Regelaar stuk?

... staat de gascurve wel goed ...
De gascurve (hoe je op 100% gas komt) heeft geen invloed op de grootte van de stroom die maximaal zal lopen Albert. Uitslag begrenzen heeft wel invloed maar dat is geen goede methode om stroom te beperken, kan zelfs averechts werken. Zie
dont-reduce-esc-over-current-partial-throttle-very-bad

@Freek
Controleer ook de connectoren en de soldeerverbindingen. Als één van de drie verbindingen tussen motor en regelaar weg valt, kan er veel stroom gaan lopen, ook al draait de motor niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ron
wat ik bedoelde is de automatic throttle control van de regelaar
het gebeurd wel meer dat een regelaar niet lijkt te werken en nadat je de zender op volgas zet en dan de regelaar aansluit en gelijk je gas weer dichtdoet.
dan kan je regelaar ineens wel werken
heb ik zelf meerdere malen al meegemaakt
ook na het uitbouwen en plaatsen in een ander model heb ik dit zelfs meegemaakt
dus is altijd te proberen

gr Albert

De staafmixer gaat naar aws1 ;). Ik heb de accu simpelweg met volgas aangesloten, even wachten, daarna startte de motor op en gas weer terug naar 0.

Superbedankt iedereen voor de reacties!

Blijft de vraag wel waarom eea mis ging. Ik ga iig na of:
- ik de stroom kan meten, en nagaan of die ver boven de verwachte 15A uit komt
- asje krom is
- soldeer contacten nog goed zijn

En weer vliegen natuurlijk :cool:

Freek

Laatst bewerkt:
jahoeeee
eindelijk eens wat gewonnen;)
ben blij dat ik heb kunnen helpen
maar zoals altijd is meten weten
altijd even je ampere's meten voor je het model de lucht laat kiezen
zelf gebruik ik een ampere meter van Dealextreme maar je kan tegenwoordig hier ook voor weinig geld een ampere meter bestellen
bijvoorbeeld bij rc hobbyparts een power analyzer voor 34,50

succes ermee he

gr albert

Wat betreft dat ampères meten ben ik me een beetje aan het inlezen. Ik snap nog niet goed waar ik mijn meetpunten moet zetten.

Mijn gezond boeren verstand zegt dat een ampère meter een zo laag mogelijke weerstand moet hebben in de stroom moet staan, bv tussen accu en regelaar. Ik lees echter dat die parallel moet staan aan de plus stroom. Dat snap ik niet precies. Weet jij hier toevallig meer van?

En bedoel je trouwens deze power analyser van RC hobby parts?
Power analyzer 130 Ampere - Per stuk

thanks alvast

Freek

Wat betreft het correct herkennen 3s/4s.. dat zou geen hogere of lagere stromen moeten veroorzaken, het kan er wél voor zorgen dat een regelaar heel snel in de voltage cutoff springt.

Als een regelaar niet anders dan automatisch in te stellen is, is de oplossing de lipo aansluiten, korstondig even vol gas te geven (1s max) en dan de boel uitschakelen en opnieuw aansluiten.

Doorgaans wordt dan de lipo wél herkend.

... Ik lees echter dat die parallel moet staan aan de plus stroom. ...
Dat is onjuist. Plus-draad tussen accu en regelaar onderbreken en meter ertussen zetten. In stroom (Ampère) stand.
hoe-stroom-meten

Mocht de stroom te hoog zijn voor de meter dan zul je een shunt-weerstand moeten kopen (zoeken op discussies met shunt in de titel). Of zelf een shunt maken:
zelfbouw-shunts-parallel-weerstand-meten-van-grote-stromen

Een spannings-meter moet hoge weerstand hebben, een stroommeter moet inderdaad lage weerstand hebben. Dat is altijd zo, hoef je je geen zorgen over te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een prima keuze. Dat soort tools zijn toch wel een must voor iedereen die zich met electro bezighoudt.

Het grote voordeel van de eagletree, is dat je 'in-vlucht' kunt meten. Ik weet niet of dat ook voor heli's van toepassing is, maar vaak is het zo dat de belasting in de lucht toch net iets anders is dan op de grond. Zal voor een heli ook wel gelden bedenk ik mij net, in de lucht kun je veilig 'vol gas' ineens 'vol pitch' trekken, en dát zal hoge stromen leveren.

Op de grond, zonder pitch, zullen de stromen ws. lager gaan uitvallen.

Andere optie is een loggende regelaar gebruiken, zoals bv. de CC regelaars.

