Reddingboot Alida KNRM

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Arjen, 7 dec 2020.

  1. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Ik ben een tijdje weg geweest. Ik was begonnen met mijn Smit Frankrijk varend te maken. Dit is gelukt. Ik heb nog wel meer plannen met de Frankrijk maar voorlopig staat dit op een laag pitje.

    Ik kwam namelijk dit model tegen op marktplaats. Als KNRM fanaat zag ik mijn kans schoon om het model aan te kopen.

    Orgineel heet het model:Rettungsboot Donateur van een Duitse firma. Mijn plan is om hiervan de reddingboot Alida te maken. Zij moet in de originele kleurenstelling komen van toen ze in dienst kwam op Vlieland.

    Hierbij ook wat foto's van de onderdelen. IMG_20201207_114244.jpeg IMG_20201207_112722.jpeg IMG_20201207_113016.jpeg IMG_20201130_135333.jpeg
     
    haje74, k-k en Bert V vinden dit leuk.
  2. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Ik was wel bezig geweest met het inbouwen van de waterjets. Gelukkig is Google mijn beste vriend aangezien mijn Duits niet heel goed is.

    Beide Jets staan er nu in, alleen moeten ze afgelijmt worden met epoxy.

    De motoren die bij de kit zaten passen helaas niet rechtstreeks op de jets. Hiervoor heb ik cardannen besteld (dubbele voor beter uitlijning. Dit is ooit door iemand mij verteld dat dit het beste werkt). IMG_20201201_113049.jpeg IMG_20201201_134829.jpeg IMG_20201201_142145.jpeg IMG_20201201_163642.jpeg IMG_20201201_141022.jpeg
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  3. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo allemaal

    Aangezien ik aan het wachten ben op de epoxy lijm voor het permanent lijmen van de waterjets ben ik verder gegaan met de opbouw.

    Zoals op de foto's begint het al het al aardig vorm te krijgen maar tijdens het passen op de romp en het dek viel mij iets op.

    Tussen het dek en de opbouw blijft ruimte zitten (zie foto). Dit is ongeveer 6 mm. Is er iemand die dit of zoiets eerder tegen gekomen is en daar een oplossing voor weet? Het dek ligt nu vlak op de platte kant van de romp. Zou ik het dek meer in de juiste vorm moeten gaan maken of juist iets anders?

    Bijvoorbaat dank.

    Ps verdere opmerkingen suggesties zijn altijd welkom IMG_20201209_155556.jpeg IMG_20201209_155553.jpeg IMG_20201209_160651.jpeg IMG_20201209_155618.jpeg
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjen, Ligt het dek niet klem in de romp waaerdoor dat een beetje buigt? Of is er iets mis gegaan met het inlijmen van de opstaande rand? Kan die rand er nog uit, dan dek tegen de opbouw fixeren en dan opstaande rand er opnieuw inlijmen. Beetje moeilijk om dat op afstand te bepalen. Hopelijk kun je hiermee vooruit, of zie je opeens (g)een opening (meer). Beetje kryptisch, maar is de spleet dan weg. Gr. Klaas.
     
  5. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo Klaas

    De vlakke rand waar het dek op ligt is 1 geheel met de polyester romp. Het dek zelf licht er los in en kan nog een beetje heen en weer.

    De opstaande kanten binnen in de dekplaat zitten er nu nog los is (onder het mom meten is weten). In de opstaande rand zitten sleuven die in het dek vallen, maar deze zitten in 1 lijn en vlak. Dus vanuit daar zal de kromming niet komen.

    Dus wat wel zou kunnen is dat ik inderdaad het dek tegen de opbouw aan klep en dan probeer van onder af te fixeren. Ik zat anders zelf aan iets te denken om er strip er vlak onder lijmen maar ik weet niet of hij dan de boel op spanning houdt.

    Misschien iemand anders nog suggesties?
     
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.442
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Geen suggesties.
    Maar wat een mazzeltje, zeg.

