reductie

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Gilbert, 1 nov 2006.

  1. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ik ben aan het nadenken over de tandwielkast die nodig is voor een orni. De meeste vogels gebruiken tandwielen die denk ik vrij duur zijn, of moeilijk aan te komen. Is het een idee om de tandwielen van een instapheli te gebruiken (dragonfly??). Mijn zoon heeft er zo een en ik vermoed dat de reductie daar reeds meer dan 20 is. Een ander idee is een wormwiel constructie. Ik zie dat niet zo veel, maar volgens een collega is dat ideaal om een aanzienlijke reductie mogelijk te maken. Is een worm wiel minder robuust?

    Bedankt voor jullie inzichten

    Groeten, Gilbert
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Over die vertraging kan ik kort zijn. Zorg dat je genoeg tandwielen gebruikt. Je moet namelijk 2 dode punten overbruggen op een manier dat je motor niet merkt dat er dode punten zijn. Daar naast moet je zorgen dat je uitkomt op een slagfrequentie van ongeveer 6 slagen per seconde voor een orni in de maat van 1,2 meter. Bij kleinere moet dat sneller en bij groter kan dat langzamer. Als tandwielen kun je nemen wat je wil, zolang je maar op de gewenste slagfrequentie komt.
     
  3. Gilbert

    Gilbert Guest

    Theo, ik neem aan dat je bedoelt dat een grote vertraging nodig is (1:100). Voor het overbruggen van de dode punten denk ik dat een groot 'moment' nodig is. Dit is te bereiken door een groot aantal draaiende elementen maar kan ook bekomen worden door een draaiende ring. Volgens mij is de masse van deze laatste oplossing kleiner maar kan het draaimoment even groot zijn. Of ben ik verkeerd?
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,
    niet helemaal duidelijk voor mij wat je bedoelt (draaiende ring?), maar volgens mij bedoelt Theo dat een ornithopter geen constante belasting van de motor vraagt. De orni zal de motor onregelmatig belasten, sommige regelaars komen dan in problemen, hoe groter de vertraging, hoe minder je er last van zal hebben.
    Bv. de Eagle heeft een vertraging van 100x, dit is goed gekozen, geeft geen problemen...........................
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik denk dat hij met die ring een vliegwiel bedoelt en dat werkt misschien wel maar is extra gewicht. En dat is nou net iets dat we niet kunnen gebruiken.
     
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Inderdaad, ik heb ook met een vliegwiel in combinatie met een kleine vertraging geexperimenteerd, geeft problemen bij opstarten van de (brushless) motor.
    Orni's hebben nu eenmaal een grote vertraging nodig, de vleugel moet flappen met een frequentie tussen ongeveer 5 tot 12 flappen per seconde, afhankelijk van de afmetingen van de vleugel.
    Ik vlieg momenteel met vertragingen tussen 44x tot 100x, minder is niet aan te bevelen, je komt dan in de "gevarenzone".
     
  7. Gilbert

    Gilbert Guest

    Met een wormwiel kun je misschien een vertraging (100:1) bouwen die lichter is. Daarnaast heb ji roterende mass nodig om de dode punten te overbruggen. Dit kan bereikt worden daar grote (en zware tandwielen) te gebruiken of een lichter vliegwiel waarvan de massa zich concentreerd weg van de as (ideaal = ring)

    PS Vandaag met Eagle gevlogen maar geen groot succes, zal nog eens in het Eagle draadje duiken...
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Wat gebeurde er met de eagle tijdens de pogingen?
     
  9. Gilbert

    Gilbert Guest

    eagle kan geen hoogte maken. Er was wel wat tegenwind...
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Een wormwiel is helaas inefficient..

    Had dat al geprobeerd.
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik moet mijn mechaniekje ook eigenlijk nog testen.... Heb er alleen nog nooit een vogel voor gemaakt...

