Reely CF 3

Ja joh, jij hebt helemaal gelijk! :rolleyes:

Naast het feit dat een goed geconfigurrerde 30cc best meer toeren kan maken dan een slecht geconfigureerde 23cc dan ook maar de vraag waarom de Audi diesels met de veel lagere toeren bij de 24h van Le Mans vooraan rijden.

Joh,,,,,,,,,,, jij hebt gelijk?

Gaan we nu Audi diesels verglijken met onze motortjes?
Appels met peren vergelijken noem ik dat.
Ach ja, ik zal er ook wel geen verstand van hebben!
Af en toe doe ik wel eens een motortje.
Maar dat zal ik dan wel niet goed doen.

Ga in dit geval toch echt nog steeds met Roelof mee...
Op het gebied van toeren kan je een 30,5cc net zo hard laten lopen als een 23 of 26cc.

Roelof geeft alleen aan dat je niet perse toeren nodig hebt om hard te gaan RonW...
De diesels in de Lemans zijn daar een voorbeeld van.

Komt er gewoon op neer dat je met een 30,5cc zelfs met wat minder toeren net zo hard of harder gaat als met een 23 of 26cc omdat de 30,5cc ze op het vlak van koppel volledig de oren zal wassen.

En ja dat heb ik ondervonden in een 15kg zware 4wd met een aangepaste 26cc vs een aangepaste 30,5cc.

Komt er gewoon op neer dat je met een 30,5cc zelfs met wat minder toeren net zo hard of harder gaat als met een 23 of 26cc.

De discussie ging over de 23cc en de 26cc

Waarom altijd denken zoals ze aangeven in boekjes over 2-takt
In dit geval maakt 23cc meer toeren.. Daarom word vaak in competitie land ook vaak 23cc gebruikt

Ik heb best veel wedstrijd rijders al gesproken en die rijden ook met een 23cc zenoah of CY

Het is gewoon bewezen.. Waarom dan niet toegeven dat het zo is?

Omdat het in die boekjes over 2-takt gaat over bewezen principes b.v. , om maar ff wat te noemen.

De rede dat wedstrijdrijders vaak voor 23cc kiezen zijn niet de toeren :!:
Dat is het lagere brandstofverbruik tenopzichte van een 26cc of groter en het soepelere motorkarakter van een 23cc.

Een 26 of zelfs 30,5cc die net zo ver getuned is als de gemiddelde 23cc wedstrijdmotor komt er ineens veelste hard in met het vermogen om daar met een 2wd clean mee te kunnen blijven rijden.

Leuk dat je een poging doet , maar dit gaat jouw nog boven je petje als het gaat om kennis

;)hahaha Jelte jongen ,ga niet zo eigenwijs doen he"?je heb zelf gezien in vlaardingen met de verschillende blokkies ,mijn big mama doet in toeren al veel meer als jou 26 cc tje ,en neem maar van Roelof en mijn naamgenoot aan dat het zo is ,zij doen dit al toen was jij niet eens in de planning? grote vriend hahaha gr.pinda danny

Alleen het jammere is dat Jelte standaard Zenaoh's vergelijkt en iedereen die hem tegenspreekt allemaal over getunede blokken praat tegenover een standaard Zenoah 26cc.
Terwijl ze in hetzelfde berichtje ook even vertellen dat timing de sleutel tot toeren is, en zichzelf tegenspreken want timing aanpassen betekend getuned blok en dit is niet de oorspronkelijke vergelijking.

Heel duidelijk, alleen zoals Jelte het schrijft draaien alle 23cc motoren meer toeren en zo kan je het niet stellen. Overigens zeggen standaard motoren uit de fabriek ook niets want een Standaard Marder komt met een potje en de CF3 komt met een (voor wat het heet) een getunde pijp, dat kan verschil maken in het idee die Jelte heeft. En maar niet te vergeten dat ook de fabrieks specs kunnen veranderen.

Jelte heeft zelf een andere zuiger in bestelling, een normaal persoon zal de bestaande zuiger aanpakken. OK, een losse zuiger is de kosten niet....

Dus Jelte is geen " normaal " persoon??
Hij heeft weinig ervaring op het gebied van motoren, en dan moet hij ineens een zuiger aan gaan passen, zelf, met hooguit een Dremel?
Niet helemaal netjes deze reactie..

Jelte heeft zelf een andere zuiger in bestelling, een normaal persoon zal de bestaande zuiger aanpakken. OK, een losse zuiger is de kosten niet....

