Regelaar stuk?

"piepjes" van uit een regelaar worden door de motor gemaakt, dus zonder motor geen piepjes ....

Hi Dirk, thx, ik had al zo'n vermoeden.

Dan sluiten we de boel weer aan. Eens kijken of dat "programmeren" met de gashendel wil lukken, ik vind de handleiding (Duitstalig) niet bijzonder helder. Wel bij welke piep combinatie je goed zit, maar niet precies hoe je daar moet komen.

Freek

ja, dat klopt. De motor werkt als "luidspreker". Daar komt het geluid ook vandaan.

wat me nog te binnen schiet, hoeveel A is de BEC en hoeveel servo's heb je aan boord? als de BEC (die ook in de regelaar zit) overbelast wordt kan dat de warmte zijn die je voelt. En veel regelaars schakelen uit als de BEC te warm wordt.

De BEC is 5V/3A, er zijn 4 9grams servo's (HXT900) aan boord. Dat lijkt me toch te doen?

Freek

Thanks!

Ik ga het volgende uitproberen:
- Een specifieke soldeer verbinding vervangen, ben ik toch niet tevreden over
- Verschillende instellingen van de timing vd regelaar uitproberen
- Cut-off voltage naar beneden brengen (met timing op middle = 15 graden)
- Ontvanger vervangen
- Regelaar vervangen

Alle stappen een voor een, om de effecten per stap goed te zien. Als de laatste stap ook geen oplossing biedt moet er ook nog een andere motor in :sad:. Compleet nieuwe setup dus, hoop het niet.

Ik zal de resultaten hier posten. Komend weekend ga ik ermee aan de slag. Dat ding zal vliegen :yes:

Freek

Laatst bewerkt:
Bijzondere ontwikkeling, wat mij betreft.

Ik heb een specifiek contact (van de 3) tussen motor en regelaar opnieuw gesoldeerd. Daar zat naar mijn idee een veel te grote klodder soldeer op. Bovendien bleek het isolerende/beschermende plastic tussen de verschillende draden tussen motor en regelaar op een plek gesmolten een beetje gesmolten. Dat duidt naar mijn idee op oververhitting.

Na het opnieuw solderen => GEEN "afslaan" meer van de motor :D. Ik hoop dat dit zo blijft. Ik vind dit wel heel bijzonder, is er iemand die dit kan uitleggen?

Wat me ook opviel was dat het voltage op de power analyser fors daalde bij vol gas. Van ruim 12V naar onder de 10V, bij gas terug nemen kwam het voltage weer omhoog. Is dit normaal? Zegt dit iets over de accu?

Thanks!

Freek

Laatst bewerkt:
Wat me wel opviel was dat het voltage op de power analyser fors daalde bij vol gas. Van ruim 12V naar onder de 10V, bij gas terug nemen kwam het voltage weer omhoog. Is dit normaal? Zegt dit iets over de accu?

Thanks!

Freek

Dit zegt inderdaad iets over de accu en wel over de interne weerstand ervan. Deze bepaal je door (evt. bij vol gas) de spanningsval te delen door de stroom. De spanning zal altijd iets zakken want geen enkele accu heeft een interne weerstand van nul. Een slechte accu levert dus vermogen in en zal warm worden bij grote belasting. Bij het laden zul je waarschijnlijk niets merken; er gaat nog steeds X mAh in. Maar bij het ontladen krijg je niet alle opgeslagen energie er weer uit (want een deel wordt dus in de accu omgezet in warmte).

Overigens is niet gezegd dat een spanningsval van meer dan 2 volt duidt op een slechte accu. Het hangt van de stroom af die er dan loopt.

Martin

Hallo Martin,

Bedankt voor je info. De stroom was rond de 15A, volgens de specificaties van de motor. De accu werd inderdaad een beetje warmer bij vol gas.

Op zich ontlaadt de accu redelijk volgens verwachting. Ik kan er 6-8 minuten mee vliegen normaal gesproken. Ik denk dus dat de accu nog niet overleden is.

Gr,

Freek

Het "probleem met de regelaar" lijkt dus opgelost, door het opnieuw solderen van een van de contacten. Ik vind het nog steeds een beetje wonderbaarlijk. Als een van jullie een uitleg hiervoor heeft hoor ik het graag.

De snelkoker gaat uiteindelijk toch naar Ron van Sommeren, hij opteerde het nalopen van de gesoldeerde contacten. Ron, Bedankt!

Mochten er alsnog problemen optreden zal ik het lijstje alsnog nalopen en de resultaten hier posten. Voor nu, ben ik even weer een happy mens.

Freek

Back