Dames en Heren, jullie hebben het al vast gehoord dat er binnenkort een nieuwe wetgeving komt.
Graag wil ik hier discusseren over specifiek de regelgeving van 1 juli/1 oktober en wwat er beter aan kan worden.
Wellicht als jullie de tijd nemen even een reactie te plaatsen op de link waar de overheid "met zorg" je reactie zal bekijken, kunnen we mischien zorgen voor een betere wetgeving.
Laten we beginnen met dat je hier je mening kan neerzetten:
https://www.internetconsultatie.nl/veiligheidsregelgeving_drones/reacties
(klik op "reageren op consultatie")
Maar het volgende vind ik van belang na het lezen van de nieuwe regelgeving en wellicht kun je dit meenemen in je reactie.
- Overlast van geluid:
Een multicopter maakt behoorlijk lawaai, hoewel dit verschillend kan zijn. Met de maximale hoogte grens van 50 meter word dit lawaai overal meer. Als we hoger mochter gaan, is dit probleem er ook niet meer.
- Veiligheid.
Uiteraad jongens. Veiligheid eerst. Maar wat heeft dat met afstand of hoogte te maken? 300 meter of 50 meter hoog, ik denk niet dat het veel uitmaakt en dat je er niet vrolijk van word om 4 kilo op je kop terrecht te krijgen. Het luchtruim begint pas bij 300 meter hoog en daarboven snap ik het 100% dat je niet mag vliegen. Daaronder zou het wel mogen, namenlijk:
- Huidige Wetgeving is voldoende voor veiligheid.
Een drone moet altijd voorrang geven aan ander luchtverkeer.
Een drone mag niet vliegen boven wegen van een snelheid van meer dan 60 km/u. Ook mag er niet gevlogen worden boven kanalen, spoorwegen, snelwegen, monumenten en 50 meter hier vanaf. Ook moet ten alle tijden er zicht zijn op de drone. Dus waarom opeens 50 meter hoog en 100 meter ver? Dit is inbeperken van de mogelijkheden terwijl veiligheids eisen er al zijn.
Ook mag je niet in de buurt vliegen van vliegvelden en kan de overheid/gemeenten tijdelijke of permanente no-fly zones instellen.
- Commercieel belang.
Goed, ook al is de 100 meter ver en 50 meter hoog behoorlijk overdreven, dit is wel een duidelijke stap in de goede richting. geen maand van tevoren aanvragen van vergunningen, instanties inlichten, een handboek hebben, een goedgekeurde drone hebben, en een certificaat van bevoegdheid te hebben. Nee, gewoon vliegen zonder gedoe. dan wel met de 50 meter hoog en 100 meter ver weg restrictie wat beter kan. 4 kilo maximaal gewicht in plaats van 150 kilo is prima voor de meeste doeleinden.
- Mening:
Als ik nou eens de wet mocht schrijven, dan denk ik dat de ideale situatie zou zijn om de oude wetgeving omtrent veiligheid te houden, en daarbij bovenop particuliere en commerciele operators een theorie en praktijk les te laten volgen. Goedkeuring van de drone, een handboek, ontheffing en een vergunning kunnen vervallen. De drones van tegenwoordig zitten vol met veiligheids snufjes en dat word alleen maar meer. De meeste ongelukken in het nieuws worden veroorzaakt door mensen die niet de handleiding lezen en niet voorzichtig zijn.
- Conclusie:
Commerciele drone operators hebben zeer goed nieuws aan deze wetgeving. Particuliere vliegers worden BEHOORLIJK inbeperkt in mogelijkheden.
Ik hoop dat als we samen allemaal onze reactie kunnen sturen, dat we hiermee de wet wat gunstiger kunnen maken voornamelijk voor de particuliere fun-vlieger.
Ik denk dat de beste oplossing zal zijn voor voorlopig om voor beide particulier en commerciele operators, om de maximale hoogte 150 meter te maken en afstand 300 meter. dit lijkt me een stuk beter te doen dan een magere 100 meter.
Maar je staat uiteraad zelf vrij in je mening en ik hoop dat je deze kan geven.
