rcpowers extra 300 power systeem

De carbon hooftligger heb ik er in geepoxyt, waarschijnlijk komt er aan de onderkant ook een (dit zijn 4 strengen):
57c32a57-c6e2-8764.jpg
57c32a57-c703-6e6a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@cdrom flyer
ik heb de carbonstrengen in de vleugel en niet op de vleugel, dat gaat toch gewoon werken als een hoofdligger. Aangezien dit nog niet super stevig is ga ik ook aan de onderkant van het vliegtuig in een groef carbonstrengen+epoxy doen

hij weegt nu 139 gram. Dus de carbon en epoxy woog 3 gram (dat vind ik best heel weinig). Als ik op de onderkant een wat diepere en smalleder gleuf maak word hij denk ik wel sterk genoeg. Aan de torsie van de staart wou ik carbonstrengen er als zo'n driehoek constructie spannen en dan insmeren met epoxy ik weet niet of dit goed gaat werken.
het vliegtuig zal dan rond de 150 gram uitkomen denk ik en de elektronica weegt 100 gram + 10% = 110 gram. Hopelijk word het vliegtuig dan rond de 260 gram en dan komt er ook nog een 60 gram ontvanger bij= 320gram

zou het steviger worden als ik van de voorkant van de cockpit naar het midden van de vleugel een streng doe?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de spullen in huis dus probeer het gewoon uit maar ik heb er weinig vertouwen in.
Als het niet lukt dan heb je hopelijk iets geleerd.:sad:
 
Ik ga het dan denk ik toch maar niet doen en eerst eens vliegen ermee, volgend weekend als het lukt en windstil is

Kan je de motor uittesten zonder prop of is dat heel erg slecht voor je motor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kort laag toeren testen kan wel voor 5 seconden ofzo. Langer niet en zeker niet met hoge toeren want dan is er een kans dat je motor doorbrand. Verder vind ik hem erg zwaar. Kijk even op RC-Addict.nl - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland, zij hebben daar een leuk Depron shock setje met alle benodIgde carbon delen en roer hevels etc. Kost je 30 euro en dan weet je zeker dat het vliegt en het leert je een hoop voor zelfgebouwde toekomstige vliegers.
 
@ flying jesse
Het zou misschien wel beter zijn om zo iets te kopen, maar ik pruts en bouw liever zelf (daarvan leer je ook wel).
260 gram is volgens de website van rcpowers niet zwaar (350 gram)

Ik heb de lader van hobbyking gekocht, hiermee kan ik gewoon laden en balanceren. Moet ik nu altijd balanceren of altijd laden of dat afwisselen? De gebruiksaanwijzing is nogal onduidelijk
 
Laatst bewerkt:
Kort laag toeren testen kan wel voor 5 seconden ofzo. Langer niet en zeker niet met hoge toeren want dan is er een kans dat je motor doorbrand.
Heb je dat wel eens gemeten?
Wat je beschrijft gebeurt bij het monteren van een veel te grote prop bij vol gas. m.a.w.bij overbelasting.
Zonder prop vol gas gaat de motor op onbelast toerental draaien en dat is de kV waarde maal de accu spanning.
Dat is bij de laagst haalbare stroom of de nullaststroom of no load current.
Deze stroom staat meestal ook opgegeven bij de motorgegevens.
Het kan dus absoluut geen kwaad.;)
 
@ flying jesse
Het zou inderdaad wel beter zijn om zo iets te kopen, maar ik pruts en bouw liever zelf (daarvan leer je ook wel).
260 gram is volgens de website van rcpowers niet zwaar (350 gram)
Dat begrijp ik dus even afwachten.

Ik heb de lader van hobbyking gekocht, hiermee kan ik gewoon laden en balanceren. Moet ik nu altijd balanceren of altijd laden of dat afwisselen? De gebruiksaanwijzing is nogal onduidelijk
Minsten zeg een op de vijf keer gebalanceerd laden of op zijn minst controleren op onbalans met b.v.een multimeter.
Als je een balancerlader hebt is het gebruikelijk om gewoon altijd te balanceren en dat heeft verder geen nadelen.;)
 
Meten niet, meer natte vinger werk :p ;). Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar mij werd altijd afgeraden een motor zonder prop op hoge toeren te laten draaien.

Je leer het zo ook wel inderdaad alleen wel op de moeilijke manier. Gelukkig heb je zo weer een nieuwe gebouwd dus dat is het probleem niet, enkel kunnen de frustraties irritant zijn.
 
