regelaar

• Topicstarter Topicstarter dentompie
  • Startdatum Startdatum
D

dentompie

Guest
Hallo,

ik heb een flysonic regelaar gekocht voor mijn electrozwever.
Uiteraard heb ik hem eerst even getest en ik kwam tot de volgende schrikwekkende constatatie: de motor blijft draaien tot de batterijen leeg zijn, en dan werkt de ontvanger dus niet meer!!
Is dit de bedoeling of is er een defect aan?

Tom

Ik ken de betreffende regelaar niet, maar weet je zeker of deze BEC uberhaupt ondersteund?

Ja natuurlijk, in het begin werkt alles perfect, maar na een 10-tal minuten begint de motor in kracht te minderen en kan ik de servos niet meer besturen

Jonathan,
BEC heeft hier niets mee te maken!

Tom.
De regelaar moet een "undervoltage" detector hebben die dan ook nog moet werken. Er bestaan regelaars waarvan je de undervoltage detector kunt instellen of zelfs uit kunt schakelen. Kijk eens na of jou regelaar die mogelijkheid ook heeft en of die functie wel goed is ingesteld.

@jonathan, BEC = Battery Elemination Circuit, de enige functie is dat hij van de te hoge motor-spanning een fatsoenlijke 5 volt maakt (dus i.p.v. een extra ontvannger accu)... "undervoltage- detection" staat daar los van .....

Een BEC bestaat meestal uit een (low-drop) voltage-regulator, een IC'tje zonder enige vorm van inteligentie......

"Undervoltage-detection" eist wel enige inteligentie .... moet zelf "uitvogelen" hoeveel en wat voor cellen aangeloten zijn (eventuueel van uit een in te geven instelling NiCad/NiMh of Lipo's). Wanneer deze net zo leeg zijn dat de BEC zijn werk nog een tijdje kan doen, moet deze afschakelen, te vroeg is zonde (nog ongebruikte looptijd over :-( ) te laat is een doodszonde (geen besturing meer :cry: :cry: )......

Dirk ik weet wat BEC is en wat dit doet.Een undervoltage detector is toch altijd een onderdeel van BEC als systeem, of zie ik dat verkeerd? (Sorry als ik een beetje offtopic ga ( :oops: ) maar dit zit toch op elke BEC-ondersteunende regelaar? Ik heb zelf bijvoorbeeld de schulze slim55beq en deze houdt er ook mee op wanneer het voltage onder een bepaalde waarde komt. De ontvanger en aansturing van de servo's blijft echter wel (voor bepaalde tijd dan) werken.. :?

Overigens over de Fly.Sonik regelaar weinig te vinden, op de web site van de fabrikant Mtronics staat bij Speedcontrolers -> Aircraft COMMING SOON ...... ûh Beta versie met nog een paar bugjes ???

Ik heb het nog eens uitgebreid getest...

Wanneer de motor minder kracht krijgt (spanning daalt), heb ik gedurende een 5-tal seconden totaal geen controle meer over de servos, na 5 seconden wordt de motor uitgeschakeld en werken de servos opnieuw....

Toch wel vrij vervelend, veronderstel dat ik plots naar beneden aan het vliegen ben wanneer de bediening 5 seconden uitvalt....

Wat zouden jullie doen?

@dentompie,

Het lijkt er op dat de beveiliging te laat ingrijpt...de spanning daalt zover dat de BEC-regelaar er geen chocola (= fatsoenlijke 5V) meer van kan maken, pas als de motor daadwerkelijk is afgeslagen stijgt de spanning weer voldoende in de accu om de BEC-regelaar lucht te geven.

Zou natuurlijk ook aan je accu kunnen liggen, die niet goed geladen is en daardoor een foutieve beginspanning aangeeft, waardoor het aantal cellen foutief geïnterperteerd wordt.....

Maar een afslagspanning onder een spanning die de BEC-regelaar mag hebben lijkt mij een constructie foutje....

Ik denk dat Dirk hier goed zit, de cellen zijn (nog) niet voldoende op krachten waardoor de spanning flink in elkaar zakt als ze stevig belast worden. Ga eerst de cellen eens gymnastiek geven door ze een aantal keren goed op te laden en daarna te ontladen. Doe dat de eerste keer met een vrij lage stroom en bouw die op tot de voor jou normale laad en ontlaadstromen. Als je de cellen een keer of vier, misschien vijf, gym hebt gegeven zullen ze veel beter werken en is jou probleem hoogstwaarschijnlijk verdwenen.
Dat het vijf seconden duurt voordat de onderspannings detectie de motor stop zet kan ook wel kloppen. Meestal wordt hier een kleine vertraging gebruikt omdat anders de regelaar bij elke stroompiek uit zou schakelen omdat de acuuspanning dan heel kort te laag wordt.
Succes.

Ok bedankt voor de uitleg! Het is inderdaad een vrij oud (een jaar of 5-10) pak van 1900mAh dat nog nooit gebruikt was. Ik heb alles eens nagemeten, en als ik ze bvb aan een lamp hang zit inderdaad nog ongeveer 1900mAh in dat batterijpak. Ik dacht dat ze dus nog 100% gezond was, maar inderdaad misschien moet ik ze eerst eens traag opladen opdat ze de normale eigenschappen zoals de snelle spanningsval die er eigen aan is zou terug krijgen.
Ik hoop in elk geval dat ik me gaan nieuw batterijpak moet aanschaffen want die zijn vrij duur!

Tom

Dit bleek niet te werken, na een meting bleek dat de motor maar uitgeschakeld werd wanneer de spanning onder de 3V liep. Veel te laat dus!
Ik veronderstel dat het dus een fout in de regelaar is. Dus mensen, koop geen regelaars van FlySonic! In nutteloze onvestering van 75€ is een zware klap voor een student :-(

Tom

Back