Reborn of the CH-54B / Skycrane USA

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo , het is inderdaad een benzinemotor en bij de fabricant geloven ze niet dat dit toestel met 6 blad en 4 tail de lucht in gaat , awel ze hebben het mis .

HAd dit draadje nog niet gezien.... Zeer mooie machine!

Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom Vario de 6-blad rotor en 4-blad tail afraad voor de benzine variant. Maar feit is dat als Vario zoiets zegt, dat ze daar dan een zéér goede reden voor hebben die voor de eenvoudige bouwer zoals ik niet altijd even evident is. Ik heb mijn Bell 47 G destijds ook tegen aanraden in met een 15 cc viertakt uitgerust, en dat heeft achteraf toch wel hoofdbrekens gekost voordat alles technisch goed was (zelf de motor passend moeten maken voor een geschikte overbrenging, en alles af moeten stellen op een veel lager rotortoerental)

Vermogen is domweg vermogen, en als de heli wil vliegen met een tweebladsrotor zou je zeggen dat hij ook los moet komen met een 6 bladsrotor, die theoretisch een beter rendement heeft. En gezien de foto's blijkt dat ook zo te zijn, dus ik ga dan eerder denken in de richting van het vermogen wat nodig is bij grotere stuuruitslagen (er moeten opeens 6 bladen cyclisch bewogen worden in plaats van 2)
En om dat te vertalen: bij mijn 4 blads BO-105 weegt het rotorsysteem een hele dikke kilo, met vier bladen die elk cyclisch bewogen moeten worden. De 2 blads uitvoering heeft een rotorsysteem waarvan het cyclische gedeelte maar 800 gram weegt, en dat scheelt nogal. Ik kan bij grote cyclische uitslagen merken dat het toerental wat inzakt.
Mogelijk dat dat de reden is voor het afraden van 6-blad in combinatie met benzine.

Ik weet het niet, ik uit maar een vermoeden, maar ik denk wel dat het aan te raden is, om bij het rondvliegen toch heel voorzichtig af te tasten waar de grenzen liggen. Ik weet niet of je stabilisatie gebruikt, maar pas op dat dit wel alle eventuele problemen in het sturen volledig verduistert.

Maar het is wel een heel imposant gezicht, die 6 grote bladen:yes:

Heel veel succes bij het voltooien van dit project.

Groet, Bert
 
Air-crane Sikorsky

Hey Guido,

Ja hoor vliegen doet hij met de 6 blads wat een pracht :proost:
Mooie uitlaat die Zimmerman!!
Hop naar de afwerking laat de foto's maar komen!!

Gr Peter
 
WAT EEN PRACHT VAN EEN MACHINE.:D

Ik heb hem gezien bij ons in Genk en toen vond ik het al een beest.

Ook als je de foto langs achter ziet dan zie je dat dit een echt werk paard is.

Ik heb deze heli eenmaal in full scale gezien en hij is best wel groot.
Ik dacht dat hij van evergreen was en in blus uitvoering.
 
Prachtige machine, erg imposant met de zes bladen!
Veel succes met de afbouw :-)

....Vermogen is domweg vermogen, en als de heli wil vliegen met een tweebladsrotor zou je zeggen dat hij ook los moet komen met een 6 bladsrotor, die theoretisch een beter rendement heeft. ...

Ik zou denken dat het kwestie van weerstand is. 6 bladen hebben meer weerstand dan 2.
Dat geld niet alleen bij stuurcommando's maar ook bij neutrale stand.
Daar komt bij de extra massa van het geheel.
Meer weerstand en massa leiden tot meer benodigd vermogen. Dus wanneer hij met twee bladen wil vliegen hoeft dit niet automatisch het geval te zijn bij zes.
Zesblads zal wellicht efficienter zijn maar ik denk niet dat dit het andere 1:1 compenseert.

Gr, Roy
(Ik heb geen meerbladservaring, dus zomaar een gedachte)
 
Ik zou denken dat het kwestie van weerstand is. 6 bladen hebben meer weerstand dan 2.
Dat geld niet alleen bij stuurcommando's maar ook bij neutrale stand.
Daar komt bij de extra massa van het geheel.
Meer weerstand en massa leiden tot meer benodigd vermogen. Dus wanneer hij met twee bladen wil vliegen hoeft dit niet automatisch het geval te zijn bij zes.
Zesblads zal wellicht efficienter zijn maar ik denk niet dat dit het andere 1:1 compenseert.

