RC-zender voor een 3-master

Iedereen al bedankt voor de hulp ivm met de servo's, heb al veel bijgeleerd op het zeilgebied.

Nu een tweede moeilijk punt voor mij :

Een zender. :confused: :confused:

Ik had eerst (2j geleden) een zebra zender gekocht (3 kanaals) maar dit ding voldoet totaal niet.

Ben nu op zoek naar een goede betaalbare zender.(+/- 220 euro)

1. Eerst gedacht aan de Robbe F14 maar daarmee kan ik de servo's niet in een bepaalde positie laten stoppen. Hij is wel om te bouw naar 2.4 Ghz(volgens bepaalde topics hier op het forum)

2. Futuba "Boat & truck zender"
De servo's zijn in een bepaalde positie instelbaar via de computer maar kan niet omgebouwd worden naar de 2.4Ghz.(Wil ik varen en moet ik de kristallen veranderen , dan moet ik een 16 tal kanonnen verwijderen, dek wegnemen alles terugplaatsen)((ik vermoed dat dan al mijn goesting voorbij is)).

3. (????)

Wat moet de zender kunnen.

1. De middelste mast : (samen met de achterste mast)

Een nulpositie waarbij de ra haaks staat op het schip.
Zowel naar beide draairichtingen moet de eindpositie van de servo instelbaar zijn.

2. De voorste mast :

Zowel naar beide draairichtingen moet de eindpositie van de servo instelbaar zijn.

3. De 3 voorste driehoekige zeilen boven de boegspriet.

Deze zeilen moet ik naar links of naar rechts laten gaan dus gewoon een eindpositie van de servo maar geen middenpositie nodig (denk ik)
Ga dit uitvoeren met dezelfde soort servo als de 2 masten

4. De bezaansmast :

Hierop hangt een zeil dat mee zal dien om de boot te besturen.
Deze zeilen moet ik naar links of naar rechts laten gaan dus gewoon een eindpositie van de servo maar geen middenpositie nodig (denk ik)
Is zo'n zeil te vergelijken als het achterste zeil bij een MM.

Ik vermoed dat ik hier een servoarm ga gebruiken.

5. Servo voor het roer

6.Servo voor de pomp te starten.

Nu gebeurt dit gewoon door een kleinne servo die aan een schakelaar trekt.

7. Aansteken van de verlichting (dit hoeft niet echt,zal ik alleen maar doen als er nog kanalen over zijn)

Opmerkingen :

Punt 1 en 2 moeten constant regelbaar zijn. laat ik de sticks los dan zou hij naar de middenpositie's moeten gaan.

Punt 3,4 en 5 : als ik die verander zou hij zo moeten blijven staan

punt 6 en 7 gewoon aan/uit.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp, ben hierin echt een leek

Beste Luc, met een Robbe F-14 met de uitbreidingsmodules "Multi-Switch-Prop kanaaluitbreidingen" kan je tot 106 ( Honderd en Zes ) bediende functies gaan. Al de door jou opgenoemde wensen worden dan vervuld. En je hebt dan nog een stapel functies in reserve waar je naar hartelust mee kan experimenteren.
Groetjes, Jos

Dag Jos ,lang geleden, ben zondag naar de molenvijvers geweest voor de MM-vaardag.

Ivm de F14 .Kan ik met deze zender zeggen dat de winch moet stoppen op bv 2.3 toeren ipv de 3.5 toeren die hij maakt. Ik dacht dat dit alleen mogelijk was met die programmeerbare zenders.

ps : Ik kan geen eindcontacten zetten met het systeem dat ik gebruik

Tja, mijn duit in het zakje is de volgende:

Je budget en je lijstje specificaties zijn niet met elkaar in overeenstemming.
Als je een 2,4 gHz zender nodig hebt i.v.m. het niet willen wisselen van kristal, heb je een behoorlijk uitgebreide zender nodig.
Een F14 heb je 2e hands al voor een redelijke prijs (binnen je budget) maar dan moet je 'm nog ombouwen naar 2,4 gHz. En uitbouwen!

Oplossing: nog even doorsparen...

Roel ,bedankt voor het duitje ..;) ;)

Dus als ik goed begrijp heeft Jos(kreeft ) gelijk en kan dit met de F14.
De uitbreidingsmodule kan ik hier bekomen via Cheeta en wetronic(webpagina is onder construction) dus prijzen kan ik niet bekijken.

