RC rallycup voor rallyauto's, Monstertrucks, Stadium trucks

Ik heb een HPI RS4 MT met electro motor, en die zou dus eigenlijk in de 1:10 truck klasse vallen, maar er zit een Baja Bug body op (standaard bij de HPI), en dat is net geen Truck, pick-up of Jeep. Wordt die body wel toegestaan?

Net mijn rally getest. Moet achter wat verstevigen maar verder is ie in orde. De motor die ik er nu in heb zitten is super. Ga hem wat zwaarder vertanden.
rijd nu bijna net zo hard als mijn tourwagen. rijd zometeen even hard als mijn tourwagen en trekt dan zelfs iets sneller op.
Mis alleen de grip, maar dat is wel geinig.

Morgen wat rondjes rijden bij ERCE en dan ben ik er klaar voor.

Bart_Banaan zei:
Ik heb een HPI RS4 MT met electro motor, en die zou dus eigenlijk in de 1:10 truck klasse vallen, maar er zit een Baja Bug body op (standaard bij de HPI), en dat is net geen Truck, pick-up of Jeep. Wordt die body wel toegestaan?

Jaap, dat zal niet zo'n probleem zijn. De RS 4 MT is een veelgebruikte auto voor de rallycup, en of er nou een Bug of een Ford F150 opzit, daar zal niemand zich druk om maken (los van het feit dat het niet mooi is natuurlijk :wink:)

ik vraag me af, wat afgezien van de rs4 rally nu de goede keus rallyauto is. Helaas is de RS4 niet meer nieuwt te krijgen.

een Tam. tb01 heb ik in het verleden gehad, alleen viel die mij tegen.
TB02 is meer gemaakt voor onroad, en dus zonder stofkap.

meer suggesties? of is de TB02 ook goed aan te passen tot rally?

Als het met die baja Bug body kan, dan wil ik ook wel een wedstrijdje of wat meerijden, lijkt me erg leuk! Eens kijken of ik die RS4 MT een beetje wedstrijdklaar kan maken, want nu flikkeren de voorste aandrijfassen er nog wel eens uit... Tijd voor wat alu upgrades lijkt me...

Het is ook echt erg leuk! Misschien doe ik er ook nog wel een mee; de afgelopen jaren heb ik best veel meegedaan, maar na de laatste MVB is de RS 4 MT uit elkaar gegaan en ik kan me er niet toe zetten m weer in elkaar te zetten :?

tijd dus om u weer te gaan sleutelen tegen je wil in jaapiejo
of koop een nieuwe :wink:

@Bart-Banaan, de HPI Baja Bug body is in het verleden toegestaan omdat het als “standaard-body” op een HPI stadium truck-kit geleverd is geweest, en zal dus nu ook wel geen probleem op leveren. Ik meen mij te herinneren dat deze uitzondering ook bij de laatste upgrade van ons ‘letterlijk” reglement heeft gestaan, welke verloren is gegaan tegelijkertijd met de gehele inhoud van een net geüpdate site, tijdens de verhuizing naar onze nieuwe host [lang en zeer triest verhaal, en het zal nog wel even een tijdje duren voordat hij weer totaal is opgebouwd door de vrijwilligershanden]. Voor deze promo heeft men nu snel een verouderde versie van het reglement aangepast [voor zover het geheugen ging] en het op de site geplaatst, het is mogelijk dat er nog een aantal “bugs” in zitten, en in dit geval is de Baja Bug er kennelijk tussen uitgevallen.

Wat is nu precies een rallyauto?

Een rallyauto moet aan enkele reglementaire eisen voldoen: schaal 1:10, WRC body, reglementaire banden, reglementaire motor [is allemaal te koop], rij klaar gewicht minimaal 1500gr [normaliter geen enkel probleem], 12mm rijhoogte [is vaak eenvoudig zelf te maken].

Er staat nergens vermeld dat je niet met een “touring/tourwagen” mag rijden, enkel dat je aan een bepaald minimum gewicht moet voldoen, en een 12mm rijhoogte moet(*) hebben! [(*) dwingend advies! anders bestaat de kans dat je model blijft hangen op een zgn “wasbord”, met geen tot weinig tractie/grip, of op een ander soort oneffen ondergrond zoals bij offroad]. Iedereen heeft wel ergens een oud model (beginnerauto ofzo) onder het stof staan, waarmee je niet meer zonder uitgelachen te worden, aan een serieuze competitie kan deelnemen, of hij blijkt totaal onverkoopbaar te zijn. Uitgraven dat ding, en nieuw leven inblazen. [de Rallycup is geen "het mooiste model show”, je model hoeft alleen maar praktisch te wezen, om snel over de hobbels te kunnen rijden, en de jumps te overleven]

Tips om meer rijhoogte te krijgen.

Downstops wegvijlen/zagen, shocktowers verlagen/veranderen; langere shockshafts monteren, langere ballcups/sockets monteren [of zo ver mogelijk uitdraaien], langere shock’s monteren, wel even checken of de aandrijfassen er niet uit kunnen lopen, of dat ze vast kunnen gaan staan. Je zult mogelijk niet zoveel droop kennen als met een “echte rc rallyauto” [bijvoorbeeld een HPI RS4 RALLY], maar genoeg om er redelijk/goed mee te kunnen rijden. Wel moet je er op letten dat wanneer je van veren verwisseld, je niet onder de gewenste rijhoogte komt, soms moet hiervoor extra preload aangelegen worden.

De meeste rallybanden zijn ook iets hoger dan de slicks die je gewend was, voorbeeld: HPI Pirelli’s 67mm, gemiddelde slicks 63mm, hiermee pak je dus al een aantal mm rijhoogte.