    Of toch een tip:
    Je zou een oproepje kunnen doen op de FB pagina van Vaargroep Nienoord. https://www.facebook.com/vaargroepnienoord.nl
    Daar is iemand die hem al eens (varend) gebouwd heeft.
     
  7. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Bedankt heb de beheerde van de Facebook pagina een berichtje gedaan. Even afwachten dus.
     
  8. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Weer een klein uodateje vandaag.

    De epoxy lijm is binnen dus vandaag de waterjet definitief op hun juiste plek gelijmd. Het lijm was wat dikke dan ik had verwacht en het wou niet erg lekker vloeien. Om het er dan netjes op te krijgen met een spateltje was nogal een uitdaging. Dit wordt nog wat schuur werk denk ik.

    Verder waren de cardannen voor de tussenassen er ook. Die liggen ook klaar om in gebouwd te worden. Ik moet alleen nog motor steunen bouwen.

    Opmerkingen,vragen of suggesties altijd welkom.

    Groeten Arjen IMG_20201217_145935.jpeg IMG_20201217_140123.jpeg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Weer een kleine update:

    Via via is het gelukt om iemand te vinden die ook ervaring heeft met de bouw van een Valentijn. Dus hier werken we samen aan om de aandrijving gedeeltelijk op de rit te krijgen. Met name de aansturing wordt nog even een lastig stukje voor mij.

    Ik ben langzaam verder gegaan met het maken van goede degelijke motorsteunen. Uit aluminium T profiel. Deze heb ik daarna met epoxy vast gezet op de romp.

    Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik verder de jets moet laten sturen en hoe te zorgen voor de achteruit werking (bucket). Het originele idee van kehrer wil ik eigenlijk los laten en ik wil er een stuurnozzel achterzetten. Ook de keerklep (bucket) moet ik dan zelf maken (mocht iemand hier ervaring mee hebben hou ik me aanbevolen!!!).

    De nozzel zag ik bij kehrer modellbau op de site staan dus die zal ik binnenkort gaan bestellen.

    Voor de aandrijving hiervan heb ik servos nodig, maar door het bos van servos zie ik de juiste niet meer. Ik kreeg wel het advies om te zoeken naar 1 met stalen/metalen tandwielen moet zoeken. Iemand een advies?

    Groeten Arjen IMG_20201221_145633.jpeg IMG_20201223_111612.jpeg
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
  11. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Bedankt Klaas ik zal er even naar kijken.
     
  12. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Na wat dingen besteld te hebben ben ik verder gegaan aan de opbouw. Uiteindelijk wil ik graag verlichting inbouwen bovenop het stuurhuis. Het zal dan gaan om de volgende objecten:
    - Navigatie verlichting
    - Sleeplicht
    - Zwaailicht (nog niet 100% zeker)
    - Zoeklichten
    - Kotter lichten/schijnwerpers

    Deze wou ik met behulp van ledjes aansluiten, hiervoor had ik bedacht om netwerk kabel voor te gebruiken als voedingsdraad. Ik wou dan elk ledje apart bedraden zodat je alles apart kan schakelen. Alleen vraag ik me af of dit uiteindelijk wel een goede gedachte gang is. Het kan natuurlijk ook dat ik 1 plus en 1 min kabel gebruik per groep. Wat is jullie advies hierover? Ik hoor graag.

    Tevens wou ik de bedrading niet in het zicht hebben dus heb ik met een stiftfrees een sleuf gefreesd in de twee achterste staanders van de stuurhuis. Dit bestaat uit twee delen dus leek mij ideaal om de bedrading in weg te werken. De netwerk kabel die ik als maat gebruikte moet daarna onder het stuurhuis vloer verdwijnen.