Nu , een budget heb ik niet echt (oke 220 staat er) maar ik zie soms radio's van 900 euro en dat is toch wat overdreven.(toch in mijn ogen als "leek" op gebied van RC)

1. Als ik de optie 2.4Ghz laat wegvallen, welke raad jij dan aan ???

PS : Ik weet dat jij de boat & truck hebt uitgetest,(artikel heb ik)
Is deze zender dan geschikt voor hetgeen wat ik wil , of stel je iets anders voor ??

2. Met optie 2.4 Ghz ,ongeacht het budget, welke raad jij dan aan ???

1. Als ik de optie 2.4Ghz laat wegvallen, welke raad jij dan aan ???

PS : Ik weet dat jij de boat & truck hebt uitgetest,(artikel heb ik)
Is deze zender dan geschikt voor hetgeen wat ik wil , of stel je iets anders voor ??

Luc, ik heb de FC16 Boat&Truck niet getest, dat heeft Lex Verkuijl gedaan, maar dat terzijde...
De FC16 is een prima zender. Ook de "gewone" versie die ik heb.
Oké, hij heeft een aantal mixer-mogelijkheden die meer voor heli's en vliegtuigen bedoeld zijn, maar soms zijn die voor scheepsbouwers ook prima te gebruiken. Ik gebruik bijvoorbeeld de V-tail mixer voor de aansturing van de Lürssen-roeren van m'n Schnellboot... En da's echt een vliegtuig-mixer...
Hij is goed uitbreidbaar met modules en is 2e hands best populair, nu een aantal mensen overstappen op 2,4 gHz.
En door dat laatste komt er wat meer ruimte in de 40 mHz, dat scheelt ook weer.

Newbie zei:
2. Met optie 2.4 Ghz ,ongeacht het budget, welke raad jij dan aan ???

Kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Ik heb een Futaba 2,4 gHz FF7 zender, en die bevalt mij prima.
Maar... Da's een 7-kanaals zender, waarbij de beide knuppels 4 kanalen vormen, verder heb ik een draaiknop, een 3-standen-schakelaar en 3 2-standenschakelaars die ik kan toewijzen aan de twee overgebleven kanalen.
Daarmee kom jij denk ik tekort...

Ik werk al 25 jaar met Robbe-Futaba zenders en die bevallen mij prima.
Maar wellicht bevallen Graupner zender ook prima... Dat weet ik echter niet want ik heb ze niet!

Ik hoop dat er anderen zijn die daar een goede mening over hebben; ik laat hen graag aan het woord.

Beste Luc,
Om je een idee te geven met de F-14 zender. In je zender bijvoorbeeld één multi-switch 16 module en één multi-prop 8 module bijsteken. In je ontvanger één multi-switch 16 decoder ( kan je 16 kanalan aan-uit schakelen ) en één multi-prop 8 decoder ( kan je 8 bijkomende servo's proportioneel bedienen ). Verder kunnen hier nog in je zender twee liniaire proportionele schuifregelaars bij. Ik denk dat je op deze manier al overschot hebt op je verlanglijstje.
Om je winch of je servo op een bepaald punt te laten stoppen gaat met een computerzender zoals de F-16 natuurlijk eenvoudiger, maar met een F-14 is dit natuurlijk ook uit te dokteren. Het vraagt alleen wat meer werk. En het is een stuk goedkoper. Vergeet niet dat die multi-switch en multi-prop modules, evenals de decoders dat die ook geld kosten. Mocht je de eventuele bestelnummers niet kunnen vinden, geef dan maar een seintje dan stuur ik je wel een mailtje.
Groetjes, Jos

Bedankt Jos en Roel voor de uitleg en moeite.

Ben is eventjes gaan google :

2ehandsRC webshop RC-Point Modelbouw winkel Beugen

een robbe F14 zender (Robbe F14 4/8/1 40MHZ ): 110 euro

Robbe MULTI-SWITCH 16 MODUL F-FC serie : 73 euro

Robbe MULTI-SWITCH 16 DECODER MEMORY 1 : 108 euro

Robbe MULTIPROP 8 DECODER 1 : 105 euro

Robbe MULTIPROP-MODULE 8 bestnr. 1 : 69 euro

Totaal : 465 euro

Met een robbe boat&truck is het 199 euro : dus in totaal 554 euro

niet simpel allemaal voor een leek op gebied van rc-elektonica

Beste Luc,
tel er nog maar een paar euro bij voor enkele stevige winches en servo's. En vergeet de verlengkabels en stekkers niet, want het is echt geen klein scheepje wat je daar aan het bouwen bent. Wat het inbouwen van die modules betreft hoef je je geen zorgen te maken. Het handboek, dat met de zenders F-14 en F-16 geleverd wordt, is erg duidelijk met foto's en schetsen hoe je al die modules moet inbouwen.
Groetjes, Jos