Dat bedoel ik niet, waarom een gemodificeerde zuiger kopen als ook de originele zuiger aan te passen is. Overigens als een tuner de tuning van een motor heeft uitgeplozen zal hij iedere motor in zijn geheel willen bekijken of zijn maatgeving op de motor toepasbaar is om zeker te zijn dat dezelfde tuning ook in die motor komt (temiste ik doe dat ook met de vele N21-5T motoren die ik al reeds gedaan heb). Alleen een andere zuiger kan dus per motor andere resultaten geven. Hoewel meestal niet minder zou het wel kunnen....

:Dach ,hij is nog jong ?maar voor de rest een keurige jongen,soms eigenwijs ?als dat alles is toch?

Het gaat mij er niet zozeer erover of hij jong is, of eigenwijs, of keurig of niet.
Maar meer dat er de laatste tijd erg veel met modder wordt gegooid, of het nou nuttig is of niet, of gegrond of niet(ik spreek hier over meerdere topics).
Nu als je veel kijkt zie je een aardig vast groepje mensen hier reageren, niks mis mee, maar dan komen er mensen die je hier vaker niet ziet en ineens van alles verbeteren, dat kan op meerdere manieren uitpakken zoals het vertrekken van leden of nog meer modder gooien.
Er is niks mis mee dat mensen hun kennis en ervaring willen delen(is welkom zelfs!) maar ze moeten ook begrijpen dat er mensen zijn die niet zoveel ervaring hebben, of een andere ervaring/kijk op iets.
Naast dat Jelte is ook jong, heeft dus nog niet zoveel tijd gehad om te leren zoals andere, en iedereen was op zo'n leeftijd aardig eigenwijs dus dat valt ook niet echt te verwijten.

Denk zelf ook dat de meeste op 14jarige leeftijd niet veel van timingen en poorten wisten, tegenwoordig valt informatie makkelijker te vinden maar dat betekend niet dat we eerder slim worden.
Er is ook nog zoiets als praktijk ervaring en dat is meestal wel zo handig in dit soort zaken.

mmmm ,ik gooi geen modder ,ik zit veel op modelbouwforum ,alleen ik reageer niet zo veel ,ik vind als er wat is ?een discussie of iets dergelijks moet je gewoon kunnen zeggen zonder dat je voor jan lul word uitgemaakt,ervaring of niet ?Jelte zit op vele bigscale forums weet ik ,denk dat hij teveel naar andere 'wedstrijdrijders luistert''

Ik had het over standaard motoren.. van getunede motoren weet ik niet veel
Komt ook omdat ik alleen nog maar standaard heb gereden.

Het enige wat me al op diverse fora's is verteld dat een standaard 23cctje uit de fabriek meer toeren maakt.
Misschien luister is te veel..
Zou allemaal kunnen toch. Of dat nou een voordeel is.
Ik heb geen flauw idee

@Danny

Wahaaaa.. Ik was nog niet eens een cel ;)

mmmm ,ik gooi geen modder ,ik zit veel op modelbouwforum ,alleen ik reageer niet zo veel ,ik vind als er wat is ?een discussie of iets dergelijks moet je gewoon kunnen zeggen zonder dat je voor jan lul word uitgemaakt,ervaring of niet ?Jelte zit op vele bigscale forums weet ik ,denk dat hij teveel naar andere 'wedstrijdrijders luistert''

Gedeelte over modder gooien was ook niet voor jou bedoeld maar meer in het algemeen.
Ik deel wel je mening dat er wat gezegd van mag/moet worden maar in sommige momenten kan het met wat meer beleid, mensen leren door te lezen en door te doen.
Vandaar dat de waardering voor het delen van ervaring en kennis, maar ook begrijpen dat er mensen zijn die het nog niet weten, die moeten het nog leren :thumbsup:.

heej Jelte,riep je nog op 010? 23 26 29 cc Jelte er is hier geeneen die kan zeggen hoeveel toeren ze eigen blokkie draait hoor ?niemand mzzls Danny

Jelte haalt het over zich heen.
In dit geval maakt hij een stelling over meer toeren van een 23cc maar vergeet te vermelden dat zijn gedachtengang alleen over standaard blokjes gaat. Dan is er nog de factor uitlaat welke een grote rol speelt bij motoren en de ene RTR auto met een pot komt en de ander met een getunde uitlaat. En dan wat ik al aangaf kan een fabriek zo zijn specs veranderen of kan een andere autofabrikant zijn motoren met andere specs bestellen. Hiermee geef ik aan dat ook al heb je het over standaard motoren de stelling van Jelte geheel aan een los draadje hangt.

En naast dat alles hoeft het "mindere toeren" van een 30cc niet slecht te zijn als het koppel optimaal benut wordt via de juiste tandwielen.

Back