Rc Pilatus pc-7 bouwen!

weer wat foto's

En nog wat foto's van vandaag.Niet zo veel opgeschoten helaas, het wilde niet echt lukken en de rechter voorlijst van de vleugel is niet helemaal toppie even kijken wat er gaat gebeuren. Of een beetje plamuren..

Maar in ieder geval hier de foto's.

Before.
DSCF0017.jpg

After
DSCF0018.jpg

Greets Rowan,

Linksonder, op de onderste foto lijkt dat balkje nog niet helemaal goed meegeschuurd te zijn of lijkt dit alleen zo door de foto?
Het begint al te komen hoor! :D Nu de centersectie nog! :D

Groetjes, Angelique

daar gaan we weer!

mensen,

Helaas ligt de bouw even stil.. Erg druk met alles! School eist veel tijd,tegenwoordig werk ik ook op mijn vrije woensdag dus dan komt er ook niet meer veel van de hobby terecht. :( Zo nu en dan ook gewoon te moe..Heb hier en daar ook wat foutjes gemaakt in de vleugel, echter leer je daar van natuurlijk maar het ontmoedigt ook wat!

Maar!
we gaan weer verder!

DSCF0020.jpg

let bij deze foto goed op de leading edge van de linker kant van de vleugel.. daar zit dus een foutje echter kijken of ik het beetje weg kan werken en dan lekker verder bouwen.

Greets

vraagje,

Nu zit ik met de volgende vraag.

Mijn profiel loop op het moment niet mooi flinterdun af aan het einde( is 10 mm dik), kan er niets over vinden in mijn aerodynamica boek dus met even tekenen en goed nadenken bedacht ik het volgende. De lucht kan er niet mooi vanaf stromen maar zal er een soort van vanaf scheuren, dit zal turbulente lucht veroorzaken wat eventueel het sturen met alle roeren zal verstoren doordat elk roer in de turbulente lucht terecht komt. Heb ik hier in gelijk en moet ik dus nog even lekker verderscheuren:mrgreen: of kan ik het zo laten?

EDIT: Net toch maar weer het schuurpapier gepakt en het profiel wat beter geschuurd.Nu loopt hij wel dun af en het is toch wel een stuk beter zo!

Greets

Laatst bewerkt:
waarom de vleugel uit allemaal losse "balkjes"? Je zult u altijd die lijnen zien. Tevens zal het spuiten niet strak worden doordat depron altijd grof blijft.
Pak een suk tesa inpaktape, plak deze voor de helft op de onderkant aan de voorlijst van de vleugel. Snij een stuk depron 3mm groter dan je vleugel, plak hem op het tape, en vouw het geheel dicht. Nu zit er een net stuk tape op de voorlijst wat tevens voor de stevigheid zorgt, en er is geen rand te zien.

Maargoed, je bouwt het binnenwerkt van de vleugel netjes op, ziet er goed uit!

hallo allemaal
ik vind dit een super mooi vliegtuig en hij word prachtig gemaakt door Rowan.
ik ben er nu zelf ook een aan het maken maar die wordt een slagje kleiner(zon wingspan van 600mm, 60 cm.
ik wil ook de pilatus van de luchtmacht gaan maken(de zwarte nieuwe niet die oude rood met gele, al vond ik die ook goed in de verf zitten) ik heb ook al wat tekeningen gemaakt maar moet nog even agter 6mm zwart depron aan.

een ding die ik heel graag onder de aandacht wil brengen, mischien weten jullie het al maar de tekeningen die aan het begin van deze topic staan zijn van een waarschijnlijk nieuwere versie dan van de versie PC-7 waar de luchtmacht mee vliegt.

pilatuspc7.jpg

dat is de versie waar de KLU mee vliegt
kijk maar naar de cockpit raam, het hoogte roeren het landingsgestel:
pilatuspc72.jpg

kijk het zijn kleine verschillen maar ik houd aardig van waarheidsgetrouw bouwen en op schaal enzoo
maar ik denk wel dat de maten van de nieuwe versie het zelfde zijn als die van de oude. en anders heb ik hier ook nog een plaatje met maten.
pilatuspc73.jpg

ik ga nu eerst het model in solid works zetten en.

mvg Jan Willem

Laatst bewerkt:
leuk te horen dat nog iemand het gaat proberen!

ik ben helaas nog steeds niet verder als de vleugel. loop daar een beetje op vast ben bang dat het niet stevig genoeg is.. aangezien we op school op het moment met aerodynamica bezig zijn met vleugel profielen grenslagen en effectieve profiel vormen enzovoorts zie ik het misschien binnenkort zien om hem af te bouwen.

heb je ook al enig na gedacht over setup en manier van bouwen?

