een kanaal dat de messen bedient.
    Verder rijdt het gewoon zoals een auto gezien de kanalen van de 2 wielmotoren gemixt zijn. Daarvoor moest ik de originele manual wat doorsnuisteren, maar is gelukt.

    Naast de coole 80's look van de zender, was het ook het feit dat de frequentiemodule uitwisselbaar was bij deze, wat me aansprak. Met een 2,4Ghz module hebben we geen storingen, geen lange antenne, mooi weg te werken ontvanger...

    [​IMG]

    Na deze foto's heb ik de printplaat uit deze module in de ruime behuizing van de futaba zender ingewerkt zodat de 2,4Ghz antenne gewoon uit de zender komt waar de oorspronkelijke lange antenne ook zat.

    Onder de klep heb ik redelijk wat weggeslepen om de accu's een handige plek te geven.

    [​IMG]

    Merk ook de originele oranje draaknop op, die dient om de maaihoogte in te stellen. Handig en heb ik behouden natuurlijk.

    De originele lithium accu werd natuurlijk geladen in de robot zelf op een docking station. Bereikbaar via een plaatje onderaan met schroeven. Ik wilde met gewoon LiPo's kunnen werken die ik al heb. Ik begon met 1 2S LiPo. Ging prima maar kon ik maar zo'n 15 min mee weg. Net wat te kort om handig te zijn. Nu heb ik 2 connectoren ingewerkt, erg handig om in- en uit te pluggen. De ene gaat naar de esc van de mesmotor, de andere naar de esc's van wielmotoren. Ik kon ze ook gewoon in parallel samen zetten, maar dacht het beter zo was: indien 1 accu leeg raakt, stopt ofwel het rijden ofwel het maaien, minder kans op een te ver leeg getrokken LiPo. En in praktijk gaan ze heel gelijkmatig leeg, toeval of niet, kon niet beter zijn...

    [​IMG]

    Aan de binnenkant heb ik redelijk wat kunststof weggeslepen en gezaagd om de LiPo's plek te geven: ze staan gewoon rechtop bij elkaar. Past perfect. Lijkt ervoor gemaakt. Je ziet een beetje bedrading daar. Binnenin is het een wirwar, maar alles zit netjes weg met veel ruimte voor de esc's, ontvanger...
    De robot is origineel relatief waterdicht denk k. Hij werkt ook in de regen. Ik heb zoveel mogelijk van die dichtingen enz behouden. Natuurlijk is alles open eens de klep open is, maar verder is alles dicht. Niets wordt heel erg belast, warmte is geen probleem voor motoren of esc's.

    Na redelijk wat testen, werkt hij nu prima en het is leuk om van op een terrasstoel het gras te kunnen maaien. Het gaat op zich niet snel, smalle maaistroken en het is wat kriskras meestal. Het gras mag niet te lang zijn, maar tot nu toe doe ik gewoon af en toe een maaisessie voor de fun. Zo geraakt de tuin toch gemaaid.
     
    morgoth924, Mark300 en Tamaniac vinden dit leuk.
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.787
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Goede tip, ga ik eens bekijken of ik er een te pakken kan krijgen.
    Tnx, grt peter
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.348
    Locatie:
    Gavere/België
    Benieuwd naar jouw versie dan
    Ondertussen vernieuwde ik de versleten wielen en mesjes. Al heel wat gebruikt.
    De gewone grasmaaier komt enkel buiten 1 of 2 keer per jaar momenteel om ook eens wat snoeisel mee te maaien en makkelijk weg te krijgen.
    Rc maaier werkt perfect.
     

Deel Deze Pagina