RC-n00b met Traxxas-vs-HBX dilemma

Situatie:
33-jarige papa wil zich samen met zijn zoontje (7j) in de RC-hobby smijten

Ervaring
:
Nikko Evolution WRC Subaru Impreza 1:10 (kleine kan er ook al heel goed mee overweg)
+ een Taiyo MT 1:16 van +-21 jaar oud :D

Budget
:
700 euro

Nodig
:
- 2 deftige Electro Monster Trucks (Nitro is geen optie)

Waarom MT ? Om op een zo "divers" mogelijk terrein te kunnen bashen
(wil zo weinig mogelijk beperkingen qua terrein, dus op gras is zeker al een must)

Wil meteen voor RTR + Brushless gaan omdat we niet meteen gaan sleutelen of "upgraden" (daar is er ook geen tijd voor)

Ik had gedacht om voor 2 VXL Stampede's te gaan, maar dan is het budget meteen op (2x 350 Euro) & blijft er niets over om 2 Lipo's + lader te financieren.

Maar daarna kwam ik de HBX Xmissile Pro Brushless (Bonzer-upgrade) tegen & ik hoor jullie wss al zeggen: blijf van die Chinese bagger af !

Echter na het bekijken van vele youtube-filmpjes was ik toch al bijna gewonnen voor deze truck...

Specs zijn ook vrij indrukwekkend (voor 209 euro/st) :
+ Brushless motor + ESC
+ vele Alu-onderdelen
+ 8 Alu schokdempers
+ Uiterlijk ook niet mis + spare parts beschikbaar in dezelfde winkel
- Nadeel is nog geen 2.4ghz zender

Maar het (voor mij) meest belangrijke punt is dat het een MT is met 4WD en dat zou de handling & het bochtenwerk alleen maar ten goede komen.
+ de Stampede heeft nogal de reputatie om over te tippen in de bochten, vandaar...

Ik weet dat er hier veel Traxxas-fanaten zitten, maar toch had ik graag een objectieve kijk gekregen op deze situatie...
Dus indien er mensen ervaringen hebben met de HBX, dan hoor ik het graag !

Alvast bedankt :) !

Tjah ... Het antwoord wat je hier gaat krijgen geef je net zelf al ;)

Op de youtube filmpjes moet je ook nooit afgaan .... Dat wat er mis gaat krijg je zelden of nooit te zien :rolling: Alleen het "kijk 's hoe goed ie het doet" verhaal laten ze zien ;)

Gezien je toch wel ruime budget zou ik de optie voor een setje 2dehands Traxxas open houden. Op het forum staan er op het moment meerdere E-maxx'en te koop , met je budget blijft er dan nog genoeg over voor brushless (voor zover niet aanwezig) , een leuke set Hong Kong lipo's + lader en wat reserve parts .

Voor dat budget zou ik zeker niet voor HBX gaan. Traxxas en HPI zijn beide merken die leuke en ''goedkope'' wagens aanbieden.

Ik zou wel bij 1/10 blijven aangezien 1/8 toch weer wat duurder is. Niet alleen in aanschaf maar ook in onderhoud en met LiPo's.

Zoals savage zegt, kijk eens 2de hands rond. Maar wat mijn voorkeur geniet is het budget met 100 euro verhogen. Haal die Stampede en dan heb je nog 100 euro voor LiPo's en een lader wat haalbaar is wanneer je het uit HK haalt.

Ik ben zelf ook geen voorstander van HBX. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar dit is gewoon een merk wat ook onder 10 andere merknamen over de markt gaat.

Je geeft aan dat je geen tijd hebt om te sleutelen, maar misschien een andere suggestie is om 2 XL-5 stampedes te kopen, en via ebay vanuit engeland twee 8.5t EZrun sets te bestellen.

Zo'n stampede XL-5 zal (gok ik) 200-220 euro kosten. Zo'n setje inclusief verzenden met 60A regelaar een tientje of 6 tot 7. In dat geval houd je nog mooi geld over voor een lader en accu's. Kijk ook eens het algemene EZ-run ervaringen topic in dit forum.

Just my 2 cents :)

De XL-5 doet ook op sommige andere onderdelen onder voor een VXL, ik zal nagenoeg altijd adviseren het geld bij te leggen voor een VXL.

En de vlx is redelijk tot goed water dicht! En de ezrun niet (maar zijn wel hele goede setjes hoor!!!)

