###RcRallyCup winter rally seizoen 2014/2015###

RcRallyCup, winter rally seizoen 2014/2015

De RcRallyCup is en FUN competitie voor echte liefhebbers, met een zeer lange historie, voor piloten/rijders die zich niet zo snel laten afschrikken door winterse omstandigheden, en het leuk vinden deze uitdaging samen met andere piloten/rijders aan te gaan in een competitie vorm, onder omstandigheden die er voor zorgen dat modelauto’s een stuk moeilijker te controleren zijn!!!

In principe gaan de wedstrijden altijd door, ongeacht de weersgesteldheid, muv “overmacht” zoals bv “negatief reisadvies”, of het circuit kan niet afdoende geprepareerd worden, door bv overmatige sneeuwval/wateroverlast oid. enz..!!

U kunt ons altijd blijven volgen op het MBF of FB voor de laatste updates, vragen enz..
Voor het volgen op MBF of FB heeft U geen account nodig, tenzij U daar wil reageren: https://www.facebook.com/pages/RC-Rallycup/100194620086752


Agenda seizoen 2014/2015
2 november, HFCC Den Haag
30 november, ERCE Eindhoven
??? nader berichtgeving volgt!!!
1 februari, ERCE Eindhoven
1 maart, HFCC Den Haag
Inschrijven: vooraf inschrijven verplicht en zal hoofdzakelijk via MyRCM verlopen!!!



Met welke modellen kan je zo al meedoen binnen de RcRallyCup!!!


Rallycars:

Alle 2 of 4wd 1:10 chassis gebaseerd/gelijkend zijn aan; een touring/rally chassis, die normaal gesproken, binnen een Nederlands 1:10 Electro TC wedstrijd reglement zou vallen, met als enkele uitzondering: breedte tot een maximaal 200mm.

Dus al heb je nog een oude touring staan:…iets meer bodemspeling aanbrengen, een rally body erop, Tamiya Rally-blocks eronder (gereglementeerd), vochtbestendige elektronica, plus een gereglementeerde motor erin, en U bent klaar voor een portie winter-fun-competitie, vol actie!!!

Rallycars:
Auto: 1/10 2 of 4WD indirect aangedreven, merk en type vrij, max 200mm width.
Banden: Tamiya Rally Block (50476), M-chassis Tamiya Rally Block D60 (51427) 1*.
Motor: “Officiële wedstrijdmotoren”: 17,5T brushless of 27T brushed (EFRA-spec) 2*, of met de “kennismaking/introductie-motor” 3*
ESC: brushed vrij, brushless vrij (blinky setting aub) advies voor de esc: “vochtbestendig”.
FDR (Final Drive Ratio): maximale FDR: 4.85:1.
Accu: 6 cellen 7,2 Volt nominaal, 2 cel LiPo 7.4 Volt nominaal.
Min.gewicht: Geen beperking.
Body: Rally body (rally uitstraling, geen high performance TC body).

1* het gebruik van bandenwarmers en het BEHANDELEN/REINIGEN van de banden met welk chemisch cq grip verhogend middel of wat dan ook, zowel thuis als op de track, is NIET toegestaan, reinigen enkel doormiddel van een droge doek/borstel!!!
2* (EFRA) specificatie die betrekking heeft op: machine gewonden anker, vaste 24 graden timing, kogellagers en demontabel ten behoeve van onderhoud, is toegestaan.
3* In de Rally klasse mag er ook evt gereden worden met een “low budget”, introductie/kennismaking motor: de Carson Cupmachine (906052) of de Mabuchi/Johnson 27T motor (standaardmotor uit de bouwdoos), deze zijn wel iets langzamer dan de officiële wedstrijdmotoren!



