Record Cup 11 juni 2011 Stadskanaal

FOX35

PH-SAM
Voor de die-hards: jullie weten wat je te doen staat, poets die Webra's op en komt allen. Ik wil jullie weer vragen om 10.00 aanwezig te zijn, zodat we om 11.00 uur kunnen beginnen.

Deze keer vindt er alléén de Record-cup plaats. Er is de gelegenheid om stunt te vliegen en dat door ons deskundig ook te laten beoordelen, maar de Tupker-cup zal op de volgende Staka-wedstrijd in Augustus worden gevlogen. Mooie voorbereiding op het NK. Ook met andere LB-kisten kan worden gevlogen, mits aangedreven door óf een glowmotor met demper, of een diesel van maximaal 2,5cc die een aanvaardbaar geluidsniveau produceert. Dus geen afzonderlijke dieselcombat wedstrijd, dit vanwege onvoldoende belangstelling de afgelopen afleveringen.

Voor mensen die nieuw zijn in de Record Cup, maar wel willen deelnemen:
- lijnlengte 12-13 meter van hartlijn model tot handlijn handvat
- Webra Record 1,5cc diesel verplicht, 10cc tank óf tanken met 10cc spuitjes
- doel: meeste luchtseconden in 5 minuten
- pitman moet helm dragen en moet in wandeltempo naar geland model

Verdere vragen kunnen hier worden gesteld. Ook als je aanwijzingen wilt hebben hoe je op het veld moet komen.

Ik heb geen specifieke reclame richting Duitsland gepleegd, maar bij wijze van experiment mogen uit Duitsland afkomstige teams in plaats van een Webra Record ook een Taifun Hurrikan gebruiken.

Gerben, Ik beschik inmiddels over de sleutel. Kijk even naar de PB die ik je zojuist stuurde en bel me even om een afspraak over de sleutel te maken. PP

STAKA editie 2011

Hallo lui.

De editie 2011 STAKA heeft plaats gevonden en zoals de standaard zin luidt:
De thuisblijvers hadden ongelijk.
Jammer dat het evenement samen viel met Pinksteren,
maar voor de diehards geen beletsel om een prachtige vliegdag te hebben. De nadruk viel dit jaar op de Record Cup, die nu "standaard" gevlogen wordt met De Suls Record Trainer en Webra Record. De prestatie van de trainer was zo , dat we herintreders warm hebben gekregen voor het kistje.We zullen er dus volgend jaar meer zien.

Leuk was het, het evenement te splitsen in twee wedstrijden: een voor de vlieger en een voor de pitman. Ik heb de uitslagen niet, die zullen ongetwijfeld door PP worden gegeven, maar ik mag volstaan met te zeggen dat de training vorige week in Almere nuttig is geweest!

Natuurlijk dank voor de Modelvliegclub Stadskanaal en Omstreken. Zij stellen hun clubhuis en veld ter beschikking, waardoor hun eigen vliegers een dag missen. Daarom, nogeens:
Mijn dank voor jullie gastvrijheid.

PP, hartelijk dank voor het initiatief en de organisatie van STAKA 2011!

Sorry dat de berichtgeving over de uitslagen wat laat komt. Het was inderdaad, zoals Gerben al aangaf, weer een heerlijke dag. Aanvankelijk leek de opkomst marginaal, Gerben en Tom, die ook hadden afgesproken voor elkaar te pitten, en mijzelve. Mijn pitman John had helaas af moeten zeggen. Vervolgens kwamen Jan-Willem Roest, Erik en Bert nog, maar zij hadden geen geschikte modellen bij zich voor de Record-cup. Jan-Willem wilde de tijd wel waarnemen. Ik deelde de piloten in in een schema. Nadat we twee vluchten hadden gehad kwamen Henk en Jeanny nog aan. Ik paste het schema daar op aan en uiteindelijk werd Tom derde (met 421 vluchtseconden in drie heats van 5 minuten), Henk tweede (met 443 seconden) en Gerben eerste met 538 seconden.

