regelaar lehner 30 70

Ik zou het risico niet nemen. De maximale spanning, die wordt opgegeven, wordt zelden of nooit beperkt door het vermogen dat geleverd moet worden. Dit heeft meer te maken met de maximale spanning, die diverse componenten kunnen verdragen.

Bertus, ik kan nog een open deur intrappen: andere motor, of ( andere ) vertraging. Ik heb helaas nog geen ervaring met grotere brushless motoren. Van het weekend hoop ik mijn nieuwe Simprop Magic-Drive 40-28 ( met vertraging ) uit te kunnen proberen in mijn electro-zwever Robbe Sanyo Limit ( 2000 mm ) met 12 cellen en 13'x8' klapprop.
Voor een andere electrozwever heb ik nog een AXI 2820/10 liggen die ik niet durfde in te bouwen in mijn Limit. Romp 40mm - motor 35mm en dan nog de drie kabels naar achteren, ik was bang dat dit toch een keer op het huis ( buitenloper ) zou gaan slijten.
Succes, ik blijf dit hier even volgen. Ooit zou ik ook wel groter willen gaan.

Bertus, als ( dure ) oplossing: de regelaar van Jeti 48-3P OPTO 32 cellen volgens opgave, en er schijnt nu ook een Jeti 77-3P OPTO ook tot 32 cellen te zijn.
Of dit de oplossing is voor je weet ik niet, lijkt me ook een beetje prijzig om maar even te gaan testen.

Andere motor is dus echt geen optie ?

Ik zou het ook niet zoeken in meer cellen. 30 is al een heleboel voor de regelaar.. Een vers geladen pak heeft zo rond de 55V?

Als je meer vermogen wilt zou ik het ook zoeken in de prop, maar ik denk ook aan de motor. Blijkbaar heb je nu tussen de 750 en 900W in je model met de 17*10. Hoewel het Amperage vrij laag is moet je je volgens mij afvragen of je de motor nog boven de 900 watt (30V bij30A) kunt belasten.

1 Cel meer scheelt je 25 tot 30Watt op hoeveel kilo ook al weer :wink: Geloof niet dat dit veel verschil in het stijggedrag zal maken. Ik blijf toch aan de motor denken. Wanneer je bijvoorbeeld een motor zou hebben de 1200 Watt aan kan, dan ga je naar 40A. Dat kan nog mooi met de Cp1700´s en zou wel een verschil moeten maken.

Als je huidige motor tot bijvoorbeeld 1200 Watt belast mag worden, kun je het nog zoeken in een 17*10+++

Nou ja, wat weet ik...
:D

Ik ben bang, dat je inderdaad uitsluitend bij motor en prop winst kunt behalen in het vermogen. Een cel meer of minder scheelt hier (30A stroomopname) in het opgenomen vermogen hooguit 40Watt en in het afgegeven vermogen dus nog minder. Het lijkt mij onwaarschijnlijk, dat je hier veel van merkt.
Zo lang de motor koud blijft, wordt deze uiteraard onvoldoende belast en met een cel meer zal dit nauwelijks veranderen.

Met kwalitatief betere accu's behaal je overigens tijdens het snelladen een lagere eindspanning en heb je tijdens het belasten een hogere spanning dan met slechtere accu's. Voor 30cellen is 48Volt dus al redelijk hoog (1,6V per cel), tijdens het belasten wordt dit (bij volle) accu zo'n 40Volt (1,35V per cel).

Bertus zei:
De motor kan 1500 watt aan.
Als ik mijn paket oplaad komt hij niet hoger dan 48 volt
Als ik een 17 x 12 pak overtrekt mijn prop en gaat mij rendement naar beneden.
Ik er zit ook 1 meter snoer tussen de accu en de motor dus ik denkt dat ik bij de motor ook een lager voltage heb.
Alles blijft nu koud niets wordt er warm dus ik dacht met gepushste cellen heb je een veel hoger voltage.
en met kort snoer ook.
Dus met mijn normale cellen en lang snoer kan er wel 1 cel bij.

