Regelaar (PH10) problemen

• Topicstarter Topicstarter cas
  • Startdatum Startdatum
C

cas

Guest
Hoi forumleden,

Ik heb ook net mijn razor + phx-10 binnengekregen. 5 dagen na bestelling bij Allerc, geen douane.

Maar nu heb ik twee problemen:1: de regelaar wordt vrij snel na het aansluiten al warm, is dit normaal??
2: als ik de stick omhoogbreng, begint de motor ineens vrij vlot te draaien, in plaats van dat ie heel langzaam begint.
Weet iemand hoe dat kan??
Ik durf de phx nog niet te programmeren, want hij wordt dus snel warm, zelfs als ik de 2 servo's afkoppel, wordt ie nog iets warm.
Alvast bedankt voor jullie antwoord!!!
groet Cas

Dat van het vlot draaien kan wel kloppen, dat heeft die van mij ook.
En de PHX wordt ook wel warm maar enkel als de motor draait.
Hoe is de PHX 10 aangesloten?

Hoi Dirk,

Zelfde aangesloten zoals jij. bec van de phx gebruikt.

En bij de stekkers van het mixerbord de twee rode draden uit de stekker genomen en geïsoleerd?
Anders zit je met twee bec's parrallel geschakeld en dat zou wel eens problemen kunnen geven.

Heb net mijn pic. er eens bijgenomen :
met 3S lipo zonder draaiende motor is de PHX 10 na 5min. ongeveer 36 °C
Lijkt me wel normaal.

Een borstelloze motor zal nooit heel langzaam aanlopen. Door het systeem waarop borstelloze motoren werken kan dat niet. Vaak kan je nadat de motor is gaan draaien het toerental wel iets terug regelen maar dat is niet veel. Zo langzaam als een motor met koolborstels kunnen borstelloze motoren niet draaien. Voordat er iemand beweerd dat het wel kan zal ik toegeven dat het wel kan. Het moet dan wel een motor en een regelaar zijn met sensors en dat zijn de motoren die wij gebruiken vrijwel nooit!

Als je hem programeerd kan je de softstart aanzetten, dan start hij wat rustiger.

Warm worden dat doet die van mij ook. Maar controleer inderdaad of je niet twee keer bec hebt, want warm en heet dat is een verschil natuurlijk.

De een die bij mij bec geeft die wordt warm en de andere blijft koud.

En ik had je al een keer via pb aangegeven dat je mijn kabel kan gebruiken Nijmegen Doetinchem is te doen

gr Remco

Hoi,

@ Remco, Ernst en Dirk,

Ik heb inmiddels de phx geprogrammeerd, met o.a. very softstart, brake off en throttle type 2 voor fp heli (althans staat in de gebruiksaanwijzing)
Het starten gaat nu oke. Welliswaar een beetje houterig, maar dat hoort er dus bij (bij sensorless brushless).
De bec stekkers van kanaal 3+4 heb ik idd verwijderd (heb jouw schema gehanteerd, Dirk)
Maar ik schrok er gewoon van dat die phx na 30 seconden al warm is, terwijl hij nog niks doet. Met de servo's aangesloten wordt ie nog sneller warm. Maar ik moet dan maar aannemen dat dit in orde is.
Dan ga ik het zo nog even allemaal testen en daarna electronica er weer in plakken.
wederom bedankt voor julie hulp.
groet Cas

Ben ik nog even,

Alles werkt nu oke, lijkt het. Heb de motor ongeveer een minuut op laagste toerental laten lopen. Met een oor-thermometer gemeten was de temp. van de phoenix 40.3 graden.
Weet niet hoe dit te interpreteren.
Weten jullie hoe zo'n regelaar werkt? Misschien dom, maar kan het niet zo zijn dat de phoenix als het ware stroom moet "tegenhouden" vanuit de accu om de motor langzaam te laten draaien. En dat bij volgas de stroom bijna "direct" wordt doorgezet naar de motor?
Wie weet ?
gr Cas

De regelaar schakelt de stroom gedurende korte tijd aan en uit en dat nog eens via elke spoel om de beurt. Er wordt wel een beetje vermogen door de schakeltransistoren verstookt maar dat is maar weinig. De BEC moet een deel van de accuspanning "wegwerken" om maar 5V aan de ontvanger en servo's te leveren. Dat wegwerken zorgt ook voor een beetje warmte.
Als alles bijelkaar de temperatuur maar net even boven de 40° komt is dat geen enkel probleem. Lekker gebruiken die regelaar en veel vliegplezier!

Back