RCRCM Typhoon

Oeps! Heb ik zomaar "per ongeluk" op betalen gedrukt... ;) Ik verwacht hem over 2 dagen bij mij thuis.
Ik moet nog even kijken welke servo's er in gaan, maar het zal waarschijnlijk wel iets van Hitec worden. We zien wel.

SRS, hoe bedoel je? Verzenden vanuit duitsland is 15 dollar en in nederland is 6 dollar. Daarnaast is de prijs in nederland 10 dollar goedkoper?

Mooi ding overigens, ik zit er ook al verlekkerd naar te kijken.

Typhoon begint eindelijk af te komen. Alle servo's zijn ingebouwd.
yse6ybu3.jpg

Past mooi allemaal moet ik zeggen!

Heeft er iemand tips om de MPX stekkers te verlijmen zonder dat ik alles aan elkaar lijm?
y9aga9yj.jpg

Vleugel

hyqu6uze.jpg

Romp

Het gaat met name om de verlijming van de vleugel.
De romp zal geen problemen geven, die was ik van plan als eerste met epoxy te verlijmen. Maar dan?
Ik ben bang dat als ik daarna de vleugel ga verlijmen deze ten eerste niet goed is uitgelijnd met de romp, dus ik neem aan dat ik de vleugel tegen de romp aan moet schuiven, maar dan ben ik bang dat alles aan elkaar wordt verlijmd!

Hoe doen jullie dat?

Beide kanten van de stekker verlijmen is geen goed idee. Mocht de vleugel dan een beetje verschuiven dan trekt de stekker een beetje uit elkaar. En dan heb je geen besturing op je rolroeren meer :(

Vaak zie je dat een zijde van een MPX stekker wordt verlijmd met romp of vleugel en de andere zijde niet. Die moet je dan voordat je de vleugels in elkaar steekt even zelf met de hand in elkaar steken.

Wel wordt vaak (met bv. smeltlijm) de draden en solderingen ingepakt, als trekontlasting.

ik strijk altijd wat PVA losmiddel op de stekkers als ik ze inlijm, dan gaan ze altijd weer mooi uit elkaar (ook wat op de vleugelwortel voor de zekerheid)

Ik heb er voor gekozen om de stekkers vast te zetten aan de romp en de de vleugel stekkers niet te verlijmen.
Stekkers heb ik met smeltlijm (gehaald bij de gamma, aangezien ik geen gun en lijm in huis had :D)
Ziet er goed uit met smeltlijm.

Bedankt voor de tips Leon en Nico!

Klaar!

maqyva2a.jpg

1630 gram schoon aan de haak!

Zwaartepunt heb ik nu op 90 mm liggen met wat lood toegevoegd.
Begin juli ga ik naar de wasserkuppe, dus dat moet goed komen!

Mooi man. Mijn Typhoon is met 1500 gram iets lichter, maar dat extra gewicht is geen probleem. Ik ben met het zwaartepunt begonnen op 92 mm, ik zit nu op 95 mm. Met 90 mm zal hij zeker goed vliegen, dat is niet te voorlijk. Nou, dat wordt snel een keer samen vliegen!

Hier ga je op de Wasserkuppe heel veel plezier aan beleven, het is een ideale kist voor die omgeving. De mijne gaat eind juli weer mee naar Oostenrijk, hopelijk hebben we een keer een goede dag bij Großarl.

4epehazy.jpg
Net de Maiden gehad... Man, wat een adrenaline rush!! Vet vet vet!!!
CG kan idd nog iets naar achteren.
Butterfly: elevator staat helemaal down. Flaps heb ik iets minder ver laten uitslaan.
Moet alleen nog ff voor koeling zorgen. Motor wordt wel heel heet nu. :)

Vet vet vet!!!!

Mooi! :D

Ik had initieel ook het probleem dat ik niet genoeg elevator uitslag beschikbaar had bij 90 graden flap uitslag. Nu slaan mijn flaps ca 70 graden uit en is de elevator uitslag wel genoeg.