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18437&start=45
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Een wormwiel vertraging schijnt veel powerverlies te geven, ik heb het nog nooit bij een orni gezien.
    Als je een vertraging van 100x gebruikt, heb je geen extra massa nodig, het motoranker heeft voldoende vliegwielwerking. Ik heb ook een orni met 44x vertraging, dit gaat nog net, de vleugel is wat kleiner, 100cm, deze klapt bij lage toerentallen minder soepel dan de Eagle met de 100x vertraging.
    Ga je nog lager in vertraging en gebruik je bv. een brushless buitenloper met hoger koppel en een vliegwiel, dan vliegt het wel, maar komt er een ander probleem om de hoek kijken: Je krijgt problemen met het opnieuw opstarten van de motor TIJDENS de vlucht. Door het gewicht van de orni staan de vleugels omhoog, bij opstarten van de motor moeten de vleugels omlaag, het gewicht van de orni werkt tegen, de motor wil niet opstarten, heb ik meegemaakt :cry:
    Op de grond start de motor wel op, omdat je de orni vasthoudt, werkt het gewicht niet tegen :wink:

    Jouw Eagle geen groot succes.
    - wat is het vlieggewicht?
    - wat voor accupack gebruik je?
    - wat is de spanning van het accupack als je volgas geeft?
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Dit ziet er best goed uit Sietse, zou toch eens proberen om het in een orni te bouwen :wink:
     
  14. Gilbert

    Gilbert Guest

    Eagle weegt 348 g alles in, de lipo is een WOW-RC 2s1p 740, 20 C cont, 30 C bursts. Spanning tijdens volgas nog niet gemeten, maar dit zou toch geen probleem mogen zijn met deze lipo's.


    Gilbert
     
  15. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Gewicht is prima, mooi laag, dat kan het probleerm niet zijn :wink:
    Dan ga ik toch aan het vermogen twijfelen, spanning bij volgas moet toch wel ca. 7.0V zijn, je gebruikt neem ik aan, de standaard speed 300 6V motor?
    Heb je een voltmeter, dan zou ik toch eens de accuspanning meten als je volgas geeft, 20C en 30C zijn leuke kreten, maar dat zijn vaak alleen maar verkooppraatjes, eerst zelf meten, dan pas geloven, helaas :cry:
    Nog mooier is als je de flapfrequentie kunt meten, de Eagle heeft ca. 6 flaps/sec. nodig om goed te vliegen. Het is te meten met een normale optische toerentalmeter, ingesteld op 2 blads prop. 6 flaps/sec. komt overeen met 360 toeren/min. Meter voor de vleugel houden en een zaklampje erachter voor de belichting.

    Staart goed ingesteld? Hoek ca. 20 tot 25 graden t.o.v. de lengteas, veel meer dus dan bij een normaal modelvliegtuig :!:
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    beetje teveel projecten nu jammer genoeg...
    je verhaaltje erboven klopt trouwens ook wel. Ik zat alleen te denken aan een goeie veer die de vleugels in rust (motor uit zweven) horizontaal houd. Ik wil ook niet zo standaard flapper. Maar eentje in de richting van de EV-serie van: http://www.ornithopter.de/.
    Dat vind ik nog steeds zooooooooooooooooo mooi.... Die motor heeft trouwens echt vet veel kracht, op half gas gaat ie nog niet heel hard (positief voor grote flappie), maar toch kan ik hem met de hand niet tegehouden :)
     
  17. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Een veer zou ik niet gebruiken, dat geeft vermogenverlies, er is een andere manier om de vleugel horizontaal te krijgen tijdens zweven, een pal zorgt ervoor dat de vleugel geblokkeerd wordt, ik gebruik dit ook, ergens in het Eagle draadje en ook ergens in het Thunder Roc draadje heb ik wat foto's geplaatst, waar precies, weet ik niet meer, even zoeken :wink:
     
  18. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ik gebruik inderdaad een 300 6V motor. De spanning van de Lipo is 8,05 V onbelast en bij ~6A is de spanning nog 7,10 V. Dit komt overeen met de waarden die jij opgeeft. Ik heb geen toerentalmeter. Ik zal nog eens goed kijken naar de hoek van de staart. Misschien nu een beetje te veel.

    Ik las ook over het opspannen van de vleugel. Is dat nodig?
     

Deel Deze Pagina