@Ron,

Maar hoe meet je nu de stroom van een regelaar die (b.v.) halfgas draait??
Omdat een regelaar aan/uit schakelt krijg je nooit een exacte waarde met een "gewone" multimeter ... alleen op een snelle scoop zal je een inzicht krijgen hoe de A's zich gedragen ...
Een "trage" multimeter zal bij voorbeeld "slechts" 10A aangeven (terwijl de pieken ver daar boven kunnen liggen ) ...

Wil je dat goed meten dan moet je een true-RMS meter gebruiken. En aangezien we doorgaans alleen maar geïnteresseerd zijn in volgas stroom, is zo'n aanschaf ($$$) eeeh ... niet opportuun ;)

Snel/langzaam maakt helemaal niet uit, regelaars zijn voorzien van een batterij condensatoren die dit opvangen. De vraag is dus niet van toepassing, je kunt prima tussen accu en regelaar de stroom meten. De condensatoren zijn ervoor om pieken en dalen te vlakken.

Voor het doeleinde van die meting, is dat meer dan voldoende. We hoeven niet exact elke piek tot op de 1000ste A nauwkeurig te weten.

waar het mij om gaat is dat ik een piek meet en daarvoor de juiste regelaar kan gebruiken
meestal neem ik een zwaardere regelaar maar je hoeft niet voor een schuimpje die 27A trekt een 80A regelaar erin te zetten
dan kan je met een 35 of 40Amp regelaar uit de voeten
daarvoor is het gewoon beter om even te meten welke stromen je gebruikt
en freekt die power analyzer kan je een hoop kosten besparen
goede keus, mijn medevlieger heeft deze ook en het is makkelijk te bekijken welke stromen je gebruikt en wat voor vermogen het geeft.

succes

gr albert

Snel/langzaam maakt helemaal niet uit, regelaars zijn voorzien van een batterij condensatoren die dit opvangen. De vraag is dus niet van toepassing, je kunt prima tussen accu en regelaar de stroom meten. De condensatoren zijn ervoor om pieken en dalen te vlakken. ....

Die paar "zielige" condensatortje laat me niet lachen ... in een "eenvoudige" 2x 50W versterker zit al een "dikke" 4700µF om de voeding te stabiliseren ....en moet je zien wat je voor een paar honderd Watt nodig hebt (een hele kast vol met hele dikke C's)...

Een versteker heeft dan ook hele andere eisen aan een voeding, dan een regelaar, je vergelijking is zo krom als een banaan.

Henri & Albert, thx, hij is besteld. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe veel Ampere dat motortje trekt.

@ Ron, ook bedankt voor de links, altijd nuttig de kennis weer eens op te vijzelen ;).

Mochten er nog rare dingen naar voren komen uit de metingen dan laat ik het wel weten. Kan wel even duren want het apparaatje staat in backorder.

Freek

nog even proberen te vliegen vandaag. Motortje blijft afslaan tijdens het vliegen. Ik wacht nu even tot ik de power analyzer in huis heb voor ik weer ga vliegen met deze combi.

Ik ga ook eens kijken of ik wat meer over de regelaar te weten kan komen/ een manual vinden. Ik las dat het ook aan de timing kan liggen, geen idee wat daarmee wordt bedoeld, maar dat probeer ik uit te zoeken. Ik wil ook uitzoeken hoe ik de cut-off naar beneden bij kan stellen, 3,2 V bijvoorbeeld. Maar dat wil ik pas doen als blijkt dat er niet meer dan de bedoelde 15A wordt getrokken.

In uiterste nood kan ik ook nog de regelaar vervangen, maar daar wil ik mee wachten tot bovenstaande opties zijn uitgeput.

Freek

Even een update, voor de liefhebbers ;).

Heb eindelijk de watt meter eraan gehangen. Het totaal aantal Amperes komt niet boven de 18, wel wat boven de 15A die is opgegeven, maar dit zou voor de regelaar (25A) geen probleem mogen zijn. Conclusie, asje is recht genoeg en de soldeerverbindingen zijn voldoende.

De motor bleef nog steeds "afslaan", bij ongeveer 15A.

Ook even de accu doorgemeten: 4,05V, 4,02V en 4,03V per cell, ook geen specifieke cell dus, die te snel ontlaadt.

Mmm, het lijkt hem nu toch echt in de regelaar zelf, of eventueel de ontvanger te zitten. Ik zal moeten doen waar ik het meest tegenop zag, de regelaar programmeren en experimenteren met timing en instelling/cut-off van het voltage.

Keep you posted.

Freek

Laatst bewerkt:
Nog even een vraag. Ik heb om de regelaar te programmeren de regelaar losgekoppeld van de motor. Nu komt er echter helemaal geen geluid meer uit. Ik neem dus aan dat de motor tevens aan gesloten moet zijn om te kunnen programmeren, klopt dit?

Thx!

Freek

Back