RC X-twin Short Skyvan

Jan hoe staat het er mee.
Het is nu toch niet zo warm meer.
Of andere tegenslag.
Ik ben er zelf ook een aan het bouwen(spanw 105cm) en ben nieuwsgierig naar je ervaringen.
Positief of negatief dat maakt niet uit. :)
 
Om eerlijk te zijn: er is nog niks gebeurd. :nooo:

Ik neem het soms voor, zo op een avond, vlak voor het eten: "We kunnen vanvond wel even!", maar dan schiet het er toch weer bij in . . .

Ik denk dat de vliegeigenschappen van deze en die van jou o n v e r g e l i j k b a a r zijn. :)

Althans, dat hoop ik voor jou. :wink:

Is er al een draadje van jouw model? :?


jan.
 
jan brilman zei:
Om eerlijk te zijn: er is nog niks gebeurd. :nooo:

Ik neem het soms voor, zo op een avond, vlak voor het eten: "We kunnen vanvond wel even!", maar dan schiet het er toch weer bij in . . .

Ik denk dat de vliegeigenschappen van deze en die van jou o n v e r g e l i j k b a a r zijn. :)

Althans, dat hoop ik voor jou. :wink:

Is er al een draadje van jouw model? :?


jan.
Ik begrijp dat hij wel vliegklaar is.
Ik kijk ook regelmatig of het vliegweer is maar meestal te veel wind voor mijn kleine Lazy Bee waar ik al veel mee gevlogen heb.
De lazy Bee zou trouwens met twee motoren zeer geschikt zijn voor X twin elektronica.
De Skyvan van mij krijgt alleen hoogte roer en aillerons en twee cd rom motoren met 1 regelaar en zal idd heel anders vliegen.
Er is nog geen draadje maar die zal ik binnenkort wel opstarten. :)
 
leuk dingetje knap gemaakt
ik zelf heb het niet zo op die kleine gevallen dan moet je zo letten op het gewicht. :?
ik heb afgelopen woensdag de spullen gehaald van de cirrus
ik ga er zaterdag aan beginnnen
 
Dat is juist het leukste, een zware kist kan iedereen maken.
Maar een zo licht mogelijke :wink: is andere koek :P
 
Hij heeft gevlogen!!! :P

1e poging: kleine baanhoek, te weinig instelhoek, lichte bocht naar rechts..

Picture%20047%20%28Medium%29.jpg


Instelhoek iets vergroot, trim versteld, nog 'n keer.

2e poging.


Baanhoek iets vlakker, bijna horizontaal, vrijwel rechtuit, maar ook bij volgas houdt 'ie maar net hoogte.

Als het einde van m'n grasveld in zicht komt: gas dicht en landen (gecontroleerde crash in redelijk hoog gras).

3e poging.

Instelhoek maximaal (maar er kon eigenlijk al niks meer bij), trim nog een tikkie naar links, weer volgas: perfecte vlucht rechtuit (vliegt met losse handen, zeer stabiel, maar het was dan ook bladstil), landen aan het eind van het veld.

Vleugel afgebroken. :evil:

Picture%20053%20%28Medium%29%7E0.jpg


(Die zat er altijd al briek aan; ik heb echt f****ing kl***lijm, zal foto plaatsen).

Conclusie:
- vliegeigenschappen zijn okay :D
- vermogen is net te krap, lijkt het (of 26 gram net te zwaar)
- instelhoek moet groter (dat kan ik nog aanpassen)
- zoals het nu is is het geen slowflyer . . . :nooo:

Zal kijken hoe ik de filmpjes kan plaatsen (varieren tussen de 22 en 42 Mb . . .)

Ik ben op zich niet ontevreden. :)


jan.
 
Hee Jan,

gefeliciteerd met je toch wel geslaagde project.

Het vliegt en dat is bij deze bewezen.
Te krap vermogen is niet echt te verhelpen, mischien door iets andere propjes maar of die er zijn :?

Dus, je komt bijna wel uit bij het lichter zien te maken van het geheel, dan blijkt 26 gram toch nog te zwaar te zijn dus terug naar de bouwtafel en versie 2 lichter zien te krijgen :)

Als je er filmpjes van hebt zou dat wel mooi zijn maar zoals je al aangaf misschien een beetje groot.

Kun je ze bewerken zodat ze wat "vriendelijker" zijn voor ons???
(anders kun je ze ook wel naar mij sturen dan berwerk en plaats ik ze wel even :-) )

In ieder geval toch gefeliciteerd en jammer van de vleugel maar succes met de bouw van een tweede (ik vermoedt dat die er wel komt 8) )
 
Gefeliciteerd. :D
Maar waar haal je meer lift vandaan.
Landingsgestel laten vervallen al is het maar voor een test vlucht.
Veel mogelijkheden heb je niet meer denk ik.
 
Ik gebruik voor depron alleen contactlijm tixotroop en constructielijm tixotroop van de Hema. :wink:
De eerste is algemeen bekend en de laatste schuimt iets en wordt hard na een uur ongeveer.
 
De filmpjes zijn volgens de regels der kunst (Moviemaker) verstuurd naar Berto. 8)

'All we have to do now is wait . . .' :P


jan.
 
Haha grappig :)
Mooi gemaakt, ben alleen bang dat je niet veel opties meer hebt met de elektronica van de x-twin...
Heb een keer een heel interessant artikel ergens op internet gelezen, gevonden op google, maar kan het nou niet meer terug vinden. Ging over vleugelprofielen bij lage reynolds getallen.
Dat profiel was hol en kon je met een passer en liniaal zelf maken. Die gast was iets van een professor ofzo en had ook op een slowstick uitgeprobeerd om zo'n profiel te maken en dan heel dun, en hij boekte daar hele goeie resultaten mee, de snelheid, klimsnelheid en efficientie lagen hoger.
Als iemand weet welke site ik bedoel...?
Anders kun je sowieso een hol profiel maken dat heel dun is, is zeker weten het efficientste voor kleine kistjes zoals deze.

Enne... doe je 5-puntencheck voor de landing he:
1. Hoe hoog zit ik?
2. Hoe staat de wind?
3. Staan er huizen in de weg?
4. Staan er telefoonkabels in de weg?
5. Staan er bomen in de weg?
:lol:
 
Back
Top