regelaar brand door, zelfs zonder motorgebruik

Wie kan me helpen.
Ik heb een radian pro en ben aan mijn derde regelaar toe.

Zonder dat de motor draait wordt de regelaar erg heet en brand zelfs door waardoor ik nu met 2 dode regelaars zit.

De ontvanger wordt echter niet heet.

Wie weet waar ik de oplossing van dit probleem kan vinden ?

Wat brand er door? is het de BEC chip dan zit er "ergens" iets mis in je bekabeling naar de servo's (of een "rotte" servo) ... die teveel stroom trekt en het BEC chipje doet vergaan tot smeulend plastic .... dit is simpel te testen trek alle servo's los van de ontvanger ... en sluit alleen de regelaar aan ... wordt hij nu niet meer heet, dan één voor één de servo's weer aansluiten en dan steeds lang genoeg wachten of de regelaar nu wel heet wordt ... zo nee sluit de volgende servo aan ...

Branden echter de FET's uit dan ... wordt het lastig ...

Even een vraagje tussendoor:

Er zijn twee ESC kapot, je gebruikt nu een derde en je hebt nog niet gevlogen met de radian pro?

Mvg. Richard

Dimple, ga dit weekend eens naar een club.
Je moet echt iets fout doen.
Maak anders even een fotootje van hoe het aangesloten zit (zonder er spanning op te zetten anders kost het weer een regelaar!).

GJ

niets veranderd aan de standaard setup, servo's werken prima, heb ze een voor 1 getest. Regelaars zijn beiden super heet geworden zodat zelfs de koelplaat loskwam van de regelaar.

Ja, hij heeft eerst prima gevlogen en na de laatste vlucht merkte ik dat de ontvanger geen/ te weinig stroom kreeg.

De regelaar werd bloedheet en gaf en geeft geen stroom meer door aan de ontvanger.

Welk merk en type regelaar, en hoeveel S vlieg je.
Je gebruikt alleen de BEC van de regelaar en niet toevallig ook nog een ontvangeraccu?

Als de koelplaat heet wordt zouden het de FETS moeten zijn, dus de sturing van de motor.
Wat voor motor heb je, hoeveel stroom trek je?
Het is lastig om zo op afstand te bepalen wat er mis is.

GJ

Als je twee regelaars gebruik, mag je maar èèn BEC gebruiken.
Dus bij èèn regelaar de rode draad uit het aansluitsnoertje naar de ontvanger verwijderen en issoleren met tape of krimpkousje.

NOOit twee BEC tegelijk gebruiken. (ze vreten elkaar op!!!)

Mvg. Richard

Uhh, een Radian Pro heeft toch maar 1 regelaar?
Volgens mij heeft hij er 2 afgefikt, maar niet tegelijk (hoop ik).

GJ

Even uit de droom helpen,

na elkaar, de eerste heb ik vervangen nadat hij geen stroom meer doorgaf naar de ontvanger, was zo heet geworden dat de folie smolt en de plaat loskwam.
de tweede smolt vanmorgen door de krimpkous heen. Hij doet het overigens weer na afkoelen maar vertrouw hem niet meer,

Vlieg met een 3s lipo 1500 5C en geen aparte ontvanger accu.
De regelaars hebben beiden bec, de eerste was de bijgeleverde e flite en de tweede weet ik niet, 30 a in ieder geval

ik ben nu aan het testen met de tip van de servo's 1 voor 1, met een derde regelaar, ook 30A met bec.

ik ben benieuwd. de eerste 2 servo's en de motor gaan prima.
nu nog de 4 vleugel-servo's.

dank voor alle tips zover.

Zes servo's kunnen aardig wat stroom vragen. De warmteontwikkeling als je een drie-cellen Li-Po gebruikt is dan nogal groot. Kan de BEC van de ESC de stroom voor zes servo's wel aan???

op een 450 size heli is de 2 amp bec (die meestal op een 30 amp regelaar zit) echt heel erg aan de magere kant

en een heli heeft maar 4 servo's..
Wel digitale, als jij met analoge servo's vliegt, zou het stroomverbruik mee moeten vallen.

check ook je aansturing, als iets extreem vast loopt, gaat een servo ook extreem veel stroom vragen

De BEC kan nooit de grote koelplaat zo heet krijgen dat ie door de krimpkous heen brandt.
En 6 servo's, ach dat kan ook niet zo heel veel trekken, of het zo blokkeerstroom moeten zijn.
In mijn F5B model heb ik een keer gemeten, daar zitten 5 digitale servo's in en in de vlucht bij zo'n 250 km/u trek ik net aan zeer korte pieken van 3A, dan stuur ik 5 servo's tegelijk.

GJ

... De regelaars hebben beiden bec, de eerste was de bijgeleverde e flite en de tweede weet ik niet, 30 a in ieder geval ...
Bedoel je hier 30ampère? Is dat een typevaudt want dat lijkt me heel erg veel stroom voor een BEC.

... Zonder dat de motor draait wordt de regelaar erg heet en brand zelfs door ...
In die situatie zullen de servo's weinig stroom trekken, ook niet als ze stuurbewegingen zouden maken. (mits de servo in orde is) BEC lijkt me niet het probleem.

Eén van de regelaars heeft goed gewerkt, werd op gegeven moment heet, de tweede werd meteen bij zijn eerste inschakelen heet, correct allemaal?

Ik heb even nagedacht.
Zonder dat de motor draait wordt ie heet.

Even overleggen,
Ron, zou er een wikkeling sluiting kunnen maken?
Dan zou je een rijtje Fets kortsluiten.
Het probleem moet in een externe factor zitten aangezien de regelaars allemaal hetzelfde doen.
Het enige component dat zoveel hitte kan veroorzaken is een FET.
Die wordt dan of verkeerd aangestuurd (maar dat kan in dit geval niet aangezien het meerdere regelaars zijn) of iets anders, wat aan de FETS hangt is niet goed, in dit geval de motor.

GJ

Als in één spoel een aantal wikkelingen onderling sluiting maakt, hoeft dat m.i. geen probleem te zijn. Dan heeft die spoel effectief wat minder wikkelingen, Kv wordt beetje hoger, daardoor wat hogere stroom, da's alles.
Sluiting tussen twee fasen: ligt er waarschijnlijk aan of en hoe de regelaar dat detecteert en er verder mee omspringt.

Links- of rechts-om, dat was een goede suggestie, TS moet maar eens een generator test doen / Kv bepalen, dan weten we of er wikkelingen buiten spel zijn gezet en ook of magneten verzwakt zijn (geeft hogere Kv en daardoor loopt er meer stroom):
www.modelbouwforum.nl/forums/pylonracen-speedmodels/165438-het-rc-2w20-loopt-niet-goed.html

En als de motor makkelijk open kan, zou ik het inwendige ook alvast inspecteren.

De fasen kunnen via het blikpakket sluiting maken.
Kan door te hoge temperatuur of een fabrieksfout.
Meten is vrijwel niet te doen, ik heb wel apparatuur waarmee dat kan maar die KV test is handiger.

Ik ben benieuwd!

GJ

Back