Record-cup en Stadskanaalster Cocktailwedstrijd 16 juni a.s.

FOX35

PH-SAM
Voor wie het nog niet wist en een reminder voor wie het al weer vergeten was.

Op zaterdag 16 juni a.s. vinden deze funwedstrijden plaats op het modelvliegveld van modelvliegclub MVSO (www.modelvliegclub-stadskanaal.nl) aan de Kijlsterweg 23 nabij de watertoren in Stadskanaal. Als je van Stadskanaal langs het kanaal (in de bebouwde kom) naar Musselkanaal rijdt (of andersom) kom je vanzelf langs de watertoren (niet te missen). Neem de afslag naar links vlak voor (of naar rechts direct na als je uit Musselkanaal komt) de watertoren. Neem vervolgens de eerste afslag naar rechts over de brug, en daarna weer de eerste afslag rechts. De weg buigt al snel 90 graden naar links. Vervolgens kom je bij een Y-splitsing waar je links aanhoudt. De weg buigt dan weer 90 graden naar links. Volg de weg tot je aan je rechterhand het veld en clubhuis ziet op het punt waar de verharding ophoudt.

Ik wil proberen met de wedstrijden te beginnen om 11.00 uur. We hebben een clubhuis, maar ik weet nog niet of het bemand zal zijn en wat er beschikbaar is, dus neem maar een lunchpakketje mee.

We hebben eerst de Record-cup: een betrouwbaarheidsrace voor modellen met een 1,5cc Webra Record met een 10cc tank (eventueel tijdelijk extern) en de lijnlengte van 12,75 - 13,00 meter. Daarna de cocktailwedstrijd voor elk lijnbestuurd model met een motor van maximaal 3,5cc en een lijnlengte van maximaal 16 meter.

Voor de cocktailwedstrijd wil ik nog een nieuwe beperking bekend maken: er zal namelijk niet gevlogen mogen worden met modellen met gasregeling, met name zijn dat carriermodellen met een derde lijn of een via een servo bestuurde drossel. Daarmee zou het waarschijnlijk wat te gemakkelijk worden.

Aanmelden en meer informatie bij P.P.A. van der Meer, bij voorkeur per e-mail p.vandermeer@sur.nl en anders thuis 0599-614803 of op het werk 0592-382750.

Bruno, het mooist zou het zijn als jij (liefst samen met Henk?) de VT Air Racer mee zouden nemen als daar een Record op zit, en anders een trainertje (max 3,5cc) voor de cocktailwedstrijd en lekker meedoet. Anders: genieten van de sfeer, stopwatchje indrukken, doellandinkje beoordelen, ballonnen tellen en dergelijke ongein.
To all: ik ben er voor verschillende bezigheden even tussenuit tot en met 11 juni a.s.

Owen zei:
Jammer dat ik er vandaag niet bij kan zijn.
Volgende keer ben ik zeker van de partij.
Zeker, geldt ook voor mij. Ik zit nu al weer in Hilversum en met een avonddienst kun je alles dat verder is dan een uur rijden weg ligt wel vergeten.
Maar we hebben september nog..... :wink: Hoe is de dag nu verlopen?

Ik heb overigens de dag goed gebruikt, samen met Erik een vergelijkings test gedaan van de 3 typen electro-regelaars die we nu hebben.
In het bijzonder hun respons op een plotselinge belastingsprong. En daarmee is een hoop duidelijk geworden.... :roll: > :D

Het was een heerlijke dag met een 9 tal deelnemers. We hebben redelijk weer gehad, er was alleen een korte periode met wat regen. Er zijn twee klassen gevlogen. Eerst de Webra 1,5 cup, waarbij steeds twee teams in een periode van 5 minuten zoveel mogelijk seconden in de lucht probeerden te zijn. Deze klasse vroeg vooral een betrouwbaar motertje (dus een 70er jaren Webra 1,5cc diesel) en snelle pitstops.
Daarna hebben we de cocktail of meer takenwedstrijd gevlogen, waarbij eerst een snelstart moest worden gedaaan, gevolgd door een eenvoudig stuntprogrammaatje en een zo snel mogelijke pitstop nadat het model was geland. In het tweede deel van de vlucht moest er een ballon kapot worden gevlogen en een doellanding worden gedaan.
Opvallend was dat iedereen met een eenvoudig model mee kon doen, en dat de deelnemers de grootste lol hadden, wat duidelijk te zien was aan de grote grijnzen die alle deelnemers met zich mee droegen.
PP, bedankt voor het organiseren van deze dag, en we kijken nu al uit naar de Tupkercup in September!

