Regelaar probleem

Hey,

Ik heb nu sinds kort een zenderset in mijn ep racing boat gezet, ik mocht het roertje van mijn broer overnemen en ook de regelaar die hij nog had liggen mocht ik overnemen. (voor meer informatie zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/speedboten/63109-een-aantal-vragen-over-mijn-rc-speedboot.html) Bij het testen van mijn regelaar kwam er al een kleine wit rookpluimpje uit, daarna werkte alles gewoon naar behoren.

vandaag heb ik een testvaart gemaakt met mijn boot maar deze was niet vooruit te branden. ik dacht dat dit lag aan mijn nieuwe motoren, dit zijn namelijk officieel vliegtuigmotoren. dus ik had mijn oude motoren er weer ingezet maar ook nu was het geheel niet vooruit te branden.

daarna dacht ik dat mijn accu het begeven had maar na een meting bleek deze gewoon keurig in orde te zijn. daarna ging ik de regelaar verdenken, deze deed ook al rot met het instellen van mijn zender en na verloop van tijd en een hoop gepiel had ik geen achteruit meer maar alleen nog maar een rem (een rem op een boot wtf???).

na een meting bleek dat mijn accu 9 volt gaf en dat mijn regelaar maar 7 volt naar de motoren stuurde. ook kon ik deze 7 volt gewoon met een voltmeter meten terwijl dit normaal omdat een regelaar plusgestuurt is niet te meten is (vroeger was deze regelaar inderdaad ook niet te meten.)

ik heb ook nog eventjes gedacht dat de zender rot deed maar ik heb de regelaar aan de zender van mijn broer gehangen en daar deed hij helemaal niets.(vroerger werkte dit wel met deze zender.)

ik zit nu aan twee dingen te denken, of de instellingen van deze regelaar zijn zwaar verkloot of de regelaar is naar de klote.

het is een waterdichte regelaar maar ik kan nergens een merkje vinden, ook heb ik geen handleiding bij deze regelaar. volgensmij is het een Graupner regelaartje maar dat weet ik niet zeker.

ik heb eventjes wat foto's gemaakt, misschien dat jullie mij verder kunnen helpen met welke merk en welk type en misschien zelfs een handleiding. of misschien kunnen jullie mij vertellen of deze verrot is.

Foto-VA8Q6CGF.jpg

Foto-TKH6SDSZ.jpg

Foto-L83NTMJ4.jpg

Foto-S87AVRZU.jpg

Ik hoor het wel van jullie

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jelmer,

Deze regelaar vind je op eBay onder diverse namen, belastbaarheid zo'n 50A (zegt men).

Volgens mij valt er weinig in te stellen aan dit soort regelaar.

Heb je de volledige signaalweg op je zender ingesteld? Als dat maar 70% is (bijvoorbeeld), krijgt de regelaar ook niet meer signaal.

Groeten, Jan.

Hallo Jelmer,

Deze regelaar vind je op eBay onder diverse namen, belastbaarheid zo'n 50A (zegt men).

Volgens mij valt er weinig in te stellen aan dit soort regelaar.

Heb je de volledige signaalweg op je zender ingesteld? Als dat maar 70% is (bijvoorbeeld), krijgt de regelaar ook niet meer signaal.

Groeten, Jan.

Mijn zender heeft deze funcite niet. het is inderdaad een 50a regelaar, mijn broer had deze gekocht bij quartel.

@vinnygogo nee, deze is gekocht bij quartel.

Hallo Jelmer,

Ik heb het donkerbruine vermoeden, dat dat rookpluimpje uit je OP het overlijden van een paar fets is geweest, dat 'ie het nu nog gedeeltelijk doet is pure mazzel, voor hetzelfde geld was het direkt einde oefening geweest.

Ik ben bang, dat je aan een nieuwe regelaar toe bent...

Groeten, Jan.

Alles is ingegoten, dus ook al zou je de behuizing eraf kunnen zagen/slijpen/vijlen, dan kun je nog niet bij de beschadigde componenten komen.
En zelfs als dat je zou lukken, lijkt het erop, dat de aansturing (in de regelaar zelf) ook niet helemaal lekker meer is.

Ik zou de kabels en stekkers bewaren en de rest bij het chemisch afval doen.

Groeten, Jan.

hey,

ik ga morgen eventjes een poging wagen om het uit elkaar te krijgen (niet geschoten is altijd mis:D) en als dat niet lukt inderdaad de boel wegsmijten.

ik baal er wel van dat ik weer een nieuwe regelaar moet gaan kopen. die dingen kosten zo al 30 euro. en das nog een goedkope bij conrad.

hey,

Mijn broer kwam toevallig op ebay de regelaar tegen die ik ook heb. de regelaar is een: Himark HM-50 ik ga is eventjes opzoek naar een handleiding als ik deze kan vinden.

Het is de T2M Aquaspeed 50A
te koop bij Q...... voor 50 Euro

glaerox topic

Specs:
Max continue: 50A (20A)
5 tot 10 cellen 6,0 – 12,0 V
BEC : 5V/1A
Afm: 47 x 42 x 13 mm
Gewicht: 89 g

t6830.jpg

Laatst bewerkt:
Hey,

Die is het inderdaad, mijn brier had hem destijds wel een stuk goedkoper gekocht als dat hij nu is(55euro!!!).

Vandaag heb ik eventjes de regelaar opengesloopt, de aluminium huls ging er heel erg makkelijk af. daarna een beetje bikken en breken en zo kwam stukje voor stukje het plastic eraf ik had ook niet verwacht om deze nog te kunnen repareren, en nadat ik zag dat er met de stukje plastic af en toe is een componentje mee kwam sloopte ik hem alleen maar om te kijken wat eronder zat. ik heb de draden van de regelaar afgehaalt en de rest weggegooit.

ik had echt nog geen zin om een nieuwe regelaar te gaan kopen, hij moet nou maar is een keertje varen. eerst dacht ik om er een schakelaar op te zetten, een servo zou dit dan induwen en hij kon dan volgas geven. toe ik naar een schakelaar op zoek was kwam ik iets tegen: een boormachine regelaar, dit was een regelaar die kon: remmen, halfgas geven en volgas geven. de gashendel zou dan bedient worden door een servo.

dus ik ben vandaag gaan knutselen om dit werkend te krijgen. ik kon het bakje van mijn oude regelaar (de aller eerste waar de printplaat in zat) mooi gebruiken om deze boormachineregelaar in te doen. het servotje kon er boven op en het fedje dat uit de regelaar hing aan een te klein koelblok komt met een groter koelblok ook op dit kastje te zitten.

inmiddels is alles (ook mede dankzei robbert) bijna werkend, de laatste delen zijn nu aan het drogen. de regelaar werkt al wel, er komt nu echt veel meer power uit dan met de andere regelaar.

morgen als alles droog is ga ik een testvaart maken en als alles naar behoren werkt ga ik ook een filmpje proberen te maken. en ook wat fototjes natuurlijk.

ik laat morgen nog wel van me horen.

groetjes,

Jelmer

EDIT: vervolg hier: een-aantal-vragen-over-mijn-rc-speedboot-5

Laatst bewerkt door een moderator:
Back