regelaar voor boot ?

Hoi,

vandaag de eend

afb15025.jpg

voor de eerste maal uitgelaten, maar de regelaar (oude reserve van een vliegtuig) is doorgebrand. Ik denk gewoon pech...

Dus ik zoek een regelaar voor boten, die momenteel de speed 280 in de eend zal aandrijven MAAR moet geschikt zijn voor latere projecten met de kinderen (stijl kleine sleper, robbe dolly of iets groter.)

dit voor een Futuba zender en moet zeker 10 cellen aankunnen

ik heb gevonden (URL gewoon als voorbeeld)

http://www.pandanmodelboats.co.uk/acatalog/Our_Online_Catalogue_Robbe___Speed_Controllers_240.html

1) de robbe rookie, zelf gekocht voor mijn boot in aanbouw, werkt blijkbaar zeer goed (wel wat piepend), geen limiet op het aantal windingen en geen rem MAAR tegen de 100 Euro.. nogal duur.

2) robbe rocraft 100/120

ziet er goed uit, iets goedkoper MAAR heeft een rem? Dit zou een probleem zijn voor boten ? (waarom noemt robbe het dan een boot controller ? misschien voor geared systemen ?)
De rem kan uit maar alleen als je de reverse ook uit zet... dit is geen optie

3) Conrad PRO 40 WP

goedkoper dan de rest

http://www.conrad.nl

de rem kan uit, 30 A max stroom ,ziet er goed uit.

Heeft iemand een opinie hierover, enige ervaring met de Conrad regelaar ??

Zelf heb ik de Rookie genomen voor mijn boot vanwege de 'niet lineare controle rond het middenpunt', hopende dat dit de besturing bij trage snelheid ten goede zou komen.

Ik heb geen idee hoe de Conrad regelaar zich gaat gedragen.

Ik hoop zeker geen 'merkenoorlog' te starten, maar zoek gewoon enkele gebruikservaringen.

Bedankt !

Patrick

perk zei:
2) robbe rocraft 100/120

ziet er goed uit, iets goedkoper MAAR heeft een rem?
Het enige, dat je van de rem merkt is, dat er een korte vertraging is bij het gasgeven achteruit. In de praktijk merk je hier nauwelijks iets van en ik denk, dat de meeste modelbouw-kapiteins niet eens weten, dat de regelaar zo'n remfunctie heeft...
Trouwens, de Rookie heeft 'm ook. Blijkbaar nog niet opgevallen?

Euh... leuk die eend... maar die antenne 8O 8O er zit nog net geen vlaggetje aan :lol:

Corrien zei:
Het enige, dat je van de rem merkt is, dat er een korte vertraging is bij het gasgeven achteruit.
M'n zoon heeft ook zo'n soort regelaar in zijn boot. Het is even wennen, en hij kan er nu mee overweg. Ikzelf vindt het niet prettig varen, maar dat is persoonlijk.

Wim

inderdaad, geen vlag....

maar, zo'n eend is nogal klein om een antenne intern te houden en dit was de beste oplossing die ik kon vinden (met restjes)

beter een spriet erop dan rare storingen.

ik geef toe... het kan beter maar ik weet niet direct hoe.

Ps, het plan is op een walkie-talkie erin te steken, de antenne toch ergens weg te moffelen en de eend eens te laten praten met wandelaars.

kuikentjes erachter zijn ook in het optie pakket

Patrick

De eenden bij ons schrikken al van een optimistje. Kan je nagaan wat een pratende soortgenoot teweeg brengt....
:-D

Is het geen optie om de antenne te mis/gebruiken om het geplande kroost er achter aan te slepen? Of neemt de ontvangst al af als de antenne door het water sleept (ook al is het op de oppervlakte)?

Annemieke

Die antennespriet ziet in inderdaad nogal "erg aanwezig" uit. Hiervoor kan best wel iets verzonnen worden, dat minder zichtbaar is. Zelf gebruik ik hiervoor een stuk zwartgeverfd staaldraad van 0,8 mm2 (met aan de bovenkant een 'bolletje'), waaraan de (ingekorte) antennedraad is bevestigd.

De antennedraad gebruiken om de eenden-kinderen in het gareel te houden is een minder goed plan. Dit kost gegarandeerd bereik.

Bereik maakt vast uit, maar gaan we nu zo ver weg met onze eenden (en andere vaartuigen) dat dit van belang zal zijn?

Je zou een testje uit kunnen voeren met jet ontvanger antenne horizontaal en dan een stuk weglopen. Blijft de kwaliteit van ontvangst goed, waarom dan niet de antenne gebruiken als sleeplijn?

Wim

is dat stroom verbruik zo groot ??????
Conrad heb regelaartjes van een ampere of drie
en kosten iets van 14 euro en kant en klaar iets duurder :evil:

Het hangt het allemaal vanaf hoe 'fancy' het moet.

Mijn bedoeling was proportioneel te sturen op de gas, voor mijn zoon te leren hiermee om te gaan.

en ik wou ook niets met een rem, ik kan me inbeelden dat er situaties zullen komen waar een noodstop nodig is ... en dan wil ik niet even 1-2 seconden wachten.

de autoregelaars (meestal goedkoper) hebben allemaal een rem.

Dus ik dacht zo... laat me een goede regelaar kopen en dan kan ik er later nog iets mee aanvangen in het volgende project met de kinderen (waarschijnlijk een boot met blusmonitor ed... van rond de 80 cm met wat meer 'kick' in de motoren)

Maar hoe meer ik er over nadenk hoe slechter dit idee het lijkt te zijn (temeer omdat een goede regelaat 100euro ofzo is) , ik denkt momenteel gewoon dit :

afb14849.jpg

toe te passen en de eend op 4 cellen te laten varen. gewoon vooruit-achteraan aan een vaste snelheid.

Ik zal eens nadenken over de antenne.... maar dit was de simpelste - veiligste methode.

Ik heb ook overwogen ze naast een metalen draad/staaf omhoog te leiden, maar ik heb altijd geleerd de antenne uit de buurt van ijzer/staal te houden.

in ieder geval, bedankt voor de suggesties !!

Ik vind deze projectjes de moeite omdat ze kinderen leren dat er andere dingen zijn dan de TV :-)

Patrick

Back