Rc motor, hoe werkt de besturing ?

  • Topicstarter Topicstarter sproxy
  • Startdatum Startdatum
S

sproxy

Guest
Hallo, ik had een vraag, hoe werkt des besturing(van het stuur) van een RC-motor?
En zijn hier ook plaatjes van te vinden?

modedit: Psygho:
Titel aangepast, en het de startpost aangepast.
Probeer een beetje te letten op je schrijftaal, en lees de post eens door vorrdat je hem plaats, ook al weet ik dat het soms moeilijk is, dit bericht was echt haast niet te lezen...

Lees ook even de sticky's die overal te vindne zijn, welkom en veel plezier op het forum!
 
Er zijn meerdere mogelijkheden:\

Met een servo, en een stangetje naa rhet stuur zelf, dus dan is het net echt, dan wordt het stuur zelf bediend.

Via verplaasting van een gewicht in de motor, deze gaan dan van links naar rechts en anders om, hierdoor verplaatst de balans, en helt het gewicht, gevolg de motor komt in een bocht.
 
@ psygho, bijna goed ja, toch werkt het niet zo simpel als je nu doet voorkomen...... ( wellicht is het handig als je zelf ook even je posts doorleest voordat je ze plaatst :D )

@ sproxy, stuur me even een mailtje, ik heb foto 's en filmpjes genoeg.
 
Waarom niet die foto's en die filmpjes hier plaatsen? Doel van het forum is dat iedereen er van kan leren...
 
Dit even geknipt uit een ander topic.
Dit is hoe het bij NuovaFaor en vlgs mij ook bij ThunderTiger gaat:

Het sturen gaat bij de Nuova Faor direct op het stuur
alleen de verbinding tussen servo en stuur is heel erg flexibel
De servohevel is verlengd met een stukje brandstofslang en daaraan
is de stang naar het stuur gekoppeld.
Je stuurt als bij een rolroervliegtuig, je moet het stuur dus even aantikken
en dan weer loslaten, de motor blijft dan de bocht omgaan totdat je hem
weer tegenstuurd.
Als je wilt sturen naar links dan gaat het stuur naar rechts
Probeer het maar op je fiets, als je een ruk naar rechts geeft val je
naar links weg, hou je het stuur vast in die stand dan val je om.
De motor blijft in balans door de middelpuntvliedende kracht van de wielen. Mischien wel eens geprobeerd een draaiend fietswiel aan de asjes
vast te houden en dan te bewegen, dan voel je wat ik bedoel.
Het wiel wil in dezelfde stand blijven staan.

Gr. Ingo
 
Zoals Ingo het stuurgedeelte omschrijft klopt het aardig, de omschreven setup is zoals standaard op de nuoavo foar en de electro uitvoering van Thunder tiger, in de praktijk zullen de silicone hevel verlengingen eigenlijk altijd vervangen worden door een speciaal hiervoor bedoelde stuurstang die voorzien is van 2 tegen elkaar in werkende veertjes en een demper gevuld met olie.
Het sturen gebeurd inderdaad door te sturen in tegenovergestelde richting, voorwiel linksaf- de motor zal een bocht naar rechts maken en andersom ook natuurlijk. De stuurservo werkt dus in de reverse stand. Omdat de vork d.m.v. de veertjes op de stuurstang eigenlijk vrij kan bewegen zonder dat de servo nog mee beweegd hoef je alleen maar in te sturen, zodra de bocht is ingezet is het zaak om zelf niet meer te sturen, de bocht die je maakt kun je contrloeren door harder of zachter te rijden. Door meer gas te geven zal je bocht radius groter worden en de motorfiets zal weer rechtdoor gaan rijden, door de snelheid constant te houden blijft de radius gelijk, door te remmen in de bocht kun je heel kort afdraaien. Om een bocht te maken hoef je dus alleen maar in te sturen, de rest regel je d.m.v. de snelheid. Ik zal even proberen hier wat foto 's te plaatsen zodat het wat duidelijker wordt, ik heb geen ervaring met Image shack. http://www.trdmoto.it/aspnuke/images.asp?id=260
http://www.trdmoto.it/aspnuke/images.asp?id=257
Wat linkjes waarop het wel te zien is wat ik bedoel, dit zijn weer wat meer gecompliceerde voorbeelden met nog een aparte demper erbij om de het schudden van de vork bij hard accelereren te beperken.
 
