Reely Cross Tiger

• Topicstarter Topicstarter Benji
  • Startdatum Startdatum
B

Benji

Guest
Hela,

Gezien mijn brandstof auto vertraging oploopt en mijn fuego in de lappenmand is(en de onderdelen uit oostenrijk erg lang gaan duren) is mijn vriendinnetje zo lief geweest een autotje te bestellen van een paar tientjes om me aan de gang te houden ;)

Vandaag stond dus de Relly Cross Tiger 4x4 electro truck op mij te wachten.
Wat zij niet wist, en ik wel, is het dus een bouwpakket. gevolg: tafel compleet gevuld met onderdeeltjes :D

Ik ga morgen even smeermiddeltjes halen en kijken of ik een vervangend ball-head kan krijgen(de eerste die ik indraaide in de servosaver is gebroken *grom* dus die moet ik uitboren)
Dan ga ik het hele weekend aan het bouwen en zal ik hier het verslag plaatsen :)

Het pakket:

Ik moet zeggen dat het er goed verzorgd uitziet, voor wat je mag verwachten van een pakket van 5 tientjes.
Het is een kopie van het Tamiya TL-01B chassis, niet het nieuwste of beste, maar leuk om wat mee te klieren op een grasveldje.
Hij word geleverd met een 540 motor(die ik ERG groot vind lijken, vergeleken met de 540 van mijn fuego, maar dat zal aan mij liggen)
Ik gebruik de regelaar en ontvanger uit mn fuego, wat dus een Tamiya TEU-302BK en een Acoms 40mhz AM is.
Als stuurservo gebruik ik een Kyosho Perfex die ook uit mijn fuego komt, maar die had ik al vervangen voor de Acoms die bij mn zender zat.

De handleiding is niet super duidelijk maar het is te begrijpen. Er werd bijvoorbeeld niet aangegeven op welk onderdelen raam de servo houders zaten, als je niet goed kijkt zie je niet dat ze er opmoeten! Maarja, met goed lezen en kijken kom je er wel uit.

Wat dus even een tegenvaller was, was de ball-head die door midden ging, maarja.. 50 euro he.. Morgen dus proberen uit te boren en een nieuwe regelen bij de modelbouw shop.

Dan ga ik volop aan het bouwen en zal ik de foto's plaatsen.

Ben benieuwd wat een karretje van 5 tientjes gaat kunnen, en vooral hoelang gaat hij het volhouden?

ben benieuwd... ik had ook al gekeken of dit wat zou kunnen zijn voor op vakantie. Even een dikke motor er in en eens zien wat er gebeurd! :D

Zou er niet een al te dikke motor in doen...
Denk niet dat het zo stevig is dat het met een snelle motor heel blijft ;)

Ik verwacht er ook geen topprestaties van, maar het is leuk om te bouwen en het rijdt totdat ik mn nitrobakkie heb ;)

denk niet dat sterkte van het chassis het probleem is als je er een dikke motor in doet maar dat je aandrijflijn het niet aan kan.

Het chassis voelt aardig sterk aan, maar inderdaad, de tandwielen zijn niet van de beste kwaliteit.
Er zitten ook nog een zooitje glijlagers in, al is het meeste wel kogel gelagerd.

Ik verwacht dat ik vanavond wel klaar ben, dan ga ik de foto's en mn verslag erop zetten

Edit: de auto is klaar voor zn eerste rit, nog even de onderkant goed dichtplakken(is niet overal even goed afgesloten, dus daar komt nog een strip tape of iets dergelijks overheen) en dan kan ie de parkeerplaats op voor een eerste rondje testrijden.

Verslag komt OF vanavond OF morgen online, ligt even aan of ik genoeg tijd heb vandaag om de foto's over te zetten, te bewerken en online te gooien.

Oke hier gaat ie dan.