Gr, Roy
(Ik heb geen meerbladservaring, dus zomaar een gedachte)

Uiteraard gaat het niet in het oneindige op, maar met rotors is het net zo iets als met meercylinder motoren. Uit een 1 liter 1 cylinder haal je minder als uit een 1 liter vier cylinder. Ergens is een grens, want uit een 1 liter 100 cylinder zal niet echt veel winst meer komen denk ik :p

Massa doet niet ter zake als het toerental constant blijft, eventueel het bladoppervlak wel (wrijvingsweerstand), maar in principe moet een meerblads rotor met het zelfde vermogen meer lift op kunnen wekken dan een "minderbladsrotor". Geld bijvoorbeeld ook voor scheepsschroeven en vliegtuig props, maar het is wel een beetje afhankelijk van de toepassing (vgl 2blads speedschroef versus veelblads werkschroef)

Hoe dan ook, mijn 12 kilo BO 105 met 4 blads rotor en 23 cc Zenoah lijkt makkelijker te klimmen dan mijn 10.5 kilo Cobra met 2 blads rotor en identieke motor. Lastig te zeggen omdat er meer verschillen zijn zoals overbrenging, uitlaat, rompvorm en zo nog wat variabelen, maar toch....

Groet, Bert
 
Schitterende heli inderdaad Guido!!
Ga hem vast een keertje life zien :)

(P.s. het is rebirth i.p.v. Reborn, maar is minder van belang ;) )
 
Bedankt aan alle voor de commentaar , is altijd leuk te horen .

Hallo iedereen , via deze weg bedank ik je voor de commentaar . het doet deugt . ok , nu zaterdag heb ik op de plein in de smac voor het eerst en kleine 6 minuten gevlogen en het was supper hoe deze stabiel is alsook de motor die ondanks de sterke wind niet liet afweten of van toeren veranderde !! ik heb hier allerhande voorstellingen gelezen die op zich wel kloppen maar deze blijkt toch een andere houding te hebben ten opzichten van de of het voorgestelde .het maakt niet uit als alles goed draait . nu we hebben alles nagezien na de vlucht en er was niets abnormaal ook niet ondanks de 29 graden buiten . ok ik ga er nog en paar foto's opzetten van dit weekend samen met een andere skycrane vriend die de normale uitvoering heeft , nogmaals bedankt en tot later. guido
Schitterende heli inderdaad Guido!!
Ga hem vast een keertje life zien :)

(P.s. het is rebirth i.p.v. Reborn, maar is minder van belang ;) )

PotJan dikkie dat is inderdaad een mooi apparaat zeg 8-)

Uiteraard gaat het niet in het oneindige op, maar met rotors is het net zo iets als met meercylinder motoren. Uit een 1 liter 1 cylinder haal je minder als uit een 1 liter vier cylinder. Ergens is een grens, want uit een 1 liter 100 cylinder zal niet echt veel winst meer komen denk ik :p

Massa doet niet ter zake als het toerental constant blijft, eventueel het bladoppervlak wel (wrijvingsweerstand), maar in principe moet een meerblads rotor met het zelfde vermogen meer lift op kunnen wekken dan een "minderbladsrotor". Geld bijvoorbeeld ook voor scheepsschroeven en vliegtuig props, maar het is wel een beetje afhankelijk van de toepassing (vgl 2blads speedschroef versus veelblads werkschroef)

Hoe dan ook, mijn 12 kilo BO 105 met 4 blads rotor en 23 cc Zenoah lijkt makkelijker te klimmen dan mijn 10.5 kilo Cobra met 2 blads rotor en identieke motor. Lastig te zeggen omdat er meer verschillen zijn zoals overbrenging, uitlaat, rompvorm en zo nog wat variabelen, maar toch....

Groet, Bert

Prachtige machine, erg imposant met de zes bladen!
Veel succes met de afbouw :-)



Ik zou denken dat het kwestie van weerstand is. 6 bladen hebben meer weerstand dan 2.
Dat geld niet alleen bij stuurcommando's maar ook bij neutrale stand.
Daar komt bij de extra massa van het geheel.
Meer weerstand en massa leiden tot meer benodigd vermogen. Dus wanneer hij met twee bladen wil vliegen hoeft dit niet automatisch het geval te zijn bij zes.
Zesblads zal wellicht efficienter zijn maar ik denk niet dat dit het andere 1:1 compenseert.