Laat je stem horen!
https://www.internetconsultatie.nl/veiligheidsregelgeving_drones/reacties
Graag wil ik hier discusseren over specifiek de regelgeving van 1 juli/1 oktober en wwat er beter aan kan worden.
Wellicht als jullie de tijd nemen even een reactie te plaatsen op de link waar de overheid "met zorg" je reactie zal bekijken, kunnen we mischien zorgen voor een betere wetgeving.
Laten we beginnen met dat je hier je mening kan neerzetten:
https://www.internetconsultatie.nl/veiligheidsregelgeving_drones/reacties
(klik op "reageren op consultatie")
Maar het volgende vind ik van belang na het lezen van de nieuwe regelgeving en wellicht kun je dit meenemen in je reactie.
- Overlast van geluid:
Een multicopter maakt behoorlijk lawaai, hoewel dit verschillend kan zijn. Met de maximale hoogte grens van 50 meter word dit lawaai overal meer. Als we hoger mochter gaan, is dit probleem er ook niet meer.
- Veiligheid.
Uiteraad jongens. Veiligheid eerst. Maar wat heeft dat met afstand of hoogte te maken? 300 meter of 50 meter hoog, ik denk niet dat het veel uitmaakt en dat je er niet vrolijk van word om 4 kilo op je kop terrecht te krijgen. Het luchtruim begint pas bij 300 meter hoog en daarboven snap ik het 100% dat je niet mag vliegen. Daaronder zou het wel mogen, namenlijk:
- Huidige Wetgeving is voldoende voor veiligheid.
Een drone moet altijd voorrang geven aan ander luchtverkeer.
Een drone mag niet vliegen boven wegen van een snelheid van meer dan 60 km/u. Ook mag er niet gevlogen worden boven kanalen, spoorwegen, snelwegen, monumenten en 50 meter hier vanaf. Ook moet ten alle tijden er zicht zijn op de drone. Dus waarom opeens 50 meter hoog en 100 meter ver? Dit is inbeperken van de mogelijkheden terwijl veiligheids eisen er al zijn.
Ook mag je niet in de buurt vliegen van vliegvelden en kan de overheid/gemeenten tijdelijke of permanente no-fly zones instellen.
- Commercieel belang.
Goed, ook al is de 100 meter ver en 50 meter hoog behoorlijk overdreven, dit is wel een duidelijke stap in de goede richting. geen maand van tevoren aanvragen van vergunningen, instanties inlichten, een handboek hebben, een goedgekeurde drone hebben, en een certificaat van bevoegdheid te hebben. Nee, gewoon vliegen zonder gedoe. dan wel met de 50 meter hoog en 100 meter ver weg restrictie wat beter kan. 4 kilo maximaal gewicht in plaats van 150 kilo is prima voor de meeste doeleinden.
- Mening:
Als ik nou eens de wet mocht schrijven, dan denk ik dat de ideale situatie zou zijn om de oude wetgeving omtrent veiligheid te houden, en daarbij bovenop particuliere en commerciele operators een theorie en praktijk les te laten volgen. Goedkeuring van de drone, een handboek, ontheffing en een vergunning kunnen vervallen. De drones van tegenwoordig zitten vol met veiligheids snufjes en dat word alleen maar meer. De meeste ongelukken in het nieuws worden veroorzaakt door mensen die niet de handleiding lezen en niet voorzichtig zijn.
- Conclusie:
Commerciele drone operators hebben zeer goed nieuws aan deze wetgeving. Particuliere vliegers worden BEHOORLIJK inbeperkt in mogelijkheden.
Ik hoop dat als we samen allemaal onze reactie kunnen sturen, dat we hiermee de wet wat gunstiger kunnen maken voornamelijk voor de particuliere fun-vlieger.
Ik denk dat de beste oplossing zal zijn voor voorlopig om voor beide particulier en commerciele operators, om de maximale hoogte 150 meter te maken en afstand 300 meter. dit lijkt me een stuk beter te doen dan een magere 100 meter.
Maar je staat uiteraad zelf vrij in je mening en ik hoop dat je deze kan geven.
Laat je stem horen!
https://www.internetconsultatie.nl/veiligheidsregelgeving_drones/reacties
Laatst bewerkt: