RC voor de Smit Rotterdam

Beste mensen,

in mijn vorige bericht aangegeven dat ik pas begonnen ben met de bouw van de Smit Rotterdam. Waar ik me nu ook al mee bezighoudt: wat heb ik nu precies nodig om straks leuk met het schip te kunnen varen.

Ik heb geprobeerd me een beetje te oriënteren, maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

Ongetwijfeld weten ervaren bouwers onder jullie wat ik bedoel.

Nu is morgen en zondag in Goes een grote modelbouwbeurs. Mijn gedachten: als ik het toch ga kopen, kan ik hier misschien mooi wat verdienen wanneer er aanbiedingen zijn. Vandaar mijn vraag.

Snel antwoord is dus wel nodig, toch ...?

Groeten, Kees.

In Goes eerst eens langs de modelschepen lopen en kijken welke zenders men in gebruik heeft!! Uiteraard andere sleper-kapiteins vragen wat volgens hen de beste keuze is.
Op een Smit Rotterdam wil men al gauw wat meer functies dan alleen maar sturen en gas geven. Kies dus in ieder geval een zender, die later uit te breiden is met schakel- of proportionele kanalen.

Hoi Kees,
Allereerst leuk om te lezen dat je de Rotterdam ook bouwt.
Is het overigens de volledig houten uitvoering van Billing Boats ?

Ik kan me voorstellen wat je bedoelt als je zegt dat je nog maar net bezig bent met de bouw en nu (al) aan de r/c denkt.

Ik zal je vertellen wat ik zoal voor mijn Rotterdam heb verzamelt;
overigens mijn Rotterdam is van volledig hout (billing boats) en heb net het rompje klaar!

RC besturing'

2 motoren : wedico 12V 3A 6000 toeren
1 boegschroef Graupner 7,2 V diameter 14mm. best.nr.1785 (graupner)
1 vaarregelaar Robbe 120uP via "Te Koop" op dit forum
1 vaarregelaar Robbe 50 (voor de boegschroef)
1 Robbe F14 zender

Dit is wat ik tot nu toe heb.Hier komen ongetwijfeld nog dingen bij.
Ik wil je hiermee alleen een richtlijn geven,als jij het anders wilt,bijv geen boegschroef, moet je natuurlijk zelf weten.
Er zullen medemodelbouwers zijn die denken of zeggen je moet die of die
motoren nemen, of een andere vaarregelaar.Ik heb me in ieder geval door een ervaren (model) boten bouwer laten informeren en zodoende de hier bovenbeschreven spullen aangeschaft.

In elk geval succes!

Sam :lol:

Sam schreef:
Ik heb me in ieder geval door een ervaren (model) boten bouwer laten informeren en zodoende de hier bovenbeschreven spullen aangeschaft.

Goede keuze :wink:

Groetjes,

Droopy

Kees, ik kan alleen maar zeggen: slim!!
Kom morgen gezellig even langs bij de stand van Vaargroep Flevoland, dan kunnen we in alle rust (nou ja... rust...??) even praten.
De Rotterdam.... Tja, je hebt twee motoren en een boegschroef. Tevens je roeren. Wellicht verlichting op het model, misschien een 'geluidje' of een werkende sleep- of ankerlier?
Qua zender kan ik je de Robbe/Futaba F14 van harte aanbevelen. 4 kanalen als je 'm koopt, maar simpel uit te breiden tot 7 kanalen. Geen al te 'moeilijke' zender en redelijk qua prijs.
Voor motoren is zo'n beurs ideaal. Vaak staan er handelaren die gangbare motoren voor een soepele prijs verkopen. Daar is vaak winst te halen. Schaf 'langzaamlopers' aan, relatief krachtige motoren die weinig toeren draaien. Dat scheelt het inbouwen van een vertraging (dus kosten) en het scheelt je ampere's (dus meer vaartijd)
Een boegschroef is vaak ook goedkoper op de kop te tikken. Met de rest (je schreef dat je net begonnen was) zou ik zeggen: wachten tot je er aan toe bent! Soms kom je er in een later stadium achter dat je je plannen toch moet veranderen. ..

Ik hoop je morgen te zien, en anders: blijf lezen en vragen posten!

Groet
Roel

Aan Sam, Corrien en Roel,

dat noem ik nou eens service. Hoezo snel, het lijkt ....

Nee, klasse, ben al dagen op internet bezig, loop vanmiddag tegen modelbouwforum op, laat me registeren (ook al hardstikke snel) en krijg van drie medebouwers antwoord. Dus: klasse!

Sam: het is inderdaad de volledig houten versie.
Bedankt voor het noemen van merken, ed. Als het effe kan plaats ik binnenkort wat foto's.
Corrien: bedankt voor het goede advies, ga ik zeker opvolgen.
Roel: we komen zondag pas, maar ik zal jullie stand zeker bezoeken. Ook jij bedankt en je humor (gelezen in andere berichten) bevalt me wel.

Tot schrijvens/ziens,

Kees Voesenek.

Oke Kees, blij dat je het naar je zin hebt.
Zondag ga ik even 'vreemd': Dan sta ik op de stand van de TWENOT (TWEede Nederlandse Organisatie van Tankhobbyisten)
Maar ook daar kan je over schepen praten hoor... En desnoods lopen we even naar de stand van Vaargroep Flevoland, waar m'n maritieme modellen staan.
Maar ook de andere jongens van Vaargroep Flevoland kunnen je vast wel van advies dienen.

Roel

Yes, nog een rotterdam erbij...het aantal groeit echt waar je bij staat. Enne, ik ben beide dagen op de stand van vaargroep flevoland met mijn eigen smit (wijs) rotterdam. Je moet wel goed zoeken wil je hem zien met z'n 37cm, maar ik zal zorgen dat het wel enigsinds opvalt. Ik hoop je ook tegen te komen zondag

(ps: zie mijn onderschrift ;) )

Back