regelaar stuur afstellen.HELP

• Topicstarter Topicstarter Boof
  • Startdatum Startdatum
B

Boof

Guest
ik wil graag me stuur inrichting van me buggy opnieuw afstellen.

Op de regelaar zit zeg maar de hefboom.
Hier aan zit een verstelbare as richting de hevel van het stuur.

Op de zender zit nog een knop om het stuur in het midden te zetten.
Maar wat is nu de beste manier om dit af te stellen/ in te regelen?

Is hier een stap voor stap handleiding voor?
Krijg hem nu gewoon niet goed omdat er teveel instellingen zijn die gewijzigd kunnen worden.

Waarom ik dit wil veranderen is omdat de regelaar een beetje tikt als ik naar links stuur.
Als ik naar rechts stuur hoor ik niets.

Vandaar deze vraag van een beginneling. :(

Beste is om de zorgen dat bij de trim op de zender in het midden, de hevel op de servo een hoek van 90 graden maakt met de stuurstang. Dan zou de uitslag naar links en rechts gelijk moeten zijn. Om welke auto gaat het trouwens? Dat praat wat makkelijker.

Afhankelijk van de auto moet alles in het midden staan, maar niet bij alle auto's. Bij de 1:8 onroad auto's moet get servohevltje in neutraal onder een hoek staan.

Het gaat om een hsp himoto buggy.

De regelaar ligt op zn kant op de bodem.
De hevel stond niet haaks op de ombouw maar een beetje schuin.

Leg eens uit waarom je het opnieuw wilt afstellen....

Overigens de regelaar zoals jij dat noemt heet een servo.

stangetje van servo naar de wielen los maken, servo in t midden zetten. stangetje er weer op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok het heet een servo, sorry .
Maar wat zou de reden zijn dat de hevel niet haaks op de servo stond?
Heeft dit te maken met de plek waar de servo geplaatst is?
Kan ik dit evt oplossen door de servo te verplaatsen of om het stangetje naar de stuur inrichting langer te maken? Deze is namelijk verstelbaar.

Bij veel RTR (Ready to Run oftewel direct klaar om te rijden) auto's zijn de afstellingen van de stangen, stuur, etc niet bepaald optimaal. Sommigen noemen RTR dan ook wel gekscherend "Ready to Repair". Dus het is altijd aan te raden afstellingen na te lopen, niet alleen die van de stuurservo.

Maar wat merk je nu aan het stuurgedrag?
Iets willen veranderen omdat je denkt dat het zo moet is niets mis mee maar gezien je ervaring zou ik zeggen om niets te veranderen als de auto neutraal netjes rechtdoor gaat en goed stuurt.

Het gaat niet om het stuur gedrag.
Als ik naar rechts stuur gaat het goed, maar als ik naar links stuur hoor ik de tandwieltjes ratelen.
Dus hier gaat er iets niet goed.

Alles controleren op werking door bv de servo los te koppelen en kijken of alles soepel beweegt , is dat het geval is de servo zelf de boosdoener , dan :

of een nieuwe servo
of een revisie set servo (tandwieltjes)

Zelf kan je wel vinden wat goedkoper is , en bij vervanging servo ,hoeveel torque de nieuwe servo moet hebben, door simpel even de specificaties huidige servo op te zoeken en te vergelijken .(bv servo database)

suc6

Als je dat in je startpost had gezet hadden we je direct de juiste richting in kunnen sturen...

Als het bij stilstand is lijkt het inderdaad erop dat de tandwieltjes in je servo niet goed zijn, opnieuw instellen zal het probleem niet oplossen. Servo's zijn makkekijk open te schroeven dus de tandwielen inspecteren op een versleten tandje is zo gedaan.

of gewoon een nieuwe, heb je altojd nog een 2e. en hoef je zelf weinig te doen. er kan altijd sneller wat mis gaan als je er aan gaat sleutelen

ik wil graag me stuur inrichting van me buggy opnieuw afstellen.

Op de regelaar zit zeg maar de hefboom.
Hier aan zit een verstelbare as richting de hevel van het stuur.

Op de zender zit nog een knop om het stuur in het midden te zetten.
Maar wat is nu de beste manier om dit af te stellen/ in te regelen?

Is hier een stap voor stap handleiding voor?
Krijg hem nu gewoon niet goed omdat er teveel instellingen zijn die gewijzigd kunnen worden.

Waarom ik dit wil veranderen is omdat de regelaar een beetje tikt als ik naar links stuur.
Als ik naar rechts stuur hoor ik niets
.

Vandaar deze vraag van een beginneling. :(

Volgens mij stond dit erin.

Maar zal inderdaad de servo testen op versleten tandwielen.

Oeps, my bad. De essentie van de text lag ook op het afstellen....

Als je het heveltje eraf haalt en de 4 schroefjes los maakt kan je de bovendeksel eraf halen. Druk op het asje als je het kapje lost trekt zodat de tandwielen op de plaats blijven zitten.Mocht je het asje los trekken, let even op in welke richting het nokje zat.

De opmerking dat er wat tikt bij sturen naar links kon ook worden opgevat dat er ergens wat aanloopt, zoals een stuurstang die ergens klem komt te zitten, en dat met een tik los schiet. Maar met de extra info zou ik ook de servo verdenken.

tip, luister eens goed naar je auto als je stuurt. niet tijdens het rijden, met meer weerstand, en luiater eens met je oor tegen de servo aan of je daar het getik hoort

tip, luister eens goed naar je auto als je stuurt. niet tijdens het rijden, met meer weerstand, en luiater eens met je oor tegen de servo aan of je daar het getik hoort

ehh luisteren naar de servo met meer weerstand ? wat wil je zeggen als hij bv bromt of piept ?8O

nee, hij zegt dat iets kraakt. of dat de stuurstang of servo is is niet duidelijk. is dus wel handig als je weet waar het probleem zit. en luisteren nAr waar de kraakjes vandaan komen.

Back