En eenmaal heb je het onder de knie kan ik je garanderen dat je nooit meer terug gaat naar de rc auto's haha dus mensen wees gewaarschuwd.
Alles wat je met de echte motors kunt doen kun je met deze 1/5 bikes ook!

Ik heb er ook eentje en probeer af en toe samen met Kattekamp te gaan racen.

Er is een duitse specialist voor deze motoren die alle onderdelen en dergelijken verkoopt. www.rc-motorradshop.de

Er zijn trouwens al een paar topics over deze motoren

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=57017

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=790246&highlight=#790246

in de 2de link komt zelfs een crossmotor voor.
 
grappig dat dat topic weer omhoog komt, daar had ik het nog over een oude graupner royal die ik heb.
daar ben ik laatst weer verder mee gegaan.
Ik ben het volgende van plan:
- alles kogel lageren, soepel laten lopen en geen spelingen meer.
- iets sneller laten lopen
-nieuwerwetse electronica erin
-mooi opnieuw spuiten
-verder alles origineel laten

Tot nu toe de originele stuurservo omgebouw zodat deze compatible is met moderne ontvangers.
borsteloze motor erin gezet.
en begonnen met spelingen eruit halen en kijken waar ik kogellagers kan plaatsen.
Deze motor stuur door middel van het voorwiel te kantelen(op een soort camber manier) en het gewicht van de accu te verplaatsen.

Tjeerd
 
dus als je gas geeft, blijft d emotor gewoon rechtop rijden? Ik heb nooit begrepen hoe zo'n motor kon rijden zonder omver te vallen. Als je leert fietsen, is dat toch ook een heel gedoen tot je brein weet hoe het balans moet houden ... en die motor kan dat uit zichzelf?
Vreemd.
 
Nee hoor, jij bent het probleem op de fiets, jij beweegt,en verstoord de balans.

Dat leren fietsen, is eigenlijk de balans vinden, en trappen tegelijk, en anticiperen op van alles en nog wat.

Je weet dan ook dat recht fietsen niet zo moeilijk is op een rechte lijk op snelheid, pas bij een bocht of langzame snelheden wordt het pas vervelend.

Zo ook op die motor, bij een bepaalde snelheid wil de motor gewoon alleen maar recht uit
Let maar op bij motorracen als de man er af vliegt rijd de motor kaarsrecht door.....
 
Inderdaad, rechtuit rijden is het makkelijkste. Het sturen, daar begint de ellende.
Het zal je verbazen hoe langzaam je nog rechtuit kan rijden zonder dat de motor omvalt.
De wil om rechtuit te rijden van zo 'n motor is zo groot dat je, zelfs vanuit stilstand op z 'n kant liggend, door gas te geven gewoon weer weg kan rijden.. Het vergt enige oefening maar wel zo makkelijk na een valpartij of zoiets.
 
Het zit em voornamelijk in de centrifugale kracht die de velgen creeren als deze eenmaal ronddraaien.

Hetzelfde als vroeger toen je je kleine fietsvelg bijvoorbeeld los maakte van de fiets en dan bij de as vast hield en het wiel rond liet draaien.
Door de kracht van de ronddraaiende wiel kon je moeilijk de richting veranderen.

Zelfde principe wordt hier gebruikt. Eenmaal recht wil die recht blijven en zal die niet omvallen.
 
De zenders zijn hetzelfde als bij een rc auto
alles is hetzelfde
het enige verschil is dat je nu een rc motor hebt. Electronische onderdelen en motorblokken zijn allemaal over te plaatsen.
 
Back
Top