Reageer tegen de nieuwe regelgeving drones!

Dames en Heren, jullie hebben het al vast gehoord dat er binnenkort een nieuwe wetgeving komt.
Graag wil ik hier discusseren over specifiek de regelgeving van 1 juli/1 oktober en wwat er beter aan kan worden.
Wellicht als jullie de tijd nemen even een reactie te plaatsen op de link waar de overheid "met zorg" je reactie zal bekijken, kunnen we mischien zorgen voor een betere wetgeving.

Laten we beginnen met dat je hier je mening kan neerzetten:
https://www.internetconsultatie.nl/veiligheidsregelgeving_drones/reacties
(klik op "reageren op consultatie")

Maar het volgende vind ik van belang na het lezen van de nieuwe regelgeving en wellicht kun je dit meenemen in je reactie.

- Overlast van geluid:
Een multicopter maakt behoorlijk lawaai, hoewel dit verschillend kan zijn. Met de maximale hoogte grens van 50 meter word dit lawaai overal meer. Als we hoger mochter gaan, is dit probleem er ook niet meer.

- Veiligheid.
Uiteraad jongens. Veiligheid eerst. Maar wat heeft dat met afstand of hoogte te maken? 300 meter of 50 meter hoog, ik denk niet dat het veel uitmaakt en dat je er niet vrolijk van word om 4 kilo op je kop terrecht te krijgen. Het luchtruim begint pas bij 300 meter hoog en daarboven snap ik het 100% dat je niet mag vliegen. Daaronder zou het wel mogen, namenlijk:

- Huidige Wetgeving is voldoende voor veiligheid.
Een drone moet altijd voorrang geven aan ander luchtverkeer.
Een drone mag niet vliegen boven wegen van een snelheid van meer dan 60 km/u. Ook mag er niet gevlogen worden boven kanalen, spoorwegen, snelwegen, monumenten en 50 meter hier vanaf. Ook moet ten alle tijden er zicht zijn op de drone. Dus waarom opeens 50 meter hoog en 100 meter ver? Dit is inbeperken van de mogelijkheden terwijl veiligheids eisen er al zijn.
Ook mag je niet in de buurt vliegen van vliegvelden en kan de overheid/gemeenten tijdelijke of permanente no-fly zones instellen.

- Commercieel belang.
Goed, ook al is de 100 meter ver en 50 meter hoog behoorlijk overdreven, dit is wel een duidelijke stap in de goede richting. geen maand van tevoren aanvragen van vergunningen, instanties inlichten, een handboek hebben, een goedgekeurde drone hebben, en een certificaat van bevoegdheid te hebben. Nee, gewoon vliegen zonder gedoe. dan wel met de 50 meter hoog en 100 meter ver weg restrictie wat beter kan. 4 kilo maximaal gewicht in plaats van 150 kilo is prima voor de meeste doeleinden.

- Mening:
Als ik nou eens de wet mocht schrijven, dan denk ik dat de ideale situatie zou zijn om de oude wetgeving omtrent veiligheid te houden, en daarbij bovenop particuliere en commerciele operators een theorie en praktijk les te laten volgen. Goedkeuring van de drone, een handboek, ontheffing en een vergunning kunnen vervallen. De drones van tegenwoordig zitten vol met veiligheids snufjes en dat word alleen maar meer. De meeste ongelukken in het nieuws worden veroorzaakt door mensen die niet de handleiding lezen en niet voorzichtig zijn.

- Conclusie:
Commerciele drone operators hebben zeer goed nieuws aan deze wetgeving. Particuliere vliegers worden BEHOORLIJK inbeperkt in mogelijkheden.

Ik hoop dat als we samen allemaal onze reactie kunnen sturen, dat we hiermee de wet wat gunstiger kunnen maken voornamelijk voor de particuliere fun-vlieger.
Ik denk dat de beste oplossing zal zijn voor voorlopig om voor beide particulier en commerciele operators, om de maximale hoogte 150 meter te maken en afstand 300 meter. dit lijkt me een stuk beter te doen dan een magere 100 meter.
Maar je staat uiteraad zelf vrij in je mening en ik hoop dat je deze kan geven.

