RC nitro engine heater

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Roelof, 23 jan 2021.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het voorverwarmen van een RC nitro motor helpt om de motor na de start sneller op prestaties te krijgen maar het helpt ook om iets meer levenduur uit de motor te halen omdat het starten en warm rijden van een koude motor meer belasting op de zuiger geeft.

    Veel gebruikt zijn haardrogers en verfstrippers maar steeds meer zie je dergelijke heaters die je met een klittenband om de koelkop trekt en middels een ingebouwde timer genoeg warmte in de motor brengt.

    [​IMG]

    Nadeel is dat wanneer je hem eraf trekt en het nog aan staat door het niet kwijtraken van zijn wamte zichzelf oprookt. Ook zal na verloop van tijd de klittenband slap worden en zichzelf van de motor losmaken en dus zichzelf oproken....

    Na er een paar gehad te hevven was ik het zat en bedacht een solide en temperatuur geregeld systeem.

    Een maat was zo vrij om tekeningen te maken:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het idee is een aluminium koker met een opening van 52mm wat precies om al mijn koelkoppen past die 50mm in diameter zijn. Om de koker zit een weerstandsdraad gewikkeld dat als verwarmingselement zal werken. Bovenop komt een temperatuurregeling die de hitte onder controle houdt.

    De koker op de draaibank:
    [​IMG]

    Op de kop van de koker wat ruimte voor de draden en de sensor van de temperatuur controler.
    [​IMG]

    Een simpele Aliexpress temp controler
    [​IMG]

    Om de controler kleiner (minder dik) te maken heb ik het relais vervangen voor een simpele BUZ11 FET waarmee het kastje met de helft ingekort kon worden.

    De weerstandsdraad met isolatie had ik bij een biljartwinkel gevonden waarmee biljarttafels verwarmd worden. Ik 3 meter bestellen wordt ik gebeld door die winkel dat 3 meter te weinig is dus uitleggen dat het voor iets heel anders is. Na ontvangst even wat om een koelkop gewikkeld en getest, met gemak werd de 100 graden gehaald.

    [​IMG]

    En een 2e test met de controler

    [​IMG]

    De controller weggewerkt in een stuk zwart POM, helaas kunnen veel kunststoffen niet zo goed tegen 100+ graden en besloot ik een tussenlaag van lexaan (polycarbonaat) te maken wat wel met gemak tot 150 graden aan kan. En als je dan toch iets doozichtigs hebt moet je het ook op laten lichten ;) Meest rechts op de foto een schijfje waarin 9 LED's komen.

    [​IMG]

    De draad aan de onderkant aan de koker geklemd en opgewikkeld, bovenop de koker met een geklemd draadje pak ik die kant van de draad weer op. Ik had uiteindelijk 2 meter nodig.

    [​IMG]

    Het geheel in een dikke krimpkous gehuld en de binnenkant bekleed met dun lexaan om de koelkop van de motor te beschermen tegen krassen.

    [​IMG]

    Een 1e test over de koelkop van de motor in de auto op maximale temperatuur

    [​IMG]

    Hoewel de krimpkous tegen deze temperaturen (max 120 graden) kan wordt het toch wat slapjes dus heb ik de controler uiteindelijk op 95 graden ingesteld wat prima werkt. En uiteindelijk kwamen de LED's ook nog binnen en heb ik het geheel afgemaakt:

    [​IMG]

    Een lekker rocksolid en functioneel systeem met een flitsend uiterlijk. De motor eronder wordt ongeveer 60 graden wat redelijk op temperatuur is voor een "koude start". Veel warmte wordt naar het hele chassis weggetrokken. Zelfs zo'n klittenband ding kan aan de buitenkant 130 graden worden en de motor wordt maar 70 graden dus het verlies is in vergelijking niet zo groot.

    Nu maar hopen dat we dit jaar weer de circuits op mogen.
     
    Mark300, Spikker en Cnn vinden dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind het een top idee Roelof, naar je gevoel ben je een motor aan het slopen als hij koud rond moet. Ik heb ook dat gevoel met een nieuwe heli of vliegtuig motor die klemt als hij koud is.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, bij een koude start wordt de zuiger als eerste heet dus zal deze stroever door de cilinder gaan, je moet dan heel voorzichtig de prestaties opbouwen waar je soms met drukke races geen tijd voor hebt. Om die reden zie je steeds meer mensen hun motoren voorverwarmen, niet alleen om sneller op het gas te kunnen maar ook om de zuiger een langer leven te geven
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    En niet te vergeten, de klappen die de drijfstang lagertjes te voorduren krijgen. Welliswaar ontloop je niet het inlopen van de motor, maar met veel minder stress op de lagers.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Met mijn inloopbak ontloop ik ook een hoop belasting op zuiger en drijfstang bij de inloop.
     

Deel Deze Pagina