Regelaar kapot of brushless motor kapot ??

Om naast mijn heli's eens iets anders te proberen heb ik me een tijdje geleden een wing aangeschaft, Swift II.

Ik heb me door de shop waar ik 'm kocht laten adviseren voor de setup, en de combinatie tussen een Himodel Fly 25A met een 2208/12 1800 kV outrunner zouden OK zijn (beginner).

Nu had ik blijkbaar het model wat fout ingesteld, en de eerste poging leek hij onbestuurbaar en crashte (geen zichtbare schade). Na deze crash bleek de motor niet meer te draaien, maar enkel te trillen :confused:.

Intussen, dankzij Joris818 van dit forum kwam ik erachter dat de servo's fout in de ontvanger zaten, de besturing is nu dus ok.

Probleem blijft de motor, die draait dus niet...ik heb er een (onduidelijk) filmpje van gemaakt :

oVt0svw6IBU[/media] - SI850038.AVI

de prop blijft gewoon trillen.

Iemand een idee ? Motor kapot ? Regelaar kapot ? Ik heb de handleiding eens bekeken maar vind daar niks om het probleem op te lossen. Het vreemde is dat hij altijd prima werkte en na die "harde landing" niet meer...

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er uit alsof er één wikkeling in de motor niet meer mee doet. Controleer of er geen draad van de regelaar naar de motor los is geraakt. Kijk dus op de print van de regelaar dan de hele draden tot de motor. Als het maar even mogelijk is kijk dan ook ook IN de motor of daar geen draad losgebroken is.
Het kan lastig zijn om te vinden maar als je een multimeter hebt kan je het ook met de meter controleren. Dan moet je de weerstand meten tussen twee van de drie motordraden. Als je drie keer meet zal je drie keer bijna 0 Ohm moeten meten. Als er één hoger is of zelfs oneindig dan is dat de kapotte wikkeling.

Hoi,

Meestal zie je dit als er 1 van de 3 draden los is.
Kan zijn op de regelaar, bij de motor of er tussenin.

Als het in de motor gebroken is dan heb je 2 opties.
Buiten op kan je misschien solderen. Binnen in de spoelen kan je herwikkelen of een nieuwe kopen.

Regelaar uitsluiten kan je doen door er een andere motor op aan te sluiten.

Spoelen motor testen kan je door hem als een generator te laten draaien bv met een boormachine en dan op 1-3 2-3 en 3-1 draden meten van de motor. Dan zouden ze allemaal gelijke spanning moeten leveren +- een beetje.

[edit]

oh ja zoals ernst zegt met een multimeter kan natuurlijk ook :D

[/edit]

Gr. Dennis

Bedankt heren, ik ga dit nakijken zodra mogelijk. Ik had al eens een snelle blik geworpen op de ansluitingen van de ESC, maar dat lijkt allemaal in orde. Ik zal eens zien of ik de motor openkrijg. Ik krijg een ESC in leen waarmee ik alvast kan testen of de motor werkt of niet, zodoende kan ik al bepalen waar het probleem ligt.

Nogmaals bedant voor de tips. Probleem is opgelost...

Ik wilde dus de motor-ESC combinatie er eens uithalen om alle verbindingen deftig na te kijken. Maak de ESC los, trek de stekkertjes uit waarmee de kabeltjes verbonden zijn, en wat blijkt...ik heb van het zwarte kabeltje van de ESC de stekker in mijn hand. De soldering was dus losgekomen, terwijl de krimpkous het kabeltje mooi op zijn plaats hield zo lang alles vastzat. Met het losmaken glipte het kabeltje uit de krimpkous en werd met duidelijk dankzij het verhaal van Ernst dat er 1 wikkeling niet meer werkt.

Soldeerbout opgewarmd, deftig terug gesoldeerd, getest en ja hoor : werkt terug perfect. Weer iets bijgeleerd !

Back