Regelaar vlak bij motor?

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het bouwen (voor zover je daarvan kunt spreken) van een Easy Star 2 met de MPX aandrijfset erin.
Nu wordt er in de handleiding geadviseerd om de regelaar onder de motor in te bouwen in dezelfde ruimte.
Ik heb dat eens nagekeken en het lijkt er inderdaad op dat de ruimte daar speciaal voor bedoeld is. Je kunt er dan later ook nog bij als je de motorkap los haalt.
Ik vraag me alleen af of dat geen storingen zal geven als die twee zo kort bij elkaar zitten.

Alvast dank voor jullie wijze adviezen.

Willem.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben beizg met het bouwen (voor zover je daarvan kunt spreken) van een Easy Star 2 met de MPX aandrijfset erin.
Nu wordt er in de handleiding geadviseerd om de regelaar onder de motor in te bouwen in dezelfde ruimte.
Ik heb dat eens nagekeken en het lijkt er inderdaad op dat de ruimte daar speciaal voor bedoeld is. Je kunt er dan later ook nog bij als je de motorkap los haalt.
Ik vraag me alleen af of dat geen storingen zal geven als die twee zo kort bij elkaar zitten.

Alvast dank voor jullie wijze adviezen.

Willem.

Nee hoor gaat prima. ESC gewoon daaronder monteren.
Alleen ESC bij ontvanger zou evt. voor storing kunnen zorgen. Maar daar is geen sprake van.

Damn, da's snel!! Lijkt Overtoom wel :D
Die bevestiging wilde ik graag hebben.
Dan kan ik het spul netjes inbouwen zonder dat het een dradenkluwen wordt in de romp. Dank voor je reactie.

Willem.

Nou kan ik me vergissen maar ik heb geleerd de regelaar dicht bij de LiPo omdat met lange kabels tussen de LiPo en de ESC de ESC uiteindelijk de geest kan geven. In dit geval lijkt me dat dicht bij de motor gelijk is als ver van de LiPo, niet gewenst dus... Maar het kan natuurlijk zijn dat de LiPo bij deze kist dan nog steeds dicht bij ligt, in dat geval, geen probleem.

Nou kan ik me vergissen maar ik heb geleerd de regelaar dicht bij de LiPo omdat met lange kabels tussen de LiPo en de ESC de ESC uiteindelijk de geest kan geven. In dit geval lijkt me dat dicht bij de motor gelijk is als ver van de LiPo, niet gewenst dus... Maar het kan natuurlijk zijn dat de LiPo bij deze kist dan nog steeds dicht bij ligt, in dat geval, geen probleem.
Ik ga er vanuit dat de lengte van de kabels van een originele MPX regelaar in orde is. Met de lengtes tussen de regelaar en motor en tussen de regelaar en de lipo kan de regelaar onder de motor ingebouwd worden en kan ik ruim de laadruimte voor de lipo bereiken. Als dat met de standaard lengtes niet kan, heeft MPX ergens een foutje gemaakt. Maar ik neem aan dat het wel goed zit.

Willem.

Ivm langen bekabeling tussen regelaar en accu...
Wanneer men een dikkere kabel hiervoor gebruikt wordt ontstaat er niet de warmte over de lengte van de kabel en kan dit geen kwaad voor de esc.

heb ongeveer bij mijn B25 van Top flite +-60cm bekabeling van regelaar naar battery en dit voor elke motor(2x)

natuurlijk niet goed voor het gewicht die bekabeling.

Ik denk dat de kabellengte van de regelaar naar de motor zo'n 20 à 25 cm is. En gezien de stroom die de motor maximaal trekt (18A volgens de opgave) zal het allemaal best lukken. Nogmaals, het is allemaal standaard MPX, dus het zal wel kunnen.

Willem.