Unlimited

Dit zijn eigenlijk bijna alle 2 of 4wd 1:10 Trucks, SC Trucks, Desert Terra/Racer Trucks/Buggy’s, en Rallycars zoals bv HPI WR8, Traxxas Rally 1:10 die qua maatvoering ongeveer gelijk zijn aan bv een Traxxas Slash, en dus niet voldoen aan de maatvoering van de “rallycars” (max 200mm width). Deze voertuigen moeten natuurlijk wel aan het accu en het banden reglement van de Unlimited voldoen!!! Ben je er niet zeker van of jouw model wel of niet binnen dit reglement valt, laat het ons even weten, dan wordt het voorgelegen aan de technische commissie!!

Unlimited:
Auto: 1/10 2 of 4WD indirect aangedreven, merk en type vrij.
Banden: Rubber, merk en type vrij, minimaal 87 mm diameter.
Motor: Vrij.
Accu: Max 7 cellen 8,4 Volt nominaal, 2 cel LiPo 7.4 Volt nominaal.
Min.gewicht: Vrij.
Body: Vrij.


LADEN:
LET OP!!!!...Het laden van een LiPo accu dient enkel en alleen te plaats te vinden, in daarvoor bestemde LiPo-bag…NIET laden in een LiPo-bag, is vanaf nu NIET meer rijden/starten...!!!



TIJDSINDELING.
Standaard tijdsindeling volgens een doorsnee Electro rc wedstrijddag, dus ook de RcRallyCup!!

Aanwezig zijn om: 09:00
Aanmelden dat U present bent/betaling inschrijfgeld (7,50euro ??), etc!!
Rijderbriefing: nog steeds een verplicht onderdeel trouwens, dus ook voor U geen uitzondering!!
Aanvang wedstrijd gepland om: 10:00
Alles wat er later begonnen wordt, komt hoofdzakelijk door “te late inschrijvingen”, die alsnog “effe” door de wedstrijdleiding op de wedstrijddag zelf, dient ingevoerd te worden!!!


Heats/finales
We rijden 3 kwalificaties van elk 7min, en 2 finales van ieder 7min (tenzij het systeem ons langer laat rijden )
Over het algemeen: 01:00 tussen de heats/finales
Wedstrijdsysteem volgens EFRA 1:10 Electro TC (zie handboek EFRA)
Baaninzetten: “verplicht onderdeel bij wedstrijd deelname”, dus ook voor U!!

Sluiting is gepland: 16:00 – 16:30 *
We streven er naar om de dag zo kort mogelijk te houden (later liever niet ivm de lange reistijden van sommige deelnemers, en het verminderd zicht, dit mbt de snelle daglicht afname in de wintermaanden)




DSC00821.jpg


DSC00807.jpg



DSC00769.jpg



DSC00761.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ha! 1e foto, de Monster Mini (retired) incl reeds opgelopen schade ;-)
doet dit jaar niet meer mee, was helaas geen lekker chassis voor de rally, lag meer op zijn dak dan rechtop ;-) en die kleine wieltjes konden de ribbels in de den haag niet aan 8-)

Maar, we hebben een waardige vervanger!!
 
en die kleine wieltjes konden de ribbels in de den haag niet aan 8-)


Ken het probleem.. De M-06 met Lancia Stratos kap waarmee ik vorig jaar een keertje mee heb gedaan was ook niet super geslaagd over de hindernissen. verder was het wel een superleuk ding om mee te rijden.

Heb voor dit jaar een mooie vervanger ervoor, en wil ook proberen alle wedstrijden mee te doen. :) (nu nog de vraag of dat gaat lukken. )

Gr,
Tim
 
Lijkt me heel leuk om mee te doen.. Heb er ook een leuke offroad auto voor, maar het is zo ver weg..! Kom uit Emmen.. Helaas :(
 
Per,

Niet om flauw te doen maar kun je ons helpen aan de "EFRA" lijst die jij bedoeld? Op hun site staat: "EFRA does no have an approval procedure for motors" en verwijst alleen naar een 10,5t lijst. Verder niets te vinden. Ik denk dat je ROAR bedoeld, daar staan approved 17,5t motoren, maar helemaal niets over brushed motoren.

Kun je wat verheldering verschaffen?

Groeten,
Fons.
 