Welk toerental draait de motor met die 17/10 prop nu? Ben je wel zeker dat de prop overtrekt? Deze prop is relatief lage spoed voor de diameter bij 900 watt hoor. In de lucht kan dit toch geen overtrekprobleem geven? De rendements daling zal maar minimaal zijn in de vlucht. Ik zou toch eens een 17/12 proberen, met wat meer snelheid stijgd hij waarschijnlijk al beter.

Die 1 meter draad, zit die tussen regelaar en akku of regelaar en motor?
Tussen de motor en regelaar mag ik hopen? Anders was de condensator op de regelaar wel al lang ontploft als je er geen extra bijgezet hebt.
Het is beter dit tussen de motor en regelaar te steken, want dit is AC, en minder vermogen per draad.

De andere cellen leveren niet veel meer bij als je er nog een cel bijzet, want de stroom stijgd ook.

btw welke motor is het, ook een Lehner? misschien kan je hem omsolderen naar driehoek, en dan met kleinere prop?

hope this helps,
Niels

Als je er nu eerst eens 1 cel vanaf haalt en dan vergelijkt weet je ook ongeveer hoe veel verschil je kunt verwachten met 1 cel er bij. Volgens mij zal dat vreselijk tegenvallen!

Uiteraard zal de fabrikant wel een veiligheidsmarge ingecalculeerd hebben en hoef je niet direkt te verwachten, dat het met 1 cel meer direkt mis gaat. Je begeeft je echter wel in een onzekerheidsgebied, waarbij je het risico loopt, dat je straks meer dan alleen een regelaar moet vervangen...

Bertus,

mmm, een lehner 8)

normaal gezien kan je op de achterkant van een lehner de wikkeling omsolderen van ster naar driehoek. Hij is er voor voorzien met soldeerbanen. Hierdoor stijgd de KV met 1.73, dus de motor zal sneller draaien. Je zal een andere kleinere prop moeten monteren om het vermogen binnen de perken te houden :wink: , tenzij je die 1500 watt wil :wink: , maar een kleinere prop is geen probleem dacht ik? Misschien is dit een optie?

nog iets...
Eigelijk mag je de draden aan de kant van de batterij naar de regelaar niet verlengen, omdat de condersator dan te veel te verduren krijgt. (dit staat in de handleiding :wink: ). Dit komt doordat er een deel van de wisselspanning die er aan de andere kant gevormd wordt, naar de akku wil vloeien. Dit word erger bij langere draden. De condensator vangt dit op, omdat de akku dit liever niet heeft.

Als hij echt 0.5 meter lang is, verwonderd het me dat je nog geen schade aan de condensatoren hebt (opgeblazen condensator). Voel na de vlucht eens aan de condensatoren of ze niet warm worden.
Je kan dit oplossen door er een condensator van 220µfarad per 10cm bij te solderen...Ik raad je toch aan dit te doen, of alle verlenging langs de kant van de motor te maken. let wel op voor storing door die wisselspanning dan...

Niels

Nu is hij 1300 toeren/volt? Dan is hij erna 2249 toeren per volt. (maal 1.73 ongeveer)

Omsolderen moet op het achterschild van de motor zelf gebeuren. Heb er geen ervaring mee, ik bouw m'n motoren zelf :wink: . Ik weet wel zeker dat het kan, Lehner gebrukt het in al z'n reclame. Als je een foto van het achterschild zonder draden post, kan ik wel eens kijken.

Er moet toch wel iets van te vinden zijn op de site van lehner?

Niels

ALs ik het goed heb moet je de huidige Kv maal 1.73 doen . Ofwel gewoon je huidige toerental maal 1.73 .

Maar mischien is je motor al in driehoek geschakeld en zit hij nu al op zijn maximum toerental. :?

niels polfliet zei:
normaal gezien kan je op de achterkant van een lehner de wikkeling omsolderen van ster naar driehoek. Hij is er voor voorzien met soldeerbanen.

Hoe zit dat precies? Kan dat hier of in een ander draadje verteld worden?
Of is zoiets elders al beschreven? Oftewel wat levert het verschil tussen de ster en de driehoek voor voor- en nadelen?

Back