recovery piepertje?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Kloppertjes, 2 jan 2007.

  1. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Ik heb hier volgens mij een keer zitten lezen voer een simpel printje dat gaat piepen als het de klap van een landing registreerde.
    Nu ben ik er naar op zoek maar kan het niet meer vinden. Weet iemand hier meer van?
     
  2. DST

    DST Guest

    onder de topic "simpele hoogtemeter" staat er vanalles over :p
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    baterijtje, piepertje en een licht gevoelig celletje ;-)

    Ding in je chute wikkelen en als hij het licht ziet gaat hij lawaai maken. Het heeft bij mij al regel matig een hoop zoek werk bespaard.
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    JanHein,
    Hoe simpel kan het zijn. Super idee!!
    Maar jij hebt toch ook een echte zender met ontvanger om je raket terug te vinden? Heb je daar ook meer info over?


    Daar staat wel info over hoogtemeters (die soms de hoogte in piepjes doorgeven) maar niet over een zoekertje voor je raket.

    Groetjes,
    Bas
     
  5. Truster

    Truster Guest

    Kan ook me een beetje pielen voor een euro of 2,50. Vroeger (hopelijk nu nog steeds) hadden ze van die dingen die je aan je sleutelbos deed en dan als je dan gerold werd er een pennetje uitgetrokken wordt en er dan een heel hard alarm afgaat. Werkt op één klein batterijtje. Behuizing eraf slopen, netjes in de raket monteren en net voor de lancering de pen uittrekken.

    Nadeel is wel dat je nog voor de lancering in de herrie zit, maar het kost niet veel.
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hoi Bas

    Ja die heb ik ook ;-). probleem met die dingen is dat daar een ander prijs kaartje aanhangt.

    simpel gezegt komt het neer op een yagi antenne met een goede scanner en een baken in je raket.

    Het baken dat ik gebruik is van traxa. Een Engelse firma. die dingen hebben een bereik van een paar KM. zit je dus echt hoog met je raket dna is het heel prettig om te weten in welke richting je moet gaan zoeken. DMV van de yagi antenne kun je dan de richting bepalen waar in je raket weg drijft.

    De scanner komt van marktplaats en de yagi kun je zelf maken of kopen. yagi's zijn niet heel erg duur.

    Op deze manier kan ik mijn raket tot op een meter of 50 peilen. Kom ik dichter bij dan raak ik de richting kwijt. Maar meestal heb je dan wel een idee waar je moet zoeken.

    Maar ik het hoge gras is een bieper ook wel prettig.

    Soms loop je op een meter voor bij je raket en zie hem gewoon niet liggen.
    Boven genoemde oplossing kost nog geen 3 euro maar werkt nagenoeg altijd :-D
     
  7. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Het gaat mij echt om een pieper die pas herrie gaat maken als ie met een rotklap op de grond komt, dus juist als ie landt zonder chute :p.

    Ik wil em dan ook niet monteren aan een raket maar op het voorloopstuk van een zweefvlieg lierkabel (echte, geen modellen).
    Als er een breukstukje breekt en de piloot trekt de kabel los van zijn kist valt het voorloopstuk zonder chute naar beneden en belandt meestal ergens in het graan of in de mais. Bijna onvindbaar dus. Vaak is er in samenwerking met de tiploper en lierman nog wel een ruwe peiling te geven, maar toch raken ze regelmatig zoek. En zo'n stukkie staalkabel is toch niet goedkoop (en we hebben het op de studentenclub waar ik vlieg al niet al te breed)

    Zo'n piepertje zou dan erg handig zijn om de kabel te kunnen localiseren.

    Het idee van een golfballenset met radiobaken dinges om ze te kunnen vinden is wel geopperd maar 300 euro is toch geen vergelijk met een stukje electronika van 2 euro :p
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Het ding hoeft natuurlijk niet te gaan piepen als hij op de grond komt.

    Als je plaatje breekt dan kun je ook gebruik maken van een breek contaktje. En die vervangen voor de licht gevoeligecel.
    gewoon een dun kabeltje tussen de chute en de breuk plaat. breekt het plaatje dan gaat je chute er van door en trekt de draad de plug (of wat anders uit je contact) en gaat je baken lawaai maken. moment dta je dan de kabel resten lost donderd het ding mee naar beneden en moet je redelijk makkelijk je helehandel weer kunnen vinden.



    Als je een ruwe peiling hebt dan is een pieper meestal wel voldoende om je kabel/raket weer te vinden.
     
  9. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Is inderdaad wel een idee, dat had ik zelf kunnen bedenken :p. Ik weet alleen niet of dit wel weer mag ivm luchtvaartregels. (ze kunnen af en toe met dit soort dingen erg moeilijk doen)
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik weet er alles van ;-)
     

Deel Deze Pagina