Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Huh?
    Hier ben ik het absoluut mee oneens.

    De oplossing is om dan voor andere technieken dan een RPAS te kiezen. Als voorbeeld:



    Wij kiezen per productie de gewenste techniek. Dat kan bemande luchtvaart zijn, een kraan of een RPAS....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Mooie filmpje. Over je filmpje gesproken, ik mis tasz al een tijdje.
    Natuurlijk zijn er alternatieven. Maar veel alternatieven zijn vaak of duurder of minder snel of onhandiger of omslachtig dan werken met een multicopter.
     
  3. N0EL

    N0EL

    Lid geworden:
    5 jan 2014
    Berichten:
    404
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb wat kennisen (in Nederland) die o.a. voor kleine media bedrijfjes werken.
    Hun problem is dat de klant heel vaak snel luchtfoto's / video's willen hebben, maar dat het gewoon te duur / te moelijk is om te regelen (ontheffingen en zo)

    Hierdoor wijken ze vaak uit naar "amateurs" met GoPro gevalletjes. Ze (de media bedrijfjes) weten dat de boeten heel hoog kan zijn, maar is vogens hun altijd nog minder dan de kosten van een professioneel bedrijf.

    De pro's missen door deze regelgeving volgens mij best wel wat inkomen!
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2015
  4. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Het zal zeker wat met snelheid van doen moeten hebben ( verbetering )

    Laatst stond hier een kerk in de brand in de buurt - rot voor ze -

    Dit kan een pro-bedrijf nooit filmen, tenzij ze van tevoren al wisten dat ie
    ging branden.
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het blijft een bijzondere manier van redeneren. Vliegen met modelvliegtuigen boven mensenmenigtes, aaneengesloten bebouwing etc. heeft nooit gemogen. Daar hadden journalisten / fotografen geen problemen mee, want knappe beelden maken met dit soort apparatuur was tot een paar jaar geleden geen issue. Nu ligt het binnen het bereik van iedereen met een portemonnee die diep genoeg is om de hardware aan te schaffen en nu is het ineens een soort noodzakelijkheid geworden? Zelfs dusdanig noodzakelijk dat er gesteld wordt dat dit soort bedrijven "geen andere keuze hebben dan illegaal te opereren", omdat het wettelijk niet is toegestaan om te werken zoals zij dat graag zouden willen. Zo kan ik er ook nog wel een paar verzinnen.

    Natuurlijk zouden de regels wel wat versoepeld kunnen worden. Als iemand zijn zaken aantoonbaar goed voor elkaar heeft en de nodige veiligheidsmaatregelen in acht neemt, zie ik niet in waarom er voor iedere individuele shoot een TUG o.i.d. hoeft te worden aangevraagd om een paar fotootjes van een gebouw te maken op 10 meter hoog. Maar als je dat wilt bereiken lijkt het me dat je gaat lobbyen om aan te tonen dat het veilig kan, i.p.v. dan maar zolang tegen de regels in je gang te gaan.
     
  6. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Misschien gaat het wel ooit eens de kant op van met de motor tussen de file door

    Eerst was het verboden
    Toen was het gedoogd
    Nu is het toegestaan

    Zijn wel heel wat jaartjes overheen gegaan
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    We deden het al, doen het nu nog en later ook nog....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Tasz zit in het filmpje Ed ;)
    Hij is de kraanmachinist die aan de (kraan)knoppen staat haha....
     
  9. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Nieuw ILT Infobulletin - 8 Jan 2015

    Weer een stap de goede kant op!
    ILT heeft vandaag haar nieuwe RPAS Infobulletin gepubliceerd. Dit document is een stuk completer dan het vorig document. Het laat tevens zien waaraan het RPAS dient te voldoen voor de IDCA!

    http://www.ilent.nl/Images/Informatiebulletin%20lichte%20onbemande%20luchtvaartuigen%20januari%202015_tcm334-362146.pdf

    Ik juich e.e.a. wel toe.
    Het meldt ook dat er in de toekomst mogelijkheden komen voor vliegen boven bebouwing etc...

    Voor iedere start-up wel zaak om VOOR 1 juli 2015 je bedrijfsontheffing te realiseren! Je gaat dan nl 1 op 1 mee over in de nieuwe Wet- & Regelgeving zoals die per 1 juli 2015 gaat gelden. Dit is nog mogelijk met wat hulp. Wil je daar meer info over kun je mij een PM sturen.