Gr, Roy
(Ik heb geen meerbladservaring, dus zomaar een gedachte)

WAT EEN PRACHT VAN EEN MACHINE.:D

Ik heb hem gezien bij ons in Genk en toen vond ik het al een beest.

Ook als je de foto langs achter ziet dan zie je dat dit een echt werk paard is.

Ik heb deze heli eenmaal in full scale gezien en hij is best wel groot.
Ik dacht dat hij van evergreen was en in blus uitvoering.

Ziet er geweldig uit! :yes:

Hey Guido,

Ja hoor vliegen doet hij met de 6 blads wat een pracht :proost:
Mooie uitlaat die Zimmerman!!
Hop naar de afwerking laat de foto's maar komen!!

Gr Peter

HAd dit draadje nog niet gezien.... Zeer mooie machine!

Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom Vario de 6-blad rotor en 4-blad tail afraad voor de benzine variant. Maar feit is dat als Vario zoiets zegt, dat ze daar dan een zéér goede reden voor hebben die voor de eenvoudige bouwer zoals ik niet altijd even evident is. Ik heb mijn Bell 47 G destijds ook tegen aanraden in met een 15 cc viertakt uitgerust, en dat heeft achteraf toch wel hoofdbrekens gekost voordat alles technisch goed was (zelf de motor passend moeten maken voor een geschikte overbrenging, en alles af moeten stellen op een veel lager rotortoerental)

Vermogen is domweg vermogen, en als de heli wil vliegen met een tweebladsrotor zou je zeggen dat hij ook los moet komen met een 6 bladsrotor, die theoretisch een beter rendement heeft. En gezien de foto's blijkt dat ook zo te zijn, dus ik ga dan eerder denken in de richting van het vermogen wat nodig is bij grotere stuuruitslagen (er moeten opeens 6 bladen cyclisch bewogen worden in plaats van 2)
En om dat te vertalen: bij mijn 4 blads BO-105 weegt het rotorsysteem een hele dikke kilo, met vier bladen die elk cyclisch bewogen moeten worden. De 2 blads uitvoering heeft een rotorsysteem waarvan het cyclische gedeelte maar 800 gram weegt, en dat scheelt nogal. Ik kan bij grote cyclische uitslagen merken dat het toerental wat inzakt.
Mogelijk dat dat de reden is voor het afraden van 6-blad in combinatie met benzine.

Ik weet het niet, ik uit maar een vermoeden, maar ik denk wel dat het aan te raden is, om bij het rondvliegen toch heel voorzichtig af te tasten waar de grenzen liggen. Ik weet niet of je stabilisatie gebruikt, maar pas op dat dit wel alle eventuele problemen in het sturen volledig verduistert.

Maar het is wel een heel imposant gezicht, die 6 grote bladen:yes:

Heel veel succes bij het voltooien van dit project.

Groet, Bert

Heel mooi ding, Kan hij ook nog daadwerkelijk een mooi stuk gewicht tillen? zijn uiterlijk lokt het uiteraard behoorlijk uit :)
 
Hele gave foto's, die twee grote machines gebroederlijk naast elkaar.

En je hebt gelijk: iederen kan kletsen wat ie wil, als jouw machine goed vliegt, dan vliegt ie goed en daar veranderd alle gezwets niks aan.

Veel plezier met deze indrukwekkende machine!

Groet, Bert
 
Dat zie je niet vaak 2 Aircranes tegelijk.
Hele mooie fotos en ik ben benieuwd naar de afwerking een maat van ons is de turbine versie aan het bouwen.
 
dikke proficiat met je maiden. Ziet er allemaal gecontroleerd en soepel uit. Nu nog afbouwen en dan vliegen maar hé.

Suc6 met je heli,
ronny
 
Dat ziet er goed uit hoor!
Prachtig gezicht zo'n Skycrane :worship:
En een straf windje voor een maiden ook, ik had ermee gewacht tot windkracht 1 ;-)

Succes met afbouwen,

Gr, Roy
 
Back
Top