Laat je stem horen!

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de beste oplossing zal zijn voor voorlopig om voor beide particulier en commerciele operators, om de maximale hoogte 150 meter te maken en afstand 300 meter. dit lijkt me een stuk beter te doen dan een magere 100 meter.

Hier ben ik het helemaal mee eens!!

Is het iets om tot een soort van korte gezamenlijke tekst te komen en deze dan naar bovenstaande site te sturen.

Aeolus, goed idee, maar ook graag je reactie daar individueel geven.

Ik zal proberen samen met dit forum tot een gezamelijke mening te komen(in algemeen) en deze naar die site sturen samen met een brief naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Moderators, zou deze een sticky mogen krijgen, en wellicht kunnen jullie overleggen of deze ook ergens bovenaan de website getoond kan worden? of als mededeling die weg te klikken is?
ik zou graag deze kans om gehoord te worden willen pakken, daar heb ik wel hulp bij nodig.

Aeolus, goed idee, maar ook graag je reactie daar individueel geven.

Ik zal proberen samen met dit forum tot een gezamelijke mening te komen(in algemeen) en deze naar die site sturen samen met een brief naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Moderators, zou deze een sticky mogen krijgen, en wellicht kunnen jullie overleggen of deze ook ergens bovenaan de website getoond kan worden? of als mededeling die weg te klikken is?
ik zou graag deze kans om gehoord te worden willen pakken, daar heb ik wel hulp bij nodig.

Een eerste bijdrage aan een gezamelijke tekst.

Niet commercieel drone gebruik.

Ik kan mij in het algemeen vinden in de huidige veiligheidsregels m.b.t. het gebruik van drones.

Een hoogte van 150m en afstand 300m is redelijk. Een overzichtelijke navigatie blijft bij deze afstanden gewaarborgd.

Toestaan drone gebruik tijdens avond- en ochtendschemering t.b.v. fotografie/videografie. Dit het liefst definieren in een aantal minuten na/voor zonsondergang.

Versoepeling van de regels van boven kanalen en rivieren i.v.m. watersportfoto/videografie. Net zoals boven land minimale afstanden aangeven tot varende/zwemmende objecten/mensen.

Ter verhoging van de algemene veiligheid heb ik geen bezwaar tegen het verplicht stellen van een haalbaar en betaalbaar examen voor drones van meer dan 500gram.

Een (al of niet collectieve) verplichte aansprakelijkheidsverzekering.

inderdaad de nadruk op betaalbaarheid. het is geen training to helicopter/vliegtuig piloot. Men dient de quadcopter te kunnen bedienen in alle modus, in wellicht wat wind.
Als de gebruiker dat kan en verder zijn apparaat kent en de bediening ervan, geef een certificaat en klaar.

Eens! Veiligheid is belangrijk, maar betutteling is alleen maar schadelijk. Ik moet hier wel bij zeggen dat als je op een redelijk betaalbare manier een brevet kunt krijgen dat ook de oplossing kan zijn.

Hoe zit het in de nieuwe wet kwa fpv vliegen met een fatshark bril bv.
Kan die ook in de kliko ,of mag dat nog max 50m hoog en 100m ver.
Hoop dat het fpv aspect met bril blijft bestaan ,en met deze minimale afstanden zonder spotter word toegestaan.
De functie van de spotter word sowieso overbodig gemaakt want hij mag niet binnen de 50m staan,anders mag je niet vliegen.
Kan toch niet zo zijn dat alles afgeroomd gaat worden.
En het vlieg plezier helemaal vergald word.

