Crazykuki,
Laat me eerst benadrukken dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij met zijn/haar heli uitspookt (pffft, maar in ieder geval politiek correct uitgedrukt, toch?

)
Ik zelf heb gewoon het gevoel, dat je van zo'n systeem júíst níét leert jezelf te redden, omdat je nu eenmaal van nature geneigd bent, veel te snel naar die "reddende schakelaar" te grijpen, en hoe meer vertrouwen je in het systeem krijgt, hoe sneller je er naar grijpt....
Ik geef zelf heli-vliegles, (met mijn eigen heli dus het risico is voor mij), en laat een leerling altijd zo lang mogelijk zweten voor ik ingrijp. Da's de enige manier om iemand te leren "koelbloedig" te blijven, en in situaties waarin het uit de hand dreigt te lopen, toch dóór te blijven sturen in plaats van in paniek te verstijven. Dat koelbloedig blijven, is niet meer dan een korte gewenning, en daarna ben je in staat jezelf uit de nesten te redden, punt!
Als de leerling degene zou zijn die die "take-over" schakelaar bedient, kun je op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren: zodra het moeilijk word, stoppen met sturen en de instructeur het laten oplossen. Hetzelfde probleem gaat mensen met dergelijke autopiloten ook gebeuren. Zo zit een mens nou eenmaal in elkaar.
Ik zeg het quasi serieus wel eens dat de laatste seconden voor een crash, de seconden zijn waar je het meest van leert qua vliegen, maar als ik er zo over nadenk, zijn het nét die seconden, waarin je de autopiloot het van je laat overnemen, en je leer-curve dus ernstig afgevlakt wordt.
Laat ik het dan zo zeggen: Ben je een notoir brokkenpiloot, en wil je per sé een vliegend helimodel, vooruit dan maar! Maar voor ieder ander: Je ontneemt jezelf volledig de kick van het zelf vliegen, en je hindert je eigen leerproces.
Groet, Bert