rc Zender mode voor quadcopter

Ik zie dat het onderwerp over mode al eens eerder voorbij gekomen is, maar allemaal net even anders.

Ben begonnen met de quadcopter en voorlopig zal ik daar nog wel bij blijven. Ik vlieg nu mode 2, maar denk persoonlijk dat mode 4 (vooral met fpv) prettiger is. Je bepaald dan je hoogte, snelheid en zijwaartse richting met links en je voorwaartse richting en stuurrichtingen (links en rechts) met rechts.

Plaatje dat ik over mode gevonden heb:
Knuppelbezetting_(Medium).jpg

Denk dat er genoeg quadcopter met fpv vliegers op dit forum zitten met veel meer ervaringen dan ik. En misschien ook wel die toch ook van mode 2 naar mode 4 zijn gegaan (misschien een leuk idee om hier ook eens een peiling over te houden?)

Graag voors en tegens, betreft mode2 vs mode4 :rolleyes:

Tegen en ik denk dat er heel weinig mensen zijn die in mode 4 vliegen...ook omdat niet elke zender dat kan :-) . Ik zie ook niet waarom het prettiger zou zijn met FPV.....als je al gewend bent aan heli/quad vliegen met links rudder en rechts roll dan is dit al een automatisme geworden en zal je nooit opeens gaan wisselen. Zou nog gevaarlijk zijn ook omdat je zo gewend bent om op die manier je heli/quad te bedienen. Dat zou net zo iets zijn als in je auto je rem en de koppelings pendalen om te wisselen :eek:.

Er zijn geen echte voor en tegens omdat het er om gaat hoe je het ooit aangeleerd hebt....begin jij met een zender in modem 4 en doe je niks anders dan is zo vliegen voor jou heel normaal....begin je met mode 1 of 2 dan zal dat heel normaal voor je zijn.

Nadeel zou dus kunnen zijn dat als je ooit begonnen bent met een mode 4 ( Ik had ooit een speelgoed helicopter waar je dat ook kon instellen) en je een zender krijgt met mode 2 je heel veel moeite gaat hebben om mode 4 af te leren. Mijn advies dus...blijf bij de reguliere mode ( 1 of 2 ).

ligt natuurlijk ook een beetje aan de leeftijd en hoelang je al vliegt. alle helies en quads die je bij elke speelgoedwinkel op de hoek kan kopen zijn meestal 3kanaals mode4, en zo heb ik het mezelf dus ook aangeleerd. ik vlieg nog niet zo lang en nadat mensen me er op wezen dat ik beter mode 2 kon vliegen dit maar gedaan.

momenteel alles op mode 2 staan, en denk dat dit ook het best is om jezelf aan te leren. mocht je gaan trainen (vliegtuig of heli) en 2 zender schakelen zodat er kan worden ingegrepen is mode2 eigenlijk een must gezien iedereen dit vliegt.

Vliegen doe ik nog niet zo lang, maar ben wel gelijk 4 kanaals in mode 2 begonnen. Ben in een ver verleden (zegt iets over mijn leeftijd ;)) bezig geweest met rc-auto's en rc-boten en had een 2 kanaals zender. Links: voorwaarts en achterwaarts en rechts: zijwaarts. Heb toen een keer zo'n vliegtuigje gehad met prop om in de lucht te komen/blijven en voor de besturing deze twee kanaals zender. Kan me nog herinneren dat een wel willige vlieger die me zou begeleiden i.d. even stond te mopperen over de bediening :D Vliegen heb ik toen niet zo lang gedaan. Je had ruimte nodig, omdat het toestel altijd in beweging moest blijven. Een quadcopter kan gewoon stil hangen op één plek. Ideaal!

Ik sluit niet uit, dat dit misschien nog een erfenis is, dat mij de richting aan de rechterzijde logisch doet vinden. Een persoonlijke reden, maar dat is oefenen, mijn rechter duim is meer onder controle dan links. Als ik met links stuur, dan merk ik, dat ik ook sneller wijzigingen in de op- en neerwaartse richting geef. Betreft FPV (en dit is nu nog theorie), al je functies komen op links; op- en neerwaarts, snelheid en rechts- en links. Het lijkt me dat je nagenoeg niet zij- en achterwaarts gaat. Je hebt daar immers geen beeld, dus is je rechter knuppel alleen nog voorwaarts in de richting van je camera.

