... Wanneer men een dikkere kabel hiervoor gebruikt wordt ontstaat er niet de warmte over de lengte van de kabel en kan dit geen kwaad voor de esc. ...
Weerstand van extra draad is hier niet het probleem, hoewel het altijd inderdaad goed is om die laag te houden, minder verliezen. Het is de de extra zelfinductie van de langere draden die voor spanningspieken op de ingang van de regelaar zorgt. Pieken
hoger dan de accu-spanning.
... heb ongeveer bij mijn B25 van Top flite +-60cm bekabeling van regelaar naar battery en dit voor elke motor(2x) ...
Het kan zijn dat je er (nog) geen last van hebt doordat je veel vol gas vliegt, dan treden die hoge spanningpieken niet op. Maar Jan/Corrien heeft al genoeg door lange accu-draden gesneuvelde regelaars gerepareerd. Ik zou niet het risico nemen als ik jou was en de motordraden verlengen en/of accu-draden verkorten, ik neem aan dat er geen ruimte is om accu dichter bij de regelaar te plaatsen. En/of extra elco's op de vermogens-ingang van de regelaar monteren.
Alle elco's dicht mogelijk bij de regelaar, anders zorgt het stuk accudraad tussen elco en regelaar alsnog voor pieken. Aansluitdraden van elco's zo kort mogelijk voor een lage ESR. Ook niet een aantal elco's verdelen over de lengte van de accudraden. Elco's aan accukant heeft geen zin aangezien een accu al een erg grote elco is.
Zoals bij
waterslag de drukpiek hoger is dan in het waterleidingnet, zijn de spanningpieken die op de voedings-ingangen van de regelaar komen
hoger dan de accu-spanning, niet goed voor elektronica. De pieken hebben een frequentie van 8, 16 of 32kHz, naar gelang de gekozen PWM-chopping frequentie. Bij volgas treedt geen PWM chopping op, de elco's hebben het dan het makkelijkst.
Ik heb wat informatie bijeengeraapt in een RCG draadje.
All ESC manufacturers, switching power supply designers (an ESC is a SPS) and EE's say the same ... extend motor wires, not battery wires. If you cannot but extend battery wires, you have to take precautions, see:
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=952523
Contents
- Expert/manufacturer opinions
- Problem (electrical equivalent of water knock)
- Solution
- Rule of thumb
- Capacitor type
- Capacitor polarity!
- How to add extra capacitors
- Explanation/theory
- Measurements
- DIY pictures
Volgas, geen PWM-chopping
www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index_eng.html
Half gas, PWM-chopping, spanning wordt in stukjes gehakt.
www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/SPEEDY-BL_eng.html