De handleiding begon met het in elkaar zetten van de stuurstangen. Dit is niet zo spannend dus geen foto van gemaakt.
Vervolgens moesten de ball-heads op de servo saver.
Dit werd dus een 'stervosaver'. Ik draaide de eerste erin, die ging al scheef. Toen de tweede erin, en die ging doormidden!
Lekkere kwaliteit dus.
Zie hier:
stervosaver.jpg

Volgende dag een nieuwe gehaald, waardoor ik verder kon.
Deze ging in 1 keer goed, ging niets door midden en het geheel kon op de servo gemonteerd worden.
Hiervoor heb ik een Kyosho Perfex gebruikt die ik in mijn Robbe Fuego had.
Deze is wat sneller als de Acoms die ik had liggen, dus heb voor deze gekozen.

servostuurstangen.jpg

Daarna kwam de eerste helft van het chassis. Hier moest een plastic 'plankje' op, wat ook op de andere helft moest, wat later de batterij houder zou vormen. Nog een ander stukje plastic waarvan de functie me nogsteeds niet duidelijk is, maar het zal erop horen denk ik ;)

Dit was 2 seconden werk, geen foto's van gemaakt.

Waarvan ik echt vergeten ben een foto van te maken is de montage van de cardan as met de tandwielen erop. Jammer dat dit plastic tandwielen zijn, ik vermoed dat deze het niet erg lang zullen houden, dus zal tegen die tijd kijken voor metalen tandwielen.
Ook kwamen hier de eerste lagers op. achter de tandwielen kwamen kunstof glijlagers, ervoor messing glijlagers. Niet alles is kogel gelagerd, al hebben ze in plaats van 12 kogellagers en 20 glijlagers nu 10 glijlagers en 22 kogellagers geleverd. Dus al wel een verbetering tegenover de bouwtekening.
Ik heb wel een foto van de cardanas gemonteerd in de 2e helft van het chassis met de beschermkapjes er overheen.
chassiscardan.jpg

Na het vastschroeven van de servo montagestangetjes en het aan het chassis schroeven van de servo konden de 2 helften op elkaar.
Hiervoor moesten eerst de diffs in elkaar gezet worden. Gelukkig zijn dit wel metalen tandwielen, al is het tandwiel om het diff heen wel plastic, maar voelt redelijk stevig aan.

Ook hiervan geen foto's gemaakt omdat ik hier toch wel even moest opletten omdat ik het nooit eerder gedaan had. Achteraf helemaal niet moeilijk, maar de foto's schoten erbij in(staan al zat foto's van diff montages in dit forum, dus echt schokkend is het niet ;) )

Voordiff erin en de tandwielen, chassis helften op elkaar en vastschroeven. Zitten toch wel aardig wat gleufjes tussen de 2 helften en met veilen en stukjes wegsnijden kreeg ik het nog niet helemaal dicht. Dus maar een mooi stuk tape eroverheen gedaan en is zo dicht als het maar kan.

Hier het chassis in elkaar geschroefd:
chassiscompleet.jpg

Hierna de tandwielen en achterdiff erin, afdekkapje eroverheen en de motor kan erin. Ik heb de standaard bijgeleverde 540 motor erin gezet om te checken of alles goed vast zit, zodat ik niet direct met hoge snelheid wegrijd, en er van alles afvalt.
Later komt de Tamiya Sportstuned motor die de Fuego heeft aangedreven erin.

Daarna was het tijd om de ophangingen te monteren.
Goed opletten dat je niet per ongeluk een voor en achter arm pakt, die had ik eerst door elkaar gehaald (werd al laat en zag het verschil niet meer zo goed ;))
Daardoor kreeg ik dus later de wielmeenemer er niet goed op aan de rechterkant, duurde even voor ik erachter kwam wat het probleem nu was.

Hier 1 arm compleet en de ander half compleet
achterarmen.jpg

Vervolgens hetzelfde geintje aan de voorkant, waarbij ook de stuurstangen gemonteerd moesten worden. De gaatjes waar de ball-heads in moesten waren een beetje erg klein, die heb ik dus ietsje uit moeten boren. Met een 2,5 milimeter boortje krijg je hem genoeg opgeboord om er nog een goede tap in te draaien.

