RC-Pilot Sbach 342 107" plettenberg predator 30/8

Gefeliciteerd! 38 Graden is ook prima, hoelang heb je gevlogen?

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Snelheid was volgens mij wel goed, had in iedere geval veel ruimte nodig.
Een meskant deed hij heel netjes ( geen high alpha) op ik denk ergens
rond de 60 -->70% gas.

Hij remt bij het landen wel heel goed af op de prop. Ik heb niet lang
gevlogen, nu nog ff save. Telemetrie is ook al besteld, maar die doe ik er
pas in als ik het gevoel heb, dat alles goed werkt.

Dus vliegtijden let ik niet zo veel op, en de 5300 mAh Gens ace zijn al besteld.

28x14 is wel te bestellen bij Engel Modellbau und Technik
Volgens mij zal die zelfs gelijk of meer stroom trekken dan de 30 x 13 L.
Die 2 inch op de spoed, er bij, hakt er wel in.

Die regelaar kan continue 170A, volgens Jeti. Ik geef je een voorbeeld
Mijn Spin opto 99 mag 90A continue, ik zit op 116A op mijn Extra en nog
nooit problemen gehad. Dus 170 / 90 * 116 = 220A piek zou dan volgens
mij geen probleem moeten zijn.

Die 38 graden is nu wel goed maar er moet nog een spinner op, dit gaat
pas gebeuren als ik telemetrie en temperatuur sensor op de motor heb.
Gaten in de spinner en de spinner backplate moeten dan weer voor extra
lucht door de motor zorgen.

lespinoy
Op hoeveel graden heb jij nu de timing staan ?
Ik heb hem op 25 staan, ik heb het gevoel dat ik naar de 30 kan en dat ik
dan nog wat extra power krijg .

Bart
 
@XYZ, 30*13L dat is al de moeite, ik heb een 30*13 op mijn DA 170!
Ik kan het geloven dat ze goed remt :-)

Die 30*13L heb ik ook al eens getest, niet echt veel verschil qua belasting etc.
De zwaardere maakt een veel zwaardere brom, maar je mag ze niet gebruiken op een te hoog toerental of ze gaat veel lawaai maken.
 
Jammer, vind ik wel een belangerijk punt, vliegtijd..

Ik heb net even de verschillende prop's door die prop calculator van Pe Reivers gehaald, resultaat
Of in't kort
30x13 = 133%
28x14 = 75%
29x10 = 93%
29x12 = 110%
Met hetzelfde toerental om het verschil in props te zien, maar weet eigenlijk niet of het toerental veranderd als je een zwaarder belastende prop gebruikt? Ik vermoed van niet aangezien het bij e-motoren rpm/V is wat telt, en dus enkel de stroom oploopt, maar daar ben ik niet heel zeker van?

Ik durf ook gerust naar 230A te gaan met de spin 200, gaat geen probleem geven!

Mijn timing staat op 30° /spool-up 1,5s, gaf geen problemen naar aannemen toe..
 
Een zwaardere prop trekt meer stroom waardoor accu-spanning wat zakt, lager toerental. Door de hogere stroom ook meer Ohmse verliezen in koper van de motor, ook lager toerental
 
zo ver had ik de lijn nog niet doorgetrokken, maar idd wel logisch, thx..
Of dat een heel groot verschil in toerental gaat veroorzaken bij een KV van +-130 blijft echter de vraag..
 
in de scorpion calculator zit de
16 x 15E 149A
28 x 10 132A
28 x 12 157A
29 x 10 157A
29 x 12 176A
30 x 12 191A
De stroom klopt heel goed met wat ik gemeten heb, maar het toerental bij mij ligt 400 rpm lager.

Het gaat bij deze props toch iets anders als bij de kleiner 23" 24" xoar's
Daar zag ik bijna geen verschil tussen.

