Wat is een Unlimited Truck
De titel verraad het al een beetje [unlimited, geen limiet], het is een zeer vrije 1:10 truck-klasse waar zowat alles is toegestaan zolang het maar banden heeft met een grotere diameter dan minimaal 87mm, en uitgerust is met een Truck, Pickup, Jeep, [Baja Bug?] body. Zelf/ombouw van buggy tot truck, nitro naar electro, 2wd/4wd, enz, is allemaal toegestaan mits er geen scherpe uitstekende delen aan zitten waar baaninzetters zich mogelijk aan kunnen bezeren [dit geldt trouwens voor alle klassen, al zijn de zelfbouw aspiraties in de Unlimited en met name bij de ModClods, toch wel een stuk hoger dan bijvoorbeeld bij de rally-auto’s]
Motor(en)
De motoren brush/brushless, of het aantal hiervan, kent ook hier geen enkele beperking, behalve dan dat de constructie van het gebruikte model het mogelijk niet meer verdragen kan, of dat het constructief niet meer passend gemaakt kan worden.
Accu’s
Voor de accu’s geldt eigenlijk hetzelfde, is onbeperkt qua aantal of samenstelling [NiCd, NiMh, Lipo’s], alles is toegestaan zolang ze maar veilig in gebruik zijn, en dienen te allen tijde veilig geladen te kunnen worden. [NB. Het laden in een koude omgeving temperatuur kan in sommige gevallen problemen geven].
Gewicht
Gewicht is geheel vrij, en daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt, en blijkt ondanks de onderlinge grote gewicht verschillen, toch tot een opmerkelijke strakke competitie te lijden.
De verscheidenheid in circuits, verschillende weer/baansomstandigheden, ervaring, tactiekinzicht en kennis van je model, zorgen er samen voor dat je optimaal kan anticiperen op jou of een ander zijn – of + punten, waardoor een redelijke gelijke strijd kan ontstaan, ondanks de enorme onderlinge technische verschillen bij de modellen.
Een opmerkelijk aanvoerend kampioenschap trio van het seizoen 2005/2006
Let op de onderlinge verschillen in opbouw/constructie/design, het gewicht, de gewichtverdeling, de aandrijflijn, de motoraandrijving, en het aantal accu’s.
De Kampioen 2005/2006 reed met een 2wd race truck, wegend naar zijn eigen zeggen minder dan 1500gr RTR? [andere 2wd rijders claimen hun model op ongeveer 1700gr RTR??] deze werd aangedreven door een sterke brushed motor. [2wd heeft ook nog een totaal andere gewichtverdeling dan bv een E-Maxx] Hieronder een voorbeeldfoto van een 2wd truck.
2de in het kampioenschap werd een 4wd E-maxx, die totaal anders van opzet is dan de andere 2. Het gewichtverschil is enorm te noemen in verhouding tot de 2 andere, het RTR gewicht volgens fabriek opgave wordt geschat op 4400gr [de gebruikte E-maxx in de rallycup zal waarschijnlijk iets minder wegen] dat is
ruim 2x zoveel. Ook is het model een stuk groter van formaat. Dit vraagt natuurlijk wel om veel voortstuwingsvermogen welke verkregen wordt uit een brushless motor(en) en veel accu-cellen. Hieronder een voorbeeldfoto van een E-Maxx.
3de in het kampioenschap was de HPI RS4 MT truck, dit is een 4wd truck die qua gewicht, gewicht verdeling en ontwerp/design/(rij)karakteristieken, tussen de lichte 2wd truck en de zware E-Maxx truck valt. Het RTR gewicht van de RS4 ligt rond de 2000gr [inclusief binnenbody] de gebruikte motor was in dit geval een 17turns. [minder turns motoren vragen ook een kleiner pinion, waardoor de aandrijfsnaar tegen het motorhuis aan gaat lopen, en de motor als “snaarspanner gaat fungeren”, beperking dmv de constructie, toch wordt dit soms wel gedaan] Brusless motoren worden ook regelmatig gebruikt bij de RS4. Hieronder een voorbeeldfoto van de HPI RS4 MT.