Toen we daarmee klaar waren besloot ik omdat het nog vroeg was, net na de middag, nog een tweede competitie te vliegen. Het lumineuze idee van Henk was om naar aanleiding daarvan te bepalen wie de beste pitman was. Ik reikte dus eerst de bekers voor de piloten naar aanleiding van de eerste competitie uit. Het schema voor de tweede competitie was ingedeeld naar de beschikbare pitmensen (Tom, Erik, Bert en mijzelve) die per vlucht een piloot (met bijbehorend model) konden kiezen. Dat bleek een geweldige oplossing voor het oude probleem dat een team het beste werkt als de pitman de motor (goed) kent, dus die houden we er in. Bedankt Henk! Voor de tweede maal was er voor mij zelf geen glorie. Erik werd derde met 587 seconden (wat dus beter is dan de beste score in de eerste competitie!), tweede werd Bert met 610 seconden, en eerste werd Tom met 626 seconden. Let wel, dat is uit een theoretisch maximaal, maar in de praktijk nimmer haalbare 900 seconden (want dan zou je géén tijd aan pitten betekenen). Voor 3 koude starts en waarschijnlijk 6 pitstops, had Tom dus maar ongeveer 4,5 minuut nodig, dat is gemiddeld ongeveer 30 seconden voor naar het model wandelen (!), tanken met een spuitflesje en starten. Bert had daar overigens per pitstop gemiddeld maar enkele seconden langer voor nodig.

Stadskanaal 2011

Nu de wedstrijd met record trainers achter de rug is, misschien een moment om na te denken over andere, kleine evenementen?

1. Een heuse cocktail wedstrijd.Toestel en motor vrij.

2. Een Webra 2,5 Winner wedstrijd met Cadet trainers.

3. Een Webra 2,5 of 1,5 wedstrijd met phantoms.

4. Een soort race met record trainers over b.v. 50 ronden.

Zo maar een paar gedachten, laat eens weten wat jullie er van vinden?

Gerben, mijn standpunten ken je denk ik in grote lijnen al, maar voor de anderen (ik hoop dat ze mee willen discussiëren) lijkt het me toch zinvol:

1. De eerste afleveringen van de Staka heb ik een cocktailwedstrijd naar Haarlems model georganiseerd. Ik zou het erg leuk vinden als jij (jullie?) zoiets bijvoorbeeld in Almere zou proberen van de grond te tillen, maar mijn ervaringen: in vergelijking tot Record-cup of dieselcombat duurt een cocktail-vlucht nogal lang en ondertussen heeft de rest niets te doen. Ook bleek het risico op schade aan het toestel nogal groot, maar dat kan aan mijn interpretatie van het ballonrammen hebben gelegen.
2. Iets soortgelijks aan de Record-cup, maar dan met 2,5cc, dus modellen met iets meer body was eigenlijk mijn eigen idee. Om het Record-idee door te zetten en de Webra Winner te gebruiken, dus een Winner-cup, lijkt mij zelf een leuk idee, al heb ik begrepen dat de Winner lang zo’n goede motor niet is als de Record. Ik heb meerdere Winners die lopen, maar ik heb er nog nooit mee gevlogen. Dat het geen geweldige motor zijn maakt in de door mij gekozen formule overigens niet uit, zo lang maar iedereen dezelfde motor heeft. Het lijkt me niet zinvol over motorkeuze te gaan discussiëren en ook niet om PAW te nemen, want daarbij zijn zoveel verschillende versies die door een niet-expert uiterlijk niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Het idee te stimuleren een Cadet (van J.J. Robert uit de KNVvL serie) te gebruiken vind ik een goed idee. Nadeel van verplicht stellen is wel dat mensen dan eerst moeten bouwen om deel te nemen, dus analoog aan de Recordcup lijkt het beter om de modelkeus vrij te laten.
3. Een phantom-wedstrijd lijkt mij leuk, wel hetzelfde probleem als bij de Winner-cup met Cadets, de noodzaak om een model speciaal te moeten bouwen voor een bepaalde wedstrijd kan veel mensen afschrikken. Ik beschik zelf over een Phantom met een 1,5cc PAW, dus je kunt je voorstellen dat dat format mijn voorkeur heeft.
4. Als je een race over 50 ronden met Records houdt, laat je het specifieke Record-cup-principe vallen dat het niet gaat om snelheid, zodat je met de meest beroerde motor mee kunt doen, zolang hij maar redelijk makkelijk start en redelijk zuinig loopt. Juist daardoor is het voor iedereen elke keer leuk om mee te doen, en kan de uitslag elke keer weer anders zijn. Als het wel weer om snelheid gaat wordt alles weer veel belangrijker, de juiste motor, hightech carbonmodellen, zeldzame propellers etc. Ik denk niet dat dat de manier is.