Om te beginnen: Super zo'n openingspost! Mijn complimenten :)

Om antwoord te geven op je vraag: blijf van die HBX af, je zal er echt geen plezier aan beleven.

Als ik jou was zou ik het als volgt doen; 2 Stampedes VXL (niet de XL-5, die zijn een stuk minder in de aandrijflijn) uit Engeland importeren, dan kom je op €320 per auto uit + (net waar je besteld) 10 euro aan verzendkosten = €650 douane vrij. Dan heb je nog €50 euro over voor een lader, hiervoor zou ik op Hobbycity.com kijken, die hebben leuke laders voor een leuke prijs. Je zit dan waarschijnlijk op die €700, die je niet wilt overschrijden. Ik zou eerst op die standaard meegeleverde 8.4V NiMH pack rijden, dat is zéker leuk, en je komt niet boven de €700 uit. Als je het na een half jaar/jaar zat bent kun je eens kijken voor een 2 LiPo's die je van Hobbycity voor +-€50 koopt.

Nogmaals: Goede openingspost, zo zie je ze maar zelden. ;)

Succes ermee!

Om te beginnen: Super zo'n openingspost! Mijn complimenten :)
Thanx !
Ik heb uiteraard eerst (2/3 weken) mijn huiswerk gedaan :teacher: :)

Aan alle anderen ook bedankt voor de respons, het zal dus hoogstwaarschijnlijk Traxxas worden (voorlopig dan maar met de 3000 nimh's) :cool: ...

'k Heb de specs van de gewone Stampede eens vergeleken met VXL, en er blijk idd wat meer verschil te zijn dan alleen de motor & ESC:
Traxxas Online Community - View Single Post - XL-5 vs VXL - what's different besides the motor/ESC?
Ik vind dat alleszins de extra meerprijs zeker waard...

Extra voordeel is dat ik op een 5-tal km van hier een Traxxas dealer heb waar ik steeds terecht kan voor info + onderdelen.

Maar nu begin ik te twijfelen of ik geen Stampede + Slash zou kopen (ipv 2 Stampedes), best of both worlds ?
Naar wat ik lees (en zie op YT) handelt die Slash veel realistischer dan de Stampede & dat is iets wat ik belangrijk vind...

Nadeel is dat ie dan weer brushed is :rolleyes:

Moeilijke keuze :hammer: :roll:

Dat valt te zien :thumbsup:

Zoals ik al zei zou ik zeker geen XL-5 kopen, als je die eenmaal hebt en je wilt er brushless in hebben moet je een groot deel van de aandrijflijn veranderen.

De Slash rijd idd (van wat ik ook gelezen heb) een stuk realistischer vergeleken met de Stampede, maar ik heb wel gelezen dat de Stampede een auto is waarmee je ontzettend veel fun zult hebben. De Stampede zal natuurlijk ook wheelies trekken, wat imo erg leuk is :mrgreen:
Ik denk dat je de beslissing Slash/Stampede zelf zal moeten maken aangezien het beide gewoon goede auto's zijn. Ik zou waarschijnlijk 2x een Stampede VXL kopen, dan heb je meteen brushless.
(Bovenstaande is trouwens alles gebaseerd op wat ik gelezen heb, zelf heb ik geen van deze auto's. Wel een Rustler VXL, die lijkt best veel op de Stampede VXL/Bandit VXL en ook nog een beetje op de Slash)

de brushed motor + regelaar zou je eruit kunnen halen, weer doorverkopen of bewaren
en voor 75 euro een compleet brushless ezrun setje van ebay afhalen
voor die 75 euro krijg je een motor+regelaar+programmeerkaart
en kijk dan wel naar de 8.5T die is redelijk sneller als de standaard traxxas xl-5 regelaar + titan 12T motor
of kijk naar de 5.5T, die gaat heel hard.

de standaard xl-5 regelaar + 12T titan motor zou je prima kunnen verkopen, er zijn genoeg mensen die met hun slash 2wd racen in een stock klasse en dus op zoek zijn naar reserve motoren/regelaars.

of je gaat zelf mee racen in een stock slash klasse

Laatst bewerkt:
Als je een Slash aanschaft... Neem dan de versie met de 2,4 ghz zender erbij. 20 euro duurder (prijs 260,- euro in NL), maar dan heb je i.i.g. geen problemen met frequenties etc. Er wordt dan een 8,4v 3000 mah Nimh accu en een cheap ass muurlader meegeleverd.