Ik denk dat de kabellengte van de regelaar naar de motor zo'n 20 à 25 cm is. En gezien de stroom die de motor maximaal trekt (18A volgens de opgave) zal het allemaal best lukken. Nogmaals, het is allemaal standaard MPX, dus het zal wel kunnen.

Willem.

Ik heb ook de originele Mpx aandrijfset. T werkt primt.
. Multiplex heeft het echt wel goed uitgedoktert.

tuurlijk.
Multiplex toestellen vliegen altijd goed.
Je moet zeker geen bang hebben voor de voorgeschreven setup.
Gewoon inbouwen en vliegen.

Grts Jonathan

Hij heeft vandaag de maiden gehad.
Het zal geen pylon racer worden met de MPX setup. Maar het komt in ieder geval een stuk vlotter boven dan de EZ*1 met z'n borstelmotor.
En met de rolroeren kun je geen stunts uithalen. Maar je krijgt 'm er wel een stuk makkelijker mee tegen de wind in en vlak houden is ook een stuk makkelijker. Ook het vergrote staartroer werkt een stuk beter.
Uiteindelijk is er goed nagedacht over de II.
De prettige vliegeigenschappen van de I zijn gebleven maar wel wat vlotter.
Kortom: voor mij is ie geslaagd!

Willem.

... Wanneer men een dikkere kabel hiervoor gebruikt wordt ontstaat er niet de warmte over de lengte van de kabel en kan dit geen kwaad voor de esc. ...
Weerstand van extra draad is hier niet het probleem, hoewel het altijd inderdaad goed is om die laag te houden, minder verliezen. Het is de de extra zelfinductie van de langere draden die voor spanningspieken op de ingang van de regelaar zorgt. Pieken hoger dan de accu-spanning.

... heb ongeveer bij mijn B25 van Top flite +-60cm bekabeling van regelaar naar battery en dit voor elke motor(2x) ...
Het kan zijn dat je er (nog) geen last van hebt doordat je veel vol gas vliegt, dan treden die hoge spanningpieken niet op. Maar Jan/Corrien heeft al genoeg door lange accu-draden gesneuvelde regelaars gerepareerd. Ik zou niet het risico nemen als ik jou was en de motordraden verlengen en/of accu-draden verkorten, ik neem aan dat er geen ruimte is om accu dichter bij de regelaar te plaatsen. En/of extra elco's op de vermogens-ingang van de regelaar monteren. Alle elco's dicht mogelijk bij de regelaar, anders zorgt het stuk accudraad tussen elco en regelaar alsnog voor pieken. Aansluitdraden van elco's zo kort mogelijk voor een lage ESR. Ook niet een aantal elco's verdelen over de lengte van de accudraden. Elco's aan accukant heeft geen zin aangezien een accu al een erg grote elco is.

Zoals bij waterslag de drukpiek hoger is dan in het waterleidingnet, zijn de spanningpieken die op de voedings-ingangen van de regelaar komen hoger dan de accu-spanning, niet goed voor elektronica. De pieken hebben een frequentie van 8, 16 of 32kHz, naar gelang de gekozen PWM-chopping frequentie. Bij volgas treedt geen PWM chopping op, de elco's hebben het dan het makkelijkst.

Ik heb wat informatie bijeengeraapt in een RCG draadje.
All ESC manufacturers, switching power supply designers (an ESC is a SPS) and EE's say the same ... extend motor wires, not battery wires. If you cannot but extend battery wires, you have to take precautions, see:
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=952523

Contents

• Expert/manufacturer opinions
  • Problem (electrical equivalent of water knock)
  • Solution
  • Rule of thumb
  • Capacitor type
  • Capacitor polarity!
  • How to add extra capacitors
  • Explanation/theory
  • Measurements
  • DIY pictures

Volgas, geen PWM-chopping
www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index_eng.html

Motor-3-phasen.gif

Half gas, PWM-chopping, spanning wordt in stukjes gehakt.
www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/SPEEDY-BL_eng.html

Teillast_Motor.gif

Back