rc wiesel

hij is op de verf na af (bovenbouw moet ik ook nog maken)

zonet alles afgeplamuurd en geschuurd

foto's op internet zetten ben ik nog niet aan toe gekomen.
 
dit heb ik besteld:​


1 stuk(s) SCHEEPSAANDRIJFSET 180MM 9,99 euro
1 stuk(s) TopLine standaard servo RS 2 J/R 4,99 euro
1 stuk(s) Tamiya snelheidsregelaar 4,99 EUR
1 stuk(s) 2 KANAAL ONTVANGER 27MHZ 9,99 EUR​

alles gekocht bij conrad

moter en accu heb ik al in huis​
 
Arjan,

hoeveel vermogen trekt je motor?
Je regelaar kan maximaal maar 8 ampere aan en dat is niet zo veel.
Aanloopstromen zijn over het algemeen nogal hoog.

Let op met dit regelaartje: in de middenstand ben je een deel van je vermogen voor de vogletjes aan het verstoken. Alleen op maximale snelheid is er geen verlies.

Je aandrijfset ken ik niet, maar is die voor speed of voor "normale" schepen? Er is nogal verschil in schroefvorm.

Wim
 
Ben je al in het bezit van een roer?
Waterkoeling is misschien ook nog iets om over na te denken (spiraal is eenvoudig zelf te maken met een alu buisje)

Een regelaar van 4,99 euro is waarschijnlijk een mechanische?
Dit zou ik niet echt vertrouwen: warmte van dat weerstandsblokje in combinatie met een balsarompje...
(btw: voor een mechanische regelaar is ook een servo nodig)

Een elektronische regelaar is veel betrouwbaarder, tevens kan je je gas traploos regelen, en zo zal er waarschijnlijk een beveiliging zijn dat je motor afremt bij het nemen van een te grote stroom als je accu bijna leeg is (anders neemt je motor alle stroom, hebben je sevo's niks, en heb je een onbestuurbaar bootje voor een paar seconden tot hij op snelheid zit)


Hoe heb je de romp precies afgewerkt? plamuur-verf-epoxy-... ?
 
Regelaar is inderdaad een mechanische. 3 Standen: 2 vooruit en 1 achteruit. Vandaar mijn opmerkingen over de regelaar. Jou aanvulling een electronische regelaar te kiezen is uitstekend.
Je kunt eventueel kiezen voor een vliegregelaar (zijn wat goedkoper) maar let daarbij op dat je GEEN achteruit hebt!
Let bij een electronische regelaar ook op de stroom die je motor trekt (niet alleen de continue stroom, maar ook de aanloopstroom en blokkeerstroom) en zeker je regelaar af.

Wim
 
Ben je al in het bezit van een roer?
Waterkoeling is misschien ook nog iets om over na te denken (spiraal is eenvoudig zelf te maken met een alu buisje)

Een regelaar van 4,99 euro is waarschijnlijk een mechanische?
Dit zou ik niet echt vertrouwen: warmte van dat weerstandsblokje in combinatie met een balsarompje...
(btw: voor een mechanische regelaar is ook een servo nodig)

Een elektronische regelaar is veel betrouwbaarder, tevens kan je je gas traploos regelen, en zo zal er waarschijnlijk een beveiliging zijn dat je motor afremt bij het nemen van een te grote stroom als je accu bijna leeg is (anders neemt je motor alle stroom, hebben je sevo's niks, en heb je een onbestuurbaar bootje voor een paar seconden tot hij op snelheid zit)


Hoe heb je de romp precies afgewerkt? plamuur-verf-epoxy-... ?

ik heb nog geen roer. (opties??)

het is een mechanische regelaar (van tamiya)

heb hem eerst 2x geplamuurd ga hem binnenkort verfen
 
Laatst bewerkt:
door wat tamaniac zei ben ik idd van gedachten veranderd.
ik ga volgende week woensdag op vakantie en neem hem dan ook mee.

neem ook mijn auto mee en ga daar de ti wraps van de regelaar doorknippen zodat ik deze regelaar kan gebruiken.

als ik dan weer terug kom koop ik wel een goede regelaar.

(goed idee of geen goed idee)
 
de beloofde foto's

full
full
full
full
full
nu de foto's direct (zonder link
full
)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan,

hoeveel vermogen trekt je motor?
Je regelaar kan maximaal maar 8 ampere aan en dat is niet zo veel.
Aanloopstromen zijn over het algemeen nogal hoog.

Let op met dit regelaartje: in de middenstand ben je een deel van je vermogen voor de vogletjes aan het verstoken. Alleen op maximale snelheid is er geen verlies.

Je aandrijfset ken ik niet, maar is die voor speed of voor "normale" schepen? Er is nogal verschil in schroefvorm.

Wim

?? geen idee ??

kan zowieso wel een andere schroef op als dit niet werkt

hier is nog een link naar het complete fotoalbum: http://www.mijnalbum.nl/Album=L7CK33KC
 
Laatst bewerkt:
Arjan,

ik reageer even langs deze weg op je PB's. Dan kan iedereen er van profiteren en er op reageren. Misschien heb ik het niet juist en kunnen anderen mij verbeteren.

Of de schroef geschikt is voor de Wiesel kan ik niet zien. Dit zou iemand die speed vaart je beter kunnen vertellen.

Aan de linkerkant van de schroefas zie je de koppeling zitten. Deze kun je op de motor schroeven (mits de motor-as even dik is, of dunner is dan het gat in de koppeling)

De regelaar moet de motor aan kunnen.
De Tamiya 540 is net zo iets als de Mabuchi 540.
Hier op het forum heb ik een verwijzing gevonden van Ernst:
Mabuchi 540
Zoals je kunt zien is de stroom op maximaal rendement tussen 6,5 en 9,5 Ampere (afhankelijk van het type)
De blokkeerstroom daarentegen loopt van 32 tot 57 Ampere. Een regelaar van 8 Ampere kan daar echt niet tegen! (Ook niet tegen een stroom van 9,5 Ampere!)
Deze blokkeerstroom krijg je wanneer er bijvoorbeeld wier in je schroefas komt en deze tegen gehouden wordt. Let op! Dit kan wel degelijk voorkomen!

Wanneer een motor aanloopt (dus wanneer je gas geeft vanaf 0) is de stroom ook hoger dan die 6,5 tot 9,5 Ampere. Veel meer zelfs.

Google even op Mabuchi 540 om wat meer te weten te komen over je motor. Op basis van die gegevens kun je een geschikte regelaar zoeken.

Je roer kun je aan de servo bevestigen met een roerhorn en een asje. Kijk maar eens in de diverse bouwverslagen, er zijn absoluut voorbeelden te vinden. Voor mijn zeilbootje heb ik de bevestiging aan de roeras gemaakt van zo'n busje met schroefjes uit een kroonsteentje. Even open snijden en je kunt er bij. Dan met 2 Komponenten lijm een heveltje er aan maken. Met een stukje ijzerdraad maak je dan de verbinding naar de servo. (Is maar een voorbeeld, er zijn meer mogelijkheden dit op te lossen.)

Wim
 
  • [*]Aan de linkerkant van de schroefas zie je de koppeling zitten. Deze kun je op de motor schroeven (mits de motor-as even dik is, of dunner is dan het gat in de koppeling)

asje paste idd niet heb het gat iets groter geboord nu past het wel

in ieder geval hartstikke bedankt voor uw reactie.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top