RDW Exploitatienummer op/in schaalmodel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 7 sep 2021.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Daar ben ik het niet mee eens, je hebt dit draadje nog niet gezien? https://www.modelbouwforum.nl/threa...en-sub250-electro.278493/page-10#post-4189220

    Dat zijn een paar goede ideeën! Die aanpassing van fabrikantnummer spreekt me het meeste aan, maar verkoop is ook een argument inderdaad. Die slede vind ik ook erg leuk!! Voldoet volledig aan de wet, vindbaarheid is nog een beetje een vraagteken maar zeker vindingrijk en een goede optie!
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Vaak staan er op wo2 toestellen teksten als step en nostep. Bij het nummer vervangen door number.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Goede tips Serge, tof :thumbsup:

    Zoals eerder vermeld heb ik het nummer nu in de romp staan, maar dat voldoet helaas niet...
    Ik heb vandaag op m`n werk m`n exploitatienummer op de benodigde afmeting (3mm fonthoogte) geprint op transparant decal papier.
    Was van plan de tip van Henri te gebruiken, en heb het nummer in verschillende grijstinten geprint:

    [​IMG]

    In de hoop dat het net leesbaar zou zijn op m`n zwarte Chipmunk.
    Helaas had ik ze te donker geprint :hammer:want het was niet leesbaar op de zwarte ondergrond.

    Zoals je ziet op de foto heeft mijn Chipmunk 2 grote openingen, de motorkap en de vleugelzadel.
    De motorkap (staat niet op de foto) zit met schroeven vast en de vleugel met breekbouten in de vleugelzadel.
    Beide niet toegankelijk zonder gereedschap...
    Bij nieuwe kisten ga ik luikjes maken, dat is natuurlijk het meest eenvoudig, maar dat heb ik nu bij deze Chip dus niet.

    Zoals je ook kan zien heb ik best wat moeite gedaan om alle teksten van het origineel ook op mijn model te maken.
    Daar wil ik dus geen RDW exploitatienummer tussen hebben staan...

    Omdat de eerste methode helaas niet werkte in dit geval, ben ik voor de tip van Nico en Piet gegaan.
    Het exploitatienummer in de sponning van de flaps.

    Uiteraard niet zichtbaar bij flaps up:

    [​IMG]

    Ook niet zichtbaar als ze al redelijk down staan:

    [​IMG]

    pas bij full down worden ze zichtbaar:

    [​IMG]

    Voor m`n Chip vind ik dit een prima oplossing, bedankt voor de tips :thumbsup:
    Voor m`n andere kisten ga ik nog e.e.a. proberen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2021
    Bart83, Helikapoter, AER en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. piet prul

    piet prul Guest

    Kijk probleem opgelost
    En gewoon lekker vliegen en je niet te druk maken .
    Is nergens voor nodig
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Mooi opgelost, netjes gedaan zo Ramses! En het blijft een prachtkist die Chipmunk!

    Ennuh... wie maakt zich hier druk Piet? Beetje rare reactie weer zeg... Ramses stelde in zijn OP gewoon een legitieme vraag, heeft inspiratie opgedaan, en het vervolgens opgelost. Daar is dit forum voor volgens mij.
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik snap het gedoe ook niet.
    Ramses vroeg heel gewoon om creatieve ideeën voor het onzichtbaar of onopvallend plaatsen van het exploitantnummer. En kijk ... er waren een paar mensen die daar aardige oplossingen voor hadden bedacht! Daar ging het om.
    Het was net zo'n vraag als, ik noem maar wat, "hoe kan ik de motor het best in deze motorkap verbergen?"
    Maar ja, omdat het nu het exploitantnummer van de overheid betrof ...

