Rechtzaak Racing club roeselare tegen de gemeente?

1 of 2 weken geleden vertelde een kennis me dat er in de (lokale?) krant een artikel stond waarin gemeld werd dat racing club roeselare een rechtzaak aanspande tegen het gemeentebestuur. De exacte reden kon hij me niet vertellen.

Is hier iemand die er iets meer over weet? Of in welke krant dit zou gestaan hebben? Ik heb een paar websites van enkele krachten bezocht maar natuurlijk niks gevonden.

1 of 2 weken geleden vertelde een kennis me dat er in de (lokale?) krant een artikel stond waarin gemeld werd dat racing club roeselare een rechtzaak aanspande tegen het gemeentebestuur. De exacte reden kon hij me niet vertellen.

Is hier iemand die er iets meer over weet? Of in welke krant dit zou gestaan hebben? Ik heb een paar websites van enkele krachten bezocht maar natuurlijk niks gevonden.

Echt het fijne weet ik niet maar volgende zaken wel:

- RCR kreeg van de gemeente Roeselare drie jaar geleden een nieuwe locatie met de garantie voor x aantal jaren zekerheid (ik dacht 10 jaar).
- Door een klacht van één buurtbewoner kan men nu enkel rijden op zaterdag. Zondags enkel op wedstrijd dagen.
- Er is een rechtzaak gaande omdat de gemeente Roeselare de garantie niet nakomt.

BTW die ene buurtbewoner is wel een hardnekige en heeft er blijkbaar veel voor over om RCR te sluiten. Zelfs met valse verklaringen etc... Zo heeft hij ook een klacht neergelegd toen er op een zondag veel overlast was van geluid. Na verder onderzoek was er een electro wedstrijd die dag. Dus geen nitro's. Legt vrijwel elk weekend een klacht neer naar ik heb gehoord.

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik dacht 2 weken geleden stond er een klein artikel in "Het Laatste Nieuws". Waarschijnlijk bij het lokale nieuws. Het artikel ging over het kortgeding dat RCR heeft aangespannen tegen de burgemeester.

Kort gezegd komt het hierop neer:
RCR heeft het stuk grond van stad Roeselare in erfpacht gekregen voor 27 jaar om daarop een circuit aan te leggen. In eerste instantie mocht er gereden worden van 9h tot 19h. Door zogezegde geluidshinder en allerhande werden deze uren alsmaar meer ingekrompen tot wat ze nu zijn voor nitrorijders: enkel vijdagnamiddag vanaf 14h en zaterdag van 9h tot 18h met middagpauze tss 12h en 14h. De geplande wedstrijden op zondag mochten nog doorgaan. Daarbij nog 1 weekend volledig nitrovrij. Dus ja, wat blijft er nog over voor de nitro en 1/5de rijders?
Tegen deze als maar strenger wordende regels is een kortgeding aangespannen.

re

Kortgeding, dan heeft het met andere woorden wel heel erg haast, ik denk dat ze in beroep gaan op een al lopende procedure die de gemeente tegen hun gestart is. Logischerwijs doet de club deze actie en maatstaaft hetgeen is afgesproken toen. We weten allemaal van het plan dat de gemeente heeft tegen de club om het circuit te sluiten door hun bestemmingsplan....

Leuk om dat touwtrekken te zien gebeuren, anderzijds jammer dat idd een bewoner zoveel klaagt wat in het voordeel van de gemeente is.

Ben benieuwd wat er allemaal uitkomt, in de vorm van jurisprudentie dan toch...

Grts Ralph

Kortgeding, dan heeft het met andere woorden wel heel erg haast, ik denk dat ze in beroep gaan op een al lopende procedure die de gemeente tegen hun gestart is. Logischerwijs doet de club deze actie en maatstaaft hetgeen is afgesproken toen. We weten allemaal van het plan dat de gemeente heeft tegen de club om het circuit te sluiten door hun bestemmingsplan....

Leuk om dat touwtrekken te zien gebeuren, anderzijds jammer dat idd een bewoner zoveel klaagt wat in het voordeel van de gemeente is.

Ben benieuwd wat er allemaal uitkomt, in de vorm van jurisprudentie dan toch...

Grts Ralph

Ik ben nu geen expert in rechtzaken maar als ik het goed voor heb is een kortgeding een soort versnelde procedure in vergelijking met een traditionele rechtzaak waarbij het jaren kan duren.

Tijdens het vorige BK 1/5de heb ik samen met nog iemand van de club met de auto in de buurt rondgereden om met een decibelmeter hier en daar eens te gaan luisteren. Op de meeste plaatsen registreerd deze meter enkel maar omgevingsgeluid. Op plaatsen waar mensen zogezegd last hebben moesten wij al goed luisteren om de auto's te horen. Maar ja, wat is geluidshinder? Een subjectief gegeven.

Ik ben nu geen expert in rechtzaken maar als ik het goed voor heb is een kortgeding een soort versnelde procedure in vergelijking met een traditionele rechtzaak waarbij het jaren kan duren.

Nee kort geding kan je ook indienen als er al een lopende procedure is, je maakt dan een spoedverweer aanhangig (in jip en jannekes taal). Maar je antwoord is niet helemaal fout, je kan ook een enkelvoudige procedure opstarten als zijnde kortgeding, en die behoort idd sneller te verlopen dan een normale procedure.

Ik citeer even : 'Bovendien stelden een tiental leden, waaronder ikzelf, zich persoonlijk borg voor een lening van 150.000euro voor de inrichting van het terrein en de bouw van een tribune en een kantine. Als de club niet langer de lening kan afbetalen, dreigen wij persoonlijk daarvoor te moeten opdraaien.'