Als je daarnaast de suggestie van Murky opvolgt, blijft er vast nog wel budget over welke je binnenkort aan lipo's kunt spenderen.

Btw: Slashes trekken ook wheely's..Het is maar hoe je hem configureert;-)

Laatst bewerkt:
Jazeker, wheely's zijn mogelijk met de slash.
P1070401.jpg

Moeten het perse 2 dezelfde zijn?
Stampede is idd wat kantelgevoellig, maar wel beter in het ruigere werk omdat hij hoger op de poten staat.
Ook wel eens gedacht aan een e-revo? is alleen niet brushless.

En als je 2e hands gaat kijken kun je het soms heel goed treffen en zijn de auto's vaak al voorzien van lipo's oid.

suc6 met je keuze.

meteen beter een iets bekender merk kopen, heb me ook eens laten vangen, aan een amce, dit is allemaal 1 pot nat, en brol!!

de tropic opener vraag ook voor een rtr, wegens tijdgebrek !! dus wat jullie hieronder schrijven over een slash is ook niet ok, trouwens is een slash ook niet alles he, je mag ermeer achterlopen of dat je ermee rijd,en trouwens, is een slash een MT!! waar je diverse tereinen aankan!! nee dus, lijkt me handig om eens de volledige vraag te lezen,

een advies over een auto heb ik niet , maar ik zou toch kijken , als ik jou was naar een bekend merk, zoals traxxas en hpi ,

je hebt een mooi budget dus zal je er zeker 2 vinden,

eventueel even naar een winkel gaan , en het op een akkoordje gooien voor deze prijs, als je er 2 koopt kun je soms wel wat los krijgen :)

Maar nu begin ik te twijfelen of ik geen Stampede + Slash zou kopen (ipv 2 Stampedes), best of both worlds ?
Naar wat ik lees (en zie op YT) handelt die Slash veel realistischer dan de Stampede & dat is iets wat ik belangrijk vind...

Nadeel is dat ie dan weer brushed is :rolleyes:

Moeilijke keuze :hammer: :roll:

Nog iets toe te voegen erevobe?

Je post is overigens onbegrijpelijk, gezien de vraagstelling en het verloop van dit topic:sleepy:

trouwens is een slash ook niet alles he, je mag ermeer achterlopen of dat je ermee rijd,en trouwens, is een slash een MT!! waar je diverse tereinen aankan!! nee dus
Je hebt natuurlijk een punt (diverse terreinen)...
Doet de Slash het dan zoveel slechter op ruwer terrein ?
Stadium-racen zie ik ons direct nog niet doen :-D

@RCW: ik ga idd zowiezo bij beide voor 2,4ghz (alleen al voor het feit dat die slechts 4 AA's nodig hebben)

Ik zou niet twee verschillende wagens kopen. Dadelijk vinden pappa en zoon beide 1 wagen het leukst en dan heb je stront aan de knikker ;).

Ruiger terrein : Stampede
Realistisch weggedrag : Slash

Ik weet niet of je zoontje al goed kan rijden of niet, maar beide zijn wel redelijk kantel gevoelig. Een middenweg is dan een Rustler welke lager op de poten staat maar lang niet zo snel zal omvallen. Grond hoogte kun je eventueel verhogen door grotere banden / stijvere shocks.

Welke wagen je ook kiest, het zijn allemaal erg leuke wagens waar je veel plezier van zult hebben.

Leuke vraagstelling, mijn kids zijn 4 en 9, dus weet best wel waar ik het over heb.

Uit ervaring kan ik zeggen dat met name wheelies erg belangrijk zijn, dat blijven ze geweldig vinden. Wij rijden met een E-revo (papa, maar ook steeds meer de zoon van 9), een DF-03 (geen aanrader, geen wheelies, vaak brokken) en een Mini Revo voor mijn dochter van 4.

Ik ben aan het kijken naar een vervanging van de DF-03 en was idd ook uitgekomen op een Stampede, een Slash 4wd of een tweede E-revo. Vervelende van de E-revo is zijn formaat, kids zijn nog niet echt bewust van de gevaren en rijden nog regelmatig tegen andere kids aan bv. Daarbij is ie te groot om echt zelf te laten meenemen etc.

Nu helpt dat misschien niet echt met je vraag, maar zou zeker kiezen voor Traxxas of HPI, je zult zien dat je regelmatig moet sleutelen om weer een draagarmpje ofzo te vervangen en dan zijn goed leverbare onderdelen wel erg belangrijk.