Laatst bewerkt:
Hoe zit het in de nieuwe wet kwa fpv vliegen met een fatshark bril bv.
Kan die ook in de kliko ,of mag dat nog max 50m hoog en 100m ver.
Hoop dat het fpv aspect met bril blijft bestaan ,en met deze minimale afstanden zonder spotter word toegestaan.
De functie van de spotter word sowieso overbodig gemaakt want hij mag niet binnen de 50m staan,anders mag je niet vliegen.
Kan toch niet zo zijn dat alles afgeroomd gaat worden.
En het vlieg plezier helemaal vergald word.
Fpv mag al niet. Hier word inderdaad wat omweggetjes/omzeilingen voor gemaakt waardoor het wel weer een soort mag.
Een spotter mag je hebben. Het 50 meter is voor afstand van mensen menigten. Dus niet jou spotter. Tenzei je een klein leger aan spotters hebt :p

Maar fpv is kansloos, net zoals al het andere, omdat je maar 100 meter ver mag gaan. 50 meter hoog is niet leuk maar acceptabel. 120 meter hoog en verdere afstand is alleen voor de certificaat/vergunning houders.

De 100 meter afstand wet is de echte boosdoener naar mijn mening. Geen lol meer aan, geeft geen toegevoegde veiligheid en gaat voor geluids overlast zorgen.

Voor klein vliegverkeer buiten de bebouwde geldt een minimum vlieghoogte van 150 meter... Blijf daar gewoon ten alle tijden onder, geen uitzonderingen.

Ik heb liever niet dat je een vergunning nodig hebt eerlijk gezegd.
Ik weet namelijk zelf wel wat verstandig is. :)
Ook ga ik altijd naar grote stukken land om te vliegen.
Anders moet ik een vergunning betalen.

Voor mensen die verder willen vliegen dan 100 meter, kunnen bv dan een vergunning aanvragen ;)

De overheid is nog een regeltje vergeten. De maximale snelheid, vooral voor Fpv'ers bedoeld.
Wat dachten jullie van 15km/u max. Past aardig in het rijtje.. 15--50-100.:oops:

Ben het eens met de voorgaande reacties, echter blijf ik mij afvragen hoe een wetsdienaar ooit kan bepalen hoe hoog ik vlieg. "Ja meneer, u krijgt een bon, blijkt dat u op 70 meter vloog!" Valt niet te controleren lijkt mij laat staan te bewijzen. Dus denk dat de hobbyisten onder ons, mits ze zich houden aan de bestaande regelgeving, niet zoveel te vrezen hebben.

Ben het eens met de voorgaande reacties, echter blijf ik mij afvragen hoe een wetsdienaar ooit kan bepalen hoe hoog ik vlieg. "Ja meneer, u krijgt een bon, blijkt dat u op 70 meter vloog!" Valt niet te controleren lijkt mij laat staan te bewijzen. Dus denk dat de hobbyisten onder ons, mits ze zich houden aan de bestaande regelgeving, niet zoveel te vrezen hebben.
70 meter niet maar een filmpje van 100 meter is echt wel na te gaan.
Net zoals afstand. En dat is waarom ik verwacht dat er veel geknipt gaat worden in filmpjes als excuus dat je zogenaamd "ergens anders stond".

Maar waarom zijn er fPV zenders gemaakt voor afstanden van meer als 1km als je toch niet zo ver mag vliegen?

Ahh oké. Dom is t wel. Maar er zijn natuurlijk ook andere landen waar er niet zulke domme regels zijn. o.O

70 meter niet maar een filmpje van 100 meter is echt wel na te gaan.
Net zoals afstand. En dat is waarom ik verwacht dat er veel geknipt gaat worden in filmpjes als excuus dat je zogenaamd "ergens anders stond".
Denk je nou echt dat er een aantal ambtenaren vrij gemaakt gaan worden om al deze filmjes te gaan bekijken? Natuurlijk niet. Ik ben laatst opgelicht voor een flink bedrag en zelfs daar doen ze niks mee. Geen capaciteit, andere prioriteiten. Dus ik denk niet dat de politie in Nederland tijd en geld en interesse heeft om dit te gaan controleren en bewijslast gaat verzamelen. Nederland het land van regeltjes. De burger is vaak de klos maar de grote crimineel gaat vrijuit. Let wel: IK ACCEPTEER DE REGELGEVING.....moet ook wel aangezien mijn beroep.........zeg alleen dat het niet te controleren is.

Back