Reddingvlet Cornelia Clasina

Hallo allemaal ben onlangs maar weer eens begonnen met een nieuw model.
Nu eens een wat kleiner scheepje vooral omdat dit te overzien is.
Aangezien een model me echt gaat tegenstaan als het te lang duurt en uiteindelijk op de plank beland.
De planken zijn namelijk op;);)

corneliaclasina.png


dscf1085g.jpg


dscf1086q.jpg


De bovenste foto van onze vriend Google geplukt hieronder de tekeningen
en de spantjes op triplex geplakt waarna ik deze heb uitgezaagd.
Het begin is er.
Groeten Norwin
 
Leuk scheepje

Hallo Norwin,
Ik ga dit draadje volgen, al je planken zijn vol zeg je. Heb je zoveel niet afgebouwd? of begrijp ik je verhaaltje verkeerd?
Ik koo nog al eens onafgebouwd spul om dit zelf af te maken.
Succes met je reddingsboot.
 
Hallo, je hebt me wel goed begrepen hoor.
Er staan nogal wat projecten onder een beste laag stof op de plank.
Dus vandaar de planken staan vol.
Groeten Norwin
 
Als fan van reddingsboten, ga ik deze zeker volgen. Ik hoop van harte dat bij dit project de vaart erin gaat blijven. Succes!
 
Weer een paar plaatjes van mijn projectje om op het forum te plaatsen.
Plakken en zagen geen onaardig klusje om er weer een beetje in te komen.

dscf1087v.jpg


dscf1089f.jpg


Groeten Norwin
 
Ondertussen zijn de spanten en de kiel gezaagd, geschurd en geplaatst.
Er begint een klein beetje vorm in te komen:D:D.

dscf1231g.jpg


dscf1232r.jpg

Inmiddels begint de beplanking ook al lekker op te schieten.
En dan komt het klusje plamuren schuren enz. enz.:rolleyes::rolleyes:
Groeten Norwin
 
Hallo Brecht.
Nee ik ga de spanten bekleden met latten.
Bij eerdere modellen deed ik dat met latten gezaagd van een plank.
Maar bij dit model heb ik de latten gezaagd uit 1 mm triplex, ik heb hier nog geen ervaring mee.
Maar ik heb de indruk dat dit sterker maar ook veel lichter is.
De romp is zo goed als dicht, zodra ik de boel strak heb zal ik weer een foto plaatsen van het scheepje.
Groeten Norwin
 
oké, maar als je er styroduur tussen steekt en dan bekleed met polyester dan kan je het zo sterk maken als je zelf maar wilt en is ook veel lichter (zie bouwverslag containerschip bouwverslag-container-ship) met hout heb je het probleem dat als je ergens tegen vaart dat je verf er wel mooi kan uit zien maar onder je verf (het hout) begint het dan te rotten en na een tijd kan je hem gewoon in de vuilbak gooien. maar ik verplicht je nergens naar natuurlijk.

mvg Brecht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brecht, het is fijn dat je wilt helpen, en polyester heeft voordelen. Maar als het hout eerst met bijvoorbeeld een speciale lak/impregneerhars, bijvoorbeeld G4, wordt behandeld, die diep in het hout trekt, en daarna keihard wordt, dan is het hout echt goed afgeschermd van invloeden van buitenaf en ook al sterker dan alleen verven. Sommigen zetten hun houten romp ook in de epoxy, eventueel na het aanbrengen van dun glasweefseldoek. Het eindresultaat zal qua sterkte dan zeker vergelijkbaar zijn met een polyester romp.
 
En inderdaad de romp wordt zowel van binnen als van buiten in de epoxy gezet.
Dan is het rompje zo sterk dat je het gerust eens uit de tengels kan laten glijden:rolleyes::rolleyes:
Hier heb ik ook al ervaring mee en het rompje is nog steeds strak en waterdicht!!
Groeten Norwin
 
Inmiddels is de romp dicht en geplamuurd.
En er begint aardig vorm in het model te komen.
Wie heeft er een idee voor de motor het model is 51 cm lang.
Verder heb ik al een schroef van Raboesch liggen namelijk de geskewde uit de 162 serie van 25 mm in doorsnede.
Ik heb nog een speed 400 van 6 volt liggen maar of dit toereikend is weet ik niet.
Graag verneem ik een reactie.

dscf1905m.jpg


dscf1906f.jpg


Inmiddels heb ik ook een begin gemaakt met de kimkielen die onder het rompje moeten komen.

dscf1931i.jpg


Groeten Norwin
 
Hoe zwaar gaat je boot ongeveer worden? Ik heb een reddingsboot van vergelijkbare lengte varen op een Speed 400 7.2V versie (op 6 volt NiMH) en dat vaart zo:


Op glad water:



Met wat meer golfjes:



En met flinke golven:



Nu is dit wel een wat lichter bootje, denk ik, en de rompvorm is vrij scherp van voren. Een vlet wil iets meer door het water heen duwen, denk ik, dus een iets minder toeren makende 500 motor zou misschien ook wel kunnen, zoals de Speed 500E. Je schroef is wel wat klein, maar misschien compenseert de hogere spoed, vergeleken met een kunststof type, dat wel weer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Indoorvlieger, ik heb nog geen idee hoe zwaar het model zal worden.
Het rompje is nog erg licht een paar ons schat ik zo.
Dus het wordt een beetje uitproberen, eventueel heb ik ook nog wel een
500 E liggen in de la.
Het schroefje komt behoorlijk overeen met tekening en de gegevens van de site van Raboesch.
Maar ja wat dat voor waarde heeft???
Groeten Norwin
 
Norwin,

Draait een 500e niet te snel? Zelf heb ik het zelfde probleem gehad met mijn Witte Zee(90cm) , de motor draaide te snel waardoor het vaarbeeld niet meer klopte. Na advies van het forum heb ik een wedico buhler 12V aangeschaft. Even groot alleen het toerental is veel lager.

Groeten,
Justin
 
Hallo Justin, zeker weet ik het niet maar volgens mij draait een 500E
langzamer dan een speed 400.
Maar daarom stel ik hier dus ook de vraag nietwaar:rolleyes:

@Bombarst, een speed 900 lijkt me een tikkie te veel voor dit model denk ik

Groeten Norwin
 
Norwin,

Draait een 500e niet te snel? Zelf heb ik het zelfde probleem gehad met mijn Witte Zee(90cm) , de motor draaide te snel waardoor het vaarbeeld niet meer klopte. Na advies van het forum heb ik een wedico buhler 12V aangeschaft. Even groot alleen het toerental is veel lager.

Groeten,
Justin


De Zwarte Zee serie zijn ranke schepen, die makkelijk op snelheid komen. Ik heb zelf een sleper die ca 50cm is maar plomper dan de ZZ en die vaart mooi met een 500E op 6 volt.
 
Een 500E zit flink vaart in, maar ja, ik draai 'm ook op 12 volt...
Ik heb er eentje bij de kopschoef staan met een vertraging er tussen die de helft van de snelheid wegneemt.
En dat is nodig ook: Onbelast daait ie op 12 volt 12.000 toeren volgens Graupner.
De 720 Torque (heb ik achterin liggen) doet onbelast 4100 toeren op 12 volt.
 
Back
Top