Bij bochten gebruik je ook roll, en die zit bij mode 2 weer op rechts. Ook bij hoveren vind ik het prettig dat roll en pitch op 1 stick zitten. Maar het blijft persoonlijk.

Vliegen doe ik nog niet zo lang, maar ben wel gelijk 4 kanaals in mode 2 begonnen. Ben in een ver verleden (zegt iets over mijn leeftijd ;)) bezig geweest met rc-auto's en rc-boten en had een 2 kanaals zender. Links: voorwaarts en achterwaarts en rechts: zijwaarts. Heb toen een keer zo'n vliegtuigje gehad met prop om in de lucht te komen/blijven en voor de besturing deze twee kanaals zender. Kan me nog herinneren dat een wel willige vlieger die me zou begeleiden i.d. even stond te mopperen over de bediening :D
Klinkt allemaal een beetje warrig.
Mode 1 is de preferente mode bij de club voor het leren van volslagen nieuwelingen.
Dus als er dan iemand gaat lopen mopperen over mode 1 kan dat nooit een instructeur geweest zijn.
Ik mopper ook niet over Mode 2. Geef als het moet les met beide modes, alhoewel 1 mijn favoriet is.

Quadcopter - dat kunnen stilhangen is het natuurlijk wel een beetje nep met al die stabilisatie- kun je ook gewoon bij de club leren en er zijn instructeurs voor zowel mode 1 als mode 2.
Dus er lijkt mij geen probleem.
Vliegen heb ik toen niet zo lang gedaan. Je had ruimte nodig, omdat het toestel altijd in beweging moest blijven.
Tja, dat is wat vliegen met vleugels juist zo geweldig maakt... En het feit dat je daardoor altijd geconcentreerd moet blijven sturen maakt je een betere piloot.

Doe dat nou zo snel mogelijk, dan hoef je je over die mode ook geen zorgen meer te maken.
Er zijn enkele heli instructeurs die uitstekend met multicopters overweg kunnen, dat spaart jou weer een hoop gezoek en geprobeer.
Zal weer eens een poging doen. Ben er drie keer naartoe geweest. 1e keer was er helemaal niemand. 2e keer kon je over de hoofden heenlopen. De auto's stonden aan de weg geparkeerd. 3e keer was er één persoon aan het vliegen. Die ga je niet storen. Misschien heb jij nog enige vaste tijden en/of tips?

-----
Ik had een andere verwachting over de afloop van dit topic, maar als leek tussen professionals kan dat gebeuren :D Ik weet ook niet, waarom ik er toch van uitging dat mode 3 en 4 wel 'meer' gebruikt zouden worden. Misschien omdat ze beschreven staan, maar het is eigenlijks niet meer dan de overige mogelijkheden nog in kaart te brengen.
Verder ligt de keuze dus bij de piloot. In mode 1 en 2 heb je dus meerdere met ervaring om je heen en kun je 'makkelijker' getraind, geleend of uitgeleend worden. In mode 3 en 4 sta je er alleen voor. Hoe zou het dan zijn als je een mede genoot treft? (bijna een uitdaging waard) :)

Ik wilde eerst ook dingen ombouwen naar dezelfde mode als waar ik het op had geleerd, dus de indeling zoals met die kleine 3 kanaals coax heli's. Eerste pogingen om met mode 2 te vliegen liepen nogal verkeerd af. Maar dat bleek niet zozeer aan de indeling te liggen, maar meer aan dat de heli waarmee ik ging oefenen (Solo Pro V1) heel sterk het effect had dat bij sturen met rudder, de heli ook snel naar voren of naar achteren ging. Dus moest ik eerst een stapje terug, naar 4 kanaals coax, ipv 4 kanaals single rotor 45 graden flybar, om het mode 2 sturen aan te leren. Bij quads is dat effect niet aanwezig, die draait netjes op de plaats bij geven van alleen rudder.

