Regelen Plush-32 serie ESC van HK

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door spit, 8 okt 2021.

  1. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Mijn Sebart Cessna op 5SLipo is klaar voor maiden. Tot 1/2 gas loopt alles prima. Wanneer ik progressief opbouw tot fullgas, valt het vereiste toerental na 3sec plots weg, je hoort dat er iets in de 80amp/ESC afslaat. De motor (50/55/430KV) draait verder op een capaciteit dat niet voldoende is om het toestel te laten opstijgen en dit blijft zo. Wanneer ik de batterij afkoppel en opnieuw aansluit, doet hij hetzelfde, enkele sec fullgas en dan slaat die weer af om op een veel lager toerental verder te draaien.
    Ik veronderstel dat iets niet klopt qua regeling in de esc. Ik bezit een Plush-32 serie programmeerkaart doch van de vele cijfertjes en mogelijkheden heb ik niet veel kaas gegeten. Misschien moet ik terug naar de fabrieksinstellingen maar wie weet hoe.
    Iemand een idee wat er gaande is en op welke manier ik dit kan oplossen
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Je geeft wel erg weinig informatie vooral over de motor.
    De regelaar zou 80A moeten kunnen leveren maar hoeveel trekt de motor vol gas?? Als dat te veel is kan het zijn dat de regelaar terug schakelt naar een waarde die wel veilig is voor de regelaar. In dat geval heb je een andere regelaar nodig.
    Een andere mogelijkheid is dat de accu de gevraagde stroom niet (goed) kan leveren en te ver inzakt. Er zijn regelaars die dan ook terug schakelen naar een veiligere waarde. Soms kan zelfs de beveiliging tegen te ver ontladen ingrijpen en een soortgelijk effect hebben.
    Het is ook niet onmogelijk dat er iets in de regelaar kapot is of bijna kapot. Als de stroom (te) hoog wordt stopt er één tak van de regelaar mee waardoor één winding van de motor niet meer mee doet of niet 100% meer meedoet.
    Dit kan ook veroorzaakt worden door een slechte connector tussen de motor en de regelaar of een slechte (soldeer) verbinding in de regelaar of de motor.
    Je ziet er zijn veel mogelijkheden.
    De standaard instellingen van de regelaar moeten in de gebruiksaanwijzing staan, zoek die eens op zou ik zeggen. Bij die waardes staat dan bijvoorbeeld een sterretje of er staat "standard" of "default" of "factory setting" of iets soortgelijks bij.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2021
  3. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Beste, alvast dank voor een snelle reactie.
    De motor is een Turnigy SK5055/580Kv en prop 16/8 met 5S Lipo Hacker 20C. Informatie zegt dat de motor geschikt is voor 5S.
    Ik meen dat er iets met de regeling van esc moet geweest zijn, bij installatie heb ik daar wat zitten prutsen met de programmeerkaart. Eigenlijk heb ik geen idee wat al die cijfertjes betekenen en mogelijks heb ik daar ergens een instelling gewijzigd.
    Ik ga morgen een andere regelaar steken met fabrieksinstellingen steken en zien of het probleem nog zal voordoen.
    Ik zal ook eens moeten zoeken om de esc naar de fabrieksinstellingen te krijgen, hij kwam nieuw uit de verpakking.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Niet zo handig als je niet weet waar de getallen voor zijn.
    Een regelaar met Factory settings is ook niet geweldig.

    Belangrijk:
    Timing, bij een buitenloper is 15 graden OK.
    PWM 16-24
    Lipo cutoff zou ik op 3,2 Volt zetten

    De andere instellingen hebben weinig invloed op hoe de motor draait.

    GJ
     
  5. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Dank voor de info, geprogrammeerd zoals voorgesteld doch het probleem blijft, slaat gewoon af bij fullgas om verder te draaien op een lager toerental
     
  6. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Ik heb alles behouden (motor/prop/lipo) en een andere regelaar geplaatst van 60Amp (had ik nog in voorraad), deze werkt prima, moet wel overschakelen naar 4S of prop verkleinen voor het gebruik van een 5S. Het zal dus mogelijks aan de nieuwe regelaar zelf wel liggen zeker ??
     
  7. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    Zet je die regelaar toch op mplaats... ;)
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Klinkt als kapotte FET in de plush, niet mplaats maar terug naar leverancier als het nog binnen de garantie termijn zit, anders verlies nemen en recyclen.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kapotte FET lijkt mij onwaarschijnlijk omdat ie wel gewoon zijn werk doet.
    Ik zit meer aan een aansprekende beveiliging te denken.

    GJ
     
  10. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo Spit

    Volgens Ecalc zit je redelijk op het randje , rond de 85 A .
    Ik denk dat je accu's inkakken en de regelaar in de low voltage cutt-off gaat.

    mvg Peet
     
  11. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Hoeveel A trekt hij is de vraag? Denk dat je over de limiet gaat.
     

Deel Deze Pagina