regelaar slaat af tijdens vlucht met himodel lipo

Ik heb gisteren even gevlogen met de mini titan.
Normaal gebruik ik de hxt 2200 mah 3s pakketten.
Nu heb ik ook 2 himodel pakketten liggen.
Gisteren maar eens even geprobeerd met de himodels.
Het pakket lag al een paar maanden ongebruikt dus
ik hield er rekening mee dat ik iets minder lang moest vliegen.
De zender ingesteld op 5,5 minuten. Toen na ongeveer 5,20 minuut de
zender begon te piepen wilde ik rustig de landing inzetten. Tot mijn verbazing
hield de motor er in 1 keer mee op. Gelukkig zat ik op een veilige hoogte om
de heli netjes aan de grond te zetten. Het pakket zal wel te leeg zijn
geweest dacht ik. Thuis aan de lading ging er maar 1600 mah in!!!!!
Waar kan het aan liggen dat de regelaar besluit om de motor te stoppen???
Kunnen de himodels minder tegen een belasting van zo'n 18 a 20 ampere???
Daarna meteen met een hxt lipo gevlogen en geen problemen met uitval.

Iemand een idee??

Mijn regelaar is erop ingesteld om bij een spanning lager dan 3,2 V per cellen het vermogen terug te nemen. Bij 3 V per cel wordt de motor uitgeschakeld. Daarna laad ik 1700 mAh bij (2200 3s lipo). Dit is heel aardig binnen de 80% regel voor het ontladen. 1600mAh lijkt mij dan ook niet slecht. Als de lipo is ingevlogen gaat ie misschien ook gewoon tot de 1700 mAh.

De motor valt waarschijnlijk uit, omdat de spanning snel terug valt. Ik zou de accu nog eens goed volladen en opnieuw rustig gaan vliegen, 5 min aanhouden en kijken wat er weer in kan. Dan kun je de vliegtijd verlengen totdat je 1760 mAh max moet bijladen. Dan zit je mooi binnen de 80%.

Ik heb nu vanmorgen het pakket eens ontladen (niet de beste manier) om te kunnen
zien hoeveel AH er toch uit het pakket kan.
In totaal haal ik toch wel 2150 mah uit het pakket.
Dus de capaciteit van de accu is er wel. Tijdens het vliegen was het pakket
dus lange nog niet leeg. Waarom grijpt de regelaar dan wel in.
Ik heb op de regelaar de heavy discharge functie aan staan volgens de handleiding van de regelaar slaat ie dan af bij 2,3 volt (belast). Ik gebruik de heavy discharge omdat ik op de timer vlieg. Kan de accu dan qua voltage zo snel zakken tijdens een vlucht....of ligt dat ook aan het type accu....in dit geval een himodel pakket??? Of kan het zijn dat het pakket nog zo nieuw is dat deze er aan moet 'wennen'

Ik gebruik 2mm goudcontacten voor de kabels....is dit ook van invloed

Laatst bewerkt:
Hoi Bassman,

Je hebt PM (kan je ook hier posten als je wilt),
Bij de MiniTitan moet je echt kwaliteits lipo's gebruiken met een behoorlijk hoge C waarde.
Het is goed mogelijk dat het Voltage gewoon te ver ingekakt is en de protectie in fase2 terecht is gekomen, motor uit dus...
Vandaar dat veel mensen de +5V instelling kiezen.
Mocht het zo zijn dat de regelaar dit blijft doen, ongeacht de instelling, dan heb je waarschijnlijk een defecte regelaar...

Grtn
Eric

En je liPo's even ontladen tot het maxium, is ook geen goed idee.
Sterker nog het is gevaarlijk en ze gaan er kapot van, dus niet meer doen lijkt me.

Back