Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo , het is inderdaad een benzinemotor en bij de fabricant geloven ze niet dat dit toestel met 6 blad en 4 tail de lucht in gaat , awel ze hebben het mis .
....Vermogen is domweg vermogen, en als de heli wil vliegen met een tweebladsrotor zou je zeggen dat hij ook los moet komen met een 6 bladsrotor, die theoretisch een beter rendement heeft. ...
Ik zou denken dat het kwestie van weerstand is. 6 bladen hebben meer weerstand dan 2.
Dat geld niet alleen bij stuurcommando's maar ook bij neutrale stand.
Daar komt bij de extra massa van het geheel.
Meer weerstand en massa leiden tot meer benodigd vermogen. Dus wanneer hij met twee bladen wil vliegen hoeft dit niet automatisch het geval te zijn bij zes.
Zesblads zal wellicht efficienter zijn maar ik denk niet dat dit het andere 1:1 compenseert.
Gr, Roy
(Ik heb geen meerbladservaring, dus zomaar een gedachte)
Schitterende heli inderdaad Guido!!
Ga hem vast een keertje life zien
(P.s. het is rebirth i.p.v. Reborn, maar is minder van belang)
PotJan dikkie dat is inderdaad een mooi apparaat zeg![]()
Uiteraard gaat het niet in het oneindige op, maar met rotors is het net zo iets als met meercylinder motoren. Uit een 1 liter 1 cylinder haal je minder als uit een 1 liter vier cylinder. Ergens is een grens, want uit een 1 liter 100 cylinder zal niet echt veel winst meer komen denk ik
Massa doet niet ter zake als het toerental constant blijft, eventueel het bladoppervlak wel (wrijvingsweerstand), maar in principe moet een meerblads rotor met het zelfde vermogen meer lift op kunnen wekken dan een "minderbladsrotor". Geld bijvoorbeeld ook voor scheepsschroeven en vliegtuig props, maar het is wel een beetje afhankelijk van de toepassing (vgl 2blads speedschroef versus veelblads werkschroef)
Hoe dan ook, mijn 12 kilo BO 105 met 4 blads rotor en 23 cc Zenoah lijkt makkelijker te klimmen dan mijn 10.5 kilo Cobra met 2 blads rotor en identieke motor. Lastig te zeggen omdat er meer verschillen zijn zoals overbrenging, uitlaat, rompvorm en zo nog wat variabelen, maar toch....
Groet, Bert
Prachtige machine, erg imposant met de zes bladen!
Veel succes met de afbouw
Ik zou denken dat het kwestie van weerstand is. 6 bladen hebben meer weerstand dan 2.
Dat geld niet alleen bij stuurcommando's maar ook bij neutrale stand.
Daar komt bij de extra massa van het geheel.
Meer weerstand en massa leiden tot meer benodigd vermogen. Dus wanneer hij met twee bladen wil vliegen hoeft dit niet automatisch het geval te zijn bij zes.
Zesblads zal wellicht efficienter zijn maar ik denk niet dat dit het andere 1:1 compenseert.
Gr, Roy
(Ik heb geen meerbladservaring, dus zomaar een gedachte)
WAT EEN PRACHT VAN EEN MACHINE.
Ik heb hem gezien bij ons in Genk en toen vond ik het al een beest.
Ook als je de foto langs achter ziet dan zie je dat dit een echt werk paard is.
Ik heb deze heli eenmaal in full scale gezien en hij is best wel groot.
Ik dacht dat hij van evergreen was en in blus uitvoering.
Ziet er geweldig uit!![]()
Hey Guido,
Ja hoor vliegen doet hij met de 6 blads wat een prachtroost:
Mooie uitlaat die Zimmerman!!
Hop naar de afwerking laat de foto's maar komen!!
Gr Peter
HAd dit draadje nog niet gezien.... Zeer mooie machine!
Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom Vario de 6-blad rotor en 4-blad tail afraad voor de benzine variant. Maar feit is dat als Vario zoiets zegt, dat ze daar dan een zéér goede reden voor hebben die voor de eenvoudige bouwer zoals ik niet altijd even evident is. Ik heb mijn Bell 47 G destijds ook tegen aanraden in met een 15 cc viertakt uitgerust, en dat heeft achteraf toch wel hoofdbrekens gekost voordat alles technisch goed was (zelf de motor passend moeten maken voor een geschikte overbrenging, en alles af moeten stellen op een veel lager rotortoerental)
Vermogen is domweg vermogen, en als de heli wil vliegen met een tweebladsrotor zou je zeggen dat hij ook los moet komen met een 6 bladsrotor, die theoretisch een beter rendement heeft. En gezien de foto's blijkt dat ook zo te zijn, dus ik ga dan eerder denken in de richting van het vermogen wat nodig is bij grotere stuuruitslagen (er moeten opeens 6 bladen cyclisch bewogen worden in plaats van 2)
En om dat te vertalen: bij mijn 4 blads BO-105 weegt het rotorsysteem een hele dikke kilo, met vier bladen die elk cyclisch bewogen moeten worden. De 2 blads uitvoering heeft een rotorsysteem waarvan het cyclische gedeelte maar 800 gram weegt, en dat scheelt nogal. Ik kan bij grote cyclische uitslagen merken dat het toerental wat inzakt.
Mogelijk dat dat de reden is voor het afraden van 6-blad in combinatie met benzine.
Ik weet het niet, ik uit maar een vermoeden, maar ik denk wel dat het aan te raden is, om bij het rondvliegen toch heel voorzichtig af te tasten waar de grenzen liggen. Ik weet niet of je stabilisatie gebruikt, maar pas op dat dit wel alle eventuele problemen in het sturen volledig verduistert.
Maar het is wel een heel imposant gezicht, die 6 grote bladen
Heel veel succes bij het voltooien van dit project.
Groet, Bert
Heel mooi ding, Kan hij ook nog daadwerkelijk een mooi stuk gewicht tillen? zijn uiterlijk lokt het uiteraard behoorlijk uit![]()