Hier is de ophanging gemonteerd en kunnen de shocks erop gemonteerd worden.
chassismetophanging.jpg

De shocks zijn denk ik wel het zwakste element uit dit bouwpakket. Ze gaan erg stroef, zelfs met een flinke laag olie veren ze vrij moeilijk terug, zeker gemonteerd op de auto. Ik heb dit opgelost door ook die gaten iets op te boren, maar daarbij moet je goed uitkijken dat je niet tever boort. Deze gaan binnenkort vervangen worden door hydraulische dempers, dat moet beter werken :)

Hier de shock voor de montage
shock.jpg

En hier de shock gemonteerd en wel
shockdetails.jpg

Vervolgens de bodyposts gemonteerd. Hiervan worden er 4 bijgeleverd in een apart zakje, en staan in de beschrijving 2 delen aangegeven die bedoeld zijn om een spoiler op te monteren. Dit is niet nodig, gezien het hier om een truck gaat en niet om de buggy(sturdy) die bijna alle onderdelen deelt met de cross tiger. Je moet de 2 grote bodyposts uit het zakje hebben en de 2 rechte posts uit het spuitraam.

Direct hierna kan je de wielen monteren. Deze zijn echt goed groot en de banden voelen goed aan. In de velgen zit al een gaatje voorgeboord, dat scheelt dus weer boren. De banden even verlijmen en monteren, en voila:
wielen.jpg

Hierna de electronica er even simpel opgelegd om te testen of alles werkt zoals het moet.
Als regelaar gebruik ik de Tamiya TEU302-BK en een 40MHZ am ontvanger van Acoms.
Beide weer afkomstig uit de Fuego. Deze rijdt voorlopig toch niet dus heeft ze niet nodig.
electrotijdelijk.jpg

Later komt de electronica netjes weggewerkt met klittenband zodat het netjes blijft zitten.

Alles werkte, en goed ook, dus missie geslaagd. Electronica er even tijdelijk met wat plakband ingeplakt, kap erop, antenne houder gemonteerd, kap erop en dit is het eindresultaat:

klaar.jpg

klaar2.jpg

's Avonds heeft de auto zijn vuurdoop gehad. Helaas waren mn batterijen niet allemaal even vol meer, die lagen al eventjes in de kast en was vergeten ze te laden, dus heb niet heel lang geleden. Ook kreeg het truckje een minderwaardigheids complex omdat er iemand op 'mijn' veldje met een Marder aan het scheuren was, maar ik moet zeggen, voor 50 euro en wat simpele standaard electronica rijdt hij als de brandweer.

Ben benieuwd als ik de sportstuned motor erin bouw, gezien hij met deze motor al bijna een wheely trekt bij het wegrijden.

Bochtjes draaien op vol gas trekt hij soms zijn wielen even van de grond wat toch een leuk effect geeft. Een keertje knalde hij zelfs helemaal om toen ik een scherpe bocht trok op bijna vol gas.

Ik vindt het voor zijn geld een erg leuke auto, en het zorgt wel dat ik aardig wat vertrouwen heb in Reely. De toekomst zal uitwijzen of dit vertrouwen gegrond is en of het autotje zich goed houdt als ik er wat ruiger mee ga rijden, en niet alleen een paar simpele rondjes op het grasveld :)

Zo, mijn eerste bouwverslagje :) Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en of je nog tips hebt op het gebied van foto's en dergelijken! :)

Leuk verslag geworden Benjamin!

Leuk wagentje ook,kun je eindelijk weer rijden :D

Reely maakt inderdaad voor weinig geld leuke wagens :lol:

Hoi,
ik ben nieuw hier en heb ook een Reely Cross Tiger. Het is mijn eerste auto en heb ook met hetzelfde probleem van afgebroken kogelkop te kampen gehad.

Ik had er een 15T snelheidsregelaar bij besteld, maar die is ondertussen al in rook opgegaan. Het was een raar fenomeen : eerst reed hij zoals het moest, de volgende dag was dat ding ontregeld en gaf dadelijk bij het opzetten volle gas. Ik heb hem enkele keren proberen te resetten en in te stellen, echter zonder succes. De rook kwam er even later uit.Gedaan met spelen dus. Ik heb nu een 12T snelheidsregelaar liggen die ik er nog moet insteken.
De vering is ondertussen al vervangen en de kogellagers liggen ook al klaar. Ik heb er dus nog wat werk mee.
Ondertussen heb ik er wel een bull bar voor gemaakt.Foto's hiervan zet ik hier binnenkort.

P.S. Zou het kunnen dat jouw wielen verkeerd staan? linksvoor en rechtsachter moeten verwisseld worden denk ik, dan staan de V's op de banden allemaal gelijk.