"27T brushed EFRA spec", is nog een term uit de oude doos, motorlijsten hiervan zal je wel niet zo snel meer vinden (ook niet echt relevant meer), zelfs de uitleg hierover is “off-line”… meest belangrijke regels hieromtrent, …zie uitleg:

24 graden vast vertimede endbell
“Machine” gewonden anker (geen handgewonde anker dus)
Kogellagers toegestaan
Rebuildeble toegestaan tbv motoronderhoud
 
Heren rally liefhebbers er staan goede rally conversies op de onroad sectie "van onroad naar rally"

greetzzzz
 
"27T brushed EFRA spec"

Per,
De EFRA verwijzing geld dus alleen voor brushed motoren, niet voor de brushless?
Mag ik dan een 18t, sensorloos (maar wel zo goed als waterdicht) Tamiya motortje die toegelaten wordt in de Tamiyacup ook onder de officiële wedstrijdmotoren scharen?

Groeten,
Fons
 
Per,
De EFRA verwijzing geld dus alleen voor brushed motoren, niet voor de brushless?
Mag ik dan een 18t, sensorloos (maar wel zo goed als waterdicht) Tamiya motortje die toegelaten wordt in de Tamiyacup ook onder de officiële wedstrijdmotoren scharen?

Groeten,
Fons

Interessante vraag, normaal gesproken zou je ja zeggen, omdat een 18t, en hoger, minder snel is dan een 17.5t....

Ik ben benieuwd wat het bestuur van RRC daarover te melden heeft...
 
Per,…De EFRA verwijzing geld dus alleen voor brushed motoren, niet voor de brushless?...Mag ik dan een 18t, sensorloos (maar wel zo goed als waterdicht) Tamiya motortje die toegelaten wordt in de Tamiyacup ook onder de officiële wedstrijdmotoren scharen?...Groeten, Fons

Het kan aan mijn liggen, maar ik zie het verband niet echt tussen het 27t EFRA spec verhaal, naar het “huppeltje” dat ik een sensorloos 18t Tamiya motortje, ook ineens onder de officiële wedstrijdmotoren zou moeten scharen???

Het antwoord is sowieso “NEE”, dat is geen optie (meer) voor dit seizoen, er is al een reglement van kracht dat een 17,5t BL voorschrijft, waar niemand problemen mee had, in de periode dat er voorstellen ingediend konden worden, voor het seizoen 2014/2015!!!

Het verzoek om een goedkoop “sensorloos BL setje” toe te laten in de toekomst, is al reeds gedaan, dit heeft onze aandacht, en we willen hiermee best wel wat testjes gaan uitvoeren dit seizoen, alleen wordt het daarna erg stil op mijn mailbox... :confused:...!!! Rijders die dit voor ons willen testen, moeten wel beseffen dat daar bp regels aan verbonden zijn, 1 daarvan is, dat men in eerste instantie “buiten mededinging” rijdt!! Iemand op het podium met een motor die niet officieel is toegestaan, valt niet te “verantwoorden” door het bestuur, na een protest dat die persoon met een “illegale motor” heeft gereden, zal de wedstrijdleiding een technische keuring moeten uitvoeren, en hem uit de uitslag moeten nemen, indien niet conform het reglement, dat is zij verplicht!!! Met instemming van alle deelnemers kan dit probleem misschien wel worden omzeilt, maar willen zij dit unaniem??? Vrijwilligers die dit willen opgeven, kunnen zich altijd bij mij melden!!! Ik zelf wil ook best wel een wedstrijdje opofferen ten behoeve van een beter systeem dan dat we nu draaien, alleen heb ik niet de beschikking over een dergelijk setje!!! We zullen uiteindelijk zelf met ze allen een goed systeem moet uitdenken dat werkbaar is voor de RRC, dat gaat niet zonder praktijk testen, gelukkig bestaat er altijd nog zo iets als ...“schrapresultaten”…hahaha…:rolleyes:
 