Greets Rowan,

ja
de manier van bouen, ik weet niet of het slim is
maar ik ben gewoon begonnen
ik maak namenlijk eerst een 3D skelett
ik heb eerst het top vlagk en heet Frondvlak uitgesneden en die zijn dan gelijk de staart en het hoogteroer.
img66601.jpg

die heb ik net vanmorgen die strepen eropgeverfd. morgen nog maar een x eroverheen.
img66701.jpg

ik had nog ouwde tekeningen vqan de right vlakken , de doorsneden laat ik maar zeggen.
die deel ik in vieren en die blak ik er dan tussen
daar maak ik dan eerst van papier de maten en later van depron de bespanning laakmaarzegge omheen.

de vleugels ga ik denk ik het zelfde maken als Rowan alleen niet van balkjes aan ge bovenkant.
ik ga proberen met een groot stuk Depron erover heen te doen.

de setup weet ik nog niet maar daar moet ik maar eens wat werk van gaan maken.
ik schat het bruto gewicht op zon 300 gram maar weet egt niet exact.
ik weet de vleugel opp van het egte toestel dus dat kan ik zo berekenen.

gr Jan Willem

Ga je de romp verder opbouwen vanuit een "shocky'' basis?

verder ziet het er mooi uit! enige speciale rede voor bouw pc-7 of vind je het gewoon leuk kistje?

Greets Rowan,

P.s. Misschien slim om voortaan even de post door te lezen voor je hem plaatst zo kunnen typfouten nog makkelijk verbeterd worden en dat leest wat makkelijker voor de forumleden;)

sorry het spijt mij.
ik typ snel maar niet zo goed.

nou. ik houd heel erg van de luchtmacht en als ik niet dislexisch was was ik zeker naar de EMVO gegaan(a)
ik wil ook nog een x een F-16 gaan maken in de nederlandse kleuren. ik vind trouwes de Blok 52 ook super mooi en daar zou ik nog wel een keer tekeningen voor gaan aanpassen (ik hoop dat je hem kent=> http://www.freewebs.com/gfile/Greek%20%20Military%20airforce%20F-16D%20Block52+.jpg zo een van griekenland stond ook op de opendag van de luchtmacht. Isrel heeft ze ook.)

ja zoiets ja.
dat is de basis maar dan doe ik ook nog een derde demensie ribben. ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
daarna ga ik ook nog wel helemaal een "kap" eromheen maken want anders vind ik het egt lelijk.
ik weet totaal niet of het slim is hoor
en als jij al wat langer ervaring hebt met vliegen...
hoe ga jij de romp maken dan?

ik wou ook nog even vragen:
ik kan nergens balsa vinden hier in de buurt maar ik heb wel 3mm triplex. als ik daar de ligger voor de vleugels van zaag, zou dat te zwaar zijn?

gr Jan Willem

Laatst bewerkt:
Let goed op dat een pc-7 geen leuk lief klein cessna'tje is. Vleugel moet sterk zijn in het geval je wat figuren wil kunnen vliegen. ik weet niet of je al enige vlieg ervaring heb maar anders weet je zelf ook dat zwaarder=sneller geld.. verder is de beste manier om te ontdekken gewoon uitproberen ( of de theorie proberen te begrijpen ). Je kan bijvoorbeeld proberen door 2 vleugels te maken en dan een die sterker is als de andere.

En over die f-16 block... ik vind het een walgelijk ding :mrgreen: vind het alles behalve mooi. een f-16 hoort mooi slank te zijn en de block versie is dat gewoon kwijt.

Greets Rowan, ( die op het moment heel stiekem bouwd aan een p-51D en de pc-7 nog even laat liggen)

Back