    Gr Norbert
     
  10. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Hij is niet completer, hij is een stuk onzinniger.

    We gaan een paar weken terug, waarbij je aangaf dat ik onzin verkondigde. Even de quotes:






    En wat blijkt? Aldert had gelijk, en dus had en heb ik gelijk. Zie pagina 75 van het document door jou gelinkt.
     
  11. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Conclusie in het kort.
    Iedere commercieel gebruikte RPAS moet een overstroom beveiliging en een temperatuur beveiliging hebben op de regelaar. Dat betekend dus dat alle DJI machines en alle overige die ik ken daar niet aan voldoen.

    :confused:

    Nog steeds worden alle RPAS systemen van 0 tot 150 kg getoetst volgens dezelfde regels en criteria.
    Het wordt er niet makkelijker op, wel onzinniger, lastiger en meer tijdrovend. Ja nog meer tijdrovend.
    De TUG blijft ook bestaan.


    Je verwoord het goed.
     
  12. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet te snel Ed...

    Heb je ook de bijgevoegde uitleg gelezen waar staat wat men ermee bedoelt?
    Ik vermoed van niet...

    Zie: BOOK 2 – ACCEPTABLE MEANS OF COMPLIANCE (AMC) (v.a. pag 78)

    Daarnaast staat er een zinssnede op pag 71:
    waaruit blijkt dat er wel degelijk onderscheid is van 0 tot 25 en 26 tot 150Kg...

    Je laat je weer leiden door emotie Ed.
     
  13. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Hoezo emotie? Heb je ooit een multicopter van 150Kg gezien aangedreven door elektromotors?
    Het staat er gewoon. En dit zijn nlr richtlijnen. nlr en eurousc keuren systemen tot 25Kg, de bij ons bekende multicopters.
    Ze moeten dus een overstroom en temperatuurbeveiliging hebben op de regelaars. Pagina 75 van het document. Niets emotie, gewoon letters zwart op wit.
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik lees toch ook dat die regelgeving gebaseerd is op practische ervaringen met rpas tot 25kg

    wat ik dan wel vaag vind is dat voor de zwaardere 25 tot 150kg "additional or other assessments MAY be expected"

    dus staat de regelgeving daaromtrend nog niet vast dan ofzo ?
     
  15. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Emotie omdat je de rest niet leest en direct reageert (ook nu).
    Op pag 75 staat dat er een Overcurrent- (Overspanning) en een Overheating- protection op de Motor Controller aanwezig moet zijn.

    Op pag 81 staat wat men daarmee bedoelt.
    Ondertussen heb ik ILT maar eens gebeld om te toesten of mijn 'gevoel' juist is en gelukkig is dat zo...

    Citaat ILT:
    Bij DJI wordt de overcurrent geregeld via de ingebouwde spanningsregelaar in het powermanagement systeem. Niet direct op de Motor Controller maar wel op een wijze dat de motor hiertegen beschermd is.
    Vwb de overheatprotection. Dit is opgelost middels de door DJI gebruikte koellichamen.

    Lang verhaal kort,
    de huidige systemen voldoen volgens ILT op 'afwijkende' wijze aan deze eis. Het is aan de keurmeester de 'alternatieve' methodiek te accepteren. Uiteraard heb ik ook contact met de keurmeester en die voorziet GEEN probleem...

    Er staat nog geen wet- of regelgeving vast anders dan die van 1 Juli 2013.
    We gaan 1 juli 2015 over op een nieuwe Wet- & Regelgeving. Een paar topics terug heb ik een en ander gepost incl de betreffende wet- & regelgeving.
     
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    @blikvanboven
    Ik begrijp niet hoe een BEC voor overcurrent protectie kan zorgen in deze.
    Een BEC meet geen current wat door de regelaar gaat of wordt er wat anders met overcurrent protectie bedoeld?
     
  17. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Correct...
    heb het verkeerd opgeschreven. Ik bedoel de ingebouwde spanningsregelaar.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Zolang de regelaar geen stroom of temp meet heb je geen beveiliging. Koelblok is geen beveiliging maar een hulpmiddel. Verbranden kan nog prima.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals ik al aangaf Tanango,
    het is aan de keurmeester e.e.a. goed te keuren en die heeft er geen moeite mee.
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dus een flop regel.
     

Deel Deze Pagina