Mischien voor volgend jaar in de Rallycup alleen de Carson Cupmachine en de standaard silvercan motoren toestaan en alle brushless naar de unlimited.
zo hou je het eventueel makkelijk voor iemand om in te stappen
bevalt ook goed in de Tamiyacup
:-P
 
Het Carson verhaal is nu nog een “hot” item, omdat de Tamiya Cup deze nog gebruikt, de vraag is alleen, voor hoelang de hoofdsponsor dit nog gaat promoten/supporten, ook zij staan niet stil in de ontwikkeling naar een BL stocksetje??? Daarnaast heeft een heel deel van het RRC veld al geïnvesteerd in een BL motor, de keuze voor een 17,5t leek destijds de toekomst te hebben, als zijnde de nieuwe “stockmotor” voor clubs ed, dit is helaas achterhaald gebleken, en komt totaal niet van de grond!!!

De vraag naar een goedkoop “BL Stocksetje” wordt steeds groter, en je ziet dat de fabrikanten daar meer op in gaat spelen, tevens neemt men daarin mee, dat deze stof en waterproof moet zijn, wat natuur een goede zaak is voor ons. De reden dat we nu wat afwachtender zijn is, dat we straks niet weer met een systeem komen te zitten, die daar niet op aansluit zoals het 17,5t verhaal!! We streven er naar om een stabiel reglement te krijgen en te houden, als alle nieuwe trends zijn uitgeraasd, blijft er vanzelf een motorreglement over die bruikbaar is voor ons, momenteel moeten we zelf het wiel gaan uitvinden, waar we als piepkleine organisatie onze vingers liever niet aan branden!!

Eigenlijk vindt ik onderhand wel, dat alles hierover is gezegd en de revue heeft gepasseerd, de voorwaarde voor iets anders zijn inmiddels bekend, en daar wil ik de discussie mee verplaatsen naar een volgend seizoen, waar misschien door de commercie de kaarten weer heel anders geschut zijn!!
 
Laatst bewerkt:
Je praat over een maximale FDR maar moet dat niet een minimale zijn?
 
Goedkoop bl setje was maar een idee... om iets waterproofs te gebruiken.
heb nu een sok om de motor ;-) werkt ook hoop ik...
 
@Roelof,

We hebben het hier over een versnellingsbakverhouding:… low gear… meer trekkracht, minder speed (verhouding groot bv 6:1), …high gear… minder trekkracht, meer speed (verhouding klein bv 1:1) ga je nog verder om de speed te verhogen, dan krijg je een overdrive (verhouding bv 1:2) en nog verder een “super overdrive” (verhouding bv 1:4)??? Als ik dan zou schrijven dat ik de FDR maximaliseer op 1:3, dan zou dat wel meteen voor iedereen begrijpelijk/duidelijk wezen!!

We willen met een max FDR de speed (de versnelling) begrenzen op een bepaalde maximale waarde, dus volgens mij zet ik het wel goed neer, maar eerlijkheidhalve… helemaal zeker ben ik er niet van, aangezien het niet mijn vakgebied is, internet geeft hierover ook niet zo snel uitsluitsel, dus het zou zomaar kunnen wezen, dat je gelijk heb!!!

Rob, je was 1 van de vele met het verzoek van een goedkoop sensorless BL setje tot toetreding, alleen zit het er voor dit seizoen nog niet in, zie eerdere uitleg!!!
 
He mensen met wat voor chassis rijden jullie dit jaar? Ik heb de ta05 nog een beetje gefinetuned voor aankomend seizoen maar heb door een ruil ook een df03ra binnen gekregen. Is dit wat voor de rallycup op het asfalt, hij rammelt aardig op de aandrijving voor bij scherp sturen doordat de drifeshafts zo erg omlaag staan. Heeft iemand eerder gereden bij de rallycup met dit chassis?

Ik heb hem nu geprepareerd met de carson cup machine en amb transponder zodat ik ook gastrijders mee (en enthousiast) kan krijgen. Iemand tips voor de set-up?
 
Back
Top