Regelaar + Motor = Bel

Zojuist voor het eerst m'n Motor op de Hyperion Yak-54 40 testgedraaid.

Het betreft een Hyperion Z4020/14 in combi met een Castle Creations Phoenix-60 en een APC 14x8 prop om het helemaal af te maken zit er een carbon spinner op van JePe Fiber-Atelier.

Het vreemde is nu dat deze combi naast de piepjes na het aansluiten van de accu ook een soort van bel-geluid maakt net voordat de motor tot stilstand komt, dit gebeurt iedere keer.

Heb gisteren de regelaar ingeprogrammeerd m.b.v. de USB-Link, software update gedaan naar 1.23 Beta. En daarbij de Brake optie op 20% en Inmediate ingesteld.

Hebben meer mensen dit verschijnsel meegemaakt?

Ik zelf denk dat het in de rem-functie zit, zal eens proberen met deze uitgeschakeld.

Proggen is een beetje lastig, omdat het spul op 5S Lipo draaid moet de BEC 'uitgeschakeld' worden door het rode-draadje uit de stekker te friemelen. Zonder dit draadje ziet de USB-Link de regelaar niet.
Als de rode draad alleen dient voor de voeding, is het dan ook mogelijk om deze los te laten en de regelaar te voeden via de hoofdaccu tijdens het proggen?

Het spul trekt trouwens zo'n 750 Watt uit een Kokam 2000 (15C) 5S2P pakket, stroom blijft dan net onder de 50A. Ben benieuwd hoe dat vliegt op een Yakje van zo'n 2200-2300 gram.

Rick

Eenvoudige oplossing:
Laat de + van de BEC bij de stekker van de regelaar intact en maak een servoverlengsnoertje met onderbroken BEC.

Gebruik je een klapprop? Zoniet, dan absoluut geen rem gebruiken.

Stel je voor dat je met een paar fetjes op je duim een as af probeert te remmen die continu woord aangedreven als windmolen. Inderdaad, dat wordt heet.
Mogelijk hoor je geluiden die te maken hebben met beveiligingen die je regelaar proberen te redden van de ondergang.

REM UIT!

Nee gebruik geen Klapprop, en al zou ik die wel gebruiken dichtklappen kan toch niet met zo'n mooi grote ronde motorkap er achter.

Heb trouwens alleen statische proeven gedaan, dus prop wordt niet aangedreven door de vliegwind. En type prop moet dan ook niet uitmaken, een starre prop kan dan nog wel eens het voordeel hebben dat deze lichter is. Voor de volledigheid het is een APC-E 14x8.

Maar als ik in de revisie-history kijk bij Castle Creations dan zie ik het volgende
1.22b Beta
10/13/05
Separated 'Brake Strength' and 'Brake Delay' from 'Brake Type' across all controller versions
Added ability to set 'Brake Delays to any 1/10 second between 0 and 1 second
Added ability to set 'Brake Strength' to any value between 0% and 100%, allows for fine tuning of down-line speeds using the prop as an air brake
Added 'Brake Ramp' which ramps the brake strength from 0 to the desired value in a specified amount of time, allows using high brake strengths without fear of damaging gears or firewalls.
etc.
etc.

Dus het lijkt me dat die rem functie toch wel voorzien is voor het gebruik met een starre-prop.

De P=VxI voor de vuistregeltjes kan ik nog wel volgen Harold, maar met m'n Werktuigbouwkundige achtergrond moet ik helaas toch grotendeels afhakken als het over Wisselspanningen, Condensators, Spoelen, halflgeleiders, etc. etc. gaat.
Heb dus geen benul hoe zo'n borstelloze motor nu helemaal precies werkt en hoe een regelaar het spul kan afremmen, was dat niet iets met fases kortsluiten??? Weet alleen dan zo'n borstelloze motor zwaar draaid als je twee en helemaal bij drie draden bij elkaar houdt?

Wat ik in m'n eerste post vergeten ben, motor is achterstevoore bevestigt m.b.v een ombouw. Heb alleen zelf een achterplaat gemaakt van 2,5 mm Durall en die zit weer met 4mm zilverstallen stangen van zo'n 50 mm aan het motorshot. Misschien dat daar ff iets meetrilt ofzo.

Heb vanmiddag het spul ff geshowed aan wat clubleden, om ze wat fanatiek te krijgen voor Elektro, en die gaven de opmerking "Jij hebt geen fietsbel maar een magnetron-bel in je kist" :)
Het is echt zo'n toontje, dus vrij kortstondig en het maakt ook niet uit of de motor nu van volgas of 2 tandjes gas afremt, net voordat ie stilstaat krijg je dat toontje.

Rick

Rick ik denk dat dit komt door de software versie in je regelaar. Via de castle link kun je die upgraden of eventueel downgraden. Neem de laatste software versie waar geen beta achter staat, dan denk ik dat het opgelost is. En eventueel een beetje spelen met je timing.

Back