regelaar brand door, zelfs zonder motorgebruik

Hoogteroer en richtingsroer, samen met een niet lopende motor gaat prima, uur aan laten staan en nauwelijks vehoging van de temp.

Vanavond test ik de rest van de servo's, ik hou jullie op de hoogte.

inmiddels wel de motoraansluitingen extra geisoleerd met krimpkous,

just to be safe....

Dimple, dat BEC verhaal kan je volgens mij overslaan.
Het bestaat niet dat zo'n klein onderdeeltje de koelplaat zo heet kan stoken.
Probleem zit volgens mij ergens anders, in de motor.
En isoleren van de draden helpt dan niet als het binnenin de motor zit.

GJ

Kortsluiting in de motor kan als deze stil staat nooit een regelaar warmstoken ...
De windingen van een motor zijn elektrisch gezien al pure kortsluiting (0,0xx Ohm) dus een beetje meer of minder maakt niets uit (zolang de motor stilstaat wel te verstaan).

een voltage regulator zoals b.v. een 78x05 mag 125 graden Celsius (werktemperatuur) worden voordat hij stuk gaat ... en "gewone" krimpkous heeft een maximale verwerkingstemperatuur van ca. 110 graden Celsius (of minder bij "slechte" kwaliteit)

Ja, dat klopt, maar ik vraag me af of de motor wel echt stilstaat.
En zo'n klein ictje kan nooit de koelplaat zo heet stoken dat de krimpkous het begeeft.
Want ik begrijp dat de krimpkous van de koelplaat smelt.
En als dan nog eens de koelplaat los gaat zitten omdat ie zo heet wordt komt de warmte (lijkt mij) van de FETS.

GJ

Ik heb hier een (zelfgebouwde) voeding voor Harde Schijven, uit een "12V" voeding maak ik een gestabiliseerde 12V een 5V uitgang d.m.v. "eenvoudige" voltage regulators ... de IC'tjes worden knap warm (en daarmee de koelplaat ook), maar kwaad kan het niet voedingkje is al 10 jaar in gebruik, alleen de koeplaat pak je niet beet, zo heet (ver boven de 40 graden Celsius dus).....

Is je gaskanaal wel 0 bij stick omlaag?

In mijn ervaring is langdurig net niet opstarten (dus dat de regelaar continu probeert die eerste draai aan de motor te geven) erg zwaar voor de regelaar..

Sterker, ik heb er al eens een regelaar mee in vlammen op laten roken (motor startte niet, toch proberen = vlam)

Een driecellen Li-Po heeft een spanning van 12 volt. BEC spanning 5 volt. Even aannemen dat die 6 servo's samen maximaal 3 A kunnen verbruiken. Als het een lineaire BEC is, moet er (12-5) X 3 = 21 watt aan warmte worden afgevoerd. Dat kan flink warm worden. Aan een klein soldeerboutje van 20 watt kan je ook lelijk je vingers verbranden. Is er sprake van een geschakelde BEC dat bestaat dit probleem niet.

Ook al is het "maar" 5 Watt aan warmte ... pak maar eens een 5W halogeen lampje beet, da's knap au!! ... (dan wordt er maar 0,7A "verbruikt" via de BEC)

Hoogteroer en richtingsroer, samen met een niet lopende motor gaat prima, uur aan laten staan en nauwelijks vehoging van de temp ...
Los van wat verder nog meer over de BEC gezegd wordt, dit zou geen geschikte test zijn want de servo's worden nauwelijks belast, trekken lage/weinig stroom dan.

Laatst bewerkt:
Back