Beste Newbie

Ik gebruik zelf de FC16 truck&boat en deze bevalt zeer goed.
je kunt alle uitslagen van servo's instellen. dit ook met de vmix.
Het verschil tussen de oude en nieuwe fc16 is dat in de oude helimixers zaten en in de nieuwe zit dat niet meer maar daarvoor krijg je wel meer geheugen voor modellen in de oude was dat zonder geheugenmodule geloof ik 3 en bij de nieuwe zijn dat er 10(leuk voor de toekomstige modellen)
Verder geeft Chris (2ehandsRC webshop RC-Point Modelbouw winkel Beugen) korting als je prop(zenderschakelaars) en multiswitch(voor in de boot) tegelijk besteld;)

Laatst bewerkt:
Hallo Newb, welkom in het doolhof.
Mocht je nog even wat tijd over hebben, adviseer ik dit draadje
eens door te lezen, ik zat met hetzelfde probleem na de eerste stap: ga ik nu links of rechtsaf.
groet Harm

Dankzij jullie antwoorden en de goede website van 2hands RC webshop heb ik mij wat kunnen verdiepen.

Maar volgens wat ik nu weet , denk ik dat ik alleen een lineaire schuifregelaar nodig heb en twee 2-standenschakelaar

Eventjes mijn tekst terug gekopieerd en in het blauw bijgevoegd welke stick ik ga gebruiken.

Wat moet de zender kunnen.

1. De middelste mast : (samen met de achterste mast)

Linkerstick (boven-midden-onder)

2. De voorste mast :

Rechterstick (boven-midden-onder)

3. De 3 voorste driehoekige zeilen boven de boegspriet.

Ga dit uitvoeren met dezelfde soort servo als de 2 masten

Lineare proportionele schuifregelaar
(volgens kippetje75 zijn alle servo's instelbaar,dus ik vermoed deze dan ook)

4. De bezaansmast :

Hierop hangt een zeil dat mee zal dien om de boot te besturen.
Is zo'n zeil te vergelijken als het achterste zeil bij een MM.

Ik vermoed dat ik hier een servoarm ga gebruiken.

Linkerstick (links-midden-rechts)

5. Servo voor het roer

Rechterstick (links-midden-rechts)

6.Servo voor de pomp te starten.

Nu gebeurt dit gewoon door een kleinne servo die aan een schakelaar trekt.

Schakelaar Aan/uit

7. Aansteken van de verlichting (dit hoeft niet echt,zal ik alleen maar doen als er nog kanalen over zijn)

Schakelaar Aan/uit

Vermits de FC16 een 8-kanaalszender is, moet ik toch geen uitbreiding plaatsen. Of ben ik hierin verkeerd.

Sorry dat ik dit allemaal vraag, maar ik wil weeral geen geld weggooien door weeral een verkeerde zender te kopen.

Beste Luc,
zou je niet kijken voor een "Navy-twinstick". Dan heb je de voorste ( fokkemast ) en de middenmast naast elkaar staan en kan je de twee masten eventueel met een hand bedienen. De twinstick is te krijgen voor de F-14 en voor de F-16. De bezaanmast kan je dan ook op een liniaire schuifregelaar zetten naast deze voor de driehoekige zeilen ( dus twee schuifregelaars ) omdat je met deze groepen zeilen ( boegsprietzeilen en het bezaanzeil ) het veranderen van richting kan ondersteunen. Als je dan je rechter stick boven-midden-beneden aansluit op een Duo-memory-switch ( gewoon in je ontvanger steken ) dan kan je de pomp starten rechts omhoog en nadien stoppen rechts omhoog. Verlichting aan rechts naar beneden. Verlichting uit rechts naar beneden. Met de rechter stick links-rechts bedien je gewoon je roer. Ik denk dat deze bediening eenvoudiger is.
Groetjes, Jos

Wende.jpg

how to sail squere riggers

1 speed up
2 start the tacking+loosen the jibs
3 brace main and mizzen
4 tight up the jibs on other side
5 brace the foremast
6 tacking finished​

Jos ,ik heb eventjes een foto erbij gehaald hoe een dwarsgetuigd schip zijn bocht moet nemen.​
Zoals je kunt zien moet ik in een bocht eigenlijk 5 servo's gaan bedienen.