    [​IMG]
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. piet prul

    piet prul Guest

    Je hoeft je ook niet druk te maken tis hoe je het leest
    Was als posietief iets geschreven nadat ik de tip had gegeven om het op je flap sponning te doen
    Maar ja er zijn altijd mensen die ieder wordt verkeerdt intrepeteren.
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja, je mag het bij mij leggen, natuurlijk. Maar als jij zegt "je moet je niet druk maken, nergens voor nodig", tegen iemand die gewoon iets vraagt, dan veronderstel jij dat de ander zich druk maakt en dat is volgens mij niet zo. Ik ben er zeker niet op uit om ieder woord verkeerd te interpreteren. Je zou je ook af kunnen vragen hoe iets over komt als je het schrijft. Als iemand jou op straat vraagt of ie links of rechts moet hier, ga je ook niet zeggen, "rechts, en gewoon lekker lopen joh, maak je niet druk", toch? Komt in ieder geval zonder intonatie en context anders over dan je het waarschijnlijk bedoeld hebt.
     
  10. piet prul

    piet prul Guest

    Ach
    Gelukkig leg ik niet op iedere slak zout
    Ik ga me niet druk maken en lekker weekend vieren.
    De groenten en tot sinas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2021
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat is een goed idee Piet! Geniet van je weekend.

    Je input wordt ook gewaardeerd, jouw suggestie is zelfs als winnaar uit de bus gekomen :).

    Op iedere slak zout leggen, niet mijn bedoeling, maar in dit draadje is zo veel raars geroepen, tot aan vaccinatie toe, dat je dingen eerder anders leest dan ze bedoeld zijn. En zoals ik schreef, spreektaal in geschreven tekst komt toch anders over. Dus no hard feelings, en goed dat je het even toelicht! Het was ook niet mijn bedoeling om je af te vallen.
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ik heb me over het plaatsen van het exploitatienummer nooit druk gemaakt Piet, zocht alleen creatieve oplossingen, dus ik begreep je reactie ook niet zo.
    Neemt niet weg dat ik je in m`n vorige post ook bedankte voor de tip (ook Nico), die vond ik als eerder geschreven erg vernuftig en heb die dan ook gebruikt! :thumbsup:
    Nogmaals bedankt :yes:

    Over een uurtje ga ik ook lekker weekend vieren, mag het ook een wijntje worden? :D
    Fijn weekend!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
  13. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    ik heb mijn nummer in benen van het landingsgestel gefreesd valt niet op ,en is toch zichtbaar .
    eveneens kun je dit op een vast landingsstel onderaan plaatsen zoals een serienummer.is maar een gedachte.
     
    gpman en ramses vinden dit leuk.
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    In de poten van een intrekbaar landingsgestel? :confused: ... dan is het niet zonder gereedschap toegankelijk.
     
  15. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    226
    Locatie:
    wuustwezel
    als hij op de grond staat is het zichtbaar zonder storend te zijn en volgens mij correct zichtbaar ter controle
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Misschien heb je gelijk dat het zo aan de regels voldoet of dat je er mee wegkomt.
    Maar dat het nummer zonder gereedschap toegankelijk moet zijn, is natuurlijk voor het geval er ergens een modelvliegtuig aangetroffen wordt ... een intrekbaar landingsgestel zal dan waarschijnlijk ingetrokken zijn.
    De kans op een landing of crash ver buiten het veld is klein, maar mogelijk en het is wel eens gebeurd.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als de crash maar hard genoeg gaat, blijft niets meer verborgen achter de klepjes en luikjes.:(
     
  18. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Bij 1:1 warbirds hebben ze een vergelijkbaar probleem; waar laat je de civiele registratie. Je ziet dat ze dat ook regelmatig onder het stabilo zetten.
    Is wel een stuk korter dan ons RDW nummer, echter US registraties beginnen ook met een N. Dan is het zelfs niet eens erg als je de eerste karakters kunt zien; het nummer is zo al bijna schaal!
     
    ramses, serge pot en Henri Kaper vinden dit leuk.
  19. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Ramses,

    Misschien wat (te) laat, maar je zou ook een "aviation kaart" in de kaartenhouder in de cockpit kunnen steken. Deze dan iets (schuin b.v.) uit de houder laten steken en op de rand de RDW code printen.
    Of de kaart de piloot in de hand geven of op schoot leggen.

    Groetjes roel
     
    ramses en AHoogendijk vinden dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dat is een hele creatieve en leuke oplossing Roel, ga ik onthouden!

    Groeten, Ramses
    .
     

Deel Deze Pagina