STAKA varianten

PP. mijn voorstellen waren meer bedoeld om te zien wat er leeft onder de deelnemers aan jouw evenement. Ik snap jouw argumenten best.

Maar toch... Ik heb nu al een Webra Winner in de coulissen staan en Tom is bezig een vergrootte Suls Record Trainer te bedenken. We moeten het er nog maar eens over hebben.

Overigens, gaat de tweede STAKA op 7 augustus door?

STAKA 7 augustus

PP, wat gaat het programma op 7 augustus worden?

Ik ben even vergeten wat er is besproken over het houden van de diesel combat, (ja of nee). We hebben 11 juni geen tupker cup gevlogen. Gaan we dat nu wel doen?

Dit even in verband met de voorbereiding?

Deze keer vindt er alléén de Record-cup plaats. Er is de gelegenheid om stunt te vliegen en dat door ons deskundig ook te laten beoordelen, maar de Tupker-cup zal op de volgende Staka-wedstrijd in Augustus worden gevlogen. Mooie voorbereiding op het NK. Ook met andere LB-kisten kan worden gevlogen, mits aangedreven door óf een glowmotor met demper, of een diesel van maximaal 2,5cc die een aanvaardbaar geluidsniveau produceert. Dus geen afzonderlijke dieselcombat wedstrijd, dit vanwege onvoldoende belangstelling de afgelopen afleveringen.
Kortom, Record cup en Tupker cup.
Ik wil wel weer jureren, maar ik vind dat er minsten een jurylid bij moet komen.
Ik kom dus om te vliegen (Record) en te jureren (Tupker).
Lijkt me dat het programma dan al vol zit.

Laatst bewerkt:
Staka wedstrijden

Ik denk dan Bruno gelijk heeft. Teveel hoppen van het ene format naar een volgende nodigt niet uit om deel te nemen. Wat moet ik nu weer meenemen?
Volgens mij zijn de bestaande klassen wel genoeg, Record Cup en Tupker Cup.
Als je echt meer wilt als vlieger, sluit je dan aan bij een bestaande (FAI) klasse en laten we niet proberen er nog weer iets tussenin te bedenken. Ik ben bang dat dan een evenment langzaam doodbloed omdat voor de deelnemers niet meer duidelijk is wat er op zo'n evenement gebeurd.
Ik wil hier innoverende gedachten niet in de weg staan maar misschien moet je een een beedje geduld hebben hoe dingen zich ontwikkelen. Ik vind bij voorbeeld een Phantom een leuk kistje, alleen zou ik er dan mee willen vliegen op een mini-teamrace wedstrijd. Misschien niet direct een winnaar maar wel een leuke afwisseling....

even mijn r/c-record opgemeten en dit zijn de maten:
breedte carter 24 mm
steekmaten boutgaten 30x12 mm
afstand voorste boutgaten tot montagevlak propeller 32 mm

succes

STAKA 7 augustus

PP, ik kan K. Kamst niet bereiken. Kun jij toestemming vragen voor het kamperen op 6/7 augustus?

Back