Ik sluit me helemaal aan bij henk.

Ik ben net thuis. Ik kan nog maar met 1 vinger typen ipv 2
Ik heb weer een zere arm van het meppen tegen de betrouwbare motoren.
Misschien moet ik iets aan sport gaan doen.
Lekker gevlogen.
Goed gepit (als je dat van je zelf mag zeggen)

Kortom een zeer geslaagde dag. PP bedankt.

Robert-Jan zei:
Misschien moet ik iets aan sport gaan doen.
Lekker gevlogen.
Goed gepit (als je dat van je zelf mag zeggen)

Kortom een zeer geslaagde dag. PP bedankt.

dit was toch topsport? het was gisteren ook zeer geslaagd,moet vaker gebeuren zulke events :P

Waar vinden we de uitslagen en de details?
Ik was er dan wel niet bij, maar ik wil natuurlijk wel ALLES weten.... :wink:

ik zal de foto's deze week op lijnbesturing.nl plaatsen, hier alvast een foto van het winnende team van de Webra 1,5cc cup.
Frits als piloot, Robert-Jan als pitman en het model van Frits de Record trainer van SULS.

winnaars.gif

recordtrainer.gif

@ Robert Jan: (over conditie bij aanslaan): jij mept ook bijzonder hard tegen de prop, enerzijds heb je een mooie techniek, anderzijds denk ik dat met name sportmotoren zoals een Webraatje ook gestart moeten kunnen worden met minder geweld. Zo hard slaan hoef je alleen als je een motor wilt starten zonder te primen en zonder iets aan de setting te veranderen. Ik zou vaker een primepje geven door een paar druppels in de venturi of uitlaat te doen (ik giet altijd door de uitlaatpoort op de zijkant van de cilinder die dan in de bovenste stand staat om vapour lock te voorkomen) of door even met de vinger op de venturi aan te zuigen. Voor Webra's geldt dat die veel beter starten als je eerst de naald een slag rijker draait en die na het starten weer terugdraait na de oorspronkelijke stand.

@ Owen: geintje natuurlijk, die beker, maar er was dan ook géén inschrijfgeld!

@ Bruno: Wie de Record Cup heeft gewonnen heb je al kunnen zien. In de Cocktailwedstrijd was er een gedeelde eerste plaats voor Henk de Jong en Sander van der Meij, met elk 44 van de 50 maximaal haalbare punten.

@all: een volledige uitslaglijst volgt verderop deze week (vergeten mee naar het werk te nemen). Ik vond het zelf erg leuk. De Record cup is zeker een aanrader. Ik had twee data gekregen van mijn club, maar we kunnen elders in het jaar het nog wel eens elders in het land proberen? Het concept klopte volgens mij in ieder geval wel. Bij de cocktailcup vraag ik mij enerzijds af of iedereen wel genoeg heeft kunnen vliegen. Misschien moeten we daar iets aan doen voor de volgende keer. Het was minder een groepsgebeuren dan de Record cup. Ook was het figuren vliegen en ballonrammen voor sommige piloot/modelcombinaties misschien wel tè gemakkelijk, terwijl het voor sommige andere combinaties toch te veel gevraagd was. Ik ga nadenken over iets wat de mensen dichter bij elkaar kan brengen.