Rally modellen vanuit de fabriek zijn oa. HPI RS4 Rally, HPI Rally Sprint, Schumacher SST Rally, Tamiya TB-01, Yokomo MR-4 Rally, Kyosho Pure Ten EP Alpha 2, Academy STR-4 Rally-F, Associated TC3 conversion kit?, Losi Rally Weapon?

Foto’s van verschillende fabriek chassis.

Waarschijnlijk de bekendste is de HPI RS4 Rally, en heeft net zoals de Schumacher SST Rally een plaatchassis met een losse onder/boven innerbody.
RallyIB-L.jpg

Tamiya TB01 heeft een bakje-chassis zoals bijna de rest van het rijtje, en is van een geheel andere orde qua constructie dan het bovenstaande chassis.
normal_lancer7_chassis.jpg

ik heb zelf een schumacher sst rally waarmeeik de rallycup heb gereden.
een tamiya tb evo VI:

en de mijne:

een rs4 rallly:

vraag: kan een TB02 geschikt gemaakt worden voor rally?

krijg ik genoeg rijhoogte eruit, ik weet niet in hoeverre het chassis de mogelijkheid heeft om de gewenste rijhoogte te krijgen. ik weet dat dat met andere shocks enzo kan, maar kan het chassis zo worden aangepast dat de draagarmen onder ver genoeg naar beneden scharnieren?

is er dus al rally ervaring met de TB02?

je kan er wel rally mee rijden.
rij hoogte is niet alles alleen maasr op de mvb en in belgie omdat dat een offroad circuit is.
ik reed bijv in den haag met ongeer 1,5cm bodem speling

Wat is een Unlimited Truck

De titel verraad het al een beetje [unlimited, geen limiet], het is een zeer vrije 1:10 truck-klasse waar zowat alles is toegestaan zolang het maar banden heeft met een grotere diameter dan minimaal 87mm, en uitgerust is met een Truck, Pickup, Jeep, [Baja Bug?] body. Zelf/ombouw van buggy tot truck, nitro naar electro, 2wd/4wd, enz, is allemaal toegestaan mits er geen scherpe uitstekende delen aan zitten waar baaninzetters zich mogelijk aan kunnen bezeren [dit geldt trouwens voor alle klassen, al zijn de zelfbouw aspiraties in de Unlimited en met name bij de ModClods, toch wel een stuk hoger dan bijvoorbeeld bij de rally-auto’s]

Motor(en)

De motoren brush/brushless, of het aantal hiervan, kent ook hier geen enkele beperking, behalve dan dat de constructie van het gebruikte model het mogelijk niet meer verdragen kan, of dat het constructief niet meer passend gemaakt kan worden.

Accu’s

Voor de accu’s geldt eigenlijk hetzelfde, is onbeperkt qua aantal of samenstelling [NiCd, NiMh, Lipo’s], alles is toegestaan zolang ze maar veilig in gebruik zijn, en dienen te allen tijde veilig geladen te kunnen worden. [NB. Het laden in een koude omgeving temperatuur kan in sommige gevallen problemen geven].

Gewicht

Gewicht is geheel vrij, en daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt, en blijkt ondanks de onderlinge grote gewicht verschillen, toch tot een opmerkelijke strakke competitie te lijden.
De verscheidenheid in circuits, verschillende weer/baansomstandigheden, ervaring, tactiekinzicht en kennis van je model, zorgen er samen voor dat je optimaal kan anticiperen op jou of een ander zijn – of + punten, waardoor een redelijke gelijke strijd kan ontstaan, ondanks de enorme onderlinge technische verschillen bij de modellen.

Een opmerkelijk aanvoerend kampioenschap trio van het seizoen 2005/2006

Let op de onderlinge verschillen in opbouw/constructie/design, het gewicht, de gewichtverdeling, de aandrijflijn, de motoraandrijving, en het aantal accu’s.

De Kampioen 2005/2006 reed met een 2wd race truck, wegend naar zijn eigen zeggen minder dan 1500gr RTR? [andere 2wd rijders claimen hun model op ongeveer 1700gr RTR??] deze werd aangedreven door een sterke brushed motor. [2wd heeft ook nog een totaal andere gewichtverdeling dan bv een E-Maxx] Hieronder een voorbeeldfoto van een 2wd truck.

asso%20T4.jpg

2de in het kampioenschap werd een 4wd E-maxx, die totaal anders van opzet is dan de andere 2. Het gewichtverschil is enorm te noemen in verhouding tot de 2 andere, het RTR gewicht volgens fabriek opgave wordt geschat op 4400gr [de gebruikte E-maxx in de rallycup zal waarschijnlijk iets minder wegen] dat is ruim 2x zoveel. Ook is het model een stuk groter van formaat. Dit vraagt natuurlijk wel om veel voortstuwingsvermogen welke verkregen wordt uit een brushless motor(en) en veel accu-cellen. Hieronder een voorbeeldfoto van een E-Maxx.

emaxx-chass.jpg

3de in het kampioenschap was de HPI RS4 MT truck, dit is een 4wd truck die qua gewicht, gewicht verdeling en ontwerp/design/(rij)karakteristieken, tussen de lichte 2wd truck en de zware E-Maxx truck valt. Het RTR gewicht van de RS4 ligt rond de 2000gr [inclusief binnenbody] de gebruikte motor was in dit geval een 17turns. [minder turns motoren vragen ook een kleiner pinion, waardoor de aandrijfsnaar tegen het motorhuis aan gaat lopen, en de motor als “snaarspanner gaat fungeren”, beperking dmv de constructie, toch wordt dit soms wel gedaan] Brusless motoren worden ook regelmatig gebruikt bij de RS4. Hieronder een voorbeeldfoto van de HPI RS4 MT.

chassis.jpg

Back