Dan zeker kiezen voor 2.4Ghz zenders, die lange antennes op 27Mhz blijven maar sneuvelen met de kids.

Lipo heeft het grote voordeel dat je ze zo goed als vol kunt wegleggen en dat ze nauwelijks leeglopen. Zodat als je wilt gaan rijden de auto's gewoon kunt pakken en gaan, ipv eerst een paar packs te moeten laden. Om gewoon te bashen etc zijn de zippy's prima en zijn zelfs een stuk goedkoper dan vergelijkbare NiMh packs.

Je zou kunnen overwegen om een E-Revo en een mini E-revo te pakken, blijft toch leuk als pa en zoon dezelfde auto hebben, al is het dan in een andere schaal. De mini heeft ook een 'trainingstand' op de ESC, erg fijn om het met name in het begin niet al te hard te laten gaan, maar zelfs op trainingstand trek je nog wheelies :-)

Helemaal met snoebel eens, het gewicht is een heel belangrijk aspect. absoluut geen te zware auto nemen. als het dan eens mis gaat, ben je veel beter af met een lichte auto.

De mini E-Revo is een leuke auto, de grote E-Revo ook. (alleen vind ik zelf de Mini-Revo wat aan de kleine kant voor het wat ruigere terein. maar begrijp me niet verkeerd, ik ben er super blij mee. :) )

Kan me vinden in snoebel's reactie. De Mini E-Revo VXL is een 4WD wagen en zit daardoor nog niet eens zo snel vast. Ik kon met mijn MERV over dingen heen rijden waar mijn gepimpte Rustler niet over heen kwam, dit kon ik zelfs nog met mijn RC18T omdat deze 4WD was :). Maar zoals Klamath zegt ''echt ruig'' zal niet lukken. Maar iedereen vat ''ruig terrein'' anders op en zonder dat wij zien waar scall het over heeft is het lastig te zeggen of een MERV / Stampede of wat dan ook er mee om kan gaan.

Mini E-Revo VXL (MERV) kost 318 bij MSUK met 2.4Ghz en NiMH pack. Voor twee ben je dan 650 eu incl. shipping kwijt. EDIT: Zie hieronder bij Pasqual, dan kun je hem beter bij PKRacing kopen. (Ik neem tegenwoordig niet meer de moeite bij NL shops te kijken aangezien ze vaak stukken duurder zijn).

Daarna (waarschijnlijk snel genoeg) schakel je over naar LiPo en haal je vier 2S 2.2A 20C LiPo's thuis voor 42 euro. Je hebt dan nog wel een LiPo ladertje nodig, 50W is genoeg.

Laatst bewerkt:
Ik zou niet twee verschillende wagens kopen. Dadelijk vinden pappa en zoon beide 1 wagen het leukst en dan heb je stront aan de knikker ;)
Voila, je bevestigt reeds mijn vermoedens, thanx.
Ik ga het dus bij 2 identieke wagens houden. :thumbsup:

Mijn zoon (linkshandig) kan al aardig overweg met die Nikko Subaru 1/10 (ook geen slak toch), maar dat komt nu vooral door die
pistoolzender die je kan aanpassen voor linkshandigen (de draaiknop kan je doorduwen naar de andere kant)
Ik veronderstel dat er bij die Traxxas zenders geen mogelijkheid bestaat om die linkshandig te maken ?

Hij is in ieder geval niet roekeloos & heeft bij mijn weten nog geen serieuze crashes gedaan.
Ik ben er vrij gerust in dat hij een Stampede op 50% vermogen makkelijk kan beheersen.
Dito voor mij, het wordt iig een leerproces voor ons beiden :p + het leuke aan de VXL's is dat we vermogen over hebben eens we "getrained" zijn...

Verder snap ik de beweegredenen om voor een (mini) E-revo te gaan volledig (lichter + betere wegligging), maar ik vind em gewoon simpelweg te klein.
Ik vind het veel weghebben van een op hol geslagen rat :o (no offense)
De grote e-revo zie ik zeker zitten maar dat is uiteraard buiten budget...

Lipo's ga ik achteraf zeker bestellen bij Hobbyking, prijzen zijn super, thanx !

@ Snoebel: Verder heb ik ook nog een dochtertje van 4 en eens die gezien heeft waar grote broer & papa mee bezig zijn....:rolleyes: dat belooft...zorgen voor later :-D

Back