Uiteraard een geintje over die beker :)
Als het formaat beker in omgekeerde waarde evenredig is aan de hoeveelheid plezier van de wedstrijd, dan zou ik zeggen: Ik heb wat gemist :P :P

Hard slaan is trouwens idd niet altijd nodig, als je de gewenste snelheid maar weet te halen.
Soms helpt het harde slaan wel als een motor erg eigenwijs is.
Zolang je dan maar de propellor slaat en niet het beton zoals Loet wel eens probeert.

Neemt niet weg dat het pitten nog steeds behoorlijk spierpijn op kan leveren. Een jaar of twee geleden ging ik na elke wedstrijd ook dood van de spierpijn.
Enige remedy: SPORTSCHOOL :D
Elke keer na een weekend goed onthouden welke spieren het meeste pijn doen, en dan in de sportschool zoeken naar de apparaten die dezelfde spierpijn opleveren, en die twee keer per week een uurtje bespelen.
Heb nergens meer last van nu, en nog 13 kilo afgevallen ook dit jaar...

PP , aan het eind van de dag moet toch wel de conclusie zijn dat het een bijzonder geslaagd evenement was. Je hebt en passant twee wedstrijden gehouden op een dag! Bij de oude cocktailwedstijd van Haarlem vloog je ook maar twee keer.

Misschien in de toekomst het zo regelen, dat jij ook kan vliegen?

In ieder geval bedankt voor het organiseren en de kennismaking met Stadskanaal.

PP

Ik moet van Bram zo meppen;) Maar het gaat echt beter. Het resultaat was er ook naar.
Totdat de vermoeidheid toeslaat.
Maar om nu naar de sportschool te gaan dat gaat voor een luiwammes als ik wel heel erg ver.
Het probleem met de webra is dat hij graag achteruit wil lopen.
Daar heb ik met deze methode veel minder last van.
Wat wel belangrijk is dat je prop precies goed staat.
De combat kon ik niet goed beet houden hier had ik meer moeite mee
om hem aan te krijgen.

Het nadeel is wel dat je niet voelt wat je motor doet.
Hiermee bedoel ik als hij te veel heeft mep je hem er ook door heen.

Een cocktail wedstrijd is een lastig iets. Je weet namelijk bijna zeker dat ballon rammen er bij zit.
Dit kan je kist kosten. (zoals we gezien hebben). Dit moet je er wel voor over hebben.
Ik zou overigens niet willen dat dit er uit gehaald zou worden.
Een wedstrijd in wat voor een vorm dan ook is altijd goed voor je vaardigheden.
Je gaat toch altijd even verder dan dat je bij normaal vliegen zou doen.
Ik heb er dan ook weer een hoop van geleerd.
B.V. bij ballon rammen moet je laag vliegen en niet even naar beneden duiken want dan zit je na de ballon in de grond.
Maar ik moet zeggen dat op 20 cm vliegen zonder de grond in te boren niet makkelijk is.
Maar het is wel erg leuk om te doen.
Je kan er ook nog een geluk factor bij doen (al zou ik niet weten hoe)
Je kan ook een Joker inzetten op een onderdeel waar je denkt goed in te zijn.
Je kan ook denken om zonder propellor of sproeiernaald te beginnen.
Dan komt de sleutel factor om de hoek kijken. (Ik zou niet willen voor stellen om met een compleet gedemonteerde motor te beginnen).
Of een Le manche waar bij de start aan de andere kant van het veld is.
Kom je hijgend bij je kist probeer hem dan nog maar aan te krijgen.
Ik hou niet van bewegings sporten dus met mijn conditie ben ik hier wel zwaar in het nadeel dus ook dit zou ik niet willen voorstellen.
Ik vond zeker niet dat ik te weinig gevlogen heb. Het was een top dag.

Groet Robert-Jan

Robert-Jan zei:
Een cocktail wedstrijd is een lastig iets. Je weet namelijk bijna zeker dat ballon rammen er bij zit.
Dit kan je kist kosten. (zoals we gezien hebben). Dit moet je er wel voor over hebben.

Ik moest wat vroeg weg, helaas. Hierdoor bijna de hele cocktail wedstrijd gemist.
Wie is er de grond ingedoken? :roll:

Back