Meten niet, meer natte vinger werk :p ;). Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar mij werd altijd afgeraden een motor zonder prop op hoge toeren te laten draaien.
Gelijkstroom serie (borstel)motoren kunnen binnen zekere grenzen op hol slaan en natuurlijk verbrandingsmotoren.
Hiervoor waarschuwde ze je.
Niet voor een buitenloper waar we het hier over hebben.
Deze lopen met een vast(van spanning en kV afhankelijk) toerental onbelast en een belast toerental dat maar ongeveer 20% lager uitkomt.;)
 
De tweede cabon + epoxy staaf zit er ook in en is nu lekker stevig, doordat ik veel te veel epoxy heb gebruikt ik het toestel wel 156 gram geworden. Uit hoeveel mm plywood moet ik de motormount zagen 2 of 3?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is nu juist het nadeel van deze methode.
Het gaat om licht en sterk en niet om alleen sterk.
Van alleen sterk word hij zwaar en dus snel en gaat bij een crash juist weer eerder stuk.
2 of 3mm motormount maakt dan ook niks meer uit.
Bij mijn 1mtr Yak heb ik bamboe van sushi matjes gebruik i.p.v.koolstof.
Met hot glue om de krachten een beetje te verdelen op het schuim bij de aanhechtingen.
Resultaat is zeer torsie vrij licht en goedkoop.
Door de bamboe schuin af te snijden en op elkaar te lijmen met houtlijm zijn lange stukken te maken.
Wel de beste latjes selecteren bij schaven en eventueel rond schuren door ze in een boormachine te zetten.
Met dunne sateprikkers zou het ook kunnen maar die moeten vaak wel dunner gemaakt met een kleine hobbyschaaf.
Bamboe laat zich echter heel mooi bewerken met een schaaf.;)

IMG_1473.jpg


IMG_1480.jpg


IMG_1474.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het was een expiriment maar werk goed alhoewel hij nog niet heeft gevlogen.
Je kunt natuurlijk ook epoxi gebruiken als lijm.
En hij is geheel gemaakt van 3mm depron.;)
 
@ cd rom: als ik eerlijk mag zijn is dit ook niet erg ligt gebouwd. Met holle carbon staven ben je velen malen lichter, daarnaast is hotglue ook niet heet meest makkelijk te doseren.

Probeer je volgende toestel met bruislijm te lijmen en de carbon buizen met bruislijm of heel weinig epoxy, foam safe ca kan je ook gebruiken. Maar ga altijd zeer spaarzaam om met lijm, hier kan je een hoop gewicht mee winnen, daarnaast kan je de volgende keer ook beter een stift gebruiken om hem van een kleurtje te voorzien of spuiten(heel dun)

Hier zijn een paar voorbeelden voor de volgende keer:
bouwverslag-xerces
bouw-f3p-c-model-clik
micro-yak-54-depron
zoveel-vragen-rond-bouw-eerste-f3p-model
depron-vlieger-maken

er staan nog veel meer bouwverslagen op het forum, staan een hoop tips in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk mag je eerlijk zijn.
Ik heb daar om even gewogen wat er aan koolstof op deze kist zou komen i.p.v.de door mij gebruikte bamboe.
In beide gevallen kwam ik op ongeveer 6 gram en dat was ook voor mij een verrassing.
Mijn lijmpistool heb ik een messing buisje in gezet inwendig 1mm en uitwendig passend in de spuit opening gemaakt op de draaibank.
Doseren is nu veel beter.
Erg veel winst is er dus niet mee te behalen.
Ik heb ook ervaring met bruislijm van de hema maar die heeft het niet meer.
Ik heb er wel een 70 grams motor op en die trekt 550gram bij 10A op 2cellen.
Er kan ook een 30grams motor op die bijna het zelfde doet bij 3A meer.
Er zijn dus op andere punten nog wel veel grammen te winnen maar eerst maar eens mee vliegen.
Wel bedankt voor de links ik ga ze nog doorlezen.
Ik heb inmiddels kleinere motor(30gr) en kleinere wielen gemonteerd en met een 370mAh 2s nanotech kom ik totaal op 250gram.:)


IMG_1477.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alle elektronica zit er nu in. Hoeveel expo kan ik het beste instellen en hoe grote uitslagen (hetl lieft in cm van einde roer)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb de volle uitslag mogelijk met alles op buitenste servogaatjes en dan met dual rate schakelaar kunnen schakelen naar 50 procent. 50 procent is prima voor eerste keer/rondvliegen, echt 3d is 100 procent erg leuk;)
 
Back
Top