Daarom mag het niet ingewikkeld worden.

Daarom dacht ik dus met de linker en rechter stick(boven en onder) de voorste en middelste mast te commanderen.
Ondertussen kon ik met de linkerstick (links-rechts) het bezaanszeil sturen en met de rechterstick (links-rechts)het roer.
Dat betekent dat ik redelijk eenvoudig 4servo's kan besturen.
De 3 driehoekige zeilen zou ik via die schuifregelaar of een ander schakelaar snel kunnen omgooien.

Pasop ik heb ook nog over de navystick zitten te piekeren maar dan wordt de bediening met mijn rechterstick te ingewikkeld.

De pomp zou ik gewoon bedienen met een schakelaar omdat dit een echte batterijvreter is.Deze mag enkel opstaan als ik in de dode hoek zit en te weining snelheid heb om eruit te geraken. Staat ze constant op dan ga ik hiervan niks merken alleen dat mijn batterij opeens leeg is.

Nu ben ik verkeerd dan hoor ik dit graag.Alvast bedankt om mee te helpen denken

denk eens aan 2 twinsticks, zet ze beide links - rechts.
Dan heb je 3 sticks l - r voor de masten en 1 l - r voor het roer.
Simpeler kan niet.

Beste Luc, toch heb ik de indruk dat je het nodeloos ingewikkeld maakt. In mijn voorstel heb je de volledige zeilbediening Links en Centraal op je zender. Alles in een vlak gegroepeerd. Je motor schakelen kan je natuurlijk met een afzonderlijke schakelaar, hetzelfde voor de verlichting. De sticks van een navystick zijn niet zelfcentrerend, evenmin de schuifregelaars. Ze blijven in de stand staan waar je ze los laat. Dit lijkt mij ideaal voor het type bediening dat jij voor ogen hebt. De gewone sticks zoals jij ze voor ogen hebt zijn wel zelfcentrerend ( tenzij je de veertjes eruit haalt, maar dan voelen ze echt niet prettig aan ).
Groetjes, Jos

Oke ,weeral iets bijgeleerd.

Mijn probleem op dit moment is dat ik echt een leek ben op dit gebied .

heb alleen is een gewone 3-kanaalszender vastgehad , voor de rest niks.

En daar ik zeer dikwijls in het weekend moet werken ,zoals nu morgen middagpost kan ik ook niet naar de vergadering komen waar ik mijn vragen kan stellen.

Daarom via deze weg en hopelijk leert iemand anders even veel over zenders als ik.

Beste Luc, als ik je tekening bestudeer kom ik tot de volgende conclusie:
1. Driehoekige zeilen aansturen door een winch
2. Fokkemast aansturen door een servo met Stuurkabels of stangen.
3. Middenmast en bezaanmast ( razeilen ) samen aansturen door één servo met stuurkabels of stangen.
4. Bezaanzeil apart aansturen door een winch.
5. Roer aansturen door een servo met stuurkabels of stangen.
6. Motor aan-uit meerdere mogelijkheden. ( Memoryswitch of zelfs snelheidregelaar )
7. Verlichting aan-uit meerdere mogelijkheden.
Groetjes, Jos

jos ,voor de masten heb ik al een speciaal systeem in gedachten.(zonder elastieken en veren)(gecreerd door Danl op een ander forum)

Alleen heeft de winkel mij verkeerd materiaal geleverd waardoor het nu wachten is.Anders had ik hier al foto's van kunnen laten zien.

Roer en pomp is al opgelost.

De driehoekige zeilen, ik denk inderdaad dat je daar gelijk hebt.

Het bezaanszeil : daar dacht ik eerder aan een servoarm.Heb zondag tijdens de MM-dag op de molenvijvers eens het besturingssysteem van de MM kunnen bestuderen en ik dacht dit systeem voor het bezaanszeil te gebruiken.

De verlichting moet ik nog gaan zoeken wat ik moet gebruiken ik vermoed een relais of zoiets.

Alvast bedankt om mee te denken en samen (met dit forum) komen we eruit.

mvg luc

Beste Luc,
Een plaats om ideetjes op te doen, de Expo-Trains & Modélisme. Een van de grootste modelbouw evenementen van het land. Op 11, 12, 13 en 14 november 2010 te Ciney.
Groetjes, Jos

Back