Mooi verslag Benji!!

Ik zit nu ook te denken om zon ding te kopen!

voor 50 euro kan je bijna geen miskoop kopen!

Nu nog even een goed rijverslag van jou horen en dan ben ik wel bijna klaar om de bonzer te bestellen!

Tollerke, dat kan kloppen ja, had het er even snel opgedaan om foto's te maken, moest alles nog afstellen.

Friso, ik denk dat ik vanavond eventjes ga rijden met volle accupacks, dan zal ik zeker even een rij impressie geven.

Kijken of ik mn vriendin mee kan slepen om foto's te trekken ;)

Zojuist wezen rijden, wat korter dan geplanned doordat 1 van mn accu's niet goed contact wil maken(stekkertje is niet helemaal lekker denk ik), hier mijn bevindingen.

Snelheid met de standaard motor zit helemaal goed. Hij rijdt als een trein, trekt goed op en met volle accu tilt hij zelfs zijn voorwielen een klein stukje op. Met een sterkere motor zal hij dus hoogstwaarschijnlijk een wheely trekken.
Bij volgas een scherpe bocht maken tilt hij ook zijn wieltjes wel eens op, maar buiten dat ligt hij als een huis op het gras.
Bij kleine hobbeltjes wil hij de lucht wel eens opzoeken maar dit is niet noemenswaardig. Als ik hier in de buurt een mooi veld met heuvels kan vinden dan zal ik eens kijken hoe het beestje vliegt.

De rijtijd is met de standaard motor en mijn carson 2300mah packs(NiCD) goed te noemen. Na 20 minuten begin je te merken dat hij vermogen verliest en is het dus tijd om de accu te wisselen.
Dit is met het gas zo goed als constant vol open en veel leuke speelse bochtjes.

Het gras was aardig hoog achterop het veld en ook hierdoor hielt hij zich prima.
Ik sta echt versteld van wat een autotje van 50 euro kan. Had ik dit geweten had ik geen 2e hands fuego gekocht en deze direct aangeschaft.

Ik ga denk ik van het weekend eens kijken wat hij doet met mn Tamiya Sports Tuned motor, dan hoop ik ook mn tweede nieuwe accupack weer aan de praat te hebben zodat ik wat langer kan rijden.

Dan ga ik ook weer proberen mn vriendin mee te krijgen(die nu geen zin had naar buiten te gaan, wilde vrouwen tv kijken :P) om een paar actiefoto's te schieten. Kan ik haar meteen eens de zender in de hand drukken en haar een paar rondjes laten scheuren. Betcha she'll like it :P

Meer volgt dus ;)

Hmm, twijfelt om een reely onroad (drifter) aan te kopen, nu ik dit zo lees..

Kun je eingelijk ook geen bult aan vangen... Zelfs het speelgoed ding van de buurjongen is duurder :)

Ik heb na het bouwen en het rijden met deze kar geen twijfels meer aan Reely.
Als ik de onderhandelingen over 2 autotjes die ik nu heb lopen niet rond krijg zoals ik het graag zie, dan probeer ik toch nog een keer de rex-x te bestellen, kijken of ik em nu wel krijg ;)

Het is kwalitatief aardig goed spul, zeker voor de prijs.

Gaat er iets stuk, och, het was niet duur, dan kan er nog wel wat bij ;)

Hier zijn mijn foto's dan :
de bouwdoos :
Dsc1803.jpg

de onderdelen :
Dsc1805.jpg

de vervangveer en de originele veer naast elkaar, de langste steken er nu in :
Dsc1834.jpg

1 veer (rechts op de foto ) al gemonteerd, nog 3 te gaan :
Dsc1837.jpg

de bullbar erop:
Dsc1838.jpg

alles terug uit elkaar gehaald om de glijlagers door kogellagers te vervangen, het gewone vet in de differtiëlen
heb ik gelijktijdig ook vervangen door teflonvet wat veel soepeler draait :
Dsc1841.jpg

en hier staat hij dan terug helemaal in elkaar om mee te gaan rijden :
Dsc1844.jpg

Ik vind hem met bullbar er niet mooier op worden... maar dat zal een kwestie van smaak zijn denk ik

Back