Ik begrijp echt niet dat jezelf borg stelt als je enkel maar een pacht garantie hebt (dus geen vergunning). Slim is anders imo

Als ik zo die artikels lees is er voor nitro 0,0% hoop. Misschien kan de club verder bestaan voor enkel elektro.

Zolang je in Belgie geen circuit mag aanleggen in een KMO zone zal er in Belgie niet veel nitro toekomst mogelijk zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik citeer even : 'Bovendien stelden een tiental leden, waaronder ikzelf, zich persoonlijk borg voor een lening van 150.000euro voor de inrichting van het terrein en de bouw van een tribune en een kantine. Als de club niet langer de lening kan afbetalen, dreigen wij persoonlijk daarvoor te moeten opdraaien.'

Ik begrijp echt niet dat jezelf borg stelt als je enkel maar een pacht garantie hebt (dus geen vergunning). Slim is anders imo

Als ik zo die artikels lees is er voor nitro 0,0% hoop. Misschien kan de club verder bestaan voor enkel elektro.

Zolang je in Belgie geen circuit mag aanleggen in een KMO zone zal er in Belgie niet veel nitro toekomst mogelijk zijn.

Ten tijde van de bouw en dus ten tijde dat die personen zich borg stelden, waren de vergunningen in orde. Als er dan plots enkele gas-wetten (of zoiets) bijkomen of wijzigen ... En zonder die borg, geen lening.

De uitspraak zou uitgesteld zijn tot een latere datum.

Ten tijde van de bouw en dus ten tijde dat die personen zich borg stelden, waren de vergunningen in orde. Als er dan plots enkele gas-wetten (of zoiets) bijkomen of wijzigen ... En zonder die borg, geen lening.

Lees de twee artikels maar eens goed door.
Er is nooit een vergunning geweest om met nitro (of andere brandstof) te rijden. Enkel een pacht. Heeft dus niets te maken met een 'gaswet of iets dergelijks'.

Evengoed, het blijft spijtig dat zulks niet mogelijk is in Belgie. :-/

Lees de twee artikels maar eens goed door.
Er is nooit een vergunning geweest om met nitro (of andere brandstof) te rijden. Enkel een pacht. Heeft dus niets te maken met een 'gaswet of iets dergelijks'.

Evengoed, het blijft spijtig dat zulks niet mogelijk is in Belgie. :-/

Het zou mij verwonderen dat die mensen van de club al die investeringen doen en zich dan nog borg stellen zonder dat er garanties of vergunningen zijn.

Zo ongeveer twee jaar terug was in ontechtreeks betrokken bij een rechtzaak: omwonenden tegen frima. Toen indertijd stonden ook een paar artikels hierover in de krant. De advocaat van de omwonende zei het zo en de advocaat van die firma zei het anders. Dus wie moet je dan geloven.

Het is inderdaad jammer dat ik Belgie weinig mogelijk is.

Hoeveel pistes zijn er nu nog in Belgie? als ik het goed voorheb waren er dit jaar 6 BK wedstrijden waarvan dan nog in Luxemburg. Rumst is of gaat dicht, nog een gesloten voor een luchthaven of zo. Wie blijft er dan over met een permanente buitenpiste? Roeselare, Charleroi en nog één?

Hoeveel pistes zijn er nu nog in Belgie? als ik het goed voorheb waren er dit jaar 6 BK wedstrijden waarvan dan nog in Luxemburg. Rumst is of gaat dicht, nog een gesloten voor een luchthaven of zo. Wie blijft er dan over met een permanente buitenpiste? Roeselare, Charleroi en nog één?

En toch is er geen vergunning voor nitro auto's (wel voor een circuit). Ik denk(vrees) dat sommige borgstellers mooi beet zijn genomen.

Er zijn op dit moment drie circuits waar nog volledig gereden mag. Houthalen, Luxemburg en Charleroi. Van deze laatste heb ik gehoord dat die misschien ook dicht moet door een bouwovertreding (zou vrijwel zeker dicht moeten)

Mooi BK2009. :-)

Ik heb op tijd alles verkocht denk ik. :)

En ondertussen ligt er al vanuit de bigscalesectie van de FBA een vraag bij ons als 1 van de wedstrijden voor het BK bij de Baanbrekers verreden kan worden.

En toch is er geen vergunning voor nitro auto's (wel voor een circuit). Ik denk(vrees) dat sommige borgstellers mooi beet zijn genomen.

Er zijn op dit moment drie circuits waar nog volledig gereden mag. Houthalen, Luxemburg en Charleroi. Van deze laatste heb ik gehoord dat die misschien ook dicht moet door een bouwovertreding (zou vrijwel zeker dicht moeten)

Mooi BK2009. :-)

Ik heb op tijd alles verkocht denk ik. :)

In het voorjaar was ik toevallig eens in Rumst op het circuit daar (omdat ik daar toch moest passeren). Ik raakte daar aan de praat met iemand en die persoon vertelde dat het in Belgie zeer moeilijk is of wordt om een dergelijk circuit te leggen door allerlei milieu en bouwvergunnenen. We begonnen dan ook wat over electro-rijden en hij vertelde dat het voor een buiten-circuit moeilijk overleven is met enkel electro rijders. Veel 1/5de en nitro rijders zouden niet overstappen naar electro.
Toen was er nog geen sprake van dat Rumst moest verdwijnen.

Wat hij toen ook vertelde was dat in Roeselare alles in orde was op het moment van de aanleg van de piste maar door nieuwe politiereglementen sommige vergunningen extra nodig waren.

En het zal inderdaad een mooi BK worden in 2009.

En beste mensen, hoe was de uitspraak nu gisteren ? Iemand nieuws of deze piste toch kan blijven verder bestaan ? Hopelijk wel hé. Als lid nog niks vernomen voorlopig.

Back