regelaar of batterij heeft kuren?

• Topicstarter Topicstarter gjors65
  • Startdatum Startdatum
G

gjors65

Guest
vraagje;

Ik heb 3 verschillende racingpacks 7.2 V, een 4000, 4200, en een 5100 (gebruik er maar 1 per keer).
Deze gebruik ik voor m'n boot, waar een sterk genoeg Robbe regelaar in zit.
De batterijen laad ik op met een redelijke lader de "mega peak 4500"
Heb er nu een 15 keer goed mee gevaren, maar hij heeft/geeft nu vreemde kuren...
Met een volle! batterij is het net of ik een vuil sproeiertje heb in een brandstof boot.
Als ik vol wil vertrekken (ook uit het water, dus zonder weerstand) slaat de regelaar uit.
De schroef/motor komt wel eerst langzaam op gang, maar ga na na 1sec al weer uit. (het piep melodie van de regelaar begint dan weer opnieuw te starten)
Als ik milimeter voor milimeter het gas opvoer doet die het wel?? rara?
Bij 1 racing pack had ik na verschillende keren de toeren ff goed opgevoerd te hebben (op het droge) in het water geen problemen meer.
Alles is goed gesmeerd, dus de schroef heeft écht geen vuiltje of een kromming waar weerstand door ontstaat.
Ligt het hier aan de regelaar? kan zo iets gereset worden?
Of zijn de baterijen gewoon niet lekker geladen. (dit was een uur van te voren gedaan, met max amp, in dit geval dus 4500)
.
Alvast bedankt voor het meedenken;)

Gertjan

Slechte prestatie accu

De accu's gebruik je waarschijnlijk niet regelmatig, het best kun je de accu's eens een paar keer laden en ontladen; heeft je lader een laad/ontlaad cyclus?
Wat je ervaart is dat bij belasting door de motor de spanning inzakt en alles reset.
Ik denk dat er in dit forum genoeg te vinden is over meten en reconditioneren/formeren van accu's.
Meet anders bij het laden de spanning van de losse cellen; het kan ook zijn dat er een defect is. (hogere spanning door de hogere interne weerstand)

Bedankt voor je snelle reaktie,

Maar wanneer is een batterij toe aan een ontlading/ lading? een week? maand?
Die van mij hadden c.a. 14dgn (vol) stil gelegen.

grt.
Gertjan

over welke accus praten we? nicad of nihm?
hoe oud zijn de packs?als het nihm accus zijn dan hoef je die niet te ontladen mits ze lange tijd niet gebruikt zijn.de packs laad je goed neem ik aan want de keren daarvoor had je geen problemen.dus daar zal het niet aan liggen lijkt mij.
over welke boot en welke regelaar praten we?
groet patrick

:confused: nieuwe ontdekking :confused:

Omdat ik niet wist waar ik het moest zoeken, stopte ik een racingpack in m'n zoontje's zijn lego auto (zo'n bouwauto van een cm of 40) loopt ook op 7.2V.
En... loopt als een trein, minuut of 5 meegereden, en daarna terug in de boot gestopt.
Vreemd genoeg doet de boot het in 1 keer goed.
Dus 2e pack gepakt ,vol, zonder eerst in de auto gestopt te hebben, die in de boot gestopt, en uitslaan na behoorlijk gas te willen geven.???
Daarna in de auto gestopt, ff gereden, en jahoor ook weer zonder problemen in de boot.
Het zelfde met het 3e pack??? ik word gek:confused:
Het lijkt dus wel of de pack's eerst wat stroom kwijt moeten?
Zoals ik dus vertelde eerder in het topic, dat ik de motor een paar keer mm voor mm de toeren moest opvoeren voordat die echt lekker begon te lopen.
.
(overrigens zijn er van de 3 pack's, 2 van 7.4V en 1 van 8.4V)
iemand?

grt.
Gertjan

Het lijkt dus wel of de pack's eerst wat stroom kwijt moeten?
Zoals ik dus vertelde eerder in het topic, dat ik de motor een paar keer mm voor mm de toeren moest opvoeren voordat die echt lekker begon te lopen.
.
(overrigens zijn er van de 3 pack's, 2 van 7.4V en 1 van 8.4V)
iemand?

grt.
Gertjan
Het lijkt er dus op dat de autoregelaar moeite heeft met de beginspanning van een vol geladen accu en die kan met nimh accus flink hoog zijn.
Met een multimeter(een must voor de elektro RC hobbyist)kan je meten waar precies de grens ligt.
De regelaar heeft zo te zien verschillende spanning instelmogelijkheden en misschien moet de accu type instelling anders worden.:confused:;)

Laatst bewerkt:
Toevallig heb ik ze vanmiddag met een multimeter gemeten, en dan staan ze een tiende hoger dan aangegeven.

Maar, gisteren leverancier gebeld en die zei dat ik de gastrim moest controleren op de zender. En inderdaad, door hier wat aan te draaien (ergens in de midden) was het probleem opgelost :)

Vreemd maar waar.

Back