Toeren tal hoeven we ans niet zo druk over te maken, 5200 static op de
grond. Zwaarder belasten en dan gaat i nog wat naar beneden. en dan kan het zo maar zijn dat de pitch speed van de 30 x 13 gelijk is aan die van de 29 x 12, dan is een kleinere porp misschien wel zo slim, al hoe wel je raakt dan wel static thrust kwijt. En ik vind de 22 kg al niet heel veel. De Gens ace zullen trouwens ook nog wel een extra power geven. Bij testen van die lipo's ( wel ander capaciteit ) lagen de spanning boven de G3 VX en de thunder power Lipo's. Ik verwacht daar nog wel wat :-)

Bart
 
Ik zit zelf zwaar te twijfelen om toch naar 14s te gaan aangezien ik toch nieuwe lipo's moet kopen.. minimum 600-700 RPM meer is een wereld van verschil, en als ik opnieuw 5000's neem, is het totale gewichtsverschil maar 300gr.. (wat ik er overigens weer uit zal halen door CFK LG/Wingtube, waardoor het gewicht hetzelfde blijft)

Mijn stroom met de 29x10 lag trouwens op 143A..

Hoeveel weegt de S-bach eigenlijk?
Waar komen jou Gens ace vandaan?
 
Nog even wachten en dan maak ik bekent welke nederlandse leverancier Gens ace lipos heeft, eerst even kijken of het de echte zijn, 82 euro voor 5300 mAh 6s 30C

En hoe staat jou timing ?
 
14 kg, maar voelt veel lichter in de lucht
Het is ook een 2.73 meter kist met 148 dm2,
Dan kom je 95g per dm2 en dat is niet veel.

Bart
 
nou ik hoor net dat de bestelling niet door gaat, kost te veel om ze naar Nederland te krijgen :-)

Ga eerst kijken of er een in GB zit,

Als dat niet gaat, ga eens kijken of ik een accu of 20 in china kan bestellen.
Moet ik ze daar na nog wel kwijt raken.

Oja de importeur is http://rc-webshop.nl/
Hij heeft ze niet op zijn site staan, maar gewoon een mail en vragen of ze de lipo(s) die je wilt hebben op voorraad hebben. Hoe meer mensen er kopen hoe sneller er weer een grote batch besteld gaat worden :-)
 
Laatst bewerkt:
Zio heb nu eindelijk mijn begeerde Gens Ace lipos binnen voor twee flight packs voor de Sbach.

full


Als ik alle verhalen mag geloven, zullen deze lipo's in verhouding meer vliegtijd moeten geven en meer power. Zal wel laten weten,
of dit het geval is.

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, nooit een vonk, maar dat komt omdat de Jeti regelaar een apart anti vonk aansluitkabeltje heeft. Deze sluit je aan voordat je de main power aansluit.

Bart,
 
Zo aantal vluchten gedaan, de pletenberg predator 30 doet het
fantastisch met de 12S2P gens ace 5300 mAh 30C, pullout is echt naar
mijn zin, zwaarte punt mag wel iets naar achter. Met 1/2 gas heb ik al
een mooie snelheid, volgas is echt schitterend. Laatse vlucht was 7
minuten met aftellen op gas, en de cell spanning was 3.8 volt per cell,
mag blijkbaar nog 2 minuten bij of zo. Dit is dus mijn langst vliegende
electro kist. en dit met dank aan die Gens ace en de efficiënte Predator.
Propeller is dus nog steeds de 29x12S en dat gaat dus niet veranderen.

Nu die Gens Ace wat zijn ingelopen :p begint de zware brom die John bij
een volgas passby had nu ook tevoorschijn te komen bij mijn sbach :-),
heb nog geen harde getallen vergeten:oops:, daar zullen we ook op moeten
wachten want ik ga even een weekje naar frankrijk.

Zonder vliegtuigen met kanoe ;)

Bart,
 
Misschien is het Jeti systeem iets voor jouw dan hoef je nooit meer te gokken wanneer je accu's leeg zijn. Een stroom module tussen je accu en regelaar en je ziet real time je stroom verbruik en je kunt dan alarmen in stellen. Werkt super goed en je kunt perfect op 20% accu capaciteit gaan vliegen.

Mvg,
 
Je hebt helemaal gelijk dat je Telemetrie moet hebben met dit soort kisten op electro.

Ik vlieg met DX8, :smile::smile::smile::smile::smile:
Heb in mijn andere vliegtuigen al wel de telemetrie module. Heb hem hier nog niet ingebouwd, omdat ik eerst even in mijn ander kisten heb getest, en de module voor de Sbach ligt al klaar moet er alleen nog in :-)

Bart,
 
Back
Top