Voordeel van mode 2 is dat veel spul wat niet om te schakelen is, zoals die kleine plastic quads, Cheerson CX-10 etc, vaak alleen in die mode komen, en soms ook 1

Ik heb besloten om in mode 2 te blijven :thumbsup:

Het klinkt wel heel logisch, dat als je een andere mode hebt geleerd, je daar ook het liefste in blijft. Ik kom net om de hoek, dus kon nog alle kanten uit.
naar 4 kanaals coax, ipv 4 kanaals single rotor 45 graden flybar
Hier ben je mij even kwijt, maar dat komt omdat ik niets met heli's doe.

Als ik nu richting geef, dan schiet mijn quad nog wel eens omhoog of omlaag. Dat komt omdat er geen voelbare weerstand op de pitch zit. Mijn linker duim behoeft hierin nog enige oefening. Heb het met duim en wijsvinger geprobeerd, maar dat is net zo goed oefenen.

Ik zie dat het weer weer een beet is opgeknapt, dus ga zo maar eens trainen. Misschien nog even langs de vliegclub om nu eindelijk eens kennis te gaan maken. Binnenshuis train ik ook, maar dan alleen nick en rol.

4 kanaals coax is een heli met 2 sets rotorbladen boven elkaar die tegengesteld draaien. Deze zijn over het algemeen vrij makkelijk te vliegen. Single rotor heeft maar 1 set rotorbladen. Over het algemeen zijn die wat sneller. 45 graden flybar is een systeem waarbij de heli door de mechanische constructie van de rotorkop, zichzelf stabiliseert als je de sticks neutraal zet.

Heb even wat plaatjes opgezocht via google. Ik begin de verschillen te zien/herkennen. Die dubbele rotorbladen, geeft dat wel een beetje stuw kracht?

Het is me gisteren gelukt om met de vliegclub in contact te komen. Ga er nog een keer naartoe, als de heli's en quad's actief zijn. Het is nog niet duidelijk of mijn apparatuur zich ook leent voor trainingsmogelijkheden.

Dubbele rotorbladen geeft op zich flink wat lift. Een voordeel van een coax heli, is dat er geen energie verloren gaat aan een staartrotor, die bij een enkel-rotor setup, alleen maar dient om te sturen en de staart stil te houden. Bij een coax heli wordt dat gedaan door de rotors tegengesteld laten draaien, en dan de ene iets langzamer, en de andere iets sneller, om te kunnen draaien.

Zal weer eens een poging doen. Ben er drie keer naartoe geweest. 1e keer was er helemaal niemand. 2e keer kon je over de hoofden heenlopen. De auto's stonden aan de weg geparkeerd. 3e keer was er één persoon aan het vliegen. Die ga je niet storen. Misschien heb jij nog enige vaste tijden en/of tips?
Zomaar langsgaan is bij iets wat niet 24/7 in functie is blijft altijd een gok...
Maar maandagavond is heli-avond. Weing kans dat je dan niemand treft. Bijna altijd instructeurs (ook Mode2) aanwezig.
Als ik er ben, vlieg ik meestal (geen heli) door de week tussen 10 en 2, trainen voor wedstrijden.
Ik zou gewoon even contact opnemen: http://www.modelvliegenalmere.nl

Ik trof het afgelopen zaterdag i.v.m. een bbq waren er een aantal piloten actief. I.d.d. ga ik een keer op de maandag avond. En de site is ook een goeie.

Het is me gisteren gelukt om met de vliegclub in contact te komen. Ga er nog een keer naartoe, als de heli's en quad's actief zijn. Het is nog niet duidelijk of mijn apparatuur zich ook leent voor trainingsmogelijkheden.

Ik heb je toen ook even gesproken geloof ik.
Kom vanavond anders langs op de heli instructie avond vanaf een uur of 7
Ben er zelf ook met de quadcopter.

Volgens mij tocht het nu een beetje onaangenaam hard....:( Windstoten tot 54 kmh.....
Zie mezelf de rest van de week ook niet meer trainen ( ga sowieso op maandagavnond de helipiloten niet in de wieken vliegen) voor de wedstrijd van komend weekend.
Maar er is altijd een clubhuis om verder bij te praten, dus veel plezier vanavond!:bye::thumbsup:

Back