    Groeten Arjen IMG_20210118_113635.jpeg IMG_20210118_140533.jpeg IMG-20210118-WA0005.jpeg IMG_20210118_120731.jpeg IMG_20210118_113611.jpeg
     
  13. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hou er rekening mee dat je bij verschillende kleuren led’s verschillende weerstanden nodig hebt. Had rode en groene navigatie verlichting op 1 weerstand gezet en toen gaf alleen de rode licht. Verder is netwerkkabel prima te gebruiken, heb het ook door de hele boot liggen
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb er erg in dat de meeste schakelapparatuur via de min schakelt. Dus als je een gemeenschappelijke aansluiting neemt gebruik dan de plus. Voor ledverlichting kun je hele dunne draadjes gebruiken. In veel van mijn modellen heb ik tussen de weerstanden en de leds trafodraad gebruikt van de primaire spoel. Ledjes zijn 3 mm exemplaren. Hieronder een schema. Gr Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2021
  15. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Bedankt voor de reacties.

    Van de weerstand kon ik me wel iets van herinneren. Dat moet ik nog even goed uitzoeken.

    Het schema kan ik helaas niet zien.

    Groeten Arjen
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    In de herkansing dan. Kan nog toevoegen dat de ledjes, die ik gebruikte doorgekleurde koppen hadden. Daardoor trekken ze een gelijk amperage en werkt het in in mijn geval in serie wel. Geeft van 7,2 tot 12 Volt voldoende licht. Over de led voor de schijnwerper heb ik een achter de weerstand een condensator (Elco) gezet. Staat niet in het schema. Daardoor gloeit de "lamp" vertraagd op en ook wat na bij uitschakelen. Gr. Klaas.

    IMG_20180430_0002.jpg
     
    HansN en Arjen vinden dit leuk.
  17. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    De bouw gaat langzaam door.

    Vandaag een begin gemaakt met de uiltlaten van de motoren, deze zaten niet bij de bouwkit in. Na wat uitvogelen ben ik hiermee gekomen.

    De gaten gemaakt en straks gaan ze in de epoxy zodat alles waterdicht wordt. In de achterkant van de uitlaten komen de koelwater uitlaten.

    Later moeten er het oranje omheen zoals bij het origineel. Dit is onderandere tegen waterslag. IMG_20210206_141003.jpeg IMG_20210206_141023.jpeg IMG_20210206_141048.jpeg 20201229_184049.jpeg
     
  18. Arjen

    Arjen

    Lid geworden:
    18 feb 2018
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Vlieland
    Hallo lezers er is weer een update.



    Ik ben nu bezig om eerst de romp af te maken. Dit wil ik eerst helemaal waterdicht gaan maken voordat ik verder ga met de opbouw.

    De originele "buckets" (de zwarte op de foto's) die bij de bouwkit zaten lijken niet op het origineel van de Alida. Hiervoor wil ik dus andere maken. Via de site van kerher kon ik wel anders straalbuizen kopen. Deze heb ik er nu opgezet.

    Nu komt het lastige deel, waar ik misschien ook nog wat hulp bij nodig heb. Origineel hangen er hamilton waterjets achter. Deze hebben andere keerkleppen/buckets. Deze wil ik dus proberen na te maken, mocht dit niet lukken kan ik nog terug vallen op de andere keerkleppen.

    De keerkleppen/buckets op de foto zijn van onze eigen stations reddingboot (er zitten de onder de Alida). Toen deze voor inspectie op het droge stond snel wat foto's genomen.

    Om hem na te maken dacht ik om het van metaal te doen. Is dit een goede keuze? Het dunne metaal kan ik zelf lassen.

    Ik had bedacht om van karton een model te maken zodat gelijk een hoop dus staal ga gebruiken om iets te maken.

    Ik hoor graag of er andere ideeën of tips zijn. Ik heb wel op het internet gezocht maar tekening of waar je ze kon kopen heb ik niet gevoden. IMG_20210217_163336.jpeg IMG_20210217_163328.jpeg IMG_20210217_163003.jpeg IMG_20210217_163013.jpeg IMG_20210204_093218.jpeg IMG_20210204_093232.jpeg
     
  19. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Word al een mooi model, is deze zelfbouw of als kit ergens te koop?
     
  20. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim

Deel Deze Pagina