RC problemen King Hauler

Hi, ik heb een King Hauler, maar heb problemen met de bediening. Standaard motor, Graupner Speed Profi 40R, Robbe. F-14. Het probleem is wanneer ik hem gas geef doet hij het goed maar ga ik dan sturen stopt hij er mee, of gaat opeens vol gas rijden. Iemand ervaring hiermee?

Bijlagen

• FD8380DC-E908-422D-8391-2EF8680A47F5.jpeg
    FD8380DC-E908-422D-8391-2EF8680A47F5.jpeg
    131 KB · Weergaven: 243
  • 7D042889-98A9-4662-8378-989EA924E308.jpeg
    7D042889-98A9-4662-8378-989EA924E308.jpeg
    260,6 KB · Weergaven: 240
Is een op afstand lastig te beoordelen probleem. Daarom eerst een paar vragen.
Weet je zeker dat het in het verleden goed heeft gewerkt en zo ja wat is er veranderd dat het nu niet werkt.
Of heb je de zender pas gekocht en weet je niet of het goed gewekt heeft.

Als je de motor laat draaien, gaat deze als je naar de ene kant stuurt sneller draaien en als je naar de andere kant stuurt langzamer of is dit willekeurig.

In het eerste geval zou er een mixer tussen richting en motor actief kunnen zijn. Voor zo ver ik weet heeft een F-14 standaard geen mixers, maar je weet nooit wat een eventuele vorige eigenaar voor creativiteit heeft gehad. Een goede foto van zowel de buiten- als de binnenkant van de zender zou kunnen helpen.

Is een op afstand lastig te beoordelen probleem. Daarom eerst een paar vragen.
Weet je zeker dat het in het verleden goed heeft gewerkt en zo ja wat is er veranderd dat het nu niet werkt.
Of heb je de zender pas gekocht en weet je niet of het goed gewekt heeft.

Als je de motor laat draaien, gaat deze als je naar de ene kant stuurt sneller draaien en als je naar de andere kant stuurt langzamer of is dit willekeurig.

In het eerste geval zou er een mixer tussen richting en motor actief kunnen zijn. Voor zo ver ik weet heeft een F-14 standaard geen mixers, maar je weet nooit wat een eventuele vorige eigenaar voor creativiteit heeft gehad. Een goede foto van zowel de buiten- als de binnenkant van de zender zou kunnen helpen.

Het is voor het eerst dat deze auto rijd.
De F-14 is nieuw uit doos.
Als je vooruit of achteruit rijd gaat het goed maar wanneer je stuurd naar rechts of links stopt ie. Soms gaat hij ook vanzelf aan.

As de zender nieuw is, dan verwacht ik niet dat daar iets mis is.De optie "mixer" kan dan geschrapt worden. Dan maar eens in een andere hoek zoeken, de stroomvoorziening van ontvanger en servo. Als de servo meer stroom vraagt dan de BEC uit de motorregelaar kan leveren dan kan de ontvanger stoppen met functioneren. De servo wordt niet meer aangestuurd en de spanning stijgt weer en de ontvanger gaat weer werken tot de spanning weer te veel daalt. Neem voor het gemak even aan dat de accu in de auto goed is en volledig is geladen.

Om te bepalen of deze veronderstelling juist is, verwijder de stekker van de servo uit de ontvanger. Geef nu gas. De motor moet gaan draaien. Doe alsof je stuurt. Als de motor blijft draaien, vraagt de servo te veel stroom van de BEC. Controleer dan of hele stuurinrichting soepel loopt. Als je nog een andere servo hebt kan je deze uitwisselen.

nog een paar mogelijke problemen:
de antenne zit nog op en rolletje en hangt over het chassis.
of de antenne zit naast iets dat dan bij de stuurbeweging "veel" stroom vraagt.
er zit een breuk on de antenne. ook nog een mogelijkheid.
een en F14 zender klinkt niet als een 2,4g zender. mogelijk is er een kristal dat het niet meer doet. nieuwe kristallen kunnen ook al kapot zijn. als ze uit het doosje komen.
kristallen van het zelfde merk. ook daar kan soms verschil in zitten.
is de servo als deze de storing geeft al aan het einde van zijn slag of bij het begin.
heeft de servo wel de vrijheid om te bewegen. loopt die nergens tegenaan.
voorlopig weer genoeg opties ;-)

Ws is het de servo die problemen geeft. Andere stuurservo proberen. Dit is een relatief bekend probleem. Komt ook voor als de accu bijna leeg is. Succes

Ik heb in mijn Dumper ook een Graupner profi 40R en de Bec daarvan is nogal licht. Er zit ook geen koeling op de 5V spanningsregelaar. Je kunt dus het beste een aparte bec nemen, voordat deze in de regelaar zo heet wordt dat deze kapot gaat.

Back