Mooi! :D

Ik had initieel ook het probleem dat ik niet genoeg elevator uitslag beschikbaar had bij 90 graden flap uitslag. Nu slaan mijn flaps ca 70 graden uit en is de elevator uitslag wel genoeg.

Heb de flaps ook minder uit laten slaan en het gaat al een stuk beter.
Moet nog wat meer fine tunen.

Enige waar ik me wel wat zorgen over maak is de motor.
Deze is wordt echt bloedheet, terwijl ik hem niet eens maximaal benut.
Na een paar runs van enkele seconden, 5 tot 10 seconden is genoeg om veel hoogte te winnen, is deze al heet!
Prop size is 12x6,5
Nu moet ik wel zeggen dat ik nul cooling heb. :D
Ga dus maar wat cooling in motorschot aanbrengen.
Ik vind het alleen zo zonde om gaten in de romp of cockpitkapje te maken, maar ik ontkom er niet aan denk..

Raymond, wat voor prop heb jij er op zitten? En jij had de outflow via je cockpit kapje toch?

Gr Ed.. (Nog steeds vol met adrenaline :D:D)

Ed, het is niet goed als die motor zo snel zo heet wordt. Ik zou er een wat kleinere prop op zetten. Probeer eens een 11x7 of zo. Als je nu met 5-10 sec boven bent lijkt een iets lagere klimsnelheid me geen probleem.
Ik heb inderdaad een lucht uitlaatpunt in de kap zitten, maar aan de voorzijde komt er bij mij ook nauwelijks lucht naar binnen, dus veel koeling zal ik ook niet hebben.

Ik weet zo snel niet wat voor prop ik heb, maar volgens mij heb jij ook een andere motor. Dan zegt mijn propmaat niets, je moet de prop bij jouw motor uitzoeken.

Al een meting van de stroom gedaan?

Ed, het is niet goed als die motor zo snel zo heet wordt. Ik zou er een wat kleinere prop op zetten. Probeer eens een 11x7 of zo. Als je nu met 5-10 sec boven bent lijkt een iets lagere klimsnelheid me geen probleem.
Ik heb inderdaad een lucht uitlaatpunt in de kap zitten, maar aan de voorzijde komt er bij mij ook nauwelijks lucht naar binnen, dus veel koeling zal ik ook niet hebben.

Ik weet zo snel niet wat voor prop ik heb, maar volgens mij heb jij ook een andere motor. Dan zegt mijn propmaat niets, je moet de prop bij jouw motor uitzoeken.

Al een meting van de stroom gedaan?

Esc 60 amp.
Hyperion GS 2218-10 1337 Kv
Prop 12x6.5
Volgens de specs zou ik 45.5 AMP trekken met een vermogen van 500W.

Heb geen meting gedaan. Hoe doe je dat?
Ik ga er eerst maar eens een 11x6 op zetten. :D

Zojuist nog even gevlogen met een 11x6 erop en motor voelde al een stuk minder warm!
Ook wat lood uit de neus gehaald, maar nog niet gekeken waar het CG nu ligt.
Heb het idee dat er nog wat uit kan.

Zo zin in de wasserkuppe! :)

Heb geen meting gedaan. Hoe doe je dat?
Dat doe je -heel verrassend- met een stroommeter. Er zijn 2 opties: een amperetang (universeel bruikbaar maar reteduur) of speciale kastjes voor modelbouwers die spanning, stroom en vermogen meten (stuk betaalbaarder).
Voorbeeld (mooi ding, moet ik misschien ook eens bestellen, ik heb nog een ouder apparaat)

Een gewone multimeter bevat vaak een ampèremeter. Nu op zoek naar eentje die voldoend hoge stroom aan kan.

Stroom meet je in serie, Spanning meet je parallel.

CG ligt nu op 94 en heb koelgaten aangebracht. Wereld van verschil!
Vliegt nu heel gemoedelijk, en